calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 "På rullande stenar växer ingen mossa" Det handlar kanske om att inte stanna upp och gå vidare. Fortsättningen av denna tråd som legat nere ett tag handlar om en mental resa från Stockholm till Munchen via Erlangen åter till Stockholm och vidare till Green Bay WI och åter till Stockholm. Förkroppsligad genom en bränd fågels återuppståndelse. Sug på den gåtan! Calm Quote
Apexorca Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 (edited) "På rullande stenar växer ingen mossa" Det handlar kanske om att inte stanna upp och gå vidare. Fortsättningen av denna tråd som legat nere ett tag handlar om en mental resa från Stockholm till Munchen via Erlangen åter till Stockholm och vidare till Green Bay WI och åter till Stockholm. Förkroppsligad genom en bränd fågels återuppståndelse. Sug på den gåtan! Calm Fågeln Fenix? Då är inte tanken till Italien långt borta osv. Edited October 13, 2015 by Apexorca Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Det handlar i grund och botten om förfining och trimmning och kanske inte så mycket om att ta rejäla steg som detta..... Efter ca två års spelande, trimmande och optimerande av Anniverseryn så kunde jag förnimma vissa dissonanser i riktigt långsam pianomusik som faktiskt störde mitt sinne. Inte så att det låg långt fram i framställningen men på något sätt ändå fick knappt hörbara effekter. Tidigare låg optimeringen mycket på signalsidan från puppa till förstärkare via SUT och phonoförstärkaren. Det känns som jag fått till det ganska bra. Calm Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Fågeln Fenix? Då är inte tanken till Italien långt borta osv. Fågeln var nog rätt men den hade nog dött på vägen från Italien till stället där den borde landa. Calm Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Inte om detta heller.... även om suget finns. Calm Quote
Bebop Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 (edited) Sug på den gåtan! Den första delen av resan var väl inte bara mental... Men jag får inte ihop det hela med Wisconsin. Kan det ha något med rumsanpassning att göra? Det fanns det ju en del av i Erlangen. Edited October 13, 2015 by Bebop Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Den första delen av resan var väl inte bara mental... Men jag får inte ihop det hela med Wisconsin. Kan det ha något med rumsanpassning att göra? Det fanns det ju en del av i Erlangen. Jo det stämmer att den första resbiten blev rent fysisk, till Munchen, men nästa etapp är mer mental. Erlangen-Tennenlohe är headquaters för Clearadio. Vi får se om någon knäcker gåtan. Annars letar jag en bild från Munchen som kan ge en bra ledtråd vidare. Calm Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Dissonanser kan uppstå på många olika sätt eftersom vi pratar om mekaniska konstruktioner så är nog basic att kolla eventuella befintliga brister i lager och liknande. En rejäl rengöring och rundsmörjning är nog aldrig fel. Lagret är enkelt men väl så fungerande med sin keramiska kula. Finns exklusivare varianter men som kanske inte ger något direkt lyft. Operationen lyckades! Calm Quote
Adhoc Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 Kan gatuadressen borta i Amerikat var 1825 Mills Street måntro ? I alla fall figurerade produkter därifrån på Münchenmässan, inpaketerat i material från annat håll. Quote
byZan Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 "På rullande stenar växer ingen mossa" Det handlar kanske om att inte stanna upp och gå vidare. Fortsättningen av denna tråd som legat nere ett tag handlar om en mental resa från Stockholm till Munchen via Erlangen åter till Stockholm och vidare till Green Bay WI och åter till Stockholm. Förkroppsligad genom en bränd fågels återuppståndelse. Sug på den gåtan! Calm Hmm, nu tänker jag högt....."På rullande stenar växer ingen mossa”, - kan vara ett statement - Rolling Stones, Mick Jagger har en Statement enligt hörsägen. men sedan tar fantasin slut:( Green Bay WI?? Vad har detta med Clearaudio att göra? ebay? Nä långsökt eller har du köpt något (en statement) på ebay? Du fick grönt att köpa Mick Jaggers Statement via ebay och nu är den på väg i ett plan (stålfågel) till Stockholm, ha ha - vad du satt igång fantasin Nä jag går bet på gåtan Men fantasin är det inget fel på /byZan Quote
