Bebop Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Det står inte still på rörfronten. Många av de rör som används i slutsteg idag, typ50-talet KT88 och 6550C föddes i mitten på 50-talet och används än idag i hifi och gitarrförstärkare. För något år sedan kom KT120 som idag används av allt fler tillverkare och nu har Tung-Sol lanserat ytterligare ett effektrör som de kallar KT-150 som kan leverera 70 watt per rör. Du kan läsa mer här. I senaste HiFi-News (Mars-numret) lyssnar man på en ny Icon Audio MB90 MkIIM-150 (monoblock) som har två KT-150 per kanal som ger 135W (dynamic power) i 8 ohm respektive 185 W i 4 ohm. Den får mycket bra resentioner. Kraftfullare rör innebär att det blir billigare att tillverka kraftfulla förstärkare som klarar svårare högtalarlaster. Dessutom billigare rörbyten och enklare biasjusteringar där den görs manuellt. Det blir säkert fler som hänger på. Quote
Perfect sense Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Även Ayon har nyligen börjat leverera sina förstärkare med KT-150 som alternativ/tillval. Audioshark har en tråd på temat: http://audioshark.org/vacuum-tubes-valves-...ml#.Uu6lVPbkC5o Quote
egoBen Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 (edited) Jadis har sin I50, en integrerad förstärkare på 2x50 watt. http://www.jadis-electronics.com/en/i50-41.php Edited February 2, 2014 by egoBen Quote
new order Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Rören såg ut som en päronlampa! Men skoj att saker händer på rörfronten. Quote
Richard Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Spännande!! Själv har jag just en Ayon Spirit III, fast med KT88-rör. Eftersom jag är en relativ nybörjare på rör måste jag blotta strupen och erkänna att jag inte vet huruvida det är möjligt att byta till KT120 eller KT150 utan annan åtgärd i stärkaren. Nu sitter jag i och för sig inte utan kraft eftersom jag har ett par MF Supercharger före högtalarna men frågan är dock ändå intressant. Nån som kan klara ut detta? Richard Quote
eliot Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 (edited) Spännande!! Själv har jag just en Ayon Spirit III, fast med KT88-rör. Eftersom jag är en relativ nybörjare på rör måste jag blotta strupen och erkänna att jag inte vet huruvida det är möjligt att byta till KT120 eller KT150 utan annan åtgärd i stärkaren. Richard På Jadis-länken kan man läsa: "We received the first KT150 tubes earlier this year. Having seen their qualities and characteristics, we decided to give them a try. Enraptured by the sound quality of bass notes and the details associated with the obvious power, we decided to launch a new integrated amp, called I-50. The KT150 is incompatible with other power tubes (KT90, KT88 etc…). Therefore, the I-50 is completely unprecedented at Jadis. Specific out-put transformers are required to make the most of the KT150, hence the necessity to adapt the schema. In keeping with current trends, the I-50 is not only equipped with a volume remote control, but also a digital USB input which will allow the end user to connect directly to their computer." Edited February 2, 2014 by eliot Quote
Perfect sense Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 (edited) Spännande!! Själv har jag just en Ayon Spirit III, fast med KT88-rör. Eftersom jag är en relativ nybörjare på rör måste jag blotta strupen och erkänna att jag inte vet huruvida det är möjligt att byta till KT120 eller KT150 utan annan åtgärd i stärkaren. Nu sitter jag i och för sig inte utan kraft eftersom jag har ett par MF Supercharger före högtalarna men frågan är dock ändå intressant. Nån som kan klara ut detta? Richard När det gäller Ayon så beror det på när den tillverkades. Då du sitter med en aktuell version (III) så bör det vara möjligt att kitta den med KT150. Edited February 2, 2014 by Perfect sense Quote
Richard Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Tack eliot och Perfect sense, det verkar som att det är olika för olika märken och även modeller. Ska maila till Ayon och höra. Återkommer med svar. Richard Quote
