Jump to content

Nya högtalare


figge

Recommended Posts

Att köpa högtalare är enkelt. Det svåra börjar sedan på hemmaplan.

Håller med om detta! Lägger till: - och det roliga...

figge! Du har en väldigt rolig resa framför dig om du orkar och har lust.

Mitt absoluta råd är att när du kikar på högtalare i den höga klass är mätningar är helt onödiga att titta på. Det handlar om vad du gillar att höra. För att veta det krävs rätt stor omsorg och erfarenhet. Provlyssna med dina öron utan att läsa på om mätningar och specar. Det bra med att läsa tester är inte alls specarna och mätningarna utan hur ljudet upplevs. Passar det in på vad du gillar så åk och provlyssna själv. En högtalare man hör demonstreras som låter bra kan ju låta lika bra eller bättre hemma om man väljer produkter i sin anläggning med omsorg.

Jag har sett flera mätningar på högtalare som är perfekta men ändå låter det dött och tråkigt och vice versa. Jag kan inte ens specen med säkerhet på mina egna högtalare eller för den delen mina andra prylar i min HiFi anläggning heller.

Följer med spänning denna tråd. :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Skulle jag köpt högtalare i den prisklassen hade jag tittat närmare på Avalon. Aldrig hört dem men gillar dem på något vis. Snygga, design som håller över tid och verkar låta bra av allt man läser om dem.

Tänkte försöka att lyssna på Avalon och Ktema i veckan som kommer.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Vid eftertanke måste jag hålla med n.o. om Sophia 3. Även om jag inte hört dem med Mark Levinson så är det något som om möjligt borde provas.

Jag kom också att tänka på Revel Salon som jag tycker spelar väldigt bra, rappt och dynamiskt ihop med ML. Men det låter förmodligen väldigt annorlunda jfr med Rienzi som är mer finstämd.

Jag skulle anta att Rienzin är mer engagerande vid måttliga volymer, men att Salon springer om när man drar på.

Har ju faktiskt ett par Revel M20 från förr stående så varför inte Salon. Tycker helt klart om vad de presterar.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...