Jump to content

Recommended Posts

Posted
Min dag började på Sheraton och det första rummet jag gick in i var Audio Nords, å där möttes jag av dessa. Ingen dålig början faktiskt.

Högtalare från Vivid Audio, elektronik från Audio Research, en skivspelare från, antar jag, Brinkman och en Ludwig i högform.

Lät bra och trevligt och som vanligt bra och varierad musik

Är Ludwig tillbaka i säljarsvängen igen?

• Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
IMG_0180.jpg

IMG_0181.jpg

Här e ett par högtalare som jag inte minns namnet på, de lät dock riktigt trevligt och hade riktigt bra finish och byggkvalité.

Tänk så olika man kan uppfatta saker ;)

Posted

Jag lägger in det lilla jag har kvar.

Nu har jag tagit mig över till Lundquist & Lindquist.

I ett av de första rummen så huserade Duet-Audio från Norge.

IMG_0182.jpg

Man spelade på Piega och Soulution.

Här va ett av rummen som visade tydligt att man ska ge system flera chanser och att det kan variera hur bra det låter beroende på vad som spelas och hur högt det spelas.

Första gången jag va inne så lät det riktigt bra. Bas som grävde djupt och frisk spelstil, nästa gång va det otroligt starkt och det lät rätt hemskt faktiskt.

Sista gången jag kikade in så lät det bra igen.

Posted

IMG_0183.jpg

IMG_0184.jpg

Finska Gradient spelade tillsammans med Hesselvall Audio.

Det här va ett av favoritrummen. Lätt och luftigt saknades dock lite i botten.

Även här visades hur olika inspelningar passar olika bra. Det mesta jag hörde lät väldigt trevligt, men så spelades en mono inspelning av Bob Dylan och det lät fruktansvärt.

Hade man bara klivit in då så hade man tyckt att det bara var skräp.

Posted (edited)

IMG_0185.jpg

IMG_0188.jpg

I samma rum så spelades det på Elac och subbar från just Rel. Uppspelningen stod Bladelius för. Just här tycker jag det låter som om det spelas Queen.

För rimliga pengar tycker jag Elac låter väldigt fint.

Edited by tweeter
Posted
Man spelade på Piega och Soulution.

Här va ett av rummen som visade tydligt att man ska ge system flera chanser och att det kan variera hur bra det låter beroende på vad som spelas och hur högt det spelas.

Första gången jag va inne så lät det riktigt bra. Bas som grävde djupt och frisk spelstil, nästa gång va det otroligt starkt och det lät rätt hemskt faktiskt.

Sista gången jag kikade in så lät det bra igen.

Precis så upplevde jag AC rum - men inte rummet med Soulution, men det är ju mässa ;)

Ska tillbaka idag för lite mer seriös lyssnande - söndagar brukar som oftast vara bättre när det gäller presentationerna?

/byZan

Posted
Jaha! Nu fick man krav på sig här, bäst jag jobbar på då. :icon_smile_cool:

IMG_0173.jpg

Nästa rum går inte av för hackor.

Focal som drivs av The Lars och elektronik va en komplett stapel Dcs Vivali. Tyvärr blev bilderna på elektroniken för dåliga för att sparas.

Man ser också lite vingar och andra små diffusorleksaker. Antar jag att de små bollarna ska vara.

Blev inte superimponerad, det lär naturligtvis bra, riktigt bra. Men jag tyckte det saknades lite luftighet och det där lätta flytet som i alla fall jag letar efter.

The Lars och Vivaldi och Focalerna blev mitt första rum på lördagen. Focalerna har jag alltid gillat. Lät riktigt bra även om jag tror att systemet hade ytterligare potential. Rummet är lite svårt att tämja även om Matts akustikprylar hjälpte en del. På golvet de nya "bubblorna" som fanns med på CES med Martens system.

Calm

Posted
IMG_0175.jpg

IMG_0176.jpg

IMG_0179.jpg

Imponerad blev jag däremot i det här rummet.

