Jump to content

Recommended Posts

Posted

Claudio Abbado - en av de riktigt stora dirigenterna är död.

Han skulle ha fyllt 81 år i år.

Dirigenters betydelse och vem som tillhör giganterna diskuteras alltid bland musiker och publik.

Men att Maestro Abbado tillhörde en av giganterna är ett ganska okontroversiellt uttalande.

koz8.jpg

Under sin långa karriär var han verksam på legendariska operan La Scala i Milano i nästan 20 år, vidare

chefdirigent för London Symphony Ochestra (LSO) och för Berliner Philharmonik Orchestra samt musikalisk ledare för Wiener Staatsoper.

Claudio Abbado finns rikligt representerad på skivor inte minst med prisvärda boxar som du kan botanisera bland här.

På följande länk kan du lyssna på ett passande stycke för dagen:

Posted

Oj, vad tråkigt. Det är bara en månad sedan jag köpte nyinspelad musik med Abbado som dirigent. (Violinkonserter av Berg och Beethoven)

Får jag göra ett tillägg i passande musik så blir det detta:

Posted
Oj, vad tråkigt. Det är bara en månad sedan jag köpte nyinspelad musik med Abbado som dirigent. (Violinkonserter av Berg och Beethoven)

Just den skivan från harmonia mundi lyssnar jag på just nu.

Posted
Berlinsymfonikerna med Zubin Mehta ska framföra en minneskonsert till Claudio Abbado i morgon kl 20.00:

Och igår, 25 januari så hyllade svenska televisionen (TV2) Abbado med en konsert från Luzern tillsammans med deras symfoniorkester och med bl a Svenska Radiokören inspelad 2012. Beethovens Egmont och Mozarts Requiem stod på programmet. Fantastiskt bra och dessutom med lika fantastiskt ljud.

Och i fredags fick jag en box från Amazon.co.uk med 41 CD med många av klassiska musikens portalverk.

h9jh.jpg

r6hw.jpg

Claudio Abbado var en stor Mozart- och Mahler-tolkare och av den varan finns det gott om i boxen men även annat som framgår.

s2qf.jpg

Vitsorden kring boxen är utmärkta vilket även inkluderar ljudkvaliteten. Så här långt har jag inte luskat ut om det är återutgivningar eller om det är liveupptagningar som tidigare inte varit utgivna. Informationen tycks inte vara så bra kring detta, men det framgår väl vartefter..

Posted

Jag älskar Mussorgskys musik. Tyvärr finns det inte mycket han efterlämnade. Abbado gjorde dock en stor insats och har spelat in i stort sett allt av Mussorgsky. Det är jag väldigt tacksam för.