eliot Posted November 22, 2004 Posted November 22, 2004 I lördags besökte jag och min kompis Ljudmakarn och fick då uppleva en mycket intressant och på alla vis givande demonstration i rummet en trappa ner. Det var Ludwig från Upgrade Audio & Ljudmakarn som höll i demonstrationen. De som var med på senaste arkenmässan känner igen honom som killen som demonstrerade vinyl på Sonus Faber Stradivari Hommage. Här spelade han på en fullförstärkare B.A.T. VK300X tillsammans med en Meridian G08 och högtalarna var ett par BC Acoustique ACT A3. Han började med nätsladdar av den kvalitét som brukar följa med apparater och efter att jämfört med nätkablar från Eichmann Technologies så gick han över till NordOst kablar - och det var i den vevan vi anslöt oss till lyssningssällskapet :cool: Vi hörde redan då att vissa kommenterade att det här blir nog dyrt - speciellt som de var fräcka nog att erbjuda rabatterade priser Quote
Timbre™ Posted November 22, 2004 Posted November 22, 2004 Det här blir spännande! Den röda absorbenten bakom vänster högtalare känns bekant. Har du någon aning varifrån den kommer... Quote
eliot Posted November 22, 2004 Author Posted November 22, 2004 Ludwig tog fram några mycket färgglada nätkablar - det var shiva och vishnu från NordOst. För att hålla isär dom så fick vi tipset att shiva låter som cheap om man nu kan kalla en nätsladd som kostar 3'500 kr för billig och vishnu är något man skall önska (=wish) sig och de är då dyrare och kostar 6'500 kr. Han kopplade in vishnu till förstärkaren och shiva till CD-spelaren och sedan bytte han även till vishnu på CD-spelaren. Varje steg gav mer detaljer och mer rymd och närvaro. Det var förbluffande vad nätkablar kan göra. Ludwig pekar på NordOst-kabeln och säger att det är den här som gör det Han spelade rysktoppen - Det var ett stycke med violin i bakgrund och sedan bara trummor med ett malande tempo. Det lät slutligen riktigt bra :cool: ....även om jag kanske inte springer iväg och köper skivan Quote
Lt Andersson Posted November 22, 2004 Posted November 22, 2004 Som ägare av ett par A4or (storebror med dubbla mellanregister och 12' som bas) är jag lite nyfiken på vad ni tyckte om ljudet? Quote
FBK Posted November 22, 2004 Posted November 22, 2004 Varför ska man vara sjuk, när det var sådana här trevlig tillställning i stan Har hört att det vara riktigt trevligt Quote
eliot Posted November 22, 2004 Author Posted November 22, 2004 Det lät inte hårt eller vasst från början utan man lyssnade på en rejält tråkig anläggning med dålig upplösning och rumsavbildningen var även den dålig. Ludwig hade valt ut olika sorters musik och vi hörde alltid ett musikstycke före bytet, sedan efter bytet och slutligen växlades tillbaka så att man verkligen var säker på vad man hört. - Det var vi, lyssnarna, som fick beskriva hur vi upplevde skillnaden vilket i stora drag sammanföll med min upplevelse och också hur Ludwig upplevde det. Vid vissa byten så hörde man plötsligt nya instrumentgrupper framträda Det sista stora lyftet kom när Ludwig bytte ut högtalarkablarna mot NordOst Red Dawn - då kom ett skönt djup i bilden och klart ökad upplösning. Det lät mycket harmoniskt och bra med hög upplösning. Det var inte alls vasst men kanske saknades det lite fundament nertill. - Det verkade vara mycket bra högtalare med bra upplösning och homogenitet som på ett bra sätt kunde förmedla dessa skillnader Det var någon som påpekade att orkestern i bakgrunden och sångaren inte riktigt harmoniserade och bakgrundsmusiken lät lite som om den var tillagd efteråt. - Då plockade Ludwig fram sådana här och placerade tre stycken i rad vid framkanten på högtalarna och sedan på CD-spelare och förstärkare Quote
Merkurius Posted November 22, 2004 Posted November 22, 2004 Då plockade Ludwig fram sådana här Och vad gjorde den måntro? Diffusion kanske Quote
eliot Posted November 22, 2004 Author Posted November 22, 2004 Så här står det att läsa på Ljudmakarns webbsida: Australian inventor Keith Eichmann discovers a cost-effective way to reduce resonance (vibration) and improve the performance of audio and video components and loudspeakers. We call it the Topper™ – a unique invention that controls resonance on the surface of components and speakers. Solving the resonance problem Internal resonance together with external sound waves can adversely affect low-level signals running through every capacitor, resistor, transistor or tube within a component. Your loudspeaker system also suffers from vibration due to mechanical energy from the drivers and sound pressure waves within the enclosure itself. A consequence of resonance is often masking of detail, coloration, smearing of sound and reduced sound stage. The Topper™ controls resonance by preventing the accumulation of standing waves, attenuating standing waves and disrupting the transference of resonance to component areas that may be adversely affected. The result is: * Cleaner, more focused sound * Reduced upper bass haze and overhang * Increased low level detail * Improved sound stage - Det var ingen stor skillnad, men det blev nog aningen mer realistiskt. :cool: Större skillnad gjorde emellertid Nordost Eco Spray på CD och på kablar. Han verkade spruta lite varstans på kablar, baksida av högtalare mm Sista förbättringen åstadkom han genom att ställa försteg och CD-spelare på Nordost Pulsar Points. Nu var det färdigtweakat Quote
