Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted

Var nere på lördag eftermiddag och lyssnade på Sophiorna igen vilket var en trevligare upplevelse än när var där sist och lyssnade.Då , för ca 2 månader sedan lät basen väldigt klen , torr och ofundamental vilket kraftigt förvånade mig och gjorde mig besviken för det var inte alls vad jag förväntade mig då efter vad jag hade hört och läst om dom.Det lät okej men jag vart inte berörd som jag vill och önskar när jag lyssnar på musik.Vill säga att vi hade egen medhavd musik då som vi alla känner igen väl.

Jag hade innan på Sweetspot mässan (på söndagen) lyssnat länge o väl på dom nya Duetterna (dom fångade mig direkt) som Perfect Sense hade ställt upp och jag gillade verkligen vad jag hörde då så min upplevelse av Sophiorna vid första lysningen vart helt enkelt lite förvirrande. Sophiorna bör/ska ju ligga rätt nära Duetterna (eller tvärtom kanske man ska säga) och spela ut än lite mer vid rätt förutsättningar.Vi (jag och undertecknad av denna tråden) diskuterade även detta på Sweetspot.

Jag förstod nog att det var något som inte riktigt stod rätt till här och ville inte döma ut Sophiorna efter detta så mera lyssnade var nog på sin plats.

Så jag tog mig till Ljudmakarn igen när nu Stylus var på plats och denna gången lät det mycket mer i min smak även om det krävs än mer för att övertyga just mig fullt ut att detta är en ev tänkbar framtida högtalare som kan stå i mitt V-rum.

Denna gången var iaf basen mer fundamental och mer dynamisk , den kändes mer och var mindre torr o slank än sist.Övriga register lät också bättre tyckte jag , det "släppte" helt enkelt på ett bättre sätt än tidigare.

Jag anar vad som finns att hämta ur högtalaren om förutsättningarna är helt rätt och jag kommer att lyssna till Sophiorna fler gånger och hoppas då att molnen skingras mer och mer.

Exact vad som gjorde skillnaden mellan dessa två lysningar kan jag inte säga men det var lite olika elektronik (Moon båda gångerna men av olika kvalitet) och jag vet inte om högtalar placeringen var något olika vilket isf kanske spelade stor roll?

Rummet vet jag också inte är helt optimalt i dagsläget men det var ju iaf lika vid båda tillfällena.

Kul iaf att få lyssna igen och jag är den första att säga att jag uppskattar att även få diskutera med dom som verkligen kan sina produkter. Tack Ljudmakarn och Stylus för bra initiativ!

/hrk