new order Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Min dag började på Sheraton och det första rummet jag gick in i var Audio Nords, å där möttes jag av dessa. Ingen dålig början faktiskt. Högtalare från Vivid Audio, elektronik från Audio Research, en skivspelare från, antar jag, Brinkman och en Ludwig i högform. Lät bra och trevligt och som vanligt bra och varierad musik Är Ludwig tillbaka i säljarsvängen igen? Quote
P-pan Posted February 8, 2014 Author Posted February 8, 2014 Är Ludwig tillbaka i säljarsvängen igen? Han kan ju också vara inbjuden som "gästdemonstratör" Quote
Hasse Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Här e ett par högtalare som jag inte minns namnet på, de lät dock riktigt trevligt och hade riktigt bra finish och byggkvalité. Tänk så olika man kan uppfatta saker Quote
Hasse Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Han kan ju också vara inbjuden som "gästdemonstratör" Vilket han också var, trevligt Quote
tweeter Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Jag lägger in det lilla jag har kvar. Nu har jag tagit mig över till Lundquist & Lindquist. I ett av de första rummen så huserade Duet-Audio från Norge. Man spelade på Piega och Soulution. Här va ett av rummen som visade tydligt att man ska ge system flera chanser och att det kan variera hur bra det låter beroende på vad som spelas och hur högt det spelas. Första gången jag va inne så lät det riktigt bra. Bas som grävde djupt och frisk spelstil, nästa gång va det otroligt starkt och det lät rätt hemskt faktiskt. Sista gången jag kikade in så lät det bra igen. Quote
tweeter Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 Finska Gradient spelade tillsammans med Hesselvall Audio. Det här va ett av favoritrummen. Lätt och luftigt saknades dock lite i botten. Även här visades hur olika inspelningar passar olika bra. Det mesta jag hörde lät väldigt trevligt, men så spelades en mono inspelning av Bob Dylan och det lät fruktansvärt. Hade man bara klivit in då så hade man tyckt att det bara var skräp. Quote
tweeter Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 Den här gillade jag. En sub från Rel. Skulle man lätt kunna integrera i ett modernt hem där teknik inte ska synas. Dock bara på torrdemo. Quote
tweeter Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 (edited) I samma rum så spelades det på Elac och subbar från just Rel. Uppspelningen stod Bladelius för. Just här tycker jag det låter som om det spelas Queen. För rimliga pengar tycker jag Elac låter väldigt fint. Edited February 9, 2014 by tweeter Quote
byZan Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 Man spelade på Piega och Soulution. Här va ett av rummen som visade tydligt att man ska ge system flera chanser och att det kan variera hur bra det låter beroende på vad som spelas och hur högt det spelas. Första gången jag va inne så lät det riktigt bra. Bas som grävde djupt och frisk spelstil, nästa gång va det otroligt starkt och det lät rätt hemskt faktiskt. Sista gången jag kikade in så lät det bra igen. Precis så upplevde jag AC rum - men inte rummet med Soulution, men det är ju mässa Ska tillbaka idag för lite mer seriös lyssnande - söndagar brukar som oftast vara bättre när det gäller presentationerna? /byZan Quote
calm Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 Jaha! Nu fick man krav på sig här, bäst jag jobbar på då. Nästa rum går inte av för hackor. Focal som drivs av The Lars och elektronik va en komplett stapel Dcs Vivali. Tyvärr blev bilderna på elektroniken för dåliga för att sparas. Man ser också lite vingar och andra små diffusorleksaker. Antar jag att de små bollarna ska vara. Blev inte superimponerad, det lär naturligtvis bra, riktigt bra. Men jag tyckte det saknades lite luftighet och det där lätta flytet som i alla fall jag letar efter. The Lars och Vivaldi och Focalerna blev mitt första rum på lördagen. Focalerna har jag alltid gillat. Lät riktigt bra även om jag tror att systemet hade ytterligare potential. Rummet är lite svårt att tämja även om Matts akustikprylar hjälpte en del. På golvet de nya "bubblorna" som fanns med på CES med Martens system. Calm Quote
calm Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 Imponerad blev jag däremot i det här rummet. Marten!! Låter alltid bra, lätt och luftigt med bra driv och drag i botten. Väldigt välbalanserat. Här hade man kunnat bli sittande länge! Just då spelades på Marten Bird 2 Spelades på elektronik från Msb och drevs av ett par monoblock från samma firma. Även här hade man lite futuristiska diffusorer?? Vet inte om det e en vidarutveckling på Wing konceptet. Här blir det lite att prata i egen MSB-sak. Men ett är klart att den analoga dacen är riktigt bra. Andra året i rad som den fått agera signalkälla fast nu med stora MSB- monoblocken. Det spelades musik inspelad med två mickar i Martens lever-3 rum. Kusligt verklighetsnära vilket jag konstaterade även hemma efter att Jörgen försett mig med en demo. Tack för det! Riktigt njutbar trio-jazz med bra piano-inspelning. Calm Quote
calm Posted February 9, 2014 Posted February 9, 2014 Min dag började på Sheraton och det första rummet jag gick in i var Audio Nords, å där möttes jag av dessa. Ingen dålig början faktiskt. Högtalare från Vivid Audio, elektronik från Constellation audio, en skivspelare från, antar jag, Brinkman och en Ludwig i högform. Lät bra och trevligt och som vanligt bra och varierad musik Ja detta var också en trevlig upplevelse! Lite Ludwig tillbaka i demotagen och nu som hihi-musik journalist/frilansskribent med rätt att spela intresseväckande musik. Gillade Vivid-soundet även om jag gärna skulle vilja höra dem även med någon annan elektronik. Vinyl blev dock pricken över i:et Calm Quote
