Vinylcalle Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Men Phoenix PSU justerar hastigheten en gång per varv vad jag kan minnas och har därmed ingen eller minimal påverkan på svaj. Om jag nu får vara lite kritisk. Vet att det efterfrågats mätning på apparaten tidigare på amerikanska forum men vad jag vet har det aldrig levererats. Skaffa Platterspeed till din mobil, testskiva har du kanske redan (behövs en testsignal på 3000 Hz eller 3150 Hz). Då kan du enkelt prova fram olika saker som påverkar svaj. MvH Carl Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Lite kabelknåp men inget avancerat. Några adaptrar från Kjell & Co löste problemet. Och anslutningskabeln till nätdelen gick att skruva ihop med vanliga kontakter. Dags för setup. Calm Quote
Taxmannen Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Amerikansk standard på kontakter men detta löses lätt med adaptrar, inga problem. Helt off-topic, men jag vill bara passa på att varna för den typ av adapter du fått med. Vid resor i USA har jag köpt liknande på Radio Shack och vid något tillfälle frågade jag en elsäkerhetskunnig kompis varför man inte kunde köpa motsvarande små smidiga adaptrar i Sverige. Svaret var lika enkelt som självklart. På de flesta av dessa adaptrar kan man dra ur den amerikanska stickproppen till hälften och med små (barn-) fingrar komma åt de strömförande blecken. Jag tror också att en euro-plug (hane) bara får ha toppen av metall i o m att man skulle kunna göra samma manöver i en normal rund vägguttagsbrunn. En Shuko fyller ju ut brunnen så den är knappast strömförande längre när man drar ut den och kan komma åt stiften. Quote
calle_jr Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Men Phoenix PSU justerar hastigheten en gång per varv vad jag kan minnas och har därmed ingen eller minimal påverkan på svaj. Det var pessimistiskt formulerat Det är ju en annan motorstyrning, plus en korrigeringsenhet för hastighet. Intuitivt skulle jag vilja ha en viss tolerans i en funktion som korrigerar hastighet. Men det är väl örat som får avgöra. Quote
Richard Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Spännande projekt! Lite kabelknåp men inget avancerat. http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpsl1c6r5wb.jpg .. .. Calm Kabelknåp är alltid roligt att pyssla med. Quote
Vinylcalle Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Det var pessimistiskt formulerat Det är ju en annan motorstyrning, plus en korrigeringsenhet för hastighet. Intuitivt skulle jag vilja ha en viss tolerans i en funktion som korrigerar hastighet. Men det är väl örat som får avgöra. Den har en påverkan då den ser till att man kan justera in rätt hastighet på skivspelare där det sedan tidigare saknas. Däremot är jag skeptisk till att den kommer minska svajet på en skivspelare av hyffsad kvalite eller bättre. Men jag är öppen för att någon mäter upp skillnaden och presenterar resultatet. Eftersom man bara mäter hastigheten och korrigerar en gång per varv (som jag minns det) innebär det att det enbart är svaj med en frekvens under ca 0,5 Hz som den kan påverka. Själv har jag en gång mätt upp svajet på en Rega P5 med och utan TT-PSU. Kan inte påstå att där var någon skillnad. Den motorstyrningen har jag haft vänner som uttalat sig om vilka haksläpp dom fått efter installation. Sen kan man naturligtvis också strunta i vad jag tycker och säger. Men tillverkaren av Phoenix PSU:n och även någon amerikansk användare har verkligen stuckit ut hakan om dess påverkan och varför tekniken skulle fungera. Därav är jag lite kritisk. Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Men Phoenix PSU justerar hastigheten en gång per varv vad jag kan minnas och har därmed ingen eller minimal påverkan på svaj. Om jag nu får vara lite kritisk. Vet att det efterfrågats mätning på apparaten tidigare på amerikanska forum men vad jag vet har det aldrig levererats. Skaffa Platterspeed till din mobil, testskiva har du kanske redan (behövs en testsignal på 3000 Hz eller 3150 Hz). Då kan du enkelt prova fram olika saker som påverkar svaj. MvH Carl Naturligtvis en fundering jag har haft men de två första decimalerna visar stabilitet medan den tredje varierar. Den stora vinsten är grundstabiliteten i Eagle som jag upplever som bättre än Syncron. Ljudmässigt mycket bättre upplever jag. Skall naturligtvis kolla. En fundering är varför man inte använder t.ex fyra magneter istället då ökar snabbheten i