Jump to content

Recommended Posts

Posted
Då får vi räkna med ortofonisk avkodning framöver! :mm:

:Thinking: Tanken finns där men det brådskar inte. Jag har ca 600 timmar kvar på Koetsun (har editerat in en bild p mitt förra inlägg). Koetsun har aldrig låtit så bra som nu så det blir lite bryderier den dag det är dags att byta. :Nail Biting:

Posted

Frågan kvarstår varför det skulle bli bättre med en step-up. :Thinking:

• På vilket sätt skulle det bli bättre?
  • Spelar det någon roll vilken pickup och/eller riaa man har?
  • Skillnader mellan olika step-up?

En del av de frågorna skall jag försöka besvara under helgen.

Posted

Calle_Jr har alltid hävdat och levt med övertygelsen att det är bättre att använda en step-up och mata signalen in via MM-ingången. När man frågar Ortofon säger de samma sak (suprise suprise...). Men det går ju inte lita helt på dem :dry: , så jag letade efter lite mer info.

Jag började med VTL som levererar sitt TP-6.5 Signature phonostage (som jag har) med en MM-ingång och en MC-ingång med ett linjesteg. Samtidigt skriver Luke Manley hos VTL:

The TP6.5 also offers a high quality transformer Moving Coil step up option, both to offer a low-noise MC step up, and a second MC stage.

...as in some cases certain cartridges can sound substantially better with transformers than they do with active gain stages. The transformer also allows the cartridge to be loaded via the transformer, instead of via the loading resistor, retaining as much of the signal available from these cartridges as possible.

Då är frågan om Koetsu är en av dessa pickuper :Thinking: Jag söker vidare på nätet om synpunkter och erfarenheter. :outdoor:

Posted

Det här skall bli mycket intressant att ta del av! :)

En del bekanta hävdar med bestämdhet att trafo är den rätta vägen, andra svär vid tysta, välartade "head-amps" eller MC steg...

Spännande!

Vh Micke

Posted

Jag hittade en artikel med följande inledning:

Step-up transformers for moving coil cartridges are the most esoteric and misunderstood items in the world of hi-fi, and this partly explains why they are so seldom used. This is a great shame because the use of a good transformer gives the best possible performance from a moving coil cartridge. This article is intended to demystify the subject and allow the reader to select a suitable transformer with confidence.

Artikeln säger vidare:

why use a transformer at all?

The distortion produced by audio transformers is of a completely different nature to that produced by a transistor amplifier. The harmonic distortion in transformers is greatest at the lowest frequencies and falls rapidly as the frequency rises, whereas in transistor amplifiers distortion is more usually distributed evenly across the audio spectrum. More importantly, intermodulation distortion tends to be lower in transformers than it is transistor amplifiers. The outcome is that although transformers aren't absolutely free of distortion (nothing is), the distortion is very much more benign than the distortion produced by transistor amplifiers. This explains why the sound produced when a moving coil cartridge is used with a good transformer is so sublime and can create an open and spacious soundstage with amazing separation between instruments.

The case against transformers is simply one of cost. Transistors can be as cheap as a few pennies (or less when bought in sufficient quantities) whereas transformers always cost a lot more, by as much as a factor of several thousand, due to the expensive materials used in the core and the cost of the copper windings in terms of both material and labour.

Hela artikeln, som verkligen går in på djupet, kan du läsa här.

I slutdelen av artikeln ges också förutsättningar för vilka pickuper som i vart fall teoretiskt bör vinna på MC-transformator. Lyra, Ortofon, Dynavector (utom Karat 17 D3), Koetsu och Transfiguration har liknande specifikationer och bör passa i samma transformatorer. Det innebär att VTL transformatormodul liksom Ortofon ST-80 SE, Koetsu MC R1 och Lyras Erodion bör passa utmärkt tillsammans med dessa pickuper. Så valet stod mellan dessa.

Koetsus step up :?:

sjw5.jpg

Bild från nätet

...eller Lyras Erodion :?:

brzv.jpg

Foto: Calle_jr

...eller köpa VTL's MC step-up trafo till min VTL TP-6.5 :?:

bs0g.jpg

Jag har stort förtroende för Ortofons kunskaper på området så jag slog till med deras ST-80 SE. Den har goda vitsord och den är prisvärd.