P-pan Posted February 9, 2014 Author Posted February 9, 2014 (edited) Lång dag idag så det får bli bildrapportering först imorgon är rädd. Det är knappt jag orkar få i mig en... Återkommer som sagt imorgon och då med lite "live-bilder" ... Edit: Bild som hade åkt i diket Edited February 13, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 (edited) Då ska vi se om inte jag också kan bidra med några bilder från helgens Highend mässa. Det spelades lite livemusik under söndagen. Jan Allan tillsammans med Hans Backenroth och Daniel Svensson. Ståbas, trumpet och gitarr var representerat på scenen och det är väl inte mycket annat att säga än att de får pris för mässans bästa ljud ... Lite förstärkning hade man ju förstås så helt akustiskt framfört kanske det inte kan kallas enligt vissa.Trumpeten klarade sig dock galant på egen hand. Det var ett gäng mycket trevliga grabbar som spelade under Jan Allan's ledning. Edit: Nya bildlänkar. Edited February 13, 2014 by P-pan Quote
Daniel Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Vinyl blev dock pricken över i:et Calm Ja, det är ju en Brinkmann. Quote
new order Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Trodde först detta var en högtalare av lite märklig form. Börjar man vara miljöskadad måntro? Quote
tweeter Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Högtalare av lite märklig form finns det ju... Så här framifrån ger den ett diskret och smäckert intryck. Kan inte va så svår att få att smälta in i hemmiljö?? Quote
tweeter Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Eller??? De e en ganska stadig pjäs Å det lät ännu bättre här inne på söndagen. Satt längst fram i mitten och där lät det kanon! Quote
tweeter Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Lite närbilder på svarven som användes, en Brinkman Bardo om jag inte har missförstått Quote
tweeter Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Ett annat rum som det lät väldigt övertygande i va det här. Man spelade på Magico S3. Källan va en Audio Research Cd 9 och förstärkningen sköttes av Devialt. Även här fick jag plats längst fram i mitten på söndagsmorgonen och lyssnade till 3-4 låtar. Spelades väldigt trevlig och blandad musik när jag va där. Quote
Dynamik Harry Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Lite närbilder på svarven som användes, en Brinkman Bardo om jag inte har missförstått Mycket riktigt en Brinkman men ej Bardo utan La Grange Quote
P-pan Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 (edited) Classic Design på mässa Det var verkligen på tiden och det var mycket trevligt att få språkas vid med herrarna från Tingsryd Fina ljudförmedlare hade de med sig också, lite av guldkantad elektronik som verkligen var med på noterna... Edited February 18, 2014 by P-pan Quote
tweeter Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 När jag va där spelades mest på Spendorhögtalarna Å det lät som sagt riktigt fint Quote
tweeter Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Jag fick också med några kort på den där elektronikstapeln från Italien. Till och med en vinylsvarv hade se fått med sig Quote
Bimota Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Är Ludwig tillbaka i säljarsvängen igen? Hej! Svar: Nej! Jag plitar på som frilans-journalist på HiFi-tidningen och biotidningen fortfarande. Det här i helgen var bara ett vänskapligt inhopp, jag ville gärna spela musik på LP på lämpligt ställe. Som en follow-up till min artikelserie "Spinndoktorn" tidigare. Jag tog med mig egen skivspelare, lånade Ortofon-pickup från Ljudtema och Chord-kablar från Bosse på Digitalbild, och pratade enbart om musiken och ingenting om apparaterna, för att göra klart för alla nyfikna hur det ligger till. Jag är alltså inte tillbaka i försäljarsvängen, utan fortsätter att heja på alla. Det finns otroligt bra grejer i alla läger idag. Konsten ligger i att sätta upp systemet på ett medvetet sätt, och att välja grejer som passar med ens egen musiksmak och spelvanor. Och plånbok förstås. Men det där vet ni mycket väl här på forumet. Jag hade absolut toppkul hela helgen, både som DJ och som tidningsgubbe. Stort TACK till alla som kom fram och morsade och lyssnade. Vi ses igen. //Ludwig Quote
Classic Design Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 När jag va där spelades mest på Spendorhögtalarna Å det lät som sagt riktigt fint Jätteroligt att ni tyckte om det. Vi hoppas att vi gjorde en bra demo. Vi är verkligen helnöjda med hela helgen, vi kunde inte önska mer än vad vi fick. Många trevliga kommentarer om ljudet hos oss, och vi hade ju definitivt ett monetärt motstånd från dem andra utställarna. Quote
P-pan Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 (edited) Mer Engelskt än så här blir det nog inte... MacAudio hade tagit med sig 150 kg högtalare, per styck då, som de mödosamt släpade både ner och upp för en lång trappa Wharfedale's Airedale Heritage var en riktigt maffig pjäs att beskåda och för Tannoy- fantaster som börjat snegla på annat än fullregister element så borde väl saken vara klar Vad den lilla hemliga trälådan kan tänkas innehålla låter jag vara osagt... någon annan som har koll kanske ? Övrigt i rummet som presenterades var elektronik från bl.a Vincent, Advance Acoustic och VTL. Högtalare från Heco fanns naturligtvis också på plats... Och så får vi naturligtvis inte glömma Everything But The Box ... Edited February 19, 2014 by P-pan Quote
Perfect sense Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Övrigt i rummet som presenterades var elektronik från bl.a Vincent, Advance Acoustic och VTL. Högtalare från Heco fanns naturligtvis också på plats... Den övre maskinen ser ut som en VTL IT-85 - men det är någonting annat Quote
Recommended Posts