Perfect sense Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 (edited) Soundstage ger tillverkarna chansen att förmedla sina råd och sanningar efter CES: "...I thought it would be interesting to ask some veterans of the high-performance audio industry what they would, if they could, impress on those not in attendance, be they music lovers, established audiophiles, or aspiring newbies. These folks have seen it all -- I wanted to find out what wrongs they would try to right, what insights they’d like to pass along, what advice they might offer...." Sammanfattningsvis: Trust your own ears Your dealer is your friend Seek out products of value and know what you’re getting The importance of the room Don’t worry so much http://www.soundstageultra.com/index.php/f...wish-to-impress Edited February 2, 2014 by Perfect sense Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 "Marknadsfolket tassar på tår" skulle som vanligt passa bättre Sammanfattningsvis: 1. Trust your own ears 2. Your dealer is your friend 3. Seek out products of value and know what you’re getting 4. The importance of the room 5. Don’t worry so much http://www.soundstageultra.com/index.php/f...wish-to-impress 1. Check 2. ?? 3. Köp inget billigt skit alltså. 4. Om du inte tyckte det lät bra så beror det på rummet. 5. Lätt att säga om andras slantar Jag vill inte verka negativ, men är detta menat som ett hån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 (edited) "Marknadsfolket tassar på tår" skulle som vanligt passa bättre 1. Check 2. ?? 3. Köp inget billigt skit alltså. 4. Om du inte tyckte det lät bra så beror det på rummet. 5. Lätt att säga om andras slantar Jag vill inte verka negativ, men är detta menat som ett hån Man kan välja att se det så (dvs. skeptiskt negativt), och självklart har tillverkarna en agenda (vem har inte det här i världen). Vi är alla säljare, av något eller någon. Själv så tycker jag att det innehöll en del ovanligt sympatiska inspel, kanske allra särskilt ifrån Aesthetix och Pass. Din handlare är alltså inte din vän? Det låter tråkigt. Edited February 2, 2014 by Perfect sense Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeX Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Man kan välja att se det så (dvs. skeptiskt negativt), och självklart har tillverkarna en agenda (vem har inte det här i världen). Vi är alla säljare, av något eller någon. Själv så tycker jag att det innehöll en del ovanligt sympatiska inspel, kanske allra särskilt ifrån Aesthetix och Pass. Din handlare är alltså inte din vän? Det låter tråkigt. Det här var ju ovanligt att höra från representanter i branschen: David Gordon (Audio Research; Fine Sounds Group): Here’s the short answer: Buy the speakers according to the room, the electronics according to the speakers, and get the best source equipment you can to play the formats you actually have and listen to. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Det här var ju ovanligt att höra från representanter i branschen: David Gordon (Audio Research; Fine Sounds Group): Here’s the short answer: Buy the speakers according to the room, the electronics according to the speakers, and get the best source equipment you can to play the formats you actually have and listen to. Kort och klokt! Gamla sanningar som fortfarande gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 självklart har tillverkarna en agenda (vem har inte det här i världen). Vi är alla säljare, av något eller någon. Jag håller helt med. Din handlare är alltså inte din vän? Det låter tråkigt. Jag har många vänner som är handlare, men jag har aldrig haft någon "min handlare". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 (edited) Jag vill inte verka negativ, men är detta menat som ett hån Jag tycker att det var en hel del nyktra kommentarer trots att många kommer från ingenjörer Här är en kommentar som pekar på något jag alltmer tagit till mig. Desmond Harrington (Pass Labs): Listen with your ears -- not your wallet, not the magazines. Actually sit down and listen. Don’t be on the never-ending upgrade merry-go-round. Many are always chasing the next “better.” Sometimes the next better isn’t better. If you have a system that you like and is well balanced, but you think you should have better speakers or a better amplifier, and you change that one thing, it may not work anymore. You’ve moved passed the synergy and you are now on this rapid chase to get back to where you were. You had a system you liked, you