Marten!! Låter alltid bra, lätt och luftigt med bra driv och drag i botten. Väldigt välbalanserat. Här hade man kunnat bli sittande länge!

Just då spelades på Marten Bird 2

Spelades på elektronik från Msb och drevs av ett par monoblock från samma firma.

Även här hade man lite futuristiska diffusorer?? Vet inte om det e en vidarutveckling på Wing konceptet.

Här blir det lite att prata i egen MSB-sak. Men ett är klart att den analoga dacen är riktigt bra. Andra året i rad som den fått agera signalkälla fast nu med stora MSB- monoblocken. Det spelades musik inspelad med två mickar i Martens lever-3 rum. Kusligt verklighetsnära vilket jag konstaterade även hemma efter att Jörgen försett mig med en demo.

Tack för det! Riktigt njutbar trio-jazz med bra piano-inspelning.

Calm

Posted
IMG_0170.jpg

Min dag började på Sheraton och det första rummet jag gick in i var Audio Nords, å där möttes jag av dessa. Ingen dålig början faktiskt.

Högtalare från Vivid Audio, elektronik från Constellation audio, en skivspelare från, antar jag, Brinkman och en Ludwig i högform.

Lät bra och trevligt och som vanligt bra och varierad musik

Ja detta var också en trevlig upplevelse! Lite Ludwig tillbaka i demotagen och nu som hihi-musik journalist/frilansskribent med rätt att spela intresseväckande musik. Gillade Vivid-soundet även om jag gärna skulle vilja höra dem även med någon annan elektronik. Vinyl blev dock pricken över i:et

Calm

Posted (edited)

Lång dag idag så det får bli bildrapportering först imorgon är rädd.

Det är knappt jag orkar få i mig en...

JavaLundqDSC_6838_2453_000847_zps1b37a86b.jpg

Återkommer som sagt imorgon och då med lite "live-bilder" ... :)

JanAllanLundqDSC_6803_2428_000840_zps1f6d6e34.jpg

Edit: Bild som hade åkt i diket

Edited by P-pan
Posted (edited)

Då ska vi se om inte jag också kan bidra med några bilder från helgens Highend mässa.

Det spelades lite livemusik under söndagen. Jan Allan tillsammans med Hans Backenroth och Daniel Svensson.

Ståbas, trumpet och gitarr var representerat på scenen och det är väl inte mycket annat att säga än att de

får pris för mässans bästa ljud ;) ...

JanAllanLundqDSC_6801_2426_000848_zps2a1636b2.jpg

JanAllanLundqDSC_6844_2459_000842_zpsf3493f77.jpg

JanAllanLundqDSC_6805_2430_000841_zps7a3589bd.jpg

JanAllanLundqDSC_6845_2460_000843_zpsdb653514.jpg

JanAllanLundqDSC_6850_2465_000844_zps033d4549.jpg

JanAllanLundqDSC_6851_2466_000845_zpscd47b317.jpg

JanAllanLundqDSC_6852_2467_000846_zpse8170e1a.jpg

Lite förstärkning hade man ju förstås så helt akustiskt framfört kanske det inte kan

kallas enligt vissa.Trumpeten klarade sig dock galant på egen hand.

Det var ett gäng mycket trevliga grabbar som spelade under Jan Allan's ledning.

Edit: Nya bildlänkar.

Edited by P-pan
Posted

Högtalare av lite märklig form finns det ju...

IMG_0496.jpg

Så här framifrån ger den ett diskret och smäckert intryck. Kan inte va så svår att få att smälta in i hemmiljö??

Posted

Ett annat rum som det lät väldigt övertygande i va det här.

IMG_0510.jpg

Man spelade på Magico S3. Källan va en Audio Research Cd 9 och förstärkningen sköttes av Devialt.

Även här fick jag plats längst fram i mitten på söndagsmorgonen och lyssnade till 3-4 låtar. Spelades väldigt trevlig och blandad musik när jag va där.

