Jump to content

Tillverkarna talar ut...


Perfect sense

Recommended Posts

En handlare är ens "vän" då man får köpa produkterna till inköpspris efter kostnader för dem är betalda. I övriga fall är handlaren i huvudsak intresserad att sälja en produkt till dig för att tjäna pengar. Må vara att det innefattar att ha en god relation till kunden, ge bra service, bjuda på kaffe och fråga hur barnens skolgång går.

Vi hade hemma en köksleverantör i dagarna, han ger jättebra service med inmätning, råd och tänkvärda saker, bjuder på nymalet kaffe, ritar om köket efter alla önskemål. Men i slutänden är han bara intresserad att sälja ett rätt dyrt kök till oss. Och då vi har den fina servicen känns det som att han värnar om att vi ska få produkterna vi vill ha. Men han är ju inte en vän för det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

God morgon,

Några kommentarer:

I mina ögon påminner din sammanfattning mest om riktigt dålig TV-reklam som vänder sig direkt till barn. Hur står det till med "Sensen" egentligen :?:

Sammanfattningen var saxad direkt ur artikeln hos Soundstage. Den var inte min.

Och att du postar på Hififorum, vad är meningen med det :?: Är det sanktionerat av forumsledningen :?:

Vad är det som ska sanktioneras? Om forummedlemmarna inte ser något värde i att branschaktörer (tillverkare, distributörer, återförsäljare, mässarrangörer osv.) engagerar sig på nätet så är jag den första som lämnar Euphonia. Jag tror och hoppas dock att de flesta uppskattar närheten till branschen och möjligheterna till en direkt dialog och diskussion. Vi delar i grunden samma intresse och passion, oavsett roll i sammanhanget.

Allvarligt talat, vem tror du handlar av en ovän :?: Skärp dig.

Din attityd och ton känns lite trist och omotiverad tycker jag. Du är välkommen att kontakta mig direkt via PM om du har behov av det.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du menar "Euphonia Audioforum"? "Hififorum" är en annan plats på nätet (för att vara tydlig).

Euphonia är indelat i olika "underavdelningar": Musikforum, Hififorum, Bildforum, Lyssnarforum och Nyhetsforum och jag tycker nog att du valt rätt med Hififorum :app:

Link to comment
Share on other sites

I dessa tider med internet som prisdatabas så är det inte lika lätt att luras med priset som förr i tiden när det tog tid att kolla upp priser hos olika säljare. Viktigare för säljare är att ge god service, vara kunniga och genuint intresserade av det de säljer. Priset vet man nästan var det borde hamna via sökningar på internet, t ex avslutade auktioner på eBay eller prisjakt/pricerunner etc.

Det är till och med så att man kan få en känsla för "för högt pris" genom att se om alla säljer till ett visst pris (inkl frakt, tullar mm) över hela internet. Då är det sannolikt så att priset är noga kontrollerat av tillverkaren för att alla säljare ska gå med "lika mycket vinst". Med lite mer varierande priser har vissa säljare lagt sig lågt, kanske på inköpspris, för att locka folk att handla i just den butiken.

För egen del brukar jag inte ta lägsta pris utan väga in allt det andra som service, närhet, snabb leverans etc.

Link to comment
Share on other sites

Så här läser jag punkterna. Bara för att ge ett annat perspektiv. Vilket jag inte alls hävdar är rätt. Men det är så jag ser det. Jag redogör nedan lite för hur diskussionerna går när vi träffar tillverkare i Las Vegas, München och Sverige.

Trust your own ears

Det finns väldigt många som handlar hifi utifrån ett "flavor of the month" perspektiv. Vilka feautures och gadgets måste den ha. Det man bara var tvungen att ha för några år sedan är kanske inte så viktigt idag. "The supertube" (6H30pi) var ett sådant exempel. Men det finns många exempel på tekniska frälsare som man bara måste ha. Ett annat perspektiv är behovet många har av att deras vänner måste gilla ljudet. Man vill ha bekräftat att man köpt det bästa som pengarna kunde mäkta med, antingen på forum eller i bekantskapskretsen. Inom kommunikationsforskningen behandlas det under kognitiv dissonansteori. Efter att man har köpt en dyr produkt infinner sig ofta en känsla av osäkerhet och ånger, som måste dämpas genom att för sig själv och andra bekräfta sitt val som det bästa. :-) Jag talar inte alls om alla, eller bara om Sverige. Det är något som tillverkare ser som en trend runt om i världen.

