Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ersättare till mína Verity Rienzi. :39:

Kandidaterna är följande:

Avalon Indra

Consensus Magma Sålda

Focal Utopia, La ScalaFÖR STORA

Marten Getz 2

Serblin Ktema

Verity Parsifal Ovation

Tillägg:

Wilson Sophia 3

Någon mer som jag glömt och borde ha med?

Magico S3

Nu har jag varit och lyssnat på första paret, klart mycket mera kropp och fundament , fortfarande behaglig i diskanten. Lite återhållet i mellanregistret jämfört med Verity.

Klart ett steg uppåt i presentationen.

Lite större i storlek men inte avskräckande.

Får börja med att låna hem ett par Focal Grand Utopia. ;)

Var och kollade lite på AC i går, men tyvärr inga Consensus Magma, redan sålda. Samt inga Verity Parsifal, någon som vet var de finns för en demo?

Ktema, snyggare i verkligheten än vad bilderna visar.

Tre modeller av Avalon och Focal La Scala.

För att lyssna på Getz 2 blir det nog att åka till Gbg.

Pratade med The Radiohandlarn i GBG i dag så det tillkommer några flera kandidater.

Edited by figge
Posted
Ersättare till mína Verity Rienzi. :39:

Kandidaterna är följande:

Avalon Indra

Consensus Magma

Focal Utopia, La Scala

Marten Getz 2

Serblin Ktema

Verity Parsifal Ovation

Tillägg:

Wilson Sophia 3

Förslag på tillägg:

Magico S1/S3 (kommer i vår)

Raidho C2/D2

Sonus Faber Futura

ProAc K6/K8

Vienna Acoustics större modeller har jag aldrig hört - men det är många som tycker om dem.

En större Verity är kanske det naturliga valet - om du trivts bra med Rienzi. Det verkar dock vara en del nytt på gång ifrån Kanada, så det kan vara klokt med liiite is i magen :)

Lycka till.

Posted
Samt inga Verity Parsifal, någon som vet var de finns för en demo?

Det finns några par i Skåne, och några i DK.

De är även populära i Norge, så där finns en möjlighet :closedeyes:

Men jag skulle vara betänksam att jämföra i andra system och andra rum när du nu har spelat så mycket med Rienzi.

Det blir väldigt svårt att klassificera utan att spela med exakt den elektronik du tänker använda.

Borde inte Django vara med på listan :39:

Posted

Utan att blinka skulle jag i dina kläder absolut se om det någonstans går att få lägga ett öra till Avantgarde Duo Grosso,

vilka kan sätta spår för livet. :mm:

Posted
Det finns några par i Skåne, och några i DK.

De är även populära i Norge, så där finns en möjlighet :closedeyes:

Men jag skulle vara betänksam att jämföra i andra system och andra rum när du nu har spelat så mycket med Rienzi.

Det blir väldigt svårt att klassificera utan att spela med exakt den elektronik du tänker använda.

Borde inte Django vara med på listan :39:

Tycker att de är för djupa och inte speciellt snygga, låter säkert bra.

Elektroniken består av Audio Aero Capitole II, Music First och Mark Levinson 335.

Posted
Elektroniken består av Audio Aero Capitole II, Music First och Mark Levinson 335.

Uj!

Det öppnar ju helt klart fältet.

Är den där Music First passiv?

Jag tycker du är helt rätt på det med de flesta kandidaterna. Speciellt Indra, Getz och Parsifal, men även tipset om C4.

Utifrån ren magkänsla...

Posted
Utan att blinka skulle jag i dina kläder absolut se om det någonstans går att få lägga ett öra till Avantgarde Duo Grosso,

vilka kan sätta spår för livet. :mm:

Inte speciellt diskreta med trattarna och för höga, kommer att dominera hela väggen.

Fördel med att de går lågt och hög känslighet, bra om du har stökiga grannar. Skulle få bra tryck i musiken med min ML 335. :thumbsup:

Posted (edited)

Du vet vad jag tycker Figge. Är du nöjd med dina Rienzi förutom att du vill ha mer fullrange så borde Parsifal Ovation vara svåra att förbigå. Annars säger jag bara W.A Sophia 3. Hifins motsvarighet

till en Schweizisk armekniv! :thumbsup:

Förresten. Avalon gillar jag oxå som bara den. Kolla upp dom!