listened to music, you liked it -- but something (a magazine, a buddy, or something else) got you to change it, had you doubting, and all of a sudden you’re in a spiral. If you’re lucky, you’ll get back to where you were. But sometimes people get frustrated and shut down the entire system, which is the worst possible thing. Enjoy what you have, live with it, and never change more than one thing at a time. Go slow -- it’s not a race, but a hobby you should enjoy. Edited February 2, 2014 by Bebop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag tycker att det var en hel del nyktra kommentarer trots att många kommer från ingenjörer Här är en kommentar som pekar på något jag alltmer tagit till mig. Desmond Harrington (Pass Labs): Listen with your ears -- not your wallet, not the magazines. Actually sit down and listen. Don’t be on the never-ending upgrade merry-go-round. Many are always chasing the next “better.” Sometimes the next better isn’t better. If you have a system that you like and is well balanced, but you think you should have better speakers or a better amplifier, and you change that one thing, it may not work anymore. You’ve moved passed the synergy and you are now on this rapid chase to get back to where you were. You had a system you liked, you listened to music, you liked it -- but something (a magazine, a buddy, or something else) got you to change it, had you doubting, and all of a sudden you’re in a spiral. If you’re lucky, you’ll get back to where you were. But sometimes people get frustrated and shut down the entire system, which is the worst possible thing. Enjoy what you have, live with it, and never change more than one thing at a time. Go slow -- it’s not a race, but a hobby you should enjoy. Den där mannen har jag faktiskt mejlat och fått svar av angående förstärkeri. Fick goda råd generellt och inga sale snack. Fick verkligen ett positivt intryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag har många vänner som är handlare, men jag har aldrig haft någon "min handlare". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jag har många vänner som är handlare, men jag har aldrig haft någon "min handlare". Jag har haft en "min handlare" ,men det var för flera år sedan. Är man vän med sin handlare har man nog varit för dålig på att pruta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 "Min" handlare är väl den/de handlare du handlat av, har en relation till, som känner dig och som du är nöjd med. Win-win helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Your dealer is your friend Jag anser mig lyckligt lottad att ha en handlare som jag fullständigt kan lita på och som har samma preferenser som jag har - Min handlare bor i Schweiz så jag ser honom irl bara en gång per år om man inte räknar in skype och jag hoppas att han snart kan komma på besök och fintrimma min anläggning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Jag har haft en "min handlare" ,men det var för flera år sedan. Är man vän med sin handlare har man nog varit för dålig på att pruta... Det där låter som en väääldigt kortsiktig inställning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Jag har haft en "min handlare" ,men det var för flera år sedan. Är man vän med sin handlare har man nog varit för dålig på att pruta... Jag tror man får bättre och mer ärlig hjälp med en ömsesidig god relation (vänner). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Ja det var uddlöst, innehållslöst - precis som vissa programförklaringar hos slutanvändare här på Euphonia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Det där låter som en väääldigt kortsiktig inställning Jag bor väldigt långt från handlare som för något jag är intresserad av. Har inga fördelar av att "vara vän" med en handlare pga avståndet. Därför finns det ingen anledning för mig att vara någon handlare trogen. Så enkelt är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Jag bor väldigt långt från handlare som för något jag är intresserad av. Har inga fördelar av att "vara vän" med en handlare pga avståndet. Därför finns det ingen anledning för mig att vara någon handlare trogen. Så enkelt är det. Det finns många fördelar med en (eller flera) goda handlarrelationer, och givetvis underlättar det mycket att ha tillgång till en lokal handlare. Men, distansförhållanden och en date då och då kan också vara ett alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Man kan ju vända på det och fundera på om vad man vinner på att inte ha