Sign in to follow this  
kåbe

RUMBLE TUMBLE

Recommended Posts

Hej alla

Tänkte starta en tråd om mitt senaste projekt. En modifierad låttitel från Creedence får bli min trådtitel, underrubriken ger också en ledtråd om vad det här handlar om.

Vilda gissningar välkomnas redan så här i starten.

/Kåbe

Guest BTS
Vilda gissningar välkomnas redan så här i starten.

Då chansar jag på nedanstående. ;)

Rockport-sirius-3.jpg

Jag har haft funderingar kring det här projektet sen jag var hemma hos en kompis och fick en Aha-upplevelse för ganska länge sedan.

Min resa startade skarpt en tidig septembermorgon.

006.jpg

Målet med den tidiga resan i höstas var i södra dalarna. Där hade jag nosat upp den här pärlan.

008.jpg

Säljaren var en mycket trevlig man med fler än en skivspelare i huset. Där fanns vinylriggar och rör i mängder och den största skivsamling jag har sett i privat ägo.

Garrarden var till salu pga tidsbrist hos säljaren.

Jag gissar att det även blir tonarmsbyte för att kunna utnyttja annat än B&O's MM-puppor :Thinking:

Länge sedan jag höll på med vinyl. Är verket mindre beroende av vilken typ av pickup man använder? Jag förstår att armen kan vara avgörande.

Edited by Matrixen

Länge sedan jag höll på med vinyl. Är verket mindre beroende av vilken typ av pickup man använder? Jag förstår att armen kan vara avgörande.

Vad jag kan se på bilden så är det en B&O-arm. Om de är bra eller inte vet jag inte men det har ju hänt en del sedan de modellerna slutade tillverkas på 70-talet. Men det jag menade var snarare att de hade eget fäste där man endast kunde använda B&O's pickuper. Däremot hade de en adapter så att deras pickuper gick att använda till andra armar. Jag kan inte erinra mig att andra tllverkare erbjöd pickuper till B&O.

Soundsmith köpte sedan rättigheterna att fortsätta tillverka deras pickuper så det finns ersättningspuppor att handla från Soundsmith. Peter Ledermann är en klurig kille så jag betvivlar inte att de låter utmärkt men personligen vill jag kunna välja bland andra pickuper än MM-modeller och från olika tillverkare.

Edited by Bebop

Många kul projekt på gång runt om i stugorna nu tycker jag! :)

...skall den få spela till Accu-riat? :mm:

\\K-man

Den kommer att bli kopplad till ett riia från ASR :)

Jag gissar att det även blir tonarmsbyte för att kunna utnyttja annat än B&O's MM-puppor :Thinking:

BO-armen fick jag med på köpet, har aldrig funderat på att använda den i detta projekt. Tror inte den armen gör spelaren rättvisa helt enkelt.

Mycket av förutsättningarna för välljudet ligger i tonarmen, speciellt viktigt är det som vanligt med matchningen. Vill inte gå händelserna i förväg men mitt val föll på en arm som kanske inte är vintage men väl klassisk.

Jag återkommer senare i tråden med mina tankar kring val av arm och pu till spelaren.

Edited by kåbe

Mycket av förutsättningarna för välljudet ligger i tonarmen, speciellt viktigt är det som vanligt med matchningen. Vill inte gå händelserna i förväg men mitt val föll på en arm som kanske inte är vintage men väl klassisk.

Jag återkommer senare i tråden med mina tankar kring val av arm och pu till spelaren.

Jag följer med stort intresse denna tråd :mm: