Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag förordar också step up!

Bruset är så lågt på mitt försteg att jag i princip inte behöver mer förstärkning men min step up gör att dynamiken och kraften påtagligt ökar :app:

Så är min upplevelse också. Mitt MC-linjesteg förstärker 68 dB max och det är på gränsen för Koetsu med 0,4mV utspänning. Nu skickar jag ca 6mV från ste-upen som MM-steget förstärker 40dB. Det öppnar upp på ett helt annat sätt och som sagt dynamiken blir oerhört mycket bättre. Som om flygels stodo i rummet och akustiska gitarrer gnistrar som snön i ett minus 40-gradigt fjällandskap.

Posted
(Jag har valt uppställningen av estetiska skäl :blush )

Jag förstår att du skäms! ;)

Jag tillhör också dom som förordar step-up, inte minst för att man lättare matchar impedansen!

Calm, borde inte Dynavectors SUP-200 vara ett alternativ att undersöka?

/ptr

Posted

Jag förstår att du skäms! ;)

Jag tillhör också dom som förordar step-up, inte minst för att man lättare matchar impedansen!

Calm, borde inte Dynavectors SUP-200 vara ett alternativ att undersöka?

/ptr

Visst, tack för tipset!

Kan meddela att skivorna jag köpte av dig via sonen var till mycket stor belåtenhet och snurrar för fullt. Nästa gång blir det säkert fler.

Calm

Posted

Labbar med lite olika lösningar och fick hem lite nya adaptrar för kabelskarvningar. En phonhona mot phonhona gav påtaglig brussänkning och då har jag också lite kabelallternativ att testa. Koppar som jag normalt föredrar, men även silver i olika kombinationer som min Balabo som är mixad med lite annat också. Jordkablar skall jag också revidera så att de får minsta möjliga knutpunkter och skarvar. Det är alltid roligt att tweeka eftersom man aldrig på förhand kan förutse utfallet. Låter mig gärna överraskas. Trail end eror har alltid varit min melodi.

Återkommer

Calm

Posted

Jag valde Lyra Erodion för att den är gjord för Lyra pu i ena änden och standard-standard-MM i andra änden.

Med annan pu hade jag förmodligen valt något annat.

Skulle ha kollat med både Dynavector och ASR vad de rekommenderar. Plundin länkar till en som borde vara rätt, men who knows? trial-and-error som vanligt.

Både det som bebop och eliot skriver påverkar jättemycket. Som dag och natt i många fall.

(Jag kollade med både Peter Qvortrup på Audio Note och Stig Björge på Lyra innan jag bestämde mig och fick totalt olika svar...)

• 1 year later...
Posted

Kom faktiskt tänka på att jag hade en tråd liggande om mina senaste landvinningar på vinylens område. Blev faktiskt påmind av den aktuella tråden som går nu.

Hade en del funderingar hur jag skulle lösa ett problem som uppstod i och med att jag tvingats att placera den nya vinylriggen en bit ifrån riaat och övrigt förstärkeri. Det blev med hänsyn till att jag inte kunde förlänga pu-kabeln med mindre att den skulle behöva skarvas, ingen bra lösning alls mht de låga spänningar det handlar om. Fick ett tips av Plundin om en matchande SUT, som nu har gått ett tag i systemet.

Paris2014306_zps0b0db528.jpg

Eftersom den är anpassad till Dynavectors pu så var det naturligt att testa just denna först. Måste säga att allt föll på plats direkt efter några justeringar i riaat. SUT:en jobbar med ingångsimpedanser mellan 3-35 ohm så passar den väl till pu:en.

http://www.dynavector.com/products/amp/e_sup200.html

http://www.dynavector.com/products/cart/e_xv1s.html

med 6 ohms utgångsimpedans och 30 ohms last.

Calm

Posted
Kom faktiskt tänka på att jag hade en tråd liggande om mina senaste landvinningar på vinylens område. Blev faktiskt påmind av den aktuella tråden som går nu.