en bra kontakt med en eller flera handlare. För egen del ser jag fler vinster än tapp, t ex service, lån, ta inbyte och bra deals. Jag ser också fördelar med viss märkestrohet som gett mig fördelar genom bra kontakter med tillverkare och distributörer. Man baserar sin strategi utifrån egna erfarenheter eller befarade sådana, antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Det enda man vet är att en säljare har som yrke att sälja sina produkter - så oavsett vad han eller hon säger - det är för att sälja sina produkter - på kort eller lång sikt ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Det enda man vet är att en säljare har som yrke att sälja sina produkter - så oavsett vad han eller hon säger - det är för att sälja sina produkter - på kort eller lång sikt ... Det är tur att det är på det viset så att det finns avsättning för det som utvecklas och tillverkas som skapar tillväxt/mervärde som vi handlar bll a hifi för och då behövs en säljare och så går det runt igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Man kan ju vända på det och fundera på om vad man vinner på att inte ha en bra kontakt med en eller flera handlare. För egen del ser jag fler vinster än tapp, t ex service, lån, ta inbyte och bra deals. Jag ser också fördelar med viss märkestrohet som gett mig fördelar genom bra kontakter med tillverkare och distributörer. Man baserar sin strategi utifrån egna erfarenheter eller befarade sådana, antar jag. Håller helt med. Samt att det är trevligt att få vänner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 En liten anekdot med anknytning till det här och varför jag resonerar som jag gör. Före Bossanova eran i Norrbotten så var jag stamkund hos en annan handlare. Vid ett tillfälle skulle jag göra en ganska stor investering. Försteg och cd-spelare tror jag det var. Jag hade fått ett inbytespris men inget var bestämt, så jag ringde upp en annan handlare för att höra om vad han hade för pris på samma grejor. Trots att jag inte handlat av honom fick jag ett betydligt bättre inbytespris. Trots att jag inte var någon stammis. Jag blev rätt putt och mejlade min handlare och sa att jag hade fått ett väsentligt bättre pris av konkurrenten. Det svar jag då fick var ett mejl som skulle ge mig dåligt samvete. Inget annat. Han bara tryckte på att vi hade haft en bra relation osv. Då härsknande jag till rätt ordentligt och började fundera fundera på att skita i allt ihop. Senare ringde "min" handlare och sa att han hade beställt de prylar jag skulle ha! Jag bara gapade av förvåning. Till sist så lugnade jag ner mig och ringde upp "min handlare" och vi ordnade upp affären. Men det gav en väldigt fadd smak i munnen. Det var den sista gången jag handlat av den mannen och helvetet ska frysa in innan jag spenderar en sekin till där. Den mannen har bränt sina broar. Jag hoppas och tror inte att andra handlare beter sig som honom. Definitivt inte. Men jag kommer nog aldrig att vara vän med någon mer handlare på samma sätt. Jag skulle aldrig kunna låna en kabel av en handlare och köpa en likadan någon annanstans för att det var billigare. Det är oärligt. Därför lånar jag aldrig något heller. För att ha ryggen fri och ha ett rent samvete. Det är dock kronor och ören som räknas i slutändan. Det är ju ens eget surt förvärvade och skattade pengar man handlar med. Så ett bra pris är i hög grad relevant. Långt viktigare än annat. Och så tror jag det är för de allra flesta. Är faktiskt ingen superprutare själv, utan får jag ett bra pris så handlar jag. Enkelt. Mina fem ören bara, n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Ibland köper man från en handlare bara för att saken finns hemma på hyllan. Ibland finns det inte att köpa i Sverige. Då får man kolla t ex eBay. Det här med att alltid köpa av samma handlare för att vi är "kompisar" - det tror jag inte ett dugg på. Säljare är normalt inte kompisar ... det är min erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Det här med att alltid köpa av samma handlare för att vi är "kompisar" - det tror jag inte ett dugg på. Säljare är normalt inte kompisar ... det är min erfarenhet. Att ha en bra relation med en handlare är inte samma sak som att vara kompis. I vart fall inte nödvändigtvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Det enda man vet är att en säljare har som yrke att sälja sina produkter - så oavsett vad han eller hon säger - det är för att sälja sina produkter - på kort eller lång sikt ... En seriös säljare bör ha som sin