calm Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Classic Design som tidigare hade Musical Fidelity-agenturen om jag inte minns fel, visade upp elektronik från Gold Note. Högtalarna kunde jag inte riktigt identifiera. Hann inte med någon riktig lyssning men det lilla jag hörde lät bra. Som tidigare ägare av elektronik från Musical Fidelity saknar jag deras många gånger utmärkta produkter som inte varit synliga på mässor på åratal. Någon som vet vad som hänt? Calm Quote
Bebop Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 En enkel och i mitt tycke rättfram presentation som jag gillar. Harbeth känns som ett par högtalare som skulle tilltala många som startar sin hifi-resa. Enkel och okomplicerad. Det finns rätt så några stycken som kommit i mål i sin hifi-resa med Harbeth. Hifi-hem som bytt ut betydligt mer namnkunniga/dyrare/prestigefyllda/"upphausade" högtalare mot Harbeth, fvramför allt deras modeller HL5, 30.1 och 40.1. Harbeth är nog de bästa exponenterna idag som förr kallades det engelska ljudidealet i mångt om mycket utvecklades av BBC och förfinades av män som Spencer Huges (skapade Spendor) och Peter Walker (Quad). En bra upptällning och matchning av Harbeth låter mycket bra. Har man kommit dit så har man kommit långt i sin hifi-resa Quote
Bebop Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Högtalarna kunde jag inte riktigt identifiera. Hann inte med någon riktig lyssning men det lilla jag hörde lät bra. Som tidigare ägare av elektronik från Musical Fidelity saknar jag deras många gånger utmärkta produkter som inte varit synliga på mässor på åratal. Någon som vet vad som hänt? Den vänstra är Spendors nya D7 som det skrivs mycket fint om världen över. Peo har haft den med i sin högtalarjakt också och ligger fortfarande bra till om jag förstått det rätt. Den högra är från italienska Gold Note. Jag håller med om att Musical Fidelity är misshandlad i Sverige. Först av hemliga Kent på Classic Design. Sedan något år har Audio Squad agenturen, men ägaren där gick ur tiden i fjol så det är lite oklart med både Musical Fidelity, Ayon, Cardas, Monitor Audio m.fl. om hur det blir framöver. Ryktet säger att Ljudupplevelser i Ystad har ett finger med i spelet. Quote
Classic Design Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 (edited) Classic Design som tidigare hade Musical Fidelity-agenturen om jag inte minns fel, visade upp elektronik från Gold Note. Högtalarna kunde jag inte riktigt identifiera. Hann inte med någon riktig lyssning men det lilla jag hörde lät bra. Som tidigare ägare av elektronik från Musical Fidelity saknar jag deras många gånger utmärkta produkter som inte varit synliga på mässor på åratal. Någon som vet vad som hänt? Calm Hej Calm. Som Bebop säger är det Spendor och Gold Note-burkar. Musical fidelity gick väldigt bra i Sverige under Kents tid, hans strategi var att vara anonym, vilket vi ibland får lida för. Hur som helst hade MF ett hörlurssteg som Kent med återförsäljare lyckades sälja flest av i världen enligt uppgift, vilket ju är fantastiskt med tanke på antalet invånare. MF gick efter 20 års arbete bakom ryggen på Kent (trots att det gick bra för honom) och Mike fick agenturen. Mike var tydligen inte så himla glad över detta och ville inte göra så mot Kent men beslutet var inte hans att fatta, agenturen skulle gå till någon annan. Mike har en son som jag hört ska köra vidare, och även någon kompanjon, så importen kommer fortsätta i samma bolag som jag förstått det. För de som inte fick höra våra saker i Stockholm får en ny chans i April. Absorbenterna som P-Pan postade tillhör oss och vill man se dem finns dem också på plats. Bor man i närheten av Blekinge går det bra att höra av sig för en kopp kaffe så kan man få klämma lite i lugn och ro. Mvh Edited February 26, 2014 by Classic Design Quote
calm Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Det finns rätt så några stycken som kommit i mål i sin hifi-resa med Harbeth. Hifi-hem som bytt ut betydligt mer namnkunniga/dyrare/prestigefyllda/"upphausade" högtalare mot Harbeth, fvramför allt deras modeller HL5, 30.1 och 40.1. Harbeth är nog de bästa exponenterna idag som förr kallades det engelska ljudidealet i mångt om mycket utvecklades av BBC och förfinades av män som Spencer Huges (skapade Spendor) och Peter Walker (Quad). En bra upptällning och matchning av Harbeth låter mycket bra. Har man kommit dit så har man kommit långt i sin hifi-resa Vad jag menade är att man behöver inte krångla till sitt hifi-liv med megaprisprodukter, utan man kan ta avstamp i ett relativt enkelt och naturligt ljud utan alltför stora åthävor. Där tycker jag Harbeth har sin naturliga plats. Om detta är start eller mål är kanske mer en kostnads- och ljudidealfråga. I dagsläget skulle jag kanske inte reflektera för egen del. Men skulle någon fråga mig om en rekommendation skulle jag nog peka mot Harbets håll, utan att tveka. Calm Quote