Perfect sense Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Tack eliot och Perfect sense, det verkar som att det är olika för olika märken och även modeller. Ska maila till Ayon och höra. Återkommer med svar. Richard Skicka dem serienumret så får du svar Quote
Bebop Posted February 3, 2014 Author Posted February 3, 2014 Jag läste på Audioshark att t ex Octave säger att det går att använda KT150 i deras förstärkare men att det är att strö pärlor för svinen ungefär. För att få ut den kraft de kan ge måste nätdelar och transformatorer anpassas. Det låter ju rätt rimligt. Quote
MatsT Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 (edited) Jadis har rätt, man måste ändra konstruktionen för att det skall vara någon mening att byta till kraftfullare rör. Jag har en Jadis DA-30 och om jag skulle få för mig att bygga om den enligt den nya Jadis I50 så skulle jag med bibehållen spänningsmatning (460V eller så om jag kommer ihåg rätt) få i stort sett fördubbla tomgångsströmmen. För att sedan kunna utnyttja det större effektsvinget som högre tomgångsström ger möjlighet till måste belasningsimpedansen i utgångstrafon halveras. En rätt omfattande modifikation alltså! Edited February 3, 2014 by MatsT Quote
Richard Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jag läste på Audioshark att t ex Octave säger att det går att använda KT150 i deras förstärkare men att det är att strö pärlor för svinen ungefär. För att få ut den kraft de kan ge måste nätdelar och transformatorer anpassas. Det låter ju rätt rimligt. Jadis har rätt, man måste ändra konstruktionen för att det skall vara någon mening att byta till kraftfullare rör. Jag har en Jadis DA-30 och om jag skulle få för mig att bygga om den enligt den nya Jadis I50 så skulle jag med bibehållen spänningsmatning (460V eller så om jag kommer ihåg rätt) få i stort sett fördubbla tomgångsströmmen. För att sedan kunna utnyttja det större effektsvinget som högre tomgångsström ger möjlighet till måste belasningsimpedansen i utgångstrafon halveras. En rätt omfattande modifikation alltså! och så här svarade Ayon på mitt mail där jag frågade om man kunde byta till KT150 utan att göra några ytterligare förändringar i apparaten: "Dear Sir, It is possible that you change it 1:1 , but for the full potential of the KT150, you have to send the amplifier back to Austria and then we adjusting all new voltages and change also some hardware and firmware to drive the KT150 under full condition. You have to know that the voltages for KT150 must be much higher as for KT88." Man nämnde inte hur mycket det hela skulle kosta så jag får kolla detta och sedan väga för och emot. Är ju inte helt gratis att sända iväg till Österrike heller. I länken i Perfect senses inlägg menade man att det i Ayons fall inverkade ganska rejält även på ljudkvalitén och inte bara i effekt och då är det ju onekligen fortfarande intressant. //Richard Quote
Bebop Posted February 3, 2014 Author Posted February 3, 2014 (edited) I länken i Perfect senses inlägg menade man att det i Ayons fall inverkade ganska rejält även på ljudkvalitén och inte bara i effekt och då är det ju onekligen fortfarande intressant. Jag vet inte hur det är med Ayon men KT88 låter rätt så murrig i basen i mina VTL jämfört med 6550C. Med tanke på att KT150 uppges låta mer distinkt i basen än KT88 så borde det slå igenom även med Ayon, men hur stora är de verkliga skillnaderna? Svårt att säga. Jag tror det kan vara ide att vänta tills det kommer mer vittnesmål. Jag kontaktade VTL via Ludwig angående KT120 vs 6550C för några år sedan. Luke och han hustru Bea (f.d.konserpianist) hade beslutat då att fortsätta optimera VTL utifrån 6550C då de menar att piano låter bättre med dessa i deras konstruktion. ARC satsade på KT120 men ARC bygger sina förstärkare med lite annorlunda lösningar. Att KT-150 kan ge mer effekt är ju klart men det är ju inte säkert att det låter bättre såvida det inte görs en optimal lösning till de nya rören. I mitt fall med 12 effektrör så skulle man kunna få till en lika kraftfull kombo med 8 rör. Det tycker jag är mer intressant. Effekt har jag så det räcker (2x220 watt). Edited February 3, 2014 by Bebop Quote
