Jump to content

Nytt från Isotek


bigblue

Recommended Posts

Strömrening är ju på tapeten och ett företag som ligger i framkant är Isotek. Jag var intresserad av att testa deras GII Sigmas men Stefan på Akkelis gav mig då rådet att avvakta då en ny version var på gång.

Efter lite mailkonversation har jag nu fått lite mer info om deras senaste strömfiler som kommer heta: EVO3 Sigmas.

sigmasEVO3_zpsfe0ea9b0.jpg

Utseendemässigt får den samma look som Aquarius även om den blir något högre.

Enligt Isotek själva ska uppföljaren vara 10-falt bättre än GII när det gäller strömreningskapaciteten. I tekniska termer har de minskat RFI störningar med 75 dB (70 dB på förra modellen). Den har precis som tidigare 6 uttag, 2 avsedda för slutsteg och 4 för cd, dac och försteg. Nu ska dock de 4 uttagen vara på 10 ampere istället för 6.

Priset tycks bli ca 10 % högre än föregående modell och den ska finnas i handeln under mars.

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska det testat, det är ju halva nöjet med denna hobby - att skaffa sig en bredare "palett" av musikupplevlser. Om den sedan motiverar pris och får stanna återstår att se. 20 000 på dac, eller högtalarkabel, eller strömrening är frågan....

Link to comment
Share on other sites

Strömrening är ju på tapeten och ett företag som ligger i framkant är Isotek. Jag var intresserad av att testa deras GII Sigmas men Stefan på Akkelis gav mig då rådet att avvakta då en ny version var på gång.

Efter lite mailkonversation har jag nu fått lite mer info om deras senaste strömfiler som kommer heta: EVO3 Sigmas.

sigmasEVO3_zpsfe0ea9b0.jpg

Utseendemässigt får den samma look som Aquarius även om den blir något högre.

Enligt Isotek själva ska uppföljaren vara 10-falt bättre än GII när det gäller strömreningskapaciteten. I tekniska termer har de minskat RFI störningar med 75 dB (70 dB på förra modellen). Den har precis som tidigare 6 uttag, 2 avsedda för slutsteg och 4 för cd, dac och försteg. Nu ska dock de 4 uttagen vara på 10 ampere istället för 6.

Priset tycks bli ca 10 % högre än föregående modell och den ska finnas i handeln under mars.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det är en ny Sigmas på väg ut. Jag har sneglat på både Aquarius och Sigmas ett tag.

Är det någon som gjort en direkt jämförelse mellan dessa två? Så man kan få en uppfattning om

vilka förväntningar man bör ha på den nya Sigmas?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Test

Hifi Choice har lagt upp en första test av den nya EVO 3 Sigmas. När det blir dags för utprovning i det egna systemet så skulle det vara väldigt intressant att köra denna mot den nya Gigawatt-dosan. Priset är ju 50 % mot Isoteken - vilket ger bäst pris/prestanda?

Link to comment
Share on other sites

Test

Hifi Choice har lagt upp en första test av den nya EVO 3 Sigmas. När det blir dags för utprovning i det egna systemet så skulle det vara väldigt intressant att köra denna mot den nya Gigawatt-dosan. Priset är ju 50 % mot Isoteken - vilket ger bäst pris/prestanda?

Som svar på frågan gissar jag att den inte har en chans i ett sida vid sida test, men kvoten Pris / Prestanda kan ju vara helt lika. 100/100=1 och 50/50 = 1. :app:

Jag har lyckats få ett mycket gott förtroende för IsoTek pga att jag hört flera av deras produkter och tycker de är grymt bra. HiFi-pressen verkar hålla med mig. Gigawatt-dosan är säkert mycket bra, vilket jag inte betvivlar. Men är den lika bra som en klassvinnare i några prisklassr högre, upp eller ens i närheten är det fantastiskt och då är det bara att köpa. Jag tror dock HiFi producenterna vet rätt bra i vilket prisläge deras produkter passar och detta är nog för stor prisskillnad för att det skall vara en kamp gissar jag, men jag har haft fel förr...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Test

Hifi Choice har lagt upp en första test av den nya EVO 3 Sigmas. När det blir dags för utprovning i det egna systemet så skulle det vara väldigt intressant att köra denna mot den nya Gigawatt-dosan. Priset är ju 50 % mot Isoteken - vilket ger bäst pris/prestanda?

Hvilken Gigawatt er den "nya". De har mange i programmet - ochså non som er dyrare en ECO 3 Sigmas.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på den strömlist som Mårten lyfte fram i sin tråd. Gigawatt Power Strip PF2 heter den och kostar ca 12 000 kr i Mk2 versionen. Och det är väl snarare det som är nytt. Själva strömlisten har ju funnits 3 år eller så.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...