Hade en del funderingar hur jag skulle lösa ett problem som uppstod i och med att jag tvingats att placera den nya vinylriggen en bit ifrån riaat och övrigt förstärkeri. Det blev med hänsyn till att jag inte kunde förlänga pu-kabeln med mindre att den skulle behöva skarvas, ingen bra lösning alls mht de låga spänningar det handlar om. Fick ett tips av Plundin om en matchande SUT, som nu har gått ett tag i systemet.

Paris2014306_zps0b0db528.jpg

Eftersom den är anpassad till Dynavectors pu så var det naturligt att testa just denna först. Måste säga att allt föll på plats direkt efter några justeringar i riaat. SUT:en jobbar med ingångsimpedanser mellan 3-35 ohm så passar den väl till pu:en.

Calm

Trevligt. Jag är en stor fantast av japansk hifi och hifikultur och därav ligger MC-transformatorer mig varmt om hjärtat. Har själv bland annat en Dynavector DV-6A. Det som är speciellt med den är att hela transformatorlindningarna är av silvertråd :mm: .

b_1869.jpg

Du tar dock upp en problematisk sak och det gäller följande mening "SUT:en jobbar med ingångsimpedanser mellan 3-35 ohm ", man beskiver alltså det som en "universallösning" för alla pickuper med en internimpedans på mellan 3-35 Ohm (nästan alla som finns). En transformator belastar pickupen med en bestämd impedans beroende på förhållandet mellan lindningarna i fallet med min DV-6A 190 Ohm. 190 Ohm är ingen ideal impedans för alla pickuper trots det rekommenderar man den till pickuper med en internimpedans mellan 3-40 Ohm.

Om man ska ta reda på om en step up transformator passar till en viss pickup bör man alltså inte lita på tillverkarens rekommendation (ekonomiskt är det ju skitbra att ha en trafo som påstås funka med alla pickuper) utan istället beräkna vilken impedans som den belastar pickupen med och om det ligger inom tillverkarens specifkation alternativt klassiska tumregler.

MvH Carl

Posted
http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zps0b0db528.jpg

Där har du det som i en liten ask!

Posted
Om man ska ta reda på om en step up transformator passar till en viss pickup bör man alltså inte lita på tillverkarens rekommendation (ekonomiskt är det ju skitbra att ha en trafo som påstås funka med alla pickuper) utan istället beräkna vilken impedans som den belastar pickupen med och om det ligger inom tillverkarens specifkation alternativt klassiska tumregler.

:app: det är skillnad på vad som funkar och vad som funkar bra.

Xv1s har en internimpedans på 6 ohm, och man kan anta att den passar med liknande lågohmiga puppor..

Jag ser en fördel med pu-tillverkare som väljer samma internimpedans på sina modeller.

Har själv bland annat en Dynavector DV-6A. Det som är speciellt med den är att hela transformatorlindningarna är av silvertråd :mm: .

http://hollandlink.eu/data/articles/images/big/b_1869.jpg

:dry::)

Posted (edited)
Du tar dock upp en problematisk sak och det gäller följande mening "SUT:en jobbar med ingångsimpedanser mellan 3-35 ohm ", man beskiver alltså det som en "universallösning" för alla pickuper med en internimpedans på mellan 3-35 Ohm (nästan alla som finns). En transformator belastar pickupen med en bestämd impedans beroende på förhållandet mellan lindningarna i fallet med min DV-6A 190 Ohm. 190 Ohm är ingen ideal impedans för alla pickuper trots det rekommenderar man den till pickuper med en internimpedans mellan 3-40 Ohm.

Jag vill lägga till en viktig detalj när det gäller anpasssning PU/SUT. Ökad inre impedans i pickup'en ger en ökad avrullning i frekvensresponsen både uppåt och nedåt (pga läck-impedanser) och det är snarare detta som ligger till grund för rekommendationen 3-35 ohm än den resulterande lastimpedansen. Lastimpedansen kan för övrigt varieras genom ändring av resistansen på sekundärsidan men det hjälper inte mot problemet jag tar upp.

Edited by MatsT
Posted

Tack alla för alla kloka synpunkter!

Vet inte om jag däremot blev så mycket klokare om hur just DV SUP 200 passar till just DV XV-1s. Finns ingen information om lindning och faktisk belastning på pu.

Däremot blev jag naturligtvis nyfiken hur en silverlindning repektive en silverkabel påverkar i signalvägen. Att man väljer just silver förmodar jag att den leder bättre och har lägre resistans än motsvarande kopparkabel. Vad jag vet så har Clearaudion silver i tonarms och anslutningskabeln och sannolikt därför att spänningen är så låg från pu, så är det till fördel. När sedan SUT:en förstärker så kanske betydelsen minskar, där har jag en kopparkabel istället. Mellan Riaat och förförstärkarsteget en motsvarande i koppar.

När det gäller belastningen från SUT på pu så finns det inget att göra just här. DV SUP 200 lastar vad den lastar, men mellan SUP:en och riaat rekommenderas 47 kohm och det är inget problem att ställa in och jag har även testat andra impedanser och funnit att 47k fungerar bäst ljudmässigt. Jag tycker faktiskt med denna pu och SUT så låter det bättre än någonsin och därför är jag nöjd med setupen.

Kanske en speciallindad SUT skulle göra det bättre ändå men fullt nöjd?

Calm

Posted

Jag minns inte vem men jag tror det var Ortofon som rekommendera silver från SUT till riaan pga högre induktans om jag minns rätt. Så jag beställde hem Kimber silver respektive kopparkablar för att jämföra. Och det var inte tu tal om annat än silverkabeln i detta sammanhanget lät öppnare och större än kopparvarianten. Om det beror på just induktansen eller något i verkligheten låter jag vara osagt. På alla andra ställen använder jag koppar.

Silverlinningar i trafon kan ju ha samma tanke bakom. Hur som helst har de säkert gjort valet utifrån deras egna pickuper och få ut det bästa ur dem.

Posted
---------

Jag tycker faktiskt med denna pu och SUT så låter det bättre än någonsin och därför är jag nöjd med setupen.

Calm

Grattis!

Nu blir det till att boka ett besök tror jag?

/byZan

Posted

Min gissning är att du är helt rätt på det med denna SUP, calm!

Silverlinningar i trafon kan ju ha samma tanke bakom. Hur som helst har de säkert gjort valet utifrån deras egna pickuper och få ut det bästa ur dem.

Jag brukar heja på tokigheter, men i detta fallet fattar jag noll :blush

Posted
Tack alla för alla kloka synpunkter!

Vet inte om jag däremot blev så mycket klokare om hur just DV SUP 200 passar till just DV XV-1s. Finns ingen information om lindning och faktisk belastning på pu.

Däremot blev jag naturligtvis nyfiken hur en silverlindning repektive en silverkabel påverkar i signalvägen. Att man väljer just silver förmodar jag att den leder bättre och har lägre resistans än motsvarande kopparkabel. Vad jag vet så har Clearaudion silver i tonarms och anslutningskabeln och sannolikt därför att spänningen är så låg från pu, så är det till fördel. När sedan SUT:en förstärker så kanske betydelsen minskar, där har jag en kopparkabel istället. Mellan Riaat och förförstärkarsteget en motsvarande i koppar.

När det gäller belastningen från SUT på pu så finns det inget att göra just här. DV SUP 200 lastar vad den lastar, men mellan SUP:en och riaat rekommenderas 47 kohm och det är inget problem att ställa in och jag har även testat andra impedanser och funnit att 47k fungerar bäst ljudmässigt. Jag tycker faktiskt med denna pu och SUT så låter det bättre än någonsin och därför är jag nöjd med setupen.

Calm

Din SUP 200 passar säkert utmärkt med din pickup. Att du tycker det låter bra är ju en bekräftelse på det, svårare än så behöver det inte vara. Pickupen eller transformatorn brinner inte upp bara för att man "tekniskt" missmatchar, även om jag tror du ligger bra till även där. Man kan förmoda att man gjort transformatorn för att i kombination med sina egna pickuper ge det ljud man/tillverkaren tycker är rätt.

Dynavector anger SUP 200:ans förstärkning/gain till 26 dB vilket motsvarar en impedans på cirka 118 Ohm in i ett 47kOhms MM-RIAA. Detta gäller så länge man inte använt sig av resistorer för att ändra impedansen.