Perfect sense Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jag vet inte hur det är med Ayon men KT88 låter rätt så murrig i basen i mina VTL jämfört med 6550C. Med tanke på att KT150 uppges låta mer distinkt i basen än KT88 så borde det slå igenom även med Ayon, men hur stora är de verkliga skillnaderna? Svårt att säga. Jag tror det kan vara ide att vänta tills det kommer mer vittnesmål. Jag kontaktade VTL via Ludwig angående KT120 vs 6550C för några år sedan. Luke och han hustru Bea (f.d.konserpianist) hade beslutat då att fortsätta optimera VTL utifrån 6550C då de menar att piano låter bättre med dessa i deras konstruktion. ARC satsade på KT120 men ARC bygger sina förstärkare med lite annorlunda lösningar. Att KT-150 kan ge mer effekt är ju klart men det är ju inte säkert att det låter bättre såvida det inte görs en optimal lösning till de nya rören. I mitt fall med 12 effektrör så skulle man kunna få till en lika kraftfull kombo med 8 rör. Det tycker jag är mer intressant. Effekt har jag så det räcker (2x220 watt). Jag inväntar en Triton III (integrerad förstärkare) ifrån Ayon. Överväger att beställa en extra uppsättning KT-150 utöver de KT-120 som följer med som standard. Denna förstärkare går att få med valfri uppsättning ifrån fabrik. Quote
Daniel Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Jag vet inte hur det är med Ayon men KT88 låter rätt så murrig i basen i mina VTL jämfört med 6550C. Med tanke på att KT150 uppges låta mer distinkt i basen än KT88 så borde det slå igenom även med Ayon, men hur stora är de verkliga skillnaderna? Svårt att säga. Jag tror det kan vara ide att vänta tills det kommer mer vittnesmål. Jag kontaktade VTL via Ludwig angående KT120 vs 6550C för några år sedan. Luke och han hustru Bea (f.d.konserpianist) hade beslutat då att fortsätta optimera VTL utifrån 6550C då de menar att piano låter bättre med dessa i deras konstruktion. ARC satsade på KT120 men ARC bygger sina förstärkare med lite annorlunda lösningar. Att KT-150 kan ge mer effekt är ju klart men det är ju inte säkert att det låter bättre såvida det inte görs en optimal lösning till de nya rören. I mitt fall med 12 effektrör så skulle man kunna få till en lika kraftfull kombo med 8 rör. Det tycker jag är mer intressant. Effekt har jag så det räcker (2x220 watt). Jag håller med Bebop här. Ofta är det bättre med rör som är optimerade för kretsen. Att byta ett signalrör som ger en något högre eller lägre spänning kan stjälpa hela balansen och vrida livet ur förstärkaren. Att byta ett PCC88 mot ett E88CC är nästan alltid möjligt, det skiljer ca 1 volt, men i vissa kretsar blir det oerhört trist ljudmässigt i andra blir det bra. Så om det funkar att byta kan man prova, men resultatet är inte helt enkelt att förutspå. Det kan bli bra i en förstärkare och dåligt i en annan. Luke gillade inte KT120 trots optimerade kretsar, så han fortsatte med gamla beprövade rör Quote
Kilgore Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Ja det är nog en bra idé att höra med tillverkaren vilket rör som passar bäst. Men ibland kan ju smaken skilja, och då får man helt enkelt prova själv, med vetskapen att man kanske sitter med ett gäng rör som man inte vill ha. När jag skulle byta rör i min Sonic Frontiers Power 2 så mailade jag konstruktören Chris Johnson och frågade vad jag skulle byta till, och om KT120 var ett bra alternativ istället för 6550. Chris svarade att jag helt klart skulle byta till KT120. Det gav inte så stor effektökning utan ombyggnad, kanske 10-15% enligt Chris, men ljudet blev bättre, och det är jag beredd att hålla med om Skulle vara kul att få höra samma förstärkare med KT120 resp KT150 rör ngn gång. Quote
Engelholm Audio Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Börjar värmeutvecklingen bli ett "problem" med dessa effekter per rör? Alltså, om nya KT 150 röret går så hårt som det kan/ska är gamla traditionella apparalåde-lösningar fortsatt OK ur värmesynpunkt? Självklart är värmeproblemet ett högst lösbart problem men kanske lätt att förbi-se när mer effekt och potentiellt bättre ljud glimrar för ögonen. Quote
MatsT Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 (edited) De avger fortfarande mindre effekt än t.ex ett 845-rör så traditionell byggteknik är inget problem. Även om KT-150 kanske inte är jättebra (men kan fungera?) som alternativ till KT-88 så öppnar det nya möjligheter så det är kul att nykonstruktionerna kommer till. Jag har t.ex ett par specialgjorda utgångstransformatorer liggande som är avsedda att användas med KT-88 i parallell push-pull, nu finns plötsligt en frestande möjlighet att använda dem med bara 2 rör per kanal. Man bör beakta att glödströmmen anges till 1.75-2.0 A för KT-150 och till 1.6A för KT-88 om man tänker prova ett byte. Edited February 4, 2014 by MatsT Quote
Engelholm Audio Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 De avger fortfarande mindre effekt än t.ex ett 845-rör så traditionell byggteknik är inget problem. Även om KT-150 kanske inte är jättebra (men kan fungera?) som alternativ till KT-88 så öppnar det nya möjligheter så det är kul att nykonstruktionerna kommer till. Jag har t.ex ett par specialgjorda utgångstransformatorer liggande som är avsedda att användas med KT-88 i parallell push-pull, nu finns plötsligt en frestande möjlighet att använda dem med bara 2 rör per kanal. Man bör beakta att glödströmmen anges till 1.75-2.0 A för KT-150 och till 1.6A för KT-88 om man tänker prova ett byte. Tack för svar. Det är inga dåliga strömmar det där. Hur är det med spänningarna? Quote
MatsT Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 För glöden är det 6.3V för båda rören. Typisk arbetspunkt för KT-88 i klass A är ungefär 400V/60-70mA. KT-150 verkar klara betydligt mer ström och lite högre spänning men min erfarenhet av dessa är inte stor av naturliga skäl. Anodförlusten är nästan dubbelt så stor för KT-150 jämfört med KT-88. Quote
Richard Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Mailade åter Ayon för att få reda på kostnad att bygga om Spirit III till att optimeras för KT150-rör. De verkade inte ha något fast pris men att det kan tänkas hamna mellan 500 och 1000 Euro. Sedan tillkommer ju nya rör och frakt. Få nog ta mig en rejäl funderare över detta, i synnerhet då jag inte är i behov av den ökade effekten i nuvarande setup. Är kanske bättre och vänta och höra vad andra som jämfört tycker, precis som föreslogs i denna tråd. //Richard Quote
Richard Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Mailade åter Ayon för att få reda på kostnad att bygga om Spirit III till att optimeras för KT150-rör. De verkade inte ha något fast pris men att det kan tänkas hamna mellan 500 och 1000 Euro. Sedan tillkommer ju nya rör och frakt. Få nog ta mig en rejäl funderare över detta, i synnerhet då jag inte är i behov av den ökade effekten i nuvarande setup. Är kanske bättre och vänta och höra vad andra som jämfört tycker, precis som föreslogs i denna tråd. //Richard Funderar att trots allt testa med KT150-rör utan att i nuläget modifiera förstärkaren. Kostnaden för själva rören är trots allt inte så stor och man kan ju alltid hålla på dem till eventuella framtida behov om det hela inte skulle falla väl ut. Mailade därför Ayon och frågade om det fanns någon risk att skada förstärkaren om jag bara byter från KT88 till KT150 s a s rakt av. De svarade följande: "It will not harm the amp, but when the KT150 is out of the negative voltage range ( some parameters ) and then the auto-fixed bias system doesn’t allow it to operate." Skulle någon mer elektriskt rör-kunnig förklara vad detta betyder? Avråder ni en rör-rookie ? Det närmaste jag hittat dessa rör är här: (är ju att föredra att handla inom EU och jag har inte fått träff på någon svensk försäljare): http://www.jukebox-revival.eu/staging/tube...50-matched.html //Richard Quote