3hrf.jpg

Posted

Sedan mina senaste uppgraderingar av anläggning och akustikbehandling så är det inte så mycket som imponerat på mig, men det här var ett ordentligt kliv framåt i den set-up jag har. Koetsun spelar på en helt annan nivå än tidigare. Det är luftigt, mer dynamiskt, tystare bakgrund... musiken flyter mer fritt eller hur jag skall uttrycka det och det är mer distinkt klang som inte minst märks i pianomusik.

Om du har någon av de pickuperna jag räknade upp förra inlägget och om din riaa inte använder step-up-transformator så är det ett hett tips att prova. Tankarna går direkt till t ex Calm. Den här uppgraderingen är en killer :app:

Ett tips är också att läsa Calle_jr's tråd om Lyra Erodion

Men undrens tid är ännu inte förbi. Ytterligare en liten quick-fix lyfte anrättningen än mer... :o

Posted

För att få den riktigt tyst fick jag bäst resultat att jorda från tonarmen med separat ledning till trafon och en till riaat. Så här ser det ut med trafon på plats.

36lr.jpg

a138.jpg

Posted

Jag förstår inte varför det skulle bli bättre/tystare med en step-up? men strunt samma, jag litar på dina öron och tycker att det är roligt att få läsa om dina erfarenheter :mm:

/byZan

Posted (edited)
Jag förstår inte varför det skulle bli bättre/tystare med en step-up? men strunt samma, jag litar på dina öron och tycker att det är roligt att få läsa om dina erfarenheter :mm:

Det framgår av länken som finns med i inlägg #35. I korta drag:

Alla aktiva komponenter typ halvledare och rör ger ifrån sig brus och ju mer du förstärker desto mer brus går ut i systemet. I regel är det så att fler komponenter också ger ifrån sig mer brus. En passiv transformator höjer signalen med 10-20 gånger (utan något nämnvärt brus) beroende på modell. Det innebär att istället för t ex 0,4 mV in i riaat, så pytsar du in mellan 4-8 mV i riaats MM-ingång. I mitt fall ca 5-6 mV. Det innebär att riaat endast behöver förstärka signalen med 40 dB istället för 68 dB som tidigare. Dessutom är färre komponenter aktiva.

Det gör att bruset minskar och dessutom ökar "headroom". Det blir också en bättre impedansanpassning. Den harmoniska distorsionen ökar visserligen något i de nedre registren men minskar med ökad frekvens vilket ger en totalt renare signal. Man skulle kunna säga att det som beskrivs teoretisk ser ut att stämma även i praktiken. Det är därför t ex VTL även erbjuder en transformatorlösning som sätts in före MM-steget för de kräsna konsumenterna. Det är ungefär som skillnaden mellan en V4:a och en V6:a i samma fart.

Edited by Bebop
Posted

Utmärkt redogörelse Bebop.

Och glädjande att ST-80 passar så bra med Koetsun.

Förutom brusfrågan är skillnaden att mm är mer standardiserad.

För inbyggda mc-riaa blir normalt den elektriska kopplingen en kompromiss eller möjligen ett lyckokast.

Luke Manley beskriver det kortfattat i inlägg #33 ovan för TP6.5 Sig.

En egenhet i sammanhanget är att många tillverkare har så svårt att ange specar korrekt, det skriver man också i artikeln som Bebop länkar till ovan i inlägg #35.

Tex skriver Lyra såhär i sina specar:

Recommended load directly into MC phono input: 95.3ohm ~ 816ohm (determine by listening, or follow detailed guidelines in user manual)

Recommended load via step-up transformer: 5 ~ 15ohm (step-up transformer's output must be connected to 10kohm ~ 47kohm MM-level RIAA input, preferably via short, low-capacitance cable)

:Thinking:

Det de menar är att om man använder stepup, så ska denna stepup vara designad för att ansluta en pu med intern impedans 5-15 ohm.

Posted
En egenhet i sammanhanget är att många tillverkare har så svårt att ange specar korrekt, det skriver man också i artikeln som Bebop länkar till ovan i inlägg #35.