Posted (edited)

Classic Design på mässa :o

Det var verkligen på tiden och det var mycket trevligt att få språkas vid med herrarna från Tingsryd :)

Fina ljudförmedlare hade de med sig också, lite av guldkantad elektronik som verkligen var med på noterna...

ClassicDesignDSC_6834_2451_000851_zps779477d4.jpg

ClassicDesignDSC_6835_2452_000852_zps014b592d.jpg

ClassicDesignDSC_6833_2450_000850_zpsfc9295b1.jpg

ClassicDesignDSC_6685_2330_000853_zps35e14f8e.jpg

ClassicDesignDSC_6686_2331_000854_zpsc315b8ec.jpg

Edited by P-pan
Posted
Är Ludwig tillbaka i säljarsvängen igen?

Hej!

Svar: Nej!

Jag plitar på som frilans-journalist på HiFi-tidningen och biotidningen fortfarande. Det här i helgen var bara ett vänskapligt inhopp, jag ville gärna spela musik på LP på lämpligt ställe. Som en follow-up till min artikelserie "Spinndoktorn" tidigare. Jag tog med mig egen skivspelare, lånade Ortofon-pickup från Ljudtema och Chord-kablar från Bosse på Digitalbild, och pratade enbart om musiken och ingenting om apparaterna, för att göra klart för alla nyfikna hur det ligger till. Jag är alltså inte tillbaka i försäljarsvängen, utan fortsätter att heja på alla.

Det finns otroligt bra grejer i alla läger idag. Konsten ligger i att sätta upp systemet på ett medvetet sätt, och att välja grejer som passar med ens egen musiksmak och spelvanor. Och plånbok förstås. Men det där vet ni mycket väl här på forumet.

Jag hade absolut toppkul hela helgen, både som DJ och som tidningsgubbe. Stort TACK till alla som kom fram och morsade och lyssnade. Vi ses igen. //Ludwig

Posted
När jag va där spelades mest på Spendorhögtalarna

IMG_0562.jpg

IMG_0565.jpg

Å det lät som sagt riktigt fint

Jätteroligt att ni tyckte om det. Vi hoppas att vi gjorde en bra demo. Vi är verkligen helnöjda med hela helgen, vi kunde inte önska mer än vad vi fick. Många trevliga kommentarer om ljudet hos oss, och vi hade ju definitivt ett monetärt motstånd från dem andra utställarna.

Posted (edited)

Mer Engelskt än så här blir det nog inte...

MacAuDSC_6667_2315_000857_zps889fd211.jpg

MacAudio hade tagit med sig 150 kg högtalare, per styck då, som de mödosamt

släpade både ner och upp för en lång trappa Nail%20Biting.gif

Wharfedale's Airedale Heritage var en riktigt maffig pjäs att beskåda och för Tannoy-

fantaster som börjat snegla på annat än fullregister element så borde väl saken vara klar :?:;)

MacAuDSC_6669_2317_000859_zps0299e3e4.jpg

MacAuDSC_6673_2321_000861_zpsd6559b9c.jpg

MacAuDSC_6666_2314_000856_zpsf02f49e1.jpg

Vad den lilla hemliga trälådan kan tänkas innehålla låter jag vara osagt... någon annan som har koll kanske ?

Övrigt i rummet som presenterades var elektronik från bl.a Vincent, Advance Acoustic och VTL.

Högtalare från Heco fanns naturligtvis också på plats...

MacAuDSC_6665_2313_000855_zpse7a4cf67.jpg

MacAuDSC_6671_2319_000860_zpsf2e9fdf7.jpg

Och så får vi naturligtvis inte glömma Everything But The Box :icon_smile_cool: ...

MacAuDSC_6662_2310_000863_zps7d874dcf.jpg

MacAuDSC_6663_2311_000864_zps3dcd1ca6.jpg

MacAuDSC_6664_2312_000865_zpsade166c5.jpg

Edited by P-pan