Perfect sense Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 (edited) ...det är lite oklart med både Musical Fidelity, Ayon, Cardas, Monitor Audio m.fl. om hur det blir framöver. Kan kort meddela att vi har tagit upp representationen av Ayon i Sverige, och inväntar de första produkterna under mars. Mer info kommer... http://www.perfect-sense.se/ayon Edited February 26, 2014 by Perfect sense Quote
P-pan Posted February 26, 2014 Author Posted February 26, 2014 Här kommer fler reprisbilder. Denna gång från Hi-Fi Consult ... Såg precis att fotografen inte lyckades gömma sig Snygg liten "tv" den där Burmestern Quote
Classic Design Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Det som syns på bilderna kommer inom väldigt kort finnas hos Audio Concept för provlyssning. Dvs. Gold Note Demidoff signature. Gold Note Koala Anniversary med Usb-dac. Rör på utgångarna (6922). Gold Note Bellavista signature. Gold Note Bobolino. Spendor D7. Det som inte syns på bilderna men som kommer finnas på plats är. Gold Note S-1 Anniversary Gold Note S-3 Anniversary Hela Micro-serien. Vidare kommer det att stå en högtalare från Gold Note hos Robert snart. Det är en större variant av den på bilderna. Den heter A6-XL och kommer lanseras om två veckor. A6-XO som är på bilden ligger på 40.900:- och den nya kommer hamna på 46.900 som det ser ut . Quote
P-pan Posted March 2, 2014 Author Posted March 2, 2014 (edited) Ström och akustikrening inne hos Marten/SMT ... Och cd-skivan ser ut att leva vidare t.o.m i mäss-sammanhang ... Edited March 2, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted March 2, 2014 Author Posted March 2, 2014 Var e´brudarna... ... ... förutom på tidningsomslagen då Quote
P-pan Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 SMT verkar ha gått en liten "rundare" vår till mötes då det gäller akustikpaneler... ... och snart är det påsk Andra tillverkare har satsat på pressad torv... Just denna variant med träden var lite dyrare då en konstnär lagt några varsamma snitt i panelen. Skogens inspiration stannar ju nu inte bara vid torv... ... svamparnas rike når snart in i var och vartannat hem ... Den stora "svampen" här ovan kallas passande nog för Tratti och saluförs av okko vars hemsida ni finner HÄR Mer absorberande verk ... Quiet Solutions Hemsidan med mer info för intresserade kommer via denna LÄNK Quote
P-pan Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 Jag slänger mig mellan de olika lokalerna och är nu åter på Lundqvist & Lindqvist. Audioconnection, Hesselwall Audio, Gradient & Veteran Hifi i ett och samma rum... Quote
P-pan Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 (edited) Ett par "finska pinnar" och en rejäl basbulle till kaffet någon... ? Northnuance stod nog för mässans mest intressanta högtalardesign, åtminstone sett till uppmärksamheten från ett flertal blivande ? ... återförsäljare. Ett inte helt lika intressant ämne var att det också var mässans mest svårfotade rum (utan blixt) ... Den lilla "pinnen" bär det passande namnet Spiro och basmodulen heter ju då såklart Subspiro Spiro är bestyckad med ett 70 mm fullrange drive och enligt specarna håller den sig mellan 80-20000 Hz. Subspiro ska klara sig ner till 30 Hz och får sin kraft från ett klass D-steg på 120 watt (RMS) Mer rättvisande bilder finns på deras HEMSIDA Edited March 5, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 Septon hade flera rum varav detta var ett... Elac och Marantz stod för "noterna" och det med äran i behåll. Snyggt "klädda" högtalare Quote
P-pan Posted March 9, 2014 Author Posted March 9, 2014 (edited) Mässtrådar tenderar ju att bli lite utdragna så jag nöter vidare med lite "småplock" ... Streamingprodukterna verkar bara bli fler och fler och varje designer ser såklart på det här med formgivning på sitt eget sätt. Salesrep visade en liten högtalare från Tangent vid namn Classic. Träarbetet var av högsta klass och gick att få i valnöt eller ask. Den lilla dockningsstationen ingår och trådlös signalöverföring via Blutooth får man också. Nästa "miniburk" hittade jag på bordet hos Frozen Lakes... Pelaren... Och ett lite mer kvinnligt alternativ för ljudåtergivning... ... Stellé ...eller fungerar designen även för gubbsen Norska Kablar från Paradox Audio är möjligen inte så fagra så att de går hem hos damerna . Deras lite dyrare modell av högtalarkabel var i.o.f.s lite åt det "kvinnliga hållet" sett till vad guld och diamanter kostar ... Priserna varierade mellan 4500-90.000:- . Jag får väl för ordningens skull också nämna att det var före de 25% man fick i rabatt eftersom det var tal om ett mässerbjudande Edited March 9, 2014 by P-pan Quote
Recommended Posts