Tex skriver Lyra såhär i sina specar:

...Recommended load via step-up transformer: 5 ~ 15ohm (step-up transformer's output must be connected to 10kohm ~ 47kohm MM-level RIAA input, preferably via short, low-capacitance cable)

Det de menar är att om man använder stepup, så ska denna stepup vara designad för att ansluta en pu med intern impedans 5-15 ohm.

Just det där med låg kapacitans kan vara en huvudförklaring till varför Kimber Silverstreak, som redovisar 37 pF, låter bättre än kopparvarianten Kimber Hero som har 76,5 pF. Det var inget jag tänkte på från början. Alltid kul när det finns förklaringsmodeller som ökar på ens kunskap. Resultatet är alltid det viktigaste men det är också roligt att förstå och inte enbart famla i blindo.

Posted
Alltid kul när det finns förklaringsmodeller som ökar på ens kunskap. Resultatet är alltid det viktigaste men det är också roligt att förstå och inte enbart famla i blindo.

Håller helt med :app:

Posted
Men undrens tid är ännu inte förbi. Ytterligare en liten quick-fix lyfte anrättningen än mer... :o

Det är dags att plocka av locket på mitt försteg för städning och rörbyte. Det kommer också från VTL med benämningen TL-6.5.

suij.jpg

VTL TL-6.5 Signature, som är den fulla benämningen, är ett hybridsteg. Som jag tidigare nämnt menar VTL att rör är outstanding när det handlar om att reglera spänning och halvledare är bättre på att ta hand om ström. Därför är både 6.5 och deras referenssteg 7.5 III hybridsteg medan deras minsta. 5.5 II "endast" är komplett rörsteg.

1eis.jpg

Jag är ingen bra ciceron att guida er genom en förstärkarlayout. Det finns det andra på forumet som är bättre på. Däremot låter det fortfarande mycket bra, så något byte finns inte på radarskärmen. Dessutom är det fullt av finesser och hanteringen lämnar inget därhän. Mycket tack vare att man precis som i slutstegen använder microprocessorer för styrning av massor av funktioner. Det går också att programmera ett antal funktioner om hur man vill ha den i startläge, hantering av mute och mycket, mycket mer.

Här några bilder på interiören.

pusw.jpg

how0.jpg

Posted

Det sitter ett par ECC82 i försteget. De som kom med leveransen var ett par slovakiska JJ ECC82 som är både billiga och bra. De har varit med i 5 år och det är dags att byta. VTL indikerar ca 5,000 timmar och de har säkert gått mer än så och med bravur.

0zn5.jpg

Jag hade inte kollat upp vilka rör som satt i så jag köpte blint ett par från Tung Sol som har benämningen 12AU7, vilket är den amerikanska benämningen på ECC82.

1ncr.jpg

Försteget tillbaka i hyllan och med olidlig spänning sätter jag på steget som räknar ner från 90 till 0 på displayen. Då slår den på slutstegen och jag får vänta ytterligare ca 90 sekunder. Låter dem stå på 10 minuter och slår sedan av mute-funktionen och vrider upp volymen... :Nail Biting:

1wn9.jpg

DET FUNGERAR!!! :64:

Låter det bättre än förr :?: Jo, det gör det men inte på något revolutionerande sätt när det gäller grundljudet. Däremot har jag blivit av med ett missljud som jag då och då haft i höger kanal sista året. Jag trodde det kom från slutsteget. Det lät ungefär som om man blåser i en mikrofon då och då. Det ljudet är helt borta nu. Det var m a o dags att byta.

Däremot märker jag att dessa rör har ett något högre brus än JJ. Det är ett grundbrus som inte påverkas av volymen. Kan det vara därför att VTLinte använder Tungsol, tro :Thinking: Jag kontaktade Tubestore i Kanada som menar att ECC82 från JJ är mycket bra. De skickar ett par så att jag kan jämföra. Skulle det vara så, så får jag ytterligare ett belägg på att jag skall fortsätt lyssna på VTL's råd. Det hade också varit ett kvitto på att välljud inte är direkt kopplad till prislappen på rören.

Det är inget brus som stör när man spelare, men när man kryper närmre högtalarna utan musik på så kan man höra att det är en skillnad.