Perfect sense Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Funderar att trots allt testa med KT150-rör utan att i nuläget modifiera förstärkaren. Kostnaden för själva rören är trots allt inte så stor och man kan ju alltid hålla på dem till eventuella framtida behov om det hela inte skulle falla väl ut. Mailade därför Ayon och frågade om det fanns någon risk att skada förstärkaren om jag bara byter från KT88 till KT150 s a s rakt av. De svarade följande: "It will not harm the amp, but when the KT150 is out of the negative voltage range ( some parameters ) and then the auto-fixed bias system doesn’t allow it to operate." Skulle någon mer elektriskt rör-kunnig förklara vad detta betyder? Avråder ni en rör-rookie ? Det närmaste jag hittat dessa rör är här: (är ju att föredra att handla inom EU och jag har inte fått träff på någon svensk försäljare): http://www.jukebox-revival.eu/staging/tube...50-matched.html //Richard Hej Richard, Jag skulle spontant råda dig att köpa en uppsättning matchade KT150-rör direkt ifrån Ayon. Men, om jag tolkar Ayons svar rätt så garanterar de inte funktionen... Quote
Bebop Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 Det går att köpa matchade rör från flera säljare. Tubestore matchar också. Man uppger förstärkare när man bekräftar ordern via mejl som de skickar när ordern är lagd. Anländer på en vecka välpackade. Moms och frakt tillkommer men den får man betala inom EU också. Mina matchade sextetter av 6550 Svetlana kostade ca 360:- styck inklusive allt, ungefär 200:- billigare än här x 12 rör. Quote
calle_jr Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 Det är som nämnts tidigare att om rören (efter en tid) hamnar utanför ett visst spann (30 / 40 / 50 mA?) så kan man inte få samma egenskaper på alla rör varken med autobias eller fast bias. Det kan ju hända med alla effektrör att de inte åldras/slits likadant, men jag kan tänka mig risken är större ju kraftigare rör. Det vore logiskt. Bra pris från Jukebox Revival! Quote
Richard Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 Hej Richard, Jag skulle spontant råda dig att köpa en uppsättning matchade KT150-rör direkt ifrån Ayon. Men, om jag tolkar Ayons svar rätt så garanterar de inte funktionen... Ska höra med Ayon vad de kostar hos dem, om de nu säljer på det viset. Det hade jag inte en tanke på... Det går att köpa matchade rör från flera säljare. Tubestore matchar också. Man uppger förstärkare när man bekräftar ordern via mejl som de skickar när ordern är lagd. Anländer på en vecka välpackade. Moms och frakt tillkommer men den får man betala inom EU också. Mina matchade sextetter av 6550 Svetlana kostade ca 360:- styck inklusive allt, ungefär 200:- billigare än här x 12 rör. Kollade på Tubestore som första alternativ. De är lite dyrare där förvånansvärt nog så det får nog bli från Jukebox revival om inte Ayon har ett bra pris. Det är som nämnts tidigare att om rören (efter en tid) hamnar utanför ett visst spann (30 / 40 / 50 mA?) så kan man inte få samma egenskaper på alla rör varken med autobias eller fast bias. Det kan ju hända med alla effektrör att de inte åldras/slits likadant, men jag kan tänka mig risken är större ju kraftigare rör. Det vore logiskt. Bra pris från Jukebox Revival! Ålrajt, I got it. . Tack. Var lite rädd att det skulle kunna bli så att de klippte eller liknande. Är ju som tidigare sagts inte helt på det klara med denna typ av förstärkare. Men bra låter det . Kan vara lite roligt att testa lite rörvarianter även om man egentligen sitter nöjd, så det blir nog så.... //Richard Quote
Vox Posted February 19, 2014 Posted February 19, 2014 Jag köper alla mina rör på ebay. Finns mycket att välja på till bra priser. Quote
Richard Posted February 19, 2014 Posted February 19, 2014 Jag köper alla mina rör på ebay. Finns mycket att välja på till bra priser. Jo, jag håller utkik där också. Har bara lite dåliga erfarenheter från USA med påslag på priset när jag tidigare köpt t ex kablar. Annars handlar jag också gärna på ebay. //Richard Quote
Recommended Posts