korrigeringen. Calm Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Helt off-topic, men jag vill bara passa på att varna för den typ av adapter du fått med. Vid resor i USA har jag köpt liknande på Radio Shack och vid något tillfälle frågade jag en elsäkerhetskunnig kompis varför man inte kunde köpa motsvarande små smidiga adaptrar i Sverige. Svaret var lika enkelt som självklart. På de flesta av dessa adaptrar kan man dra ur den amerikanska stickproppen till hälften och med små (barn-) fingrar komma åt de strömförande blecken. Jag tror också att en euro-plug (hane) bara får ha toppen av metall i o m att man skulle kunna göra samma manöver i en normal rund vägguttagsbrunn. En Shuko fyller ju ut brunnen så den är knappast strömförande längre när man drar ut den och kan komma åt stiften. Tack för varningen skall limma fast kontakterna så är det sannolikt löst. Calm Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Den har en påverkan då den ser till att man kan justera in rätt hastighet på skivspelare där det sedan tidigare saknas. Däremot är jag skeptisk till att den kommer minska svajet på en skivspelare av hyffsad kvalite eller bättre. Men jag är öppen för att någon mäter upp skillnaden och presenterar resultatet. Eftersom man bara mäter hastigheten och korrigerar en gång per varv (som jag minns det) innebär det att det enbart är svaj med en frekvens under ca 0,5 Hz som den kan påverka. Själv har jag en gång mätt upp svajet på en Rega P5 med och utan TT-PSU. Kan inte påstå att där var någon skillnad. Den motorstyrningen har jag haft vänner som uttalat sig om vilka haksläpp dom fått efter installation. Sen kan man naturligtvis också strunta i vad jag tycker och säger. Men tillverkaren av Phoenix PSU:n och även någon amerikansk användare har verkligen stuckit ut hakan om dess påverkan och varför tekniken skulle fungera. Därav är jag lite kritisk. Jag tror inte att kvaliteten på Clearaudion är särskilt dålig, men jag tror kvaliteten på strömmen är problemet. Man skulle kunna lösa problemet med en PS Audio P 10 som också omvandlar strömmen till en stabiliserad sinusvåg. Men skillnaden i pris är avsevärd. Bättre att göra något åt problemet än inget alls. Återkommer till lyssningsintrycken som är avgörande för mig. Michael Fremer har i sin test av föregångaren också betonat lyssningsintrycket som visar på skillnad. Calm Quote
calle_jr Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 En fundering är varför man inte använder t.ex fyra magneter istället då ökar snabbheten i korrigeringen. För att då uppfattar örat korrigeringen som svaj. Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 För att då uppfattar örat korrigeringen som svaj. Ja det har du säkert rätt i, annars vore ju lösningen alltför närliggande för att inte användas. Jag ser korrigeringsdelen mer som grädde på moset och som en möjlighet att faktiskt mäta hastigheten utifrån vad den faktiskt är på skivtallriken och inte vad den borde vara inställningsmässigt. Jag återkommer mer med detaljerna kring installationen och de praktiska funktionerna. De ger möjligheter som jag tycker är utslagsgivande. Calm Quote
Taxmannen Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Nu är kanske magnetens massa försumbar i förhållande till skivtallriken, men finns det inte en risk att man skapar obalans och därmed vibrationer genom att placera en magnet på skivtallriken? Jfr balansvikter på några gram som används för att balansera ut fälg/däck till bilar. Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Nu är kanske magnetens massa försumbar i förhållande till skivtallriken, men finns det inte en risk att man skapar obalans och därmed vibrationer genom att placera en magnet på skivtallriken? Jfr balansvikter på några gram som används för att balansera ut fälg/däck till bilar. Jo också en tanke som slog mig, men magneten är så liten att dess vikt måste handla om något gram eller så. Då har du samma påverkan av pickupen å andra sidan. Hastigheten är sannolikt av betydelse också 33 rpm jämfört med en bil som rusar fram i 110 km/t. Om man upplever ett problem kan man alltid lägga in en motvikt eller borra in magneten i skivtallriken och då ta bort motsvarande massa. Calm Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Vi återgår till själva installationen som är enkel. Inget märkvärdigt nätaggregat utan ett vanligt sådant som ger 9V DC. Det fungerar på såväl 110 som 230 volt. Ansluts via en vanlig nätkabel som i mitt fall valdes som skärmad mht lågspänningskopplingar