Hur som helst, så är nu min VTL-anläggning åter i topp för musiklyssning. Nästa byte blir 2016 då det är dags för mitt phonosteg (ca 5,000 timmar), försteget får nu vänta till 2017 (5,000 timmar) och slutstegen till 2016 (2,500 timmar), dvs om de håller och ingen mikrofoni uppträder.

Nu blir det en liten paus i tråden. Nästa uppgradering blir kring månadsskiftet. Den är lite större och förväntningarna på den är riktigt stor... ;) men jag tvivlar på att den slår Ortofon-trafon i upplevd skillnad. Vi får se...

Posted
Det är dags att plocka av locket på mitt försteg för städning och rörbyte. Det kommer också från VTL med benämningen TL-6.5.

http://imageshack.com/a/img89/7889/suij.jpg

VTL TL-6.5 Signature, som är den fulla benämningen, är ett hybridsteg. Som jag tidigare nämnt menar VTL att rör är outstanding när det handlar om att reglera spänning och halvledare är bättre på att ta hand om ström. Därför är både 6.5 och deras referenssteg 7.5 III hybridsteg medan deras minsta. 5.5 II "endast" är komplett rörsteg.

http://imageshack.com/a/img842/9136/1eis.jpg

Jag är ingen bra ciceron att guida er genom en förstärkarlayout. Det finns det andra på forumet som är bättre på. Däremot låter det fortfarande mycket bra, så något byte finns inte på radarskärmen. Dessutom är det fullt av finesser och hanteringen lämnar inget därhän. Mycket tack vare att man precis som i slutstegen använder microprocessorer för styrning av massor av funktioner. Det går också att programmera ett antal funktioner om hur man vill ha den i startläge, hantering av mute och mycket, mycket mer.

Här några bilder på interiören.

http://imageshack.com/a/img833/9343/pusw.jpg

http://imageshack.com/a/img809/4179/how0.jpg

Im-po-nerande! :mm:

Det är ju rätt som VTL säger angående JJ, men personligen tycker jag TAD både låter bättre och är mer stabila.

Jag har mest erfarenhet av effektrör från TAD, men de har ju intressanta versioner för de vanligaste signalrören.

Jag bytte för ett tag sedan till 8st TAD ecc82/83 i ett försteg som blev märkbart tystare.

Posted
:D :D

(eliot har 0.0cm kabel mellan SU och riaa)

Det har jag inte alls - jag har väl 60cm ;)

- Efterföljaren till min CAT SL1 Ultimate Mk. 2, CAT Renaissance SL1 har däremot 0.0cm kabel mellan SU och riaa eftersom den har inbyggd Step Up. :blush

Posted
Det är ju rätt som VTL säger angående JJ, men personligen tycker jag TAD både låter bättre och är mer stabila.

Jag har mest erfarenhet av effektrör från TAD, men de har ju intressanta versioner för de vanligaste signalrören.

Jag bytte för ett tag sedan till 8st TAD ecc82/83 i ett försteg som blev märkbart tystare.

Jag har hört det också (förmodligen från dig) så i går kväll la jag en order till TAD också. ;)

TAD.jpg

Posted
Det har jag inte alls - jag har väl 60cm ;)

- Efterföljaren till min CAT SL1 Ultimate Mk. 2, CAT Renaissance SL1 har däremot 0.0cm kabel mellan SU och riaa eftersom den har inbyggd Step Up. :blush

CAT och även Shindo är lite av referens i sammanhanget. Nu förstår jag bättre varför de satsar på ett MM-steg i referensklass och lägger på en step-up istället ett aktivt linjesteg för MC. Jag förstår även att Calle_jr alltid är mån om ett ordentligt MM-steg som hans Audio Note besitter och sedan matar den med signal via step-up. Det blir helt enkelt bättre, i vart fall med de pickuper vi har. Om ni har aktiva linjesteg som MC-förstärkare så kan jag inte annat än rekommendera att prova en step-up. Prata om genvägar...

Posted
:blush

Sist jag kollade hade du lött The Head till mm-ingången.

Eller såg jag fel :?:

Jag har lött tonarmkabeln direkt in i The Head - men från den har jag en kabel till mm-ingången på försteget ;)

- Det viktigaste är att ha så få övergångar som möjligt när signalen är som lägst (dvs. innan SU) och jag har därför ingen skarv inuti min (modifierade) ET2 tonarm - det har originalet ;)