P-pan Posted January 27, 2014 Posted January 27, 2014 (edited) Vinylbutiken stänger ner... och öppnar upp nytt. Att gå på små invigningar är alltid trevligt. Är det av analog natur blir det extra trevligt. Att personalen är trevlig visste jag redan innan. Finns där kvalité i hyllorna är ju det också... trevligt Denna kväll var m.a.o ovanligt tre.... Edited January 27, 2014 by P-pan Quote
A/Wing. Posted January 27, 2014 Posted January 27, 2014 Synd att man då inte håller på med vinyl Men det ska ändå bli trevligt att följa tråden i alla fall Quote
P-pan Posted January 27, 2014 Author Posted January 27, 2014 Synd att man då inte håller på med vinyl Du kommer nog få tid för eftertanke. Ditt planerade besök kommer att innehålla många "snurriga" saker... var så säker Fast vid närmare eftertanke är det två som kommer att se väldigt likadana ut De kommer dock att låta olika får jag anta Quote
P-pan Posted January 27, 2014 Author Posted January 27, 2014 Jag var ju, för ett par år sedan, på besök hos Vinylbutiken då det förra demorummet precis hade öppnat. Denna lokal har gått i pension och nya större lokaler har som sagt tagits i besittning. Med större och framförallt två separata lyssningsrum så har utrymmet för fler demoprodukter kunnat växa rejält. Själva skivförsäljningsdelen finns fortfarande kvar på Skeppargatan 53 i Stockholm och i.o.m att den nya lokalen finns alldeles inpå knuten så kan ett besök på båda ställena lätt kombineras. Nåväl, just denna kväll var det mingel och hifi-snack som gällde... Quote
tweeter Posted January 28, 2014 Posted January 28, 2014 Va trevligt med ett litet reportage från den här invigningen. Jag var själv där på torsdagskvällen och då va stämningen mycket god. Det spelades Sonny Rollins och dracks öl, vin och pratades hifi i allmänhet och vinylsvarvar i synnerhet!! (även fast vissa herrar helst pratade strömkablar ) Jag hoppas P-pan inte har något emot att jag slänger in några av mina ganska usla bilder mitt i. De e tagna med mobiltelefon så ni får ursäkta den dåliga kvaliten. En liten stapel med Vinylspelare!!! När jag var där spelades det från en Fletcher Audio Omega Point 1 om jag inte såg fel, rätta mig gärna annars. Avslutningsvis en översiktsbild från lyssningsplats i lilla rummet. Sen fanns det ju ett större rum också.... Quote
P-pan Posted January 29, 2014 Author Posted January 29, 2014 (edited) Va trevligt med ett litet reportage från den här invigningen. Jag var själv där på torsdagskvällen och då va stämningen mycket god. God stämning uppstår ju som oftast när elektroniken är av det analoga slaget. Men det förstås... sällskapet för stunden hjälper nog upp det hela en hel del. FIM (First Impression Music) är nog inte helt fel ute... Sen att man mellan varven kanske får lov till att besöka pantbanken för att kunna få till "det" är ju en annan sak förstås... men det är det antagligen värt ... Denna box med Jazz At The Pawnshop är en mycket fin 3 x 200 gr vinylversion av högsta kvalité och den blir säkert en underbar musikupplevelse för alla jazzälskare. Kan erkänna att det kliade lite i fingrarna trots att jag har den på både vinyl och cd sedan tidigare. Edited February 17, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted January 29, 2014 Author Posted January 29, 2014 (edited) Är man god vän av det analoga mediet så har man minst sagt kommit rätt när man besöker Vinylbutiken. En god spårsökare och ett par signalförstärkare senare så är det inte långt till att musiken ljuder ur ett par väl valda högtalare. Här finns ett noga utvalt stall av tillverkare för ändamålet musikåtergivning... Brinkmann Sonus Faber Karan E.A.R ASR Pathos LFD Clearaudio Nottingham Dr. Feickert Nordost ... för att nu nämna