Bebop Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 Kan gatuadressen borta i Amerikat var 1825 Mills Street måntro ? I alla fall figurerade produkter därifrån på Münchenmässan, inpaketerat i material från annat håll. Då hamnar man hos Stryke Audio om vi håller oss till Green Bay, WI. En DIY-butik Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Ni börjar närma er men jag skall ta det i rätt ordning därav den mentala resan. Det började naturligtvis här hemma. Funderade mycket kring frågan om den tunga skivtallriken till trots och the Outer Ring och den tunga skivpucken ändå kunde leda till att skivtallriken inte gick med helt konstant hastighet och att detta egentligen var upphovet till mina hörselintryck inte riktigt kunde förlika sig med långsamma solopianon. Närmast är väl att fundera på om inte fler motorer skulle kunna göra susen. Men egentligen ger dessa inget mera än att stadga upp skivtallriken i olika riktningar med fler drivremmar. Men när väl hastigheten är nådd så krävs inte så mycket av kraft för att rulla vidare. I Munchen var Clearaudio väl representerade med en stor monter så här gavs mycket tid att snacka med deras experter. De trodde inte så mycket på fler antal motorer utan rekommenderade denna lilla burk. Det vill säga att stabilisera nätströmmen så att synkronmotorn får en perfekt sinusvåg genom att först likrikta och sedan skapa sinusvågen på nytt. Men nu helt perfekt. Det var Clearaudios egen lösning och därför en tankemässig resa till deras fabrik och webshop. Men det slutade inte där.... Calm Quote
byZan Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 Ni börjar närma er men..... ....det slutade inte där.... Calm Spännande och vilken ”cliffhanger" Själv så har jag inte upptäckt något liknande som du har gjort och anledningen till det vet jag inte, 3 motorer, motorstyrningen eller dåliga öron vet inte vilket det skulle kunna vara? Men du har säkert ett svar eller iaf en fundering/tanke på varför isf om jag känner dig rätt /byZan Quote
calm Posted October 13, 2015 Author Posted October 13, 2015 Spännande och vilken ”cliffhanger" Själv så har jag inte upptäckt något liknande som du har gjort och anledningen till det vet jag inte, 3 motorer, motorstyrningen eller dåliga öron vet inte vilket det skulle kunna vara? Men du har säkert ett svar eller iaf en fundering/tanke på varför isf om jag känner dig rätt /byZan Du kan förmodligen tacka din kombo av motorer och styrning eller också blir det inte så mycket stillsam pianomusik hemma hos dig. Mina öron är extremt känsliga och har i vart fall inte hört något hos dig. Skall säga att det tog nästan två år av intensiv lyssning att detektera ett missljud så svagt var det. Man kan om man anstränger sig väldigt hårt höra det och då kan det lätt tas för en ocentrerad skiva. I extremt diskantspel som på Lost Hereos med Irro Rantala kan det höras som en tendens till ringning. Calm Quote
byZan Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 (edited) Du kan förmodligen tacka din kombo av motorer och styrning eller också blir det inte så mycket stillsam pianomusik hemma hos dig. Calm Kanske är bra grejer man har trots allt, när det gäller lugn pianomusik så är det nog Du som fått även mig att lyssna på sådan musik /byZan Edit: vet inte vad jag skrev? men nu är det ändrat! Edited October 13, 2015 by byZan Quote
Adhoc Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 Då hamnar man hos Stryke Audio om vi håller oss till Green Bay, WI. En DIY-butik Och hos Acoustic Elegance som tillverkar elementen till diverse högtalartillverkare som brukar ligga till i den övre delen av skalan kvalitets- och prismässigt. Kyron Audios högtalare har jag för mig dök upp i reportagen från Münchenmässan; http://aespeakers.com/kronos-kyron-audio-f...egance-woofers/ Om inte Kyron, så var det ett annat fabrikat (Lotus kanske ???) med AE-element som är lätt igenkända. http://aespeakers.com/the-lotus-group-gran...ance-dipole12s/ (Sitter just nu själv och väntar som en äggsjuk höna på ytterligare ett gäng element från AE.) Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Och hos Acoustic Elegance som tillverkar elementen till diverse högtalartillverkare som brukar ligga till i den övre delen av skalan kvalitets- och prismässigt. Kyron Audios högtalare har jag för mig dök upp i reportagen från Münchenmässan; http://aespeakers.com/kronos-kyron-audio-f...egance-woofers/ Om inte Kyron, så var det ett annat fabrikat (Lotus kanske ???) med AE-element som är lätt igenkända. http://aespeakers.com/the-lotus-group-gran...ance-dipole12s/ (Sitter just nu själv och väntar som en äggsjuk höna på ytterligare ett gäng element från AE.) Green Bay är uppenbarligen ett teknikcenter liksom Boulder i Colorado. Kryons högtalare hörde jag i München men de blev ingen omedelbar villhakänsla även om de var mycket bra om jag minns rätt. Nä detta är något helt annat. Calm Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Lite inspirerad av Taxmannens vedermödor med Adjust + kan jag ändå dra slutsatsen att svajet har en menlig inverkan på ljudet. Synkronmotorerna har en begränsning i det att jämförelsen med en DC-motor så störs tydligen av en icke stabil frekvens i elnätet. Jag misstänkte att detta kunde vara orsaken. Eftersom jag inte har tillgång till Adjust + så får jag testa mig fram. Så efter sommaren så fick jag möjlighet att låna denna som var Clearaudios rekommendation. Clearaudios Smart Syncro som omvandlar nätströmmen till likström som i sin tur omvandlas till en perfekt sinusvåg med kontrollerad frekvens. Fördelen är att man kan ställa om varvtalet direkt på denna utan att ändra på drivhjulet och remmen. Enkelt och bekvämt. Baksidan är enkel med två anslutningar. En ingång för likströmmen som kommer från ett enkelt nätaggregat och ett uttag till skivspelarmotorn. Man kan justera varvtalet med en potentiometer, men det kräver någon form av avläsning i form av stroboskopskiva. Kanske inte det mest exakta sättet precis. Calm Quote
Taxmannen Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Det var ju en himla smidig pryttel! Med fler 45-varvare i samlingen blir det ju en del pillande på drivremmen - något jag alltid upplevt som lite omständligt. Får man dessutom bättre stabilitet och möjligt att fintrimma hastigheten är det ju trippelbang for the buck Törs man fråga var du fick möjligheten att låna och testa? Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Det var ju en himla smidig pryttel! Med fler 45-varvare i samlingen blir det ju en del pillande på drivremmen - något jag alltid upplevt som lite omständligt. Får man dessutom bättre stabilitet och möjligt att fintrimma hastigheten är det ju trippelbang for the buck Törs man fråga var du fick möjligheten att låna och testa? Absolut, men tycker att du skall avvakta trådens utveckling till slut. Calm Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Fortsatte mitt test med Smart Syncron ca en vecka och kunde konstatera att den gjorde en klart hörbar skillnad. Den enda nackdelen är att den saknar någon form av avläsning utan man är utlämnad till att göra en stroboskopmätning med lampa. Problemet är att lampan måste gå på nätströmmen som jag misstänkte var boven i dramat. Jag fick också en lite ojämn effekt upplevde jag genom att strecken inte blev helt skarpa. Det kan ha berott på diskrepansen mellan nätfrekvensen och den frekvens Syncron lämnar. Jag vill på intet sätt dissa Smart Syncron, tvärtom en synnerligen bra produkt som gör sitt jobb bra och som dessutom är liten och behändig att placera varhelst. Har man tillgång till Adjust+ så kan man också avläsa resultatet med säkerhet. För 6-7 kkr får man en mycket säkrare drift som jag tycker är en basförutsättning