Jag tolkar det som att tillverkaren är trygg och säker på sin produkt när han/hon säger "trust your own ears"

Your dealer is your friend

Seek out products of value and know what you’re getting

Hur många har erfarenheten eller möjligheten att prova alla intressanta produkter inför ett köp? Därför är det en bra idé att ha en handlare man känner, kan lite på och som vet vad man tycker om. Precis som att ha fortroende för en journalist på en hifi-tidning. Vissa journalister tycker man ju är helt fantastiska och man håller med dem om deras bedömningar när man hört samma produkt, eller tom samma system som de i t ex Las Vegas. Andra tycker man har hö i öronen. ;) Och vi tycker ofta helt olika. Samma sak med en bra handlare. Man litar på att råden man får är bra. Vilket leder till att man kanske gör långsiktigt bra köp, och inte hamnar i uppgraderingshysteri. Vilket i sin tur leder till en överhettad begagnatmarknad med galet låga priser på fortfarande aktuella produkter. Internationellt ser man också att fler och fler snarare köper rabatter än prestanda. Om jag står inför ett val mellan två produkter för 50 000:- och den ena säljs för 40 000:- kan det vara lätt att välja den rabatterade. Trots att man kanske hade varit långsiktigt mycket mer nöjd med den andra. Och det är inte bra för någon i ekvationen. Det blir dyrt att hela tiden uppgradera, och det är inte säkert att man blir en lyckligare människa.

The importance of the room

Den här kan vi tror jag? ;) En högtalares prestanda är nästan löjligt beroende av rummet den står i. Och framförallt på vilka koordinater, mätt i centimeter, den är placerad på.

Don’t worry so much

Ta detta uttryck med ett leende. Det är ingen tillverkare där ute som tror att de kan lura av någon pengar. Levererar inte en high-end tillverkare prestanda över tid åker den ut. Granskarna är många och de är hälsosamt kritiska. De som har överlevt i många år gör antagligen något rätt. Det är väl härligast att sitta ner nöjd, och bara lyssna på musik? Utan att en uppgraderingsnerv ligger och sprakar. Dessutom finns det ju få som oroar sig så mycket som vi audiofiler. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så här läser jag punkterna. Bara för att ge ett annat perspektiv. Vilket jag inte alls hävdar är rätt. Men det är så jag ser det. Jag redogör nedan lite för hur diskussionerna går när vi träffar tillverkare i Las Vegas, München och Sverige.

Trust your own ears

Det finns väldigt många som handlar hifi utifrån ett "flavor of the month" perspektiv. Vilka feautures och gadgets måste den ha. Det man bara var tvungen att ha för några år sedan är kanske inte så viktigt idag. "The supertube" (6H30pi) var ett sådant exempel. Men det finns många exempel på tekniska frälsare som man bara måste ha. Ett annat perspektiv är behovet många har av att deras vänner måste gilla ljudet. Man vill ha bekräftat att man köpt det bästa som pengarna kunde mäkta med, antingen på forum eller i bekantskapskretsen. Inom kommunikationsforskningen behandlas det under kognitiv dissonansteori. Efter att man har köpt en dyr produkt infinner sig ofta en känsla av osäkerhet och ånger, som måste dämpas genom att för sig själv och andra bekräfta sitt val som det bästa. :-) Jag talar inte alls om alla, eller bara om Sverige. Det är något som tillverkare ser som en trend runt om i världen.