MvH Carl

Posted
Sladden ut och kontakterna ser väldigt AudioNote-iga ut.

mvh/Harryup

Om du tänker på min DV-6A tillverkades denna innan Audio Note existerar (vad jag gissar vet faktiskt inte riktigt när dom bildades).

Däremot finns ett nära släktskap mellan Audio Innovations MC-trafos och Audio Note.

MvH Carl

Posted
Jag minns inte vem men jag tror det var Ortofon som rekommendera silver från SUT till riaan pga högre induktans om jag minns rätt. Så jag beställde hem Kimber silver respektive kopparkablar för att jämföra. Och det var inte tu tal om annat än silverkabeln i detta sammanhanget lät öppnare och större än kopparvarianten. Om det beror på just induktansen eller något i verkligheten låter jag vara osagt. På alla andra ställen använder jag koppar.

Silver är ju en något bättre ledare än koppar, för samma pengar får man dock betydligt bättre ledare med koppar (kabeln blir väldigt tjock iofs :D).

Däremot känner jag inte till att man brukar prata om induktans alls vad gäller pickuper/RIAA-steg. När det gäller MM-pickuper är dom dock känsliga för kapacitans. Jag kan dock ha fel här då jag inte känner till det som sagt.

MvH Carl

Posted
Din SUP 200 passar säkert utmärkt med din pickup. Att du tycker det låter bra är ju en bekräftelse på det, svårare än så behöver det inte vara. Pickupen eller transformatorn brinner inte upp bara för att man "tekniskt" missmatchar, även om jag tror du ligger bra till även där. Man kan förmoda att man gjort transformatorn för att i kombination med sina egna pickuper ge det ljud man/tillverkaren tycker är rätt.

Dynavector anger SUP 200:ans förstärkning/gain till 26 dB vilket motsvarar en impedans på cirka 118 Ohm in i ett 47kOhms MM-RIAA. Detta gäller så länge man inte använt sig av resistorer för att ändra impedansen.

MvH Carl

En fundering utifrån vad du skriver så kan jag naturligtvis ändra belastningen och få den rekommenderade belastningen som är angiven till 47 kohm och som jag har just nu. Men kapacitansen kan också ändras från 100 pf till om jag minns rätt till 570 pf. Jag labbade lite med den inställningen men tyckte att 100 pf lät bäst även om jag läst någon stans att det borde vara tvärt om. Upplevelsen var att jag tappade lite i toppen vid 570 pf. Finns det någon teoretisk förklaringsmodell hur man bör tänka i det läget? Kabelkapacistans har jag ingen aning om.

Gainen testade jag att sänka men det fick effekten att dynamiken verkade minska också. Inga tendenser till överstyrning eller brustillägg på den nu inställda nivån så jag behåller den, även om nivån är något högre än motsvarande den digitala ingångssignalen. När jag tänker efter så går det nog att justera ingångssignalen i ASR-förstärkaren så att de blir lika. Men då är ju risken att något ytterligare i signalvägen kommer in, t.ex en pot. som kan påverka.

Calm

Posted

Ledarmaterialet har inget med kapacitans eller induktans att göra. Dessa parametrar styrs av geometri och närhet till skärmar och andra ledare, ledarnas placering och form har även viss inverkan på detta. Däremot har silver både högre densitet och mycket bättre ledningsförmåga dvs samma diameter på ledaren har lägre resistans och en annan resonans och känslighet för/mot mikrofoni. Så det är nog därför vi tycker de olika materialen låter lite olika. Utan att gå in på exakta siffror eller hänvisningar till källmaterial så är det enl mina erfarenheter så.

Att tillföra ett visst kapacitivt värde gör att man ger frekvenskurvan ett knä, det finns rätt många bildexempel men jag orkar inte leta nu. Dvs typiskt höjs frekvensen rätt mycket i de övre frekvenserna genom att lasta med kapacitans ser man till att få en jämnare frekvensgång, för högt värde resulterar i att knäet hamnar för lågt och rullar av frekvengången för tidigt. Då blir det lite dovt.

Posted

Nu är det hela intrimmat och avlyssnat för bästa optimering.

Paris%202014%20006_zpsmgx82dpi.jpg

Så här ser vinyluppställningen ut. Mellan puppa DV XV 1S och DV SUP 200 stepupen finns orginal Clearaudiokabeln Sixstream Plus, som är en dubbeltvinnad litzkabel. Jordkabel från centrumpinne och pu-kabel går in stepupens jordanslutning. Mellan stepupen och ASR:riaan en Wireworld Gold Eclipse 7 interconnect obalanserad, med silverledare. Enkel jordkabel mellan SUP 200 och ASR:riaan. Mellan ASR:riaan och ASR:förstärkaren en Jorma Origo en kopparbaserad obalanserad interconnect med WBT 0110 silverkontakter.

Jag har ännu inte bestämt hur jag skall ansluta jordkabeln från ASR:en och laborerar med lite olika lösningar. Clearaudiospelaren är ansluten via en NO QB4 som i sin tur är ansluten i NO Thor. Samma som ASR-förstärkarens slutstegs nätaggregat, så får de sannolikt samma jordpotential som övriga delar. I vart fall har jag inte hört vare sig brum eller brus i nuvarande uppkoppling. Tilläggas att både riaan och förstegsdelen går på batteridrift så jordningen bör inte påverkas negativt.

Lyssningsintrycket ger en bred och djup ljudscen med mkt bra dynamik och en naturlig topp- och mellanregisterdel med ett uns tillskott av värme som ASR:n ger. Holografiskt och svart kring instrumenten utan att var för utmejslande. Precis som jag vill ha det. Nu börjar vi närma oss vad jag tror att vinyldelen kan prestera på topp.

Calm

Posted
Nu är det hela intrimmat och avlyssnat för bästa optimering.

Paris%202014%20006_zpsmgx82dpi.jpg

Så här ser vinyluppställningen ut.

Lyssningsintrycket ger en bred och djup ljudscen med mkt bra dynamik och en naturlig topp- och mellanregisterdel med ett uns tillskott av värme som ASR:n ger. Holografiskt och svart kring instrumenten utan att var för utmejslande. Precis som jag vill ha det. Nu börjar vi närma oss vad jag tror att vinyldelen kan prestera på topp.

Calm

Härligt att läsa att du nu är nöjd :app: nu återstår det bara en lyssning också ;)

/byZan

Posted
Om du tänker på min DV-6A tillverkades denna innan Audio Note existerar (vad jag gissar vet faktiskt inte riktigt när dom bildades).

Däremot finns ett nära släktskap mellan Audio Innovations MC-trafos och Audio Note.

MvH Carl

Njä, AudioNote som firma startades 1976 men Kondosan jobbade med silvertrådar redan innan det AN-S1 var en av de första produkterna i produktion.

Personligen skulle det inte förvåna mig det minsta om Kondo gjorde trafen som OEM till Dynavector. Kndo importerade italienskt silver till Japan för att ansåg att det var det renaste som han kunde få tag på och hela kabeln och tråddragning var gjort internt hos AudioNote.

Jag hade Ljudbutiken ihop med Peter Bremen (Steindel) i början på 80-talen och vi importerade både AudioNote och Audio Innovation.

Peter Qvartrup importerade AudioNote till Danmark först innan han flyttade till England och startade Audio Innovations.

mvh/Harryup

• 2 months later...
Posted
Härligt att läsa att du nu är nöjd :app: nu återstår det bara en lyssning också ;)

/byZan

Nu är lyssningen gjord och mina intryck är - allt rätt och inga fel och det säger allt enligt mina öron :thumbsup: !

Jag har svårt att tänka mig ett system som är bättre optimerat för just den genrer som calm oftast lyssnar till - enastående och vinylen låter och berör tveklöst bäst även i detta system. Jag kunde bara avslappnat insupa den musik som spelades (lite spännande nyinförskaffad musik från bl a Münchenresan) och det anser jag som det högsta betyg man kan få, i alla fall i min värld!

Grattis till ett väl sammansatt system som är både högupplöst och ger den värme som behövs för att beröra mitt hjärta.

Tack för kaffet och det hembakadeicon_smile.gif glömde nog säga det när jag gickicon_smile_blush.gif

/byZan

Posted
Nu är lyssningen gjord och mina intryck är - allt rätt och inga fel och det säger allt enligt mina öron :thumbsup: !

Jag har svårt att tänka mig ett system som är bättre optimerat för just den genrer som calm oftast lyssnar till - enastående och vinylen låter och berör tveklöst bäst även i detta system. Jag kunde bara avslappnat insupa den musik som spelades (lite spännande nyinförskaffad musik från bl a Münchenresan) och det anser jag som det högsta betyg man kan få, i alla fall i min värld!

Grattis till ett väl sammansatt system som är både högupplöst och ger den värme som behövs för att beröra mitt hjärta.

Tack för kaffet och det hembakadeicon_smile.gif glömde nog säga det när jag gickicon_smile_blush.gif

/byZan

Tack ByZan!

Kul att du gillade de senaste uppgraderingarna!

Inte så stora men märkbara. Stepup:en är ny sedan senast och lite justeringar av uppställningen av MSB:n med separeringen av delarna i olika hyllplan, och lite nya Stillpoint fötter. Sedan är de nya S-vingarna i förstareflexen nya sedan du var på plats sist. Och naturligtvis fintrimmning av phonsteget och nålinställning.

Vi konstaterar båda att med rätt musikmaterial så blir det en liten övervikt till ljudet med vinylkälla. Vi diskuterade mycket kring utvecklingen mot mera högupplöst och om inte gränsen är nådd där det blir lite för mycket av det goda.

Jag gjorde samma reflexion i München om vi inte har nått en gräns när det blir lite för upplöst för att kännas riktigt naturligt i relation till livemusik och vinyl. Allt blir på något sätt övernaturligt bra utan att det handlar om kall diskant eller så. Musikerna blir lite av solitärer på en ljudmässig scen och där harmonier inte klingar riktigt naturligt mot varandra trots att det är perfekt presenterat. Det är på något sätt en annan dimension än när vi talar om överbetonad diskant.

I vart fall är det alltid roligt att bolla lite med någon som funderar i samma banor.

Vi spelade bla denna vinyl:

Kind-of-Cool_teaser_700x_zpsumvjergp.jpg

Inköpt i München och en riktigt bra musikalisk presentation och inspelning. Kan rekommenderas.

Nu blir det nog bara lite tweakande, som filande på grader, men sitter egentligen ganska nöjd.

På återseende!

Calm

Posted
Tack ByZan!

Kul att du gillade de senaste uppgraderingarna!

Inte så stora men märkbara. Stepup:en är ny sedan senast och lite justeringar av uppställningen av MSB:n med separeringen av delarna i olika hyllplan, och lite nya Stillpoint fötter. Sedan är de nya S-vingarna i förstareflexen nya sedan du var på plats sist. Och naturligtvis fintrimmning av phonsteget och nålinställning.

Vi konstaterar båda att med rätt musikmaterial så blir det en liten övervikt till ljudet med vinylkälla. Vi diskuterade mycket kring utvecklingen mot mera högupplöst och om inte gränsen är nådd där det blir lite för mycket av det goda.

Jag gjorde samma reflexion i München om vi inte har nått en gräns när det blir lite för upplöst för att kännas riktigt naturligt i relation till livemusik och vinyl. Allt blir på något sätt övernaturligt bra utan att det handlar om kall diskant eller så. Musikerna blir lite av solitärer på en ljudmässig scen och där harmonier inte klingar riktigt naturligt mot varandra trots att det är perfekt presenterat. Det är på något sätt en annan dimension än när vi talar om överbetonad diskant.

I vart fall är det alltid roligt att bolla lite med någon som funderar i samma banor.

Calm

Vi diskuterade mycket kring utvecklingen mot mera högupplöst och om inte gränsen är nådd där det blir lite för mycket av det goda. En intressant diskussion hade vi och den skulle vara rolig att vidareutveckla tillsammans med er.

Personligen tyckte/funderade jag på detta redan för flera år sedan, det blev ett för digitalt ljud, ett ljud som inte berörde mig känslomässigt och som......... Jag tror jag får starta en tråd om just detta och ? får kolla om det inte finns en redan först (kan ha missat den).

/byZan