från puppa och SUT som ligger i närheten. Över denna själva centrala enheten som de kallar "amplifier". Framsidan med uttaget till motorn som jag försett med en adapter från Kjell & Co. På framsidan också en utgång till kontrollenheten. På baksidan ingång för nätaggregatet 9 V DC. För den som vill fördjupa sig i tekniken finns en utförlig beskrivning av föregångaren Falcon som arbetar efter samma principer som Eagle, men där Eagle finns i både 15 och 25 watts versioner och är starkare än föregångaren. Jag har 15 watts verionen vilket mer än väl mht att Smart Syncron klarar 3 watts motorer. http://www.analogplanet.com/content/phoeni...sdmpOI4rbCJL.97 Calm Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 (edited) Vi kommer nu till kontrollenheterna. Den vänstra är kontrollenheten för varvtalsräknaren dvs tachometern Roadrunnern som kopplas till centralenheten/PSU:en via den andra kontrollenheten som är varvtalsomkopplaren till Eaglen. Den senare gör att man lätt kan koppla om elektriskt mellan 33 och 45 rpm och korrigera farten +/-. Enheten kan köras utan Roadrunnern och blir då ett mera precist PSU med frekvensexakt sinusvåg. Tachometerfunktionen fungerar med denna lilla enhet som samverkar med en magnet som sitter på undersidan av skivtallriken. För varje varv sker en avläsning som i sin tur korrigerar eventuella felaktigheter i varvtalet. Calm Edited October 15, 2015 by calm Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 (edited) Jag testade enheterna var och en för sig dvs att inte koppla in enheterna ihop, men att använda tachometern utan korrigeringen inkopplad. Bara som varvtalsmätare. Med detta resultat som visar hur bra Eagle PSU levererar ändå. Kopplar man ihop enheterna så blir resultatet detta: Det skall i sanningens namn sägas att 3:dje decimalen kan variera mellan +/- ett steg dvs 33.334 eller 33.332 men spelar man ett tag så stabiliserars enheten på det exakta värdet 33,333. Bättre än så blir det inte! Sen kan man naturligtvis ifrågasätta om detta är riktigt eller en VW-mätning, men jag för egen del känner mig trygg i detta. Jag återkommer till varför när jag redovisar hörselintrycket. Calm Edited October 15, 2015 by calm Quote
boer Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 (edited) Hej, för några år sedan hade jag en Pink Triangle Anniversary skivspelare med flytande upphängning, remdrift, likströmsmotor med inbyggd tachometer och separat nätaggregat. På vissa skivor med piano, inte alla, kunde jag uppleva någon form av svaj (tonförändring). När jag gjorde mätningar på spänningen från tachometern så fanns det en variation i spänningen från denna. Det är ju så det ska fungera, den ska ju mäta hastigheten och kompensera. Men jag upplevde att det var detta som var ett av problemen till svajet jag upplevde. Testade att koppla bort tachometern och la in en fast spänning istället. Tyckte att problemet försvann, men då var det inte rätt varvtal. Mitt inlägg löser inte dina problem "Calm". Se det som ytterligare en erfarenhet. Tror att vår hörsel, som är olika hos oss människor, är olika känsliga för tonförändringar. Jag var lite för långsam att skriva, du fick med ett inlägg innan jag postade. Imponerande siffror som redovisas från enheterna, bättre än så går säkert inte att få det. Mvh Edited October 15, 2015 by boer Quote
octavia rs Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Tuchometerfunktionen fungerar med denna lilla enhet som samverkar med en magnet som sitter på undersidan av skivtallriken. För varje varv sker en avläsning som i sin tur korrigerar eventuella felaktigheter i varvtalet. Calm Räcker det med en magnet under tallriken? De installationer med tachometer som jag jobbat med inom industrin på tex bandvågar där mäter man hastigheten på ett väldigt fintandat hjul och en IR sändare/mottagere som mäter pulser för att bestämma hastigheten på bandet tex eller med en liten induktivgivare som på bilden här under, fler tänder på hjulet desto exaktare hastighetsvisning. Som ett litet tillägg det heter tachometer inte tuchometer Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Räcker det med en magnet under tallriken? De installationer med tachometer som jag jobbat med inom industrin på tex bandvågar där mäter man hastigheten på ett väldigt fintandat hjul och en IR sändare/mottagere som mäter pulser för att bestämma hastigheten på bandet tex eller med en liten induktivgivare som på bilden här under, fler tänder på hjulet desto exaktare hastighetsvisning. Som ett litet tillägg det heter tachometer inte tuchometer Inget problem jag ändrar stavningen. Varvtalsmätare på en rullebör som man säger i Skåne? Kan väl räcka att veta om den står stilla eller rör sig! Menat som ett skämt, förstår att det finns många applikationer där man måste hålla konstant hastighet! Calm Quote