Jag tolkar det som att tillverkaren är trygg och säker på sin produkt när han/hon säger "trust your own ears"

Your dealer is your friend

Seek out products of value and know what you’re getting

Hur många har erfarenheten eller möjligheten att prova alla intressanta produkter inför ett köp? Därför är det en bra idé att ha en handlare man känner, kan lite på och som vet vad man tycker om. Precis som att ha fortroende för en journalist på en hifi-tidning. Vissa journalister tycker man ju är helt fantastiska och man håller med dem om deras bedömningar när man hört samma produkt, eller tom samma system som de i t ex Las Vegas. Andra tycker man har hö i öronen. ;) Och vi tycker ofta helt olika. Samma sak med en bra handlare. Man litar på att råden man får är bra. Vilket leder till att man kanske gör långsiktigt bra köp, och inte hamnar i uppgraderingshysteri. Vilket i sin tur leder till en överhettad begagnatmarknad med galet låga priser på fortfarande aktuella produkter. Internationellt ser man också att fler och fler snarare köper rabatter än prestanda. Om jag står inför ett val mellan två produkter för 50 000:- och den ena säljs för 40 000:- kan det vara lätt att välja den rabatterade. Trots att man kanske hade varit långsiktigt mycket mer nöjd med den andra. Och det är inte bra för någon i ekvationen. Det blir dyrt att hela tiden uppgradera, och det är inte säkert att man blir en lyckligare människa.

The importance of the room

Den här kan vi tror jag? ;) En högtalares prestanda är nästan löjligt beroende av rummet den står i. Och framförallt på vilka koordinater, mätt i centimeter, den är placerad på.

Don’t worry so much

Ta detta uttryck med ett leende. Det är ingen tillverkare där ute som tror att de kan lura av någon pengar. Levererar inte en high-end tillverkare prestanda över tid åker den ut. Granskarna är många och de är hälsosamt kritiska. De som har överlevt i många år gör antagligen något rätt. Det är väl härligast att sitta ner nöjd, och bara lyssna på musik? Utan att en uppgraderingsnerv ligger och sprakar. Dessutom finns det ju få som oroar sig så mycket som vi audiofiler. ;)

Snygg manövrering runt potentiella minfält Daniel! :):thumbsup: Men visst låter det klokt.

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen har gått in på relationen mellan handlare och kunder.

Man kan ju undra om det var detta som var syftet :unsure:

Det är alltid intressant när en designer eller tillverkare talar ut. Jag blev därför överglad av trådtiteln för att sedan bli lite besviken av att läsa i min tolkning vanlig MBS.

Jag har respekt för de handlare som paketerar tillverkarens vision, men jag har störst respekt för de som hjälper sina kunder göra bra affärer. Det är det bästa de kan göra.

Link to comment
Share on other sites

Inom kommunikationsforskningen behandlas det under kognitiv dissonansteori.

:app:

Bra förklaring!

Jag säger som iroise; "musiken skapas i hjärnan".

Man har i praktiken väldigt lite nytta av de sista hundradelarna ur ett musiknjutningsperspektiv.

Dessa hundradelar finns det bara fog för av andra skäl, exvis teknikintresse, nyfikenhet, hobby, show off, inre oro mm.

Link to comment
Share on other sites

:app:

Bra förklaring!

Jag säger som iroise; "musiken skapas i hjärnan".

Man har i praktiken väldigt lite nytta av de sista hundradelarna ur ett musiknjutningsperspektiv.

Dessa hundradelar finns det bara fog för av andra skäl, exvis teknikintresse, nyfikenhet, hobby, show off, inre oro mm.

Bland "mm" får vi väl också räkna in fåfänga :dry:

Link to comment
Share on other sites

Inte bara tillverkare och handlare utan också grossister/importörer finns med på planen.

Ett par händelser jag upplevt och som jag vill återge.

Den första inträffade vid en demo på HiFi-mässan i Malmö jag tror det var för drygt två år sedan.

I det aktuella rummet, om jag nu minns rätt. så spelades det på elektronik från Moon,

svarv från VTL och högtalarna var från Wilson Audio.

Han som demade, sa så här ”Anledningen till att det låter så bra är att vi haft den här konfigurationen

uppkopplad och använd i två dygn i Sthlm innan vi packade ner den och åkte hit”.

Det handlade inte om inbränning/inspelning utan om att enheterna anpassade sig till varandra under dessa två dygn.

Slutsatsen man då kan dra är att om man bytt ut en av enheterna så hade de övriga anpassat

sig till denna,på ett annat men också lämpligt sätt.

