P-pan Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Nä och jag har inte ens försökt, men jag får ta tag i det! /byZan Jag har faktiskt både försökt och lyckats Påminn mig så tar jag med den när det blir dags. (eliot har naturligtvis haft ett par fingrar med i det hela) Quote
eliot Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Jag har faktiskt både försökt och lyckats Påminn mig så tar jag med den när det blir dags. (eliot har naturligtvis haft ett par fingrar med i det hela) P-pan fann den på internet: AUDIOPHILE Mike Garson The Oxnard Sessions FACTORY-SEALED ...och jag hjälpte bara till att köpa den på eBay - den är just nu på väg från Schweiz Quote
byZan Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 P-pan fann den på internet: AUDIOPHILE Mike Garson The Oxnard Sessions FACTORY-SEALED ...och jag hjälpte bara till att köpa den på eBay - den är just nu på väg från Schweiz Ellot - du måste köpa två ex så slipper dra med dig dina egna skivor när det blir dags för lysning häemma hos mg igen /byZan Quote
eliot Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Ellot - du måste köpa två ex så slipper dra med dig dina egna skivor när det blir dags för lysning häemma hos mg igen /byZan Säljaren har ytterligare ett exemplar, hans sista => se länk - Om du vill att jag skall bjuda på den så måste du ge mig ett max-bud som jag lägger in i powersnipe så får vi se om du vinner skivan när budtiden går ut om 4 dagar.... Quote
P-pan Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 ...så får vi se om du vinner skivan när budtiden går ut om 4 dagar.... ...eller någon annan som läser på Euphonia ... Quote
P-pan Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Vi ska kanske lämna skivjagandet för en stund och återgå till själva lyssningen Det var inte bara jazz som passerade signalvägarna hemma hos Calm... Byzans medhavda skiva med Stevie Ray Vaughan lät ypperligt via Ktemorna. Fast det gjorde ju alla vinylskivor vi lyssnade på ... Albumet med Richter var jag tvungen att också införskaffa men det blev ju då såklart en återutgivning från Speakers Corner. Att det bor stor dynamisk potential i denna anläggning bevisades med en direct cut i form av Beethovens Piano Sonata No.23 Appassionata med pianisten Ikuyo Kamiya som jag tyvärr inte har någon bild på. Den är vad jag förstår lite av top of the line när det kommer till dynamikåtergivning och det vi fick uppleva var väl ungefär som att få en hel flygel slängd i huvudet Quote
eliot Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Det gör inget att du inte tog en bild på Kamiya skivan eftersom Bebop har tagit en bild: Jag var hemma hos Eliot för ett tag sedan. Han spelade denna tolkning av Beethovens Appassionata utgiven på RCA RDCE-4 1977. Det är kanske inte den bästa tolkning jag hört men helt OK. Jag har dock aldrig hört piano så ofärgat och så dynamiskt. Hos Eliot var det makalöst, hos mig är det "bara" fantastiskt. Rekommenderas. Bössendorfer's varmare klang i förhållande till Steinway lyfter plattan ytterligare. Quote
calm Posted January 30, 2014 Author Posted January 30, 2014 Att det bor stor dynamisk potential i denna anläggning bevisades med en direct cut i form av Beethovens Piano Sonata No.23 Appassionata med pianisten Ikuyo Kamiya som jag tyvärr inte har någon bild på. Den är vad jag förstår lite av top of the line när det kommer till dynamikåtergivning och det vi fick uppleva var väl ungefär som att få en hel flygel slängd i huvudet Jag blev faktiskt lite överraskad hur pianoattackerna förmedlades via denna vinyl! Så riktigt ruggigt nära live har jag nog inte hört vinylen spelats i min anläggning tidigare. :mm: Dynamik för den som vågar höra fullt ställ! Inklusive grannarna! Calm Quote
tweeter Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Låter som om din vinylrigg levererar!! Verkar som om bytet verkligen blev en uppgradering, kul när det faller så väl ut. Quote
Apexorca Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Jag blev faktiskt lite överraskad hur pianoattackerna förmedlades via denna vinyl! Så riktigt ruggigt nära live har jag nog inte hört vinylen spelats i min anläggning tidigare. :mm: Dynamik för den som vågar höra fullt ställ! Inklusive grannarna! Calm Verkligen roligt att höra. Mina höga tankar om Clearaudio stämmer alltså hos dig. Bra! Har du testat Brinkman, Bergmann och Spiral Groove hemma hos dig? Jag kan möjligen ha missat det i så fall. Quote
A/Wing. Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Grattis Calm till som jag tror är en riktigt bra spelare härligt när man kan ha två format som spelar lika bra. Då är det ju bara lusten som gör vilket man väljer Quote
