kåbe Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Hej alla Tänkte starta en tråd om mitt senaste projekt. En modifierad låttitel från Creedence får bli min trådtitel, underrubriken ger också en ledtråd om vad det här handlar om. Vilda gissningar välkomnas redan så här i starten. /Kåbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Vilda gissningar välkomnas redan så här i starten. Då chansar jag på nedanstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Jag har haft funderingar kring det här projektet sen jag var hemma hos en kompis och fick en Aha-upplevelse för ganska länge sedan. Min resa startade skarpt en tidig septembermorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Då chansar jag på nedanstående. Du har träffat rätt på signalkälla men det är inte en Rockport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Får väl se om det blir lite klarare nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Får väl visa lite till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Min resa startade skarpt en tidig septembermorgon. http://i477.photobucket.com/albums/rr140/k...0tamble/006.jpg Du ser ut att vara på väg till Cosmos Factory Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Du ser ut att vara på väg till Cosmos Factory Kul gissning, men vi ska inte riktigt så långt bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Så här kan en tom plint se ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Vi kommer att gå bak i tiden ganska rejält. Swindon får bli en ytterligare ledtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Garrard förstås! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Garrard förstås! Och Priset går till Conan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomano58 Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Vi kommer att gå bak i tiden ganska rejält. Swindon får bli en ytterligare ledtråd. Garrard 301? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Målet med den tidiga resan i höstas var i södra dalarna. Där hade jag nosat upp den här pärlan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomano58 Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Garrard 301? Ha, och där dök conan ins medan jag satt och skrev... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Målet med den tidiga resan i höstas var i södra dalarna. Där hade jag nosat upp den här pärlan. Säljaren var en mycket trevlig man med fler än en skivspelare i huset. Där fanns vinylriggar och rör i mängder och den största skivsamling jag har sett i privat ägo. Garrarden var till salu pga tidsbrist hos säljaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Det tog inte så lång tid efter hemkomsten innan jag hade besökt det lokala snickeriet och fått lite Björk-plywood tillkapat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Snickeri har jag inte sysslat med sen jag gick i slöjden så här gäller det att ha tungan i rätt mun. Mäta kolla rita... mäta igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Efter att sticksågen gjort sitt blev det så här. Pust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Dom andra bitarna var inte lika känsliga att såga då dom inte kommer att synas så det gick lättare. Bara att limma då.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Så här såg den ut efter limmet hade härdat. Den passade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Många kul projekt på gång runt om i stugorna nu tycker jag! ...skall den få spela till Accu-riat? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Jag gissar att det även blir tonarmsbyte för att kunna utnyttja annat än B&O's MM-puppor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 (edited) Jag gissar att det även blir tonarmsbyte för att kunna utnyttja annat än B&O's MM-puppor Länge sedan jag höll på med vinyl. Är verket mindre beroende av vilken typ av pickup man använder? Jag förstår att armen kan vara avgörande. Edited January 20, 2014 by Matrixen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 (edited) Länge sedan jag höll på med vinyl. Är verket mindre beroende av vilken typ av pickup man använder? Jag förstår att armen kan vara avgörande. Vad jag kan se på bilden så är det en B&O-arm. Om de är bra eller inte vet jag inte men det har ju hänt en del sedan de modellerna slutade tillverkas på 70-talet. Men det jag menade var snarare att de hade eget fäste där man endast kunde använda B&O's pickuper. Däremot hade de en adapter så att deras pickuper gick att använda till andra armar. Jag kan inte erinra mig att andra tllverkare erbjöd pickuper till B&O. Soundsmith köpte sedan rättigheterna att fortsätta tillverka deras pickuper så det finns ersättningspuppor att handla från Soundsmith. Peter Ledermann är en klurig kille så jag betvivlar inte att de låter utmärkt men personligen vill jag kunna välja bland andra pickuper än MM-modeller och från olika tillverkare. Edited January 20, 2014 by Bebop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Skoj tråd!! Alltid trevligt att göra lite själv. //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Många kul projekt på gång runt om i stugorna nu tycker jag! ...skall den få spela till Accu-riat? \\K-man Den kommer att bli kopplad till ett riia från ASR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Jag gissar att det även blir tonarmsbyte för att kunna utnyttja annat än B&O's MM-puppor BO-armen fick jag med på köpet, har aldrig funderat på att använda den i detta projekt. Tror inte den armen gör spelaren rättvisa helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåbe Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 (edited) Länge sedan jag höll på med vinyl. Är verket mindre beroende av vilken typ av pickup man använder? Jag förstår att armen kan vara avgörande. Mycket av förutsättningarna för välljudet ligger i tonarmen, speciellt viktigt är det som vanligt med matchningen. Vill inte gå händelserna i förväg men mitt val föll på en arm som kanske inte är vintage men väl klassisk. Jag återkommer senare i tråden med mina tankar kring val av arm och pu till spelaren. Edited January 21, 2014 by kåbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Mycket av förutsättningarna för välljudet ligger i tonarmen, speciellt viktigt är det som vanligt med matchningen. Vill inte gå händelserna i förväg men mitt val föll på en arm som kanske inte är vintage men väl klassisk. Jag återkommer senare i tråden med mina tankar kring val av arm och pu till spelaren. Jag följer med stort intresse denna tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts