Jump to content

Discogs


Vox

Recommended Posts

Musikvänner,

Jag har nyligen börjat registrera min musik i Discogs och har en handhavandefråga.

Låt säga att jag har en utgåva av en skiva som inte finns registrerad. Dock finns annan utgåva registrerad med en mängd information.

Finns det då någon möjlighet att kopiera existerande information och endast ändra det som behövs för min utgåva?

Eller måste jag mata in all information på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Kul! :)

måste jag mata in all information på nytt?

Nej, du gör en "copy to draft" från en utgåva som liknar din, editerar och submittar denna.

Kolla först noga så att du inte lägger in en dublett.

Rekommenderar också att läsa på hur man ska ange fälten. Exvis format, country och year är inte alltid så lätta.

Här: http://www.discogs.com/help/database/submi...delines-release

Jag hittar på några frågor som exempel;

  • När ska man ange format "album"?
  • En cd som aldrig getts ut digitalt men däremot på lp, är det en reissue och/eller remaster?
  • Är en återutgåva som kompletterats med en bonussingel fortfarande en reissue?
  • Om det enda jag vet om utgivningstid är att albumet spelades in 1 aug 1985 och att det står (p)1986 RCA på etiketten, vad ska jag ange för year?
  • Hur lägger man in en box med remastrade återutgåvor av album som tidigare getts ut som separata album?
  • Vad ska man räkna som en promo?

Man måste ta sig igenom guidelines och träna på ett gäng "subbar" innan det klarnar. Inte sällan får frågor tas upp i forumdelen för att reda ut kantbollar i databasen.

Link to comment
Share on other sites

Just nu känns det bäst att vänta tills allt är inlagt. :D;) Jag får inget flyt...

:D

Jag känner igen detta mindset från mina söner som båda har självbäddande sängar etc.

När man har gjort ca 20 subs så blir det rinn, förutom boxar som är en pain in the ass.

Link to comment
Share on other sites

I översiktsbilden för den aktuella release'n finns ett utrymme som heter 'Release' under vilken det finns en option 'Edit Release'. Tryck på den och välj 'Copy to Draft'.

/Suomela

Tack så mycket. Mitt liv blev genast mycket enklare. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag måste vara blind eller går detta inte att göra från en surfplatta. Kan inte hitta "Copy to draft".

Det enda jag hittar är "Add a release" och då kommer jag till ett helt tomt formulär samt "Edit Master Release" och där ska/vill jag inte ändra något.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste vara blind eller går detta inte att göra från en surfplatta. Kan inte hitta "Copy to draft".

Det enda jag hittar är "Add a release" och då kommer jag till ett helt tomt formulär samt "Edit Master Release" och där ska/vill jag inte ändra något.

Det går inte med master release. Välj istället den utgåva du vill utgå ifrån så hittar du "copy to draft" efter att du valt "edit release"

Link to comment
Share on other sites

Jag måste vara blind eller går detta inte att göra från en surfplatta. Kan inte hitta "Copy to draft".

Det enda jag hittar är "Add a release" och då kommer jag till ett helt tomt formulär samt "Edit Master Release" och där ska/vill jag inte ändra något.

Är du inloggad :?:

Leta upp en liknande utgåva. Klicka på "Edit Release":

discogs-01.JPG

Klicka på "Copy to Draft" och välj sedan "Edit":

discogs-02.JPG

Det ser likadant ut på en iPad.

Däremot syns inte alla dropdownmenyer på en iPad (exvis edit master release), men de fungerar ändå bara man vet var menyn sitter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...