Den andra händelsen inträffade på en demo hos en HiFi-handlare i Skåne för drygt ett år sedan

Också i detta fallet var det högtalare från Wilson Audio och svarv från VTL som demades, elektroniken minns jag inte.

Damen bland åhörarna frågade om högtalarnas placering, om det var tvunget att de skulle stå

ute i rummet eller om det gick att ha dem intill väggen nära rummets hörn.

På denna fråga svarade demokillen:

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

Antingen så blåljög demokillen eller så hade han ingen susning om hur högtalare sprider ljud,

vet egentligen inte vilket som är värst.

Vid båda tillfällena så lämna jag lokalen eftersom jag inte tyckte det var rätt plats att

skapa rabalder och dålig stämning.

Fler med liknande upplevelser?

Link to comment
Share on other sites

Inte bara tillverkare och handlare utan också grossister/importörer finns med på planen.

Ett par händelser jag upplevt och som jag vill återge.

Den första inträffade vid en demo på HiFi-mässan i Malmö jag tror det var för drygt två år sedan.

I det aktuella rummet, om jag nu minns rätt. så spelades det på elektronik från Moon,

svarv från VTL och högtalarna var från Wilson Audio.

Han som demade, sa så här ”Anledningen till att det låter så bra är att vi haft den här konfigurationen

uppkopplad och använd i två dygn i Sthlm innan vi packade ner den och åkte hit”.

Det handlade inte om inbränning/inspelning utan om att enheterna anpassade sig till varandra under dessa två dygn.

Slutsatsen man då kan dra är att om man bytt ut en av enheterna så hade de övriga anpassat

sig till denna,på ett annat men också lämpligt sätt.

Den andra händelsen inträffade på en demo hos en HiFi-handlare i Skåne för drygt ett år sedan

Också i detta fallet var det högtalare från Wilson Audio och svarv från VTL som demades, elektroniken minns jag inte.

Damen bland åhörarna frågade om högtalarnas placering, om det var tvunget att de skulle stå

ute i rummet eller om det gick att ha dem intill väggen nära rummets hörn.

På denna fråga svarade demokillen:

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

Antingen så blåljög demokillen eller så hade han ingen susning om hur högtalare sprider ljud,

vet egentligen inte vilket som är värst.

Vid båda tillfällena så lämna jag lokalen eftersom jag inte tyckte det var rätt plats att

skapa rabalder och dålig stämning.

Fler med liknande upplevelser?

:D

Link to comment
Share on other sites

Inte bara tillverkare och handlare utan också grossister/importörer finns med på planen.

Ett par händelser jag upplevt och som jag vill återge.

Den första inträffade vid en demo på HiFi-mässan i Malmö jag tror det var för drygt två år sedan.

I det aktuella rummet, om jag nu minns rätt. så spelades det på elektronik från Moon,

svarv från VTL och högtalarna var från Wilson Audio.

Han som demade, sa så här ”Anledningen till att det låter så bra är att vi haft den här konfigurationen

uppkopplad och använd i två dygn i Sthlm innan vi packade ner den och åkte hit”.

Det handlade inte om inbränning/inspelning utan om att enheterna anpassade sig till varandra under dessa två dygn.

Slutsatsen man då kan dra är att om man bytt ut en av enheterna så hade de övriga anpassat

sig till denna,på ett annat men också lämpligt sätt.

Den andra händelsen inträffade på en demo hos en HiFi-handlare i Skåne för drygt ett år sedan

Också i detta fallet var det högtalare från Wilson Audio och svarv från VTL som demades, elektroniken minns jag inte.

Damen bland åhörarna frågade om högtalarnas placering, om det var tvunget att de skulle stå

ute i rummet eller om det gick att ha dem intill väggen nära rummets hörn.

På denna fråga svarade demokillen:

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

Antingen så blåljög demokillen eller så hade han ingen susning om hur högtalare sprider ljud,

vet egentligen inte vilket som är värst.

Vid båda tillfällena så lämna jag lokalen eftersom jag inte tyckte det var rätt plats att

skapa rabalder och dålig stämning.

Fler med liknande upplevelser?