Edited by new order
Posted
... och när du då är i närheten så finns det ett par TAD CR-1 inom överkomligt avstånd också :)

Har redan lyssnat på hela serien från TAD så jag vet vad de presterar. Där ligger helt klart CR-1 bäst till.

Helt otroligt med både R-1 och CR-1 samma dag och på två olika anläggningar.

Tyvärr blev jag inte lika imponerad av E-1 i Vimmerby.

Posted
Bland det jag lyssnat på så tycker jag att följande bör ingå i din lyssningslista.

W.A Sophia 3

Sonus Faber Amati Futura

TAD Evolution One

Wilson redan lyssnat på hos Ljudmakarn, kommer att göra ett återbesök.

SF, har en lite konstig frekvensmätning i Stereophile, förhöjd i basen som sedan rullar av. Inte helt idealt.

TAD E-1 var en liten besvikelse vid lyssningen i Vimmerby. Trodde mer om den högtalaren.

Posted
SF, har en lite konstig frekvensmätning i Stereophile, förhöjd i basen som sedan rullar av. Inte helt idealt.

Att bedöma högtalare utifån kurvor tror jag inte på, i vart fall inte i dessa segment. Detta eftersom kurvorna är så beroende av rummet. Det har vi sett även här på forumet flera gånger. Senast hemma hos Bigblue som har fått till en näst intill perfekt kurva "trots" att han har Sf. Innan jag akustikreglerade hade jag både dippar och pikar.

Samtliga högtalare som har nämnts är utmärkta. Det handlar mer om vad som tilltalar dig och säger jag som Calle_Jr att du måste prova hemma, vilket inte alltid är så enkelt att fixa.

Ett annat alternativ är att gå på de omdömen som finns oavsett vi talar om Sf, Wilson, Avalon, Dynaudio, TAD, Verity, Ktema etc och sedan arbeta med rummet.

Om jag skulle handla utifrån vad jag hört senaste året så skulle jag antingen köpa det jag redan har som jag tycker jag har fått till riktigt bra efter några år. Alternativt hade jag gått på Ktema efter lyssningen hemma hos Calm. Men det innebär ju inte att jag hade fått samma ljud som det han har. Men jag vet i alla fall vad de mäktar med när de ges rätt förutsättningar. Att köpa högtalare är enkelt. Det svåra börjar sedan på hemmaplan.

Posted (edited)

Mätmässigt kanske inte idealt...men med ökat rumsstöd mot lägre frekvenser (som kompensation för lägre output från högtalaren (eg porten)) och ett öronvänligt stampa-takten runt 60Hz är inte så tokigt.

Tycker mig se samma "lösning" på några Wilson Audio. Man kan formulera det som att "inte belasta rummet med starka nivåer av svårhanterad extrem-djupbas, men ändå delge lågbas-output"! (Ja å så olika storlekar på baselementen, i Wilsons fall! :D )

Pratar vi rent mät-tekniska resultat (för just denna SF) så tycker jag att portarnas bidrag (diplomatiskt uttryckt) är ovanliga. :) Pip-resonanser vid 450 och 900 Hz.

Icke destomindre har modellen anhängare. :) Resonemanget påminner om dom jordbrummande NordOstkablarna som är helt värdelösa, enligt "nåns" utsago.

Kollar man på rums-responsen i grafen så går SF både djupare och med mer tryck än TAD Compact Reference CR1 och Vivid B1.

Edit: lade till rumsresponse-kommentaren.

Edited by Engelholm Audio
Posted

Vid eftertanke måste jag hålla med n.o. om Sophia 3. Även om jag inte hört dem med Mark Levinson så är det något som om möjligt borde provas.

Jag kom också att tänka på Revel Salon som jag tycker spelar väldigt bra, rappt och dynamiskt ihop med ML. Men det låter förmodligen väldigt annorlunda jfr med Rienzi som är mer finstämd.

Jag skulle anta att Rienzin är mer engagerande vid måttliga volymer, men att Salon springer om när man drar på.

Posted
Samtliga högtalare som har nämnts är utmärkta. Det handlar mer om vad som tilltalar dig och säger jag som Calle_Jr att du måste prova hemma, vilket inte alltid är så enkelt att fixa.

Att köpa högtalare är enkelt. Det svåra börjar sedan på hemmaplan.

Håller helt med, att prova i det egna rummet är ett måste. En högtalare som låter kanon i AC´s level-3 rum kan låta skräp hemma.

Av de högtalare jag hört på figges lista är det Avalon Indra jag tyckt låtit bäst men samtliga är som sagt bra.