Dynamik Harry Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Gratulationer till den lyckade operationen! Nu när det är avslöjat, vilken spelare det rörde sig om, kan jag intyga att det är en välljudande och ståtlig pjäs. Jag har haft förmånen att lyssna på den spelaren flera gånger. Initial CD lyssning (dock ej med MSB) har ofta naturligt glidit över till att lyssna på clearaudion... Tycker också det är skönt att arbeta med en spelare på höjden. Hemma måste jag böja mig ner. Hårt liv man lever. Hatten av, DH Quote
P-pan Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 (edited) Då så hade inte jag några fler bilder att visa från denna väldigt trevliga träff. Jag får tacka Calm för inbjudan och väldigt gott kaffe med tilltugg, tur att jag har långt till den kvartersbagaren Och i takt med att tonarmen sänker sig så infinner sig säkert också lugnet och tiden till att finjustera den nya investeringen. Jag återkommer gärna för att lyssna när "finliret" har snurrat in sig sig. Grattis till en fantastisk avläsare av det stora formatet. ///Pan Edited January 30, 2014 by P-pan Quote
gozzi Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Härlig spelare, kul att du valde en clearaudio anniversary. Har själv en sådan och tycker den levererar fullständigt ! Själv kör jag med Pass XP15 RIIA och Alnic Verito Z pickup...Supernöjd med ljudet. Grattis till en kanon spelare Quote
calm Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 Tack för alla uppmuntrande gratulationer! Och tack gänget för trevligt musikfrossande i olika vinyler! Känner efter några veckor att detta blev riktigt bra och som ett tillskott som ger MSB en kvalitetsmässig jämlik signalkälla. Vinyl när den är som bäst! Återstår några nya kablar för att minska skarvar och längder. Calm Quote
Harryup Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Återstår några nya kablar för att minska skarvar och längder. Calm Visst går det väl att uppgradera spelaren ytterligare? *duckar* mvh/Harryup Quote
eliot Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Tack för alla uppmuntrande gratulationer! Och tack gänget för trevligt musikfrossande i olika vinyler! Känner efter några veckor att detta blev riktigt bra och som ett tillskott som ger MSB en kvalitetsmässig jämlik signalkälla. Vinyl när den är som bäst! Återstår några nya kablar för att minska skarvar och längder. Calm Det var jättekul att få lyssna på din nya spelare och jag kan bara gratulera - det lät fantastiskt bra - Jag var mycket imponerad av förra lyssningen då vi enbart lyssnade på MSB och jag får erkänna att jag tvivlade på att du snabbt skulle få ett likvärdigt ljud från vinyl men jag kan bara säga "mission accomplished" Vi jämförde ju lite vinyl mot CD och jag får nog säga att jag föredrog vinyl. Inte för att det ena lät analogt och det andra digitalt för jag skulle nog ha svårt att säga vilket som var vinyl och vilket som var CD - om det inte vore för lite knaster på mina skivor Jag upplevde att vinyl hade mer dynamik och lite mer "glitter" i diskanten så att CD lät lite tråkig i jämförelse Ett stort grattis //Eliot Quote
Bebop Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Säljaren har ytterligare ett exemplar, hans sista => se länk Inte nu längre Jag fick den för $41, vilket jag ser som ett kap. Framför allt i ljuset av vad jag var beredd att betala. Quote
P-pan Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Inte nu längre Jag fick den för $41, vilket jag ser som ett kap. Framför allt i ljuset av vad jag var beredd att betala. Vi får väl se det som att den föll i knät på en av "familjemedlemmarna" då Quote
calm Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Det var jättekul att få lyssna på din nya spelare och jag kan bara gratulera - det lät fantastiskt bra - Jag var mycket imponerad av förra lyssningen då vi enbart lyssnade på MSB och jag får erkänna att jag tvivlade på att du snabbt skulle få ett likvärdigt ljud från vinyl men jag kan bara säga "mission accomplished" Vi jämförde ju lite vinyl mot CD och jag får nog säga att jag föredrog vinyl. Inte för att det ena lät analogt och det andra digitalt för jag skulle nog ha svårt att säga vilket som var vinyl och vilket som var CD - om det inte vore för lite knaster på mina skivor Jag upplevde att vinyl hade mer dynamik och lite mer "glitter" i diskanten så att CD lät lite tråkig i jämförelse Ett stort grattis //Eliot Tack för det och extra roligt att höra att en "inbiten" vinylare gillade ljudet! Vi har diskuterat tidigare om att det är naturligtvis skillnad på de två medierna ljudmässigt. Jag upplevde också att dynamiken i vinylen faktiskt var bättre när materialet var av högsta kvalitet. Lite mer ohämmat och inte så tillrättalagt, men det gäller rent analoga inspelningar. När det kommer till digitala masters så är nog skillnaden betydligt mindre och då kan jag njuta lite mer "brusfritt" av digital uppspelning. Men jag måste samtidigt säga att jag tycker att den analoga presentationen är bättre än jag någonsin hört i mitt system. Så jag är mycket nöjd. Calm Quote
byZan Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Tack för det och extra roligt att höra att en "inbiten" vinylare gillade ljudet! . . Så jag är mycket nöjd. Calm Fattas bara annat /byZan Quote
calm Posted February 6, 2014 Author Posted February 6, 2014 Visst går det väl att uppgradera spelaren ytterligare? *duckar* mvh/Harryup Du lede frestare! Klart det finns en nivå till i Master Reference, men nu har jag kommit till vägs ände i fråga om vinylspelare. Sedan kan man säkert exprimentera med otaliga olika puppor men tycker att det redan nu känns helt rätt. En del gör nog stativet Everest som jag upplever förutom tonarmen är den stora skillnaden mellan nuvarande och tidigare spelare. Det ger den nödvändiga tyngden åt framställningen som städar upp en del i basen och ger den naturliga svärtan i bakgrunden. Diskanten och mellanregistret har klarnat upp en smula och ger mer orienteringsljud i rummet och att instrumenten får en tydligare placering. Som sagts tidigare så har vinyl och digital nu nått till samma höga kvalitetsnivå. Calm Quote
Apexorca Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Som sagts tidigare så har vinyl och digital nu nått till samma höga kvalitetsnivå. Calm Jag har hört företrädare för respektive format beskriva toppenheterna i deras sortiment såhär: - Digitalt är så bra nu att det låter Analogt... och på andra sidan... - Vinyl är så bra nu att det låter Digitalt. Quote
Daniel Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Jag har hört företrädare för respektive format beskriva toppenheterna i deras sortiment såhär: - Digitalt är så bra nu att det låter Analogt... och på andra sidan... - Vinyl är så bra nu att det låter Digitalt. Ha ha, jag kan skriva under på att jag pratat i de termerna också. Men det måste läsas lite filosofiskt. Det är nog så att formatens respektive svagheter minskar i takt med att dess styrkor växer. Quote
calm Posted February 7, 2014 Author Posted February 7, 2014 Kanske dags att omvärdera gamla begrepp och istället tala om harmoni och musikalisk framställning. Tycker inte att det längre finns en generell indelning och definitivt så finns både svagheter och styrkor i båda medierna. Numera lirar de på samma nivå i systemet och inspelningen både tekniskt och musikaliskt får en mer framträdande roll. Är det bra musikaliskt och inspelat på en ljudmässigt bra nivå så låter det bra helt enkelt. Calm Quote
calm Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Har nu kört ett antal veckor med min nya vinylspelare och jag måste säga att jag är mycket nöjd med framställningen på alla parametrar. I vissa lägen slår vinylspelningen motsvarande digitala i fråga om utbredning och scen. Det förvånar mig med hänsyn till att vi talar om en sannolikt gemensam digital master. Jag har köpt en del av mina referensskivor i vinyl så att jag kan göra direkta jämförelser. Bla Mofi-utgivningar av Patricia Barber som jag gillar. Trimmat lite med nya kablar eftersom placeringen av spelaren och Riiat måste ske på två olika sidor av en öppen spis. I orginal har Clearaudion en kabel från tonarmen till rca-kontakterna som skall in i riaat på lite drygt en meter. Avståndet mellan spelaren och riiat är doch ca två meter vilket gör att jag måste göra en skarv emellan. Det har jag testat att det ger ett brustillskott som i svaga musikpartier kan vara hörbart. Svårt ibland att definiera vad som är skivbrus och bakgrundsbrus. I vart fall skulle jag vilja minska detta. Frågan är om vad som är lämpligaste metod? En metod är naturligtvis att söka se om Clearaudio kan leverera en längre kabel och kanske tillochmed en balanserad lösning. En annan vore att vid kabelskarvningen sätta en stepup trafo för att få upp signalnivån och därmed minska förstärkningen i riiat och förhoppningsvis minska brustaket. Min Dynavector DRT XV-1s är en "low output moving coil" som levererar 0.3 mV vid 1KHz och impedans 6 ohm och rekommenderad last mer än 30 ohm. Riiat ASR Basis Exklusive har alla inställningsmöjligheter som sannolikt behövs. http://www.musicalsounds.us/cp/downloads/BasisExclusive.pdf Någon som har en idé om bästa lösning? Calm Quote