Nu var det ju mina kollegor vid båda tillfällena, och inte jag personligen som sa detta. Men jag tror att de i första fallet syftar på att produkter som kommer direkt från tillverkaren via båtfrakt tar lång tid på sig att spelas in. Därför låter vi produkterna gå varma så länge vi hinner innan mässa. Det handlar om inspelning, inte om att det ska bli "kompisar" Det handlar nog ett missförstånd. Karl som var med är ingenjör och han har bra koll på det tekniska, till skillnad från mig. :) Däremot kan han ju ha uttryckt sig otydligt, vilket är lätt hänt i demosituationer. Jag tycker att du skulle ha frågat i båda fallen. Det hade ju inte behövt bli rabalder eller dålig stämning för den sakens skull. Karl är duktig på att förklara. Jag har lärt mig väldigt mycket av honom. Och han skulle definitivt inte bli upprörd om du kritiserade honom eller ifrågasatte hans påståenden.

Men tack för din feedback. Det är nyttigt för oss att veta hur det vi säger upplevs av andra.

mvh

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ju mina kollegor vid båda tillfällena, och inte jag personligen som sa detta. Men jag tror att de i första fallet syftar på att produkter som kommer direkt från tillverkaren via båtfrakt tar lång tid på sig att spelas in. Därför låter vi produkterna gå varma så länge vi hinner innan mässa. Det handlar om inspelning, inte om att det ska bli "kompisar" Det handlar nog ett missförstånd. Karl som var med är ingenjör och han har bra koll på det tekniska, till skillnad från mig. :) Däremot kan han ju ha uttryckt sig otydligt, vilket är lätt hänt i demosituationer. Jag tycker att du skulle ha frågat i båda fallen. Det hade ju inte behövt bli rabalder eller dålig stämning för den sakens skull. Karl är duktig på att förklara. Jag har lärt mig väldigt mycket av honom. Och han skulle definitivt inte bli upprörd om du kritiserade honom eller ifrågasatte hans påståenden.

Men tack för din feedback. Det är nyttigt för oss att veta hur det vi säger upplevs av andra.

mvh

/Daniel

Känner Carl tämligen väl via andra vägar än HiFi, och kan lätt tänka mig att han testar publiken något genom ironi. ;)

Link to comment
Share on other sites

@new order

Är det din uppfattning att nedanstående uttalande (särskilt det fetade) inte är bull?

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

Med vägg i det aktuella fallet menas vägg bakom högtalarna ej rummets sidoväggar.

@Daniel

Demoguy vid den aktuella Malmömässan var Ludwig S. Och nej jag missuppfattade inte vad som sades.

Demokille hos HiFi-handlaren var en medelålders man med en frisyr typ övervintrad hårdrockare

och även i detta fall utryckte the demoguy sig tydligt.

Link to comment
Share on other sites

@new order

Är det din uppfattning att nedanstående uttalande (särskilt det fetade) inte är bull?

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

Med vägg i det aktuella fallet menas vägg bakom högtalarna ej rummets sidoväggar.

Min enda uppfattning är att de kan stå nära sidväggar och ja, ganska nära bakvägg.

Vad detta beror på vet jag inte. Är ju ingen högtalarkonstruktör.

vänligen

/n.o

Link to comment
Share on other sites

@new order

Är det din uppfattning att nedanstående uttalande (särskilt det fetade) inte är bull?

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

Med vägg i det aktuella fallet menas vägg bakom högtalarna ej rummets sidoväggar.

En placering nära bakvägg är fullt möjlig beroende på rummets förutsättningar, men inte invid. För det ändamålet erbjuder Wilson en dedikerad modell - Duette 2.

Daniel kan ge ett mer uttömmande svar baserat på mångårig erfarenhet av Sasha och Alexia i mindre rum.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

”Eftersom högtalarna är så stabilt byggda så läcker det inte ut några vibrationer genom högtalarnas

bakstycke eller sidor utan allt ljud strålar rakt ut i rummet från högtalarnas element

så därför går det bra att placera högtalarna intill vägg nära hörn”.

"Går bra" är nödvändigtvis inte samma sak som optimalt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...