octavia rs Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 (edited) Inget problem jag ändrar stavningen. Varvtalsmätare på en rullebör som man säger i Skåne? Thinking.gif Kan väl räcka att veta om den står stilla eller rör sig! icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif Menat som ett skämt, förstår att det finns många applikationer där man måste hålla konstant hastighet! icon_smile.gif Calm Haha ja de kan ju nästan likna en "rullebör" som vi säger här nere i Skåne.... I det fallet med tachometern på bilden är inte konstant hastighet det man eftersträvar mer att vågen ska veta hur fort bandet passerar över lastcellen så att rätt vikt registreras. Jag var mer intresserad av att man bara använder en magnet per varv men man vill kanske inte att den ska kompensera hastigheten snabbare och de är kanske inte möjligt heller med vikten på plattan? Edited October 15, 2015 by octavia rs Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Haha ja de kan ju nästan likna en "rullebör" som vi säger här nere i Skåne.... I det fallet med tachometern på bilden är inte konstant hastighet det man eftersträvar mer att vågen ska veta hur fort bandet passerar över lastcellen så att rätt vikt registreras. Jag var mer intresserad av att man bara använder en magnet per var men man vill kanske inte att den ska kompensera hastigheten snabbare och de är kanske inte möjligt heller med vikten på plattan? Jag tror att du kan hitta svaret i Michael Fremers recension som jag länkade till och Calles inlägg om att för många hastighetsändringar får effekten av svaj. Låter som en trolig teori. Calm Quote
octavia rs Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 (edited) Jag tror att du kan hitta svaret i Michael Fremers recension som jag länkade till och Calles inlägg om att för många hastighetsändringar får effekten av svaj. Låter som en trolig teori. Calm Ok, tack. De modellerna under Statement (Innovation serien) har väl en optisk avläsare under skivan som kompenserar hastigheten? Thanks to optical speed control (OSC), speed stability values are obtained that lift this turntable into the global highend class. DC motor controlled by Clearaudio’s Optical Speed Control (OSC) technology, which is a microscopic reflective strobe and infrared sensor that ensures incredible speed accuracy. Edited October 15, 2015 by octavia rs Quote
boer Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Hej, för några år sedan hade jag en Pink Triangle Anniversary skivspelare med flytande upphängning, remdrift, likströmsmotor med inbyggd tachometer och separat nätaggregat. På vissa skivor med piano, inte alla, kunde jag uppleva någon form av svaj (tonförändring). När jag gjorde mätningar på spänningen från tachometern så fanns det en variation i spänningen från denna. Det är ju så det ska fungera, den ska ju mäta hastigheten och kompensera. Men jag upplevde att det var detta som var ett av problemen till svajet jag upplevde. Testade att koppla bort tachometern och la in en fast spänning istället. Tyckte att problemet försvann, men då var det inte rätt varvtal. Mitt inlägg löser inte dina problem "Calm". Se det som ytterligare en erfarenhet. Tror att vår hörsel, som är olika hos oss människor, är olika känsliga för tonförändringar. Jag var lite för långsam att skriva, du fick med ett inlägg innan jag postade. Imponerande siffror som redovisas från enheterna, bättre än så går säkert inte att få det. Mvh I mitt fall tror jag att det var en olycklig kombination av skivspelarverk, tonarm och PU. Jag fick en resonansfrekvens som tachometern försökte justera med inte så lyckat resultat. När jag flyttade tonarmen (Rega) och PU (Ortofon Rondo) till ett Clearaudio Solution verk så försvann problemet. Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 I mitt fall tror jag att det var en olycklig kombination av skivspelarverk, tonarm och PU. Jag fick en resonansfrekvens som tachometern försökte justera med inte så lyckat resultat. När jag flyttade tonarmen (Rega) och PU (Ortofon Rondo) till ett Clearaudio Solution verk så försvann problemet. Intressant! Det finns uppenbarligen hur mycket som helst att fördjupa sig i när det gäller drivverk och utrustning till vinylspelare. Innan jag avslutar denna del kommer jag att byta drivtrissan på motorn eftersom jag nu inte har behov av hastighetsomkoppling genom att flytta remmen. Då kan jag köra med rak trissa med högre precision och en drivrem som är tunnare. Jag jobbar så att jag vill optimera varje del för sig och höra hur utfallet blir. Nästa steg är väl att ta ett tag med arm och puppa, mer för att se om dessa är optimerade. De ligger hyggligt rätt utifrån mina testskivor. Jag blir lite sugen när jag ser vad Adjust + kan mäta utifrån ännu högre precision i den delen. Calm Quote
calm Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Ok, tack. De modellerna under Statement (Innovation serien) har väl en optisk avläsare under skivan som kompenserar hastigheten? När jag snackade med Cleaudio-grabbarna i Munchen så fanns det mycket nätaggregat men då inriktade på DC-motorer och batteridrift. Det kanske är enklare att justera dessa än AC motorer, vad vet jag. Men det är klart hade jag köpt nytt idag så kanske detta skulle varit med i beräkningen. Nu är jag riktigt nöjd med Anniversery-spelaren så det känns inte aktuellt med byte i min livstid. Calm Quote
boer Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Jag berättade om mitt "svajproblem" för en musikervän som tittade lite oförstående på mig. Är du säker på att det inte ska låta så säger han? "Ska låta så" säger jag oförstående. Ja säger han. En pianist har två eller tre fotpedaler som kan användas för att dämpa eller justera tonen med. Vet man inte hur pianisten har spelat stycket skulle man därmed kunna uppleva att tonen svajar. Detta enligt min musikervän. Någon annan som kan detta bättre än jag får gärna korrigera / fylla i. mvh Quote
Bebop Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Jag blir mer och mer intresserad ju mer jag läser... Har redan haft ett initialt meningsutbyte med en Simon Yorke-kollega, eliot, som gjort en liknande resa. Men innan jag sätter igång vill jag följa hela processen hos Calm. Får börja med jaga fakta om motor och transformatorn jag har... Quote
calle_jr Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Coolt, calm! Uppskattar att du demar detta. Jag testade enheterna var och en för sig dvs att inte koppla in enheterna ihop, men att använda tachometern utan korrigeringen inkopplad. Bara som varvtalsmätare. http://s1180.photobucket.com/user/Svartmes...kksyfp.jpg.html Kunde du i detta läge se hur hastigheten flippade upp o ner? Också intressant om du kunde se hur hastigheten flippade med den gamla motorstyrningen? Quote
eliot Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Jag blir mer och mer intresserad ju mer jag läser... Har redan haft ett initialt meningsutbyte med en Simon Yorke-kollega, eliot, som gjort en liknande resa. Men innan jag sätter igång vill jag följa hela processen hos Calm. Får börja med jaga fakta om motor och transformatorn jag har... Jag har byggt om min separata nätdel till min Simon Yorke S4. Det finns en bild på den separata nätdelen hos Vinylengine. Modellen S5 tillverkades för Cello av Simon Yorke och modellen S6 för Manley och såg närmast identiskt ut som S4 men vad jag kommer ihåg från bilder så skilde de sig på nätdelen. Även Simon Yorke S8 hade snarlik design. Som man kan se på bilden av nätdelen så har den två transformatorer, den första transformerar ner till en låg spänning och likriktar och därefter följer en krets som skapar en 50Hz sinussignal som sedan transformeras upp till 90V (?) växelspänning. Jag kopplade helt enkelt bort den första transformatorn och skapade en stabil likspänning i en separat låda som jag sedan anslöt till nätbrunnen och ledde en kabel från nätbrunnen förbi den första transformatorn. Effekten var smått sensationell: mer tyngd neråt och mycket lugnare.... - Jag är stolt över ombyggnaden för jag behöver bara ta bort en kabel för att få den tillbaka till originaltillståndet. Jag har också modifierat nätdelar till Pierre Lurné Audiomeca, Thorens Concrete m.fl. Quote
calle_jr Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Jag har också modifierat nätdelar till Pierre Lurné Audiomeca, Thorens Concrete m.fl. ...och inom kort till en Clearaudio Anniversary En del laborerar även med nätkabel till motorstyrningen. Det är intuitivt långsökt att den kan ha inverkan på något som är elektriskt helt åtskilt från audiosignal, men jag vet inte Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.