Bebop Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 (edited) Någon som har en idé om bästa lösning? Du kan börja med att läsa min tråd med start inlägg 24, som kan ge dig en del intressanta inspel. Jag brukar vara försiktig med allt för starka känsloutbrott kring skillnader, men att använda trafo istället för linjesteg för MC är definitivt en resa som gjorde skillnad. Kapacitansen ut från transformatorn skall vara så låg som möjligt och inte för lång kabel. I teorin innebär det silverkabel ut och i mitt fall var det mitt i prick. Med trafo får man också en bättre anpassning av impedansen. Värdena på din pickup passar utmärkt till den trafo jag köpt och även till Lyras motsvarande. Det känsligaste kapitlet är ofta jorden, men jag fick till det också. Edited February 25, 2014 by Bebop Quote
calm Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 Du kan börja med att läsa min tråd med start inlägg 24, som kan ge dig en del intressanta inspel. Jag brukar vara försiktig med allt för starka känsloutbrott kring skillnader, men att använda trafo istället för linjesteg för MC är definitivt en resa som gjorde skillnad. Kapacitansen ut från transformatorn skall vara så låg som möjligt och inte för lång kabel. I teorin innebär det silverkabel ut och i mitt fall var det mitt i prick. Med trafo får man också en bättre anpassning av impedansen. Värdena på din pickup passar utmärkt till den trafo jag köpt och även till Lyras motsvarande. Det känsligaste kapitlet är ofta jorden, men jag fick till det också. Tack Bebop! Reflekterade faktiskt på din lösning. Låter intressant. Vad pratar vi för pengar? Jag har också en jordkabel som skall sitta någonstans på centrumlagret och ytterligare en skärmad nätkabel som jag skall testa. Det bör nog också hjälpa till. S/N värdet på 68 dB på ASRriiat känns väl kanske inte så imponerade om man jämför med andra förstärkarvärden. Så alla tillskott som förmår att minska brusnivån är välkomna. Har också konstaterat att det är stora skillnader med ordentligt tvättade vinyler, även nya ospelade. Autodesken går varm. Calm Quote
Bebop Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Tack Bebop! Reflekterade faktiskt på din lösning. Låter intressant. Vad pratar vi för pengar? Jag har också en jordkabel som skall sitta någonstans på centrumlagret och ytterligare en skärmad nätkabel som jag skall testa. Det bör nog också hjälpa till. S/N värdet på 68 dB på ASRriiat känns väl kanske inte så imponerade om man jämför med andra förstärkarvärden. Så alla tillskott som förmår att minska brusnivån är välkomna. Har också konstaterat att det är stora skillnader med ordentligt tvättade vinyler, även nya ospelade. Autodesken går varm. Calm Ortofons step up ST 80 SE är deras senaste version av den gamla (utan SE). Den är framtagen för att bättre matcha deras topp-pickuper A90 och Anna som också har låg utspänning kring 0,25 mv. De ligger också kring samma inre impedans som din pickup. Samtliga de varianter jag listade har liknande eller rentav samma specar i det avseendet. Lyras och Koetsus trafo kostar kring 35,000 (+/-) medan Ortofons kan fås mellan 12-13,000. Sedan behövs en kabel också, förstås. Calle_Jr har en Lyra Erodion. Den är säkert utmärkt men om det låter så mycket annorlunda än Ortofon tvivlar jag på. Jag tror det var i något äldre nummer av Stereophile som provade Koetsu med Koetsu MC-steg där man drog slutsatsen att den inte låter bättre än betydligt billigare. Om du inte hittar någon att prova i Stockholm, så kanske vi kan arrangera något... Glöm inte att prova mellan silver och koppar. Det gjorde stor skillnade hemma i min set up. Quote
eliot Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 (edited) Jag förordar också step up! Bruset är så lågt på mitt försteg att jag i princip inte behöver mer förstärkning men min step up gör att dynamiken och kraften påtagligt ökar S/N värdet på 68 dB på ASRriiat känns väl kanske inte så imponerade om man jämför med andra förstärkarvärden. Så alla tillskott som förmår att minska brusnivån är välkomna. Min CAT SL1 Ultimate Mk. II har angivna värden för Noise: Line 112dBA below 2-volt output. Phono 96dBA below 10mv input. Jag har inget brus men väl ett svagt brum som kommer av min uppställning där min oskärmade (och ojordade) signalkabel går lite för nära skivspelarmotorn (Jag har valt uppställningen av estetiska skäl ) Edited February 25, 2014 by eliot Quote
Recommended Posts