för en bra avspelning. Lite med tungt hjärta som den gick tillbaka. Men stenen rullar vidare, skam den som ger sig! Calm Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Efter sejouren med Smart Syncron så snurrade funderingarna vidare kring vad som skulle kunna vara ännu vassare en denna. Det kändes ändå som detta var rätt väg att gå. Lite letande på nätet bland mina vanliga vinylsighter i England där jag beställ småpryttlar och testskivor utan att hitta något som jag kände passade, så kollade jag in på Analog Planet, Michael Fremer egen web. Han har ju testat en del genom jobbet på Stereophile och är ju en sann vinyl-fan för att inte säga mycket orienterad i ämnet. Normalt brukar jag inte gå på recensioner men i detta fall gäller något som indirekt får påverkan på ljudet och mht att vi sannolikt inte talar om inte alltför astronomiska belopp. Det resulterade i lite förfrågningar på nätet som så småningom landade i Green Bay WI. Efter lite garantier att detta skulle fungera med min spelare så gjordes en beställning. Sedan var det bara att vänta vid brevlådan. Sådan väntan brukar bli tålamodsprövande men kanske inte så lång med dagens flygfrakter. Men det kostar om man vill ha det snabbt. Calm Quote
figge Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 (edited) Fortsatte mitt test med Smart Syncron ca en vecka och kunde konstatera att den gjorde en klart hörbar skillnad. Den enda nackdelen är att den saknar någon form av avläsning utan man är utlämnad till att göra en stroboskopmätning med lampa. Problemet är att lampan måste gå på nätströmmen som jag misstänkte var boven i dramat. Jag fick också en lite ojämn effekt upplevde jag genom att strecken inte blev helt skarpa. Det kan ha berott på diskrepansen mellan nätfrekvensen och den frekvens Syncron lämnar. Jag vill på intet sätt dissa Smart Syncron, tvärtom en synnerligen bra produkt som gör sitt jobb bra och som dessutom är liten och behändig att placera varhelst. Har man tillgång till Adjust+ så kan man också avläsa resultatet med säkerhet. För 6-7 kkr får man en mycket säkrare drift som jag tycker är en basförutsättning för en bra avspelning. Lite med tungt hjärta som den gick tillbaka. Men stenen rullar vidare, skam den som ger sig! Calm Lite som samma idé med Roksan XP-7 och RPCS och Vertere SG-1 Motor Drive? Vertere Edited October 14, 2015 by figge Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Lite som samma idé med Roksan XP-7 och RPCS och Vertere SG-1 Motor Drive? Vertere Kunde inte se om den du visade hade samma funktion dvs att justera för syncronmotor eller ej. Men det finns en del motorstyrningar på marknaden varav VPI har en exklusiv sak som kostar en del. Calm Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Så kom dagen då paketet landade i Sverige och förväntningarna var höga. Innehållande ytterligare tre lådor. Calm Quote
calle_jr Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Innehållande ytterligare tre lådor. Hmm, Då gissar jag det även rör sig om en korrigeringskrets. Hoppas bara inte du nu glömt ställa om till 230V/50Hz Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Du har rätt Calle! Dags att avslöja innehållet i låda ett och två. och låda tre detta. Allt anpassat för 240 V och 50 Hz. Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Du har rätt Calle! Dags att avslöja innehållet i låda ett och två. och låda tre detta. Allt anpassat för 240 V och 50 Hz. Från vänster första bilden vad man kallar "amplifier" brevid själva kontrollenheten och därefter nätaggregatet. Kablar. Andra bilden en tachometer med avläsningsenhet och nätdel. Kablar. Amerikansk standard på kontakter men detta löses lätt med adaptrar, inga problem. Calm Quote
calm Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Allt kommer från Phoenix Engeneering i Green Bay i WI. Så lösningen på gåtan! Enheterna heter Eagle psu och Roadrunner tuchometer. http://www.phoenix-engr.com Beställd via Bobs Devices https://www.bobsdevices.com/ Calm Quote
Recommended Posts