några. Edited February 17, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted January 29, 2014 Author Posted January 29, 2014 (edited) Trådens titel kan ju tyckas inbjuda till lite yviga rörelser i form av dans. Nu såg jag tyvärr inga förföriska rörelser över golvet denna kväll. Berodde säkert på att den kvinnliga delen i denna utövning var frånvarande. Topictiteln är mer en variant av Bengts sätt att be gästerna att torka skorna innan man stampade in i rummen. Stampa takten till musiken gjorde gästerna däremot ofta såg jag ... Och så har vi då kommit in i nästa demorum... Edited February 17, 2014 by P-pan Quote
P-pan Posted February 2, 2014 Author Posted February 2, 2014 (edited) Vad finns då att beskåda innanför dessa väggar ? Lite annat Italiensk än bara Sonus Faber kanske... Kylflänsar som låter tala om sig skull man kunna säga Ett av Pathos integrerade alternativ vid namn Ethos som dessutom har inbyggd dac (24bit 192 kHz) som tar både USB och SPDF. Wattstyrkan uppgår till 100 w/8 Ohm och det dubblas ner till 4 Ohm. Och det hela ser ut att vara kopplat med hjälp av Nordost De svarta burkarna nederst i racket kommer från det lilla Engelska företaget LFD Edited February 17, 2014 by P-pan Quote
Apexorca Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Ser ut att vara en trevlig butik. Kör de mest med SF högtalare eller? Quote
P-pan Posted February 3, 2014 Author Posted February 3, 2014 Ser ut att vara en trevlig butik. Kör de mest med SF högtalare eller? Demorummen är mycket trevliga och visst finns det andra märken än Sonus Faber på högtalarsidan. Tyvärr inget jag fick med på bild dock då jag tror att dessa står i gamla butiken där också själva skivförsäljningen finns. Minns jag rätt finns både Harbeth, Rega, och några till med i sortimentet. Men det är nog Sonus Faber som det demas mest på ... om nu inte kunden själv bestämmer förstås Att det kan se lite glest ut mellan produkterna har säkert sin förklaring i att man inte har hunnit fylla på. Inte lätt att hinna med allt man vill då man ensam driver en butik av detta slag. Musikbiblioteket är i alla fall välfyllt och avstämt efter de flesta musiksmaker kan jag lova ... Quote
P-pan Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 (edited) Jag kör vidare med lite bilder... Sonus Fabers Guarneri Evolution är bara för snygga ... Och borta i högra hörnet står ett par riktigt fina skivspelare... Edited February 17, 2014 by P-pan Quote
calm Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Jag kör vidare med lite bilder... Och borta i högra hörnet står ett par riktigt fina skivspelare... Kan den svarta lådan under fönstret möjligen vara en specialbyggd basfälla ala Matts eller bara ett sideboard? Calm Quote
P-pan Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 Kan den svarta lådan under fönstret möjligen vara en specialbyggd basfälla ala Matts eller bara ett sideboard? Calm En basfälla är väl alltid mer eller mindre en typ av sideboard... beroende på placering då förstås Men visst är det en basfälla, tror det kan vara en V5:a från Svanå. Hyllan till vänster om basfällan är riktigt intressant... Brinkmann, Fletcher Audio och Nottingham Analogue och i golvhöjd står ett riiasteg också det från Brinkmann, modellnamn - Edison Quote
P-pan Posted February 16, 2014 Author Posted February 16, 2014 Då hade jag inte så mycket mer att förtälja från Vinylbutiken för denna gång. Jo förresten, det var en liten sak till... Bengt och butiken firar 15-års jubileum i år och det finns nog en del rabatter att hämta hem på delar av skivutbudet under resten av februari månad. Ring eller mejla Bengt så vet han säkert mer Stort Grattis säger jag och önskar lycka till i minst 15...0 år till Quote
Recommended Posts