uppgift att hjälpa sina kunder att fatta det bästa beslutet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 En seriös säljare bör ha som sin uppgift att hjälpa sina kunder att fatta det bästa beslutet. Exakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 (edited) Produktens pris hos handlare x i relation till konkurrenterna är givetvis viktig, men jag tror att man gör sig själv en otjänst om det i alla lägen är den vägledande och kanske avgörande faktorn. Det slutar lätt med att man blir sittande med ett antal "fynd" som inte samspelar, och som gör dig frustrerad och olycklig. Jag vet, jag har varit där själv. Det går att läsa och diskutera sig till kunskap och insikter till en gräns. Att uteslutande basera sina val och inköp på dem blir väldigt chansartat, och många gånger dyrt i längden. En handlare måste räkna med att ständigt bli konkurrensutsatt - det är en självklarhet. Din handlare hade helt enkelt kunnat säga: "Ledsen, men det pris du fått ifrån den andra handlaren kan jag tyvärr inte matcha..." och gått vidare för att fokusera på något annat. Att låna ut produkter inom praktiska gränser anser jag också att en handlare bör erbjuda utan några som helst motprestationer. Att låna och returnera en produkt som inte uppfyller ens förväntningar är en naturlig del av urvalsprocessen. Sen så bör det givetvis inte utnyttjas om man är mån om sina relationer. Varför inte se sin handlare som en partner? Om du ger denne chansen att lära känna dig och dina behov så kan det ge mycket tillbaka. Om ni sedan dessutom blir vänner så finns det väl knappast något ont i det - eller? Edited February 3, 2014 by Perfect sense Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Sammanfattningsvis: Trust your own ears Your dealer is your friend Seek out products of value and know what you’re getting The importance of the room Don’t worry so much I mina ögon påminner din sammanfattning mest om riktigt dålig TV-reklam som vänder sig direkt till barn. Hur står det till med "Sensen" egentligen Och att du postar på Hififorum, vad är meningen med det Är det sanktionerat av forumsledningen Jag vill inte verka negativ, men är detta menat som ett hån Det undrar jag också. Din handlare är alltså inte din vän? Det låter tråkigt. Allvarligt talat, vem tror du handlar av en ovän Skärp dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 En partner, kompis eller vän brukar man känna igen som hjälper till helt gratis utan vinstsyfte när det blir problem. Ifall man nu har en sådan handlare så är det ju fantastiskt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Man kan ju alltid diskutera vad en vän är. Men att ha en god relation med sin handlare tycker jag är bra. Det är uppenbart att det finns många olika uppfattningar om detta. Jag tror på goda relationer och priset är inte alltid enda faktorn när jag handlar. Förtroendet för handlaren har också ett värde. Det måste inte finnas ett motsatsförhållande till att ha en god relation med en handlare och att få ett bra pris och att göra en bra affär. Vad är en bra affär? Är det bara priset? Jag vill bli guidad rätt, få bra service och prata med någon som man kan lita på. Detta är min hobby och jag vill njuta fullt ut av den. Att ha en bra relation med mina handlare berikar. Både handlare och kund har ett likvärdigt ansvar för att det skall bli en god relation. Håller med Bigblue. En bra affär är att få den hjälp jag behöver för att fatta bäst beslut för mig. Jag köpte nyligen en begagnad klocka i en butik i London. Jag vet att jag kunnat köpa den billigare privat över nätet. Då riskerar jag dock betydligt mer. Butiken står får garantier, renovering mm. I detta falla var det ett mervärde för mig. Jag har handlat hos en massa hifihandlare genom åren. Närheten spelar naturligtvis roll. Men ffa det stora förtroendet för att jag för så bra hjälp jag kan tänka mig. Jag har tex flera gånger blivit rekommenderad att köpa en produkt hos annan handlare när han själv inte kunde fixa det som vi båda ansåg skulle passa mig bäst. Man vinner alltid på goda relationer och det blir roligare av det. Jag är här för att ha roligt. Har man en i grunden skeptisk inställning och att man kommer att bli blåst tror jag det är svårt att vara nöjd med sina köp eller för den delen få bra hjälp. Att se handlaren som ens motståndare blir inte bra. Se honom som eran medspelare och ge honom fina passningar så att han kan göra mål. Byt ut honom om han gör självmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts