Daniel Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Alon Wolf är från Israel. Tillbringade 6 timmar i bil med honom en gång. Det är en intressant person. Quote
Engelholm Audio Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 @new order Är det din uppfattning att nedanstående uttalande (särskilt det fetade) inte är bull? ”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”. Mest stabila, vibrationsfria, högtalare görs av Larson, DLS och Carlsson eftersom dom placeras MOT vägg... Quote
30Hzbone Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Mest stabila, vibrationsfria, högtalare görs av Larson, DLS och Carlsson eftersom dom placeras MOT vägg... Med en vibra-vägg installation i kombination med spikes (vibra-golv) så lär man uppnå det ultimata stilleståndet. Quote
Daniel Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 (edited) Mest stabila, vibrationsfria, högtalare görs av Larson, DLS och Carlsson eftersom dom placeras MOT vägg... För att bibehållet hålla en vänlig ton skulle jag vilja förtydliga Wilson Audios ambitioner. David Wilson har sedan starten för 40 år sedan haft en ambition att bygga väldigt stabila kabinett. Han anser att det ger en massa fördelar. Det handlar alltså inte om att designa en högtalare som skall stå mot bakvägg som vissa andra. Det tror jag att Engelholm Audio vet. Modellen Duette 2 har å andra sidan designats med syfte att placeras mot bakvägg. Vi har märkt att Wilsons andra högtalare trots den energisättning de är kapabla till, kan placeras förvånansvärt när bak och sidoväggar. Även om det, som Hasse sa, kanske inte är optimalt. Det är inte konstigare än så. Jag kan förstås inte redogöra för vad "demoguy" vid de olika tillfällena sade ordagrant, och jag tror inte att de skulle kunna det heller. Det var ju ganska länge sedan. Men vi ber om ursäkt för den förvirring och det obehag det kan ha skapat. Och tycker att den trista tonen i beskrivningen av personen som "en medelålders man med en frisyr typ övervintrad hårdrockare" är ganska onödig. Jag föreslår att de som hamnar i en liknande situation i fortsättning frågar demonstratören istället för att lämna rummet irriterad, till den grad att orden etsar sig fast i minnet i fler år. Det känns som slöseri med energi. Bättre att den energin får stråla rakt ut i rummet i så fall. Jag lägger ner den här diskussionen nu. Vi är offentliga. Kom fram och prata nästa gång vi är ute på vägarna med roliga stereoapparater i bagaget. Edited February 6, 2014 by Daniel Quote
lindome Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Väl talat Daniel Då jag varit på demo många ggr med både Ludwig och Karl, kan jag intyga att de har en skön självdistans till det här med hifi. Ironi är de hyfsat duktiga på oxå Alltid en skön blandning av musikval, vinyl cd eller rullband. Quote
Apexorca Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Bra Daniel! Gillar inte den "övervintrade hårdrockaren" mest klassiskt? Båda nämnda demokillar tillhör demoeliten enligt mig. Quote
Daniel Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Bra Daniel! Gillar inte den "övervintrade hårdrockaren" mest klassiskt? Båda nämnda demokillar tillhör demoeliten enligt mig. Jo, han har väl ca 4000 klassiska vinylplattor och 4 hårdrock. :-) Quote
calm Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Rigida kabinett är naturligtvis inte en avgörande faktor vid högtalarplacering, utan hur konstruktionen i övrigt är anpassad för olika typer av rum och hur högtalaren interagerar med bak- och sidoväggar. Den mest utstuderade högtalaren i avseende av hörnplacering är nog AdioNote som jag hört spela i många olika konstellationer. Där många konstruktioner kräver en placering ordentligt ut i rummet, är AudioNote motsatsen. Nära bakvägg och sidovägg med ordentlig toe-in. När de får till placeringen så låter de fantastiskt, men tyvärr inte alltid. http://www.audionote.co.uk/products/speake...placement.shtml Eftersom Wilson varit på tapeten så kan jag som jag tidigare refererat i denna tråd http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...10739&st=15 konstatera att vissa högtalare kan placeras och kanske till och med skall placeras nära bakväggen för att få tillräckligt stöd i bakväggen för bottenoktaven. När det gäller Wilson Alexia så kan jag konstatera att de fungerar i båda typerna av placeringar, fristående eller väggnära och att beroende på konstruktionen så behöver inte en placering nära bakvägg i ett litet rum innebära en överbetonad eller bumlig bas. Ser man på mätningen i Stereophiles test så förstår man varför. http://www.stereophile.com/content/wilson-...er-measurements Calm Quote
Recommended Posts