eliot Posted November 22, 2004 Author Posted November 22, 2004 Om man vill få bort vibrationer så rekommenderar jag att man köper en asfaltmatta och klär innersidan av lock mm på apparaterna - gör stor skillnad Jag brukar då också ta en bit av mattan på kondensatorer för att minska deras vibration. Har ännu inte gjort det på min Primare DVD30 då jag nog kommer att lämna in den för att få ett DVI-kort Här är en bild på min Sonic Frontiers SFCD1 CD-spelare med dämpmattor lite här och där Quote
eliot Posted November 23, 2004 Author Posted November 23, 2004 Ljudmakarn hade mässpriser på bl.a. Nordost shiva & vishnu samt Harmonix Studio Master X-DC som jag prövat hemma och blivit mycket förtjust i - Den är ju ännu dyrare med sina 11'000 kr (2m) så jag passade på att fråga honom om den kabeln och han menade att det var bättre att köpa en CD-spelare för 11'000 kr plus Harmonix Studio Master X-DC än att köpa en CD-spelare för 22'000 kr. Otroligt vad nätkablar kan göra :cool: Efter att ha testat kabeln hemma så är jag benägen att hålla med På Arkenmässan hade "Mr. Nordost", Lars Kristensen demonstrerat skillnaden mellan shiva, vishnu och valhalla och där upplevde jag inte skillnaden så stor mellan shiva och vishnu medan valhalla var mycket bättre - men den kostar ju dubbelt så mycket som Harmonix Studio Master X-DC Enligt Ludwig är Harmonix Studio Master X-DC fylligare än Valhalla men är inte lika extrem i dynamik och upplösning Quote
Guest om.s Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 låter som en interesant demo, har selv BAT VK300X SE, og lurer på om du vet hvor lenge den var spillt på føre demoèn? fikk du noen inntrykk av forsterkerens egenskaper? erfarings messig går det laaang tid før den "åpner opp" seg ...og leverer BAT egenskapene. mvh om.s Quote
Bravo Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 Tyvärr har kablar som sagt stor betydelse, tyvärr för plånboken. Quote
rockefoten Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 dette med asfaltplater-... jeg bruker en primare v25 som drivverk. er kondesatorene involvert i annet enn den analoge delen, eller bør jeg putte litt plate der til mitt bruk også? Quote
eliot Posted November 23, 2004 Author Posted November 23, 2004 rockefoten: Du bör i varje fall klä innandömmet (locket) av din v25 men även kondensatorerna skadar inte. Jag har själv inte undersökt vad det gör på ett drivverk Placera sedan apparaten på någon form av spikes, tre stycken: en under drivverket, en under nätbrunnen och en relativt långt fram i mitten. Knacka på drivverket så att du märker att det står stabilt - Det var faktiskt på motsvarande ställen på locket på G08 som Ludwig placerade Eichmann Topper™ så kunskapen var man placerar spikes och andra "tuning devices" verkar ha spritt sig sedan jag lärde mig detta i början på 90-talet i Zürich. :cool: Det finns också många kommerciella apparater som använder asfaltmattor för dämpning.... Quote
rockefoten Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 står på vibrapods nå. gjorde litt det... får prøve med asfalt etterhvert. Quote
eliot Posted November 25, 2004 Author Posted November 25, 2004 Vi skall nu återvända till demonstrationen Efter att Ludwig hade tweakat färdigt så fick vi rösta på om vi ville ta bort allt och höra hur det lät utan bra kablar, Eichmann Topper™, pulsar points mm - eller tweaka en skivspelare - Jag röstade för att vi skulle ge oss på vinylsvarven och det var mycket jämt men det blev en persons övervikt för att gå tillbaka till ursprunget - och visst var det stor skillnad I detta tillstånd, med enkla kablar mm så spelade Ludwig på skivspelaren - en Rega P7 tror jag att det var Efter att ha spelat ett stycke så bytte han ut den vanliga mattan mot TU-800EX Tuning Record Matte och det blev avsevärt mycket bättre basåtergivning och dynamik. Den gjorde tydligen även underverk på Linn Sondek LP12 berättade Ludwig - Jag hade fått prova den tidigare av Adam från Budha Audio och den visade sig då vara rena katastrofen på min Simon Yorke. All dynamik och livlighet försvann - den blev överdämpad!! Nu har ju min skivspelare en skivtallrik på över 10kg och går i mångt och mycket inte att jämföra med de andra två. Jag hade faktiskt redan innan Ludwigs demonstration trott att den skulle kunna göra underverk på lättare, "skramligare" skivspelare och det visade sig ju vara rätt Ni som har skivspelare bör prova den :cool: Quote
Ranefjord Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Är Upgrade Audio och Ljudmakarn samma firma? Quote
eliot Posted November 25, 2004 Author Posted November 25, 2004 Nej, Ludwig Swanberg har ett företag (eller är med i ett företag) som heter Upgrade Audio men han arbetar på Ljudmakarn. Mer vet jag ej :cool: När han presenterades på Arkenmässan så sa Björn Wiman på Audio Nord att han kom från Upgrade Audio. Quote
datar Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Nordost verkar vara ett tryggt köp om man tittar på dess strömkablar Quote
Recommended Posts