new order Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Jepp, rekommendationdags från de från forat som gillar The Who. Jag finner det allt mer märkligt att jag inte äger en enda skiva av denna grupp. Det är snudd på pinsamt. Därför så rekommendera de skivor jag MÅSTE ha av denna grupp. Förhoppningsvis finns det remastrade skivor som inte låter allt för kasst. Men det ÄR supermusik och något jag vill höra mer av. Så låt rekommendationerna hagla. Jag lägger dom i inköpslistan. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Who's next är en klassiker men den är inte speciellt bra inspelad. Jag lägger min röst på Quadrophenia Vinyl och sidan 3, höj volymratten och njut av grym rock'n roll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Who's next är en klassiker men den är inte speciellt bra inspelad. Jag lägger min röst på Quadrophenia Vinyl och sidan 3, höj volymratten och njut av grym rock'n roll Blir extra dyrt då om man måste skaffa svarv oxå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Blir extra dyrt då om man måste skaffa svarv oxå! Du är ju ändå på gång med nya grejor så det är väl inget att spara på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Blir extra dyrt då om man måste skaffa svarv oxå! 80-tals återutgåvor på cd från Polydor och MCA är högrisk från band som Who, men det kan vara värt att kolla om det gjorts remasters på senare tid. Exvis mfsl från slutet av 90-talet. Instämmer om Vems tur att pinka på betongröret, och varför inte Live At Leeds, som kom på Track Records med röd eller blå text på vitt omslag. Finns också på mfsl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Eriksson Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 (edited) Who's next är en klassiker men den är inte speciellt bra inspelad. Jag lägger min röst på Quadrophenia Vinyl och sidan 3, höj volymratten och njut av grym rock'n roll Jag har Who´s next på både Polydor Original, och återutgivning från Classic Records, det är stor skillnad till det bättre. Många andra av Who´s skivor finns på återutgivning från Classic. Dessa är ju "out of print" nu men går nog att hitta på ebay. Som nämnt är "Live att Leeds" en annan höjdare, och glöm inte "My Generation". Edited February 5, 2014 by Leif Eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Skulle jag plocka några album från Who:s lista så skulle jag definitivt välja "Live at Leeds" och Who´s Next. Bättre än så här blir det inte enligt min mening. Live at Leeds är ett mästerligt album med en fullständigt glödande rockkonsert när den är som bäst musikaliskt. Raka rör med allt vad detta innebär av rent fysisk närvaro. Skall spelas på högsta volym så att den känns i ryggraden, då är den som bäst. Inspelningsmässigt kanske inte det bästa ljudet men det räcker. Who´s next är ett mer sofistikerat rockalbum med mycket musikaliska finesser och ljudmässiga effekter. Bra inspelningskvalitet. Båda albumen kan rekommenderas både på LP och CD och intressant att leta efter skillnader ljudmässigt. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinylcalle Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 The Who är ett av mina favoritband. Har till och med trots att jag är en ung pojkspoling lyckats se dom (eller hälften) live. Första jag införskaffade var 4CD-boxen 30 years of Maximum R&B. En samling av det bästa samt lite udda tagningar m.m. T.ex. ljudupptagningen när Pete Townshend slår ner aktivisten Abbie Hoffman ner ifrån scenen under Woodstock . The Who´s musik ändras mycket under deras karriär, ifrån ett tidigt lite skitigt rock ljud i stil med My Generation till deras rockopera Quadrophenia vidare till en mer avancerad rock under tidigt 70-tal med fantastiska Who´s Next. På rak arm skulle jag nog inte klara mig utan My Generation, Live at Leeds, Quadrophenia, Who´s Next och Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts