Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kan hända att herrarna ingick en pakt inför omröstningen om vad som lät bäst... digitalt eller analogt ?

Bäst eller bäst? Kabeln lät bra, pu sådär, tonarmen hade jag svårt att detektera, klockan……... ;)

Jag tycker calm har gjort ett bra arbete och att han fått till det riktigt bra på den analoga sidan också :app:

Jag ska inte gå händelserna i förväg men jag gillade grammofonen av någon konstig anledning :Thinking::thumbsup:

/byZan

Posted

Jag ska inte hålla mig i skuggan särskilt länge till utan vi tar och ökar något på styrkan i ljuset...

AnalogaSannDroumlmDSC_6433_2133_000666_zpseb465281.jpg

"Plogen" är densamma som före bytet men det är det enda som är kvar från den gamla setupen, och phonosteget från

ASR är ju också kvar förstås.

Posted
Clearaudio Unify är en utmärkt tonearm.

Visst är den det och längden tror jag stannar på 12'' ?

Är lite osäker här men Calm korrigerar mig säkert om uppgiften skulle vara felaktig.

AnalogaSannDroumlmDSC_6434_2134_000682_zps61406021.jpg

Just Unifymodellen ska visst passa ovanligt bra till... :mm:

AnalogaSannDroumlmDSC_6399_2102_000690_zpse9aa8611.jpg

Posted
Det där är en Anniversary! :mm:

Och man har satt en sån där flattener på den tror jag.

Helt rätt - och han använder en Outer Limit som väl är det du kallar "flattener" ;)

Posted

Anniversary med tillhörande Outer Limit Turntable Ring :app:

Och det hela står en sisådär "8800" meter över golvet...

AnalogaSannDroumlmDSC_6423_2124_000678_zpsfa8b061b.jpg

... eller hur högt man nu hamnar när man bestiger Everest, som det tillhörande benstativet också heter.

Många kilon bliré :icon_smile_cool:

Edit: Eliot hann visst före med namnet på ringen.

Posted
Anniversary med tillhörande Outer Limit Turntable Ring :app:

Och det hela står en sisådär "8800" meter över golvet...

AnalogaSannDroumlmDSC_6423_2124_000678_zpsfa8b061b.jpg

... eller hur högt man nu hamnar när man bestiger Everest, som det tillhörande benstativet också heter.

Många kilon bliré :icon_smile_cool:

Edit: Eliot hann visst före med namnet på ringen.

Så jäkla läckert att få bestiga Everest och sätta dit en Clearaudio på toppen :app:;)

/byZan

Posted

Tack ånyo P-pan för utmärkta bilder!

Lite kommentarer kring modell och annat.

Mycket riktigt en Anniversary. Kom till vid Clearaudios 25-årsjubileum 2008.

Själva spelaren är uppbyggd geometriskt och materialmässigt för att möta eventuellt uppkommande resonanser. Detta sker genom flerskikts trä-och metall fundament som går ner till underlag via spikes. Den stora och tunga skivtallriken är 78 mm tjock och hela spelaren väger 23 kg. Skivtallriken har en sk Outerring, en metallring, som läggs utanpå vinylskivan och plattar ut och håller den på plats.Tonarmen är en 14 tums Unify som sitter på en "utliggare" fäst i själva spelarfundamentet. Man kan ganska lätt applicera flera tonarmsfästen och därmed alternera arm och puppa.

Men själva klon med förvärvet är nog ändå fundamentet Everest som är ett uttryck för en kompromisslös teknisk lösning på en stabil plattform som ger den där fundamentala tyngden i ljudbilden och svärtan och den ljudlösa bakgrunden. Varje metallben segmentsvis är i massivt stål och väger mellan 8-10 kg/styck. Så totala vikten är nog närmare 100 kg kan jag tro.

Calm

Posted

En riktig statement spelare på analogsidan nu också. :mm:

Om det låter lika bra som jag minns din MSB rigg för snart ett år sedan kan jag bara gratulera.

Men varför jämföra, bara att lyssna och njuta oavsett media :app:

Grattis till förvärvet!

Posted
En riktig statement spelare på analogsidan nu också. :mm:

Om det låter lika bra som jag minns din MSB rigg för snart ett år sedan kan jag bara gratulera.

Men varför jämföra, bara att lyssna och njuta oavsett media :app:

Grattis till förvärvet!

Tack för det!

Jo jag är fortfarande i injusteringsfasen än så länge, men så mycket kan jag avslöja att det låter utmärkt och fullt i klass med den digitala delen och det var egentligen mitt syfte med uppgraderingen. Vill inte jämföra eftersom vi pratar om helt olika tekniker och medier och musikinnehåll, men det låter topp inom respektive vilket mer än väl räcker.

Calm

Posted
Jag ska inte hålla mig i skuggan särskilt länge till utan vi tar och ökar något på styrkan i ljuset...

AnalogaSannDroumlmDSC_6433_2133_000666_zpseb465281.jpg

"Plogen" är densamma som före bytet men det är det enda som är kvar från den gamla setupen, och phonosteget från

ASR är ju också kvar förstås.

Dynavector XV-1s. En fantastisk puppa som jag verkligen gillar karaktären på!

Den får naturligtvis vara kvar och upplever inte att den har någon begränsning.

Calm

Posted

Wow!! Grattis får man börja med att säga. Är en ordentlig pjäs det där.

Får man lov att fråga hur du har gått till väga för att landa på just den här modellen?

Du verkar ju ha ganska bestämda åsikter om hur du vill att det ska låta och provlyssning av vinylspelare är alltid ett dilemma.

Å det du satt på innan va ju inget man bara skoja bort heller.

Jag hittar ingen butik som har den här inne, antar att Robert på Audio Concept kan beställa en om man vill men inte gärna bara för att provlyssna??

Har ni pratat er fram till vad du vill ha ut??

Tweeter

Posted (edited)
Wow!! Grattis får man börja med att säga. Är en ordentlig pjäs det där.

Får man lov att fråga hur du har gått till väga för att landa på just den här modellen?

Du verkar ju ha ganska bestämda åsikter om hur du vill att det ska låta och provlyssning av vinylspelare är alltid ett dilemma.

Å det du satt på innan va ju inget man bara skoja bort heller.

Jag hittar ingen butik som har den här inne, antar att Robert på Audio Concept kan beställa en om man vill men inte gärna bara för att provlyssna??

Har ni pratat er fram till vad du vill ha ut??

Tweeter

Man kan i detta fall säga att omständigheter spelat in på ett ganska tydligt sätt. Jag hade i mitt huvud listat ett antal toppkandidater där Kuzma egentligen var förstahandsvalet, men där Clearaudio fanns med också. Har hört dessa spelare i olika mässammanhang ett otal ggr och funnit att de egentligen aldrig underpresterar och är i en klass som helt motsvarar mina krav.. Sen har jag lyssnat på Clearaudio i en annan toppmodell ett antal gånger, nu senast hemma hos ByZan. Stativet Everest är dock gemensamt och gör en hel del åt ljudbilden. Skillnaden mellan denna och min tidigare är svärtan, tyngden och ljudbildens utbredning. Annars har den samma grundkaraktär som sätts av puppa, riia och anläggning i övrigt.

Rena tillfälligheter gjorde att jag kom att se denna spelare till salu på begagnatmarknaden. Resten är historia som man säger.....

Så en omfattande jämförelse på hemmaplan var inte möjlig denna gång, men med vetskapen vad Clearaudio levererat i andra sammanhang så var jag helt på det klara med att den inte skulle bli en besvikelse utifrån mitt ljudideal. Utan bara den förstärkning och flexibilitet som det egentligen innebär.

Ibland måste man gripa ögonblicket i luften.......

Calm

Tillägg.

Edited by calm
Posted

Då förstår jag, har själv alltid haft mycket trix med just provlyssning av vinylspelare. Det som låter bra i butik kanske inte funkar hemma osv.

Men på den här nivån lär man få välljud vad man än väljer och hittar man då ett ex på begagnatmarknaden ska man verkligen gripa ögonblicket.

Ska bli roligt att höra en utvärdering av ljudet när du har hittat fram med alla finjusteringar.

/ Tweeter

Posted
Då förstår jag, har själv alltid haft mycket trix med just provlyssning av vinylspelare. Det som låter bra i butik kanske inte funkar hemma osv.

Men på den här nivån lär man få välljud vad man än väljer och hittar man då ett ex på begagnatmarknaden ska man verkligen gripa ögonblicket.

Ska bli roligt att höra en utvärdering av ljudet när du har hittat fram med alla finjusteringar.

/ Tweeter

Onekligen lättare att hemma-testa vissa produkter t.ex. kablar.

Ju mer injustering och annat som krävs ju svårare blir det.

Just vinylspelare är så beroende av förutsättningarna i det enskilda fallet, men för mig så ligger det mesta på puppa och riia och där är det egentligen lite mer fördjupning av det ljudidealet jag varit ute efter. Högkvalitativa spelare kommer inte att kunna förändra ljudbilden radikalt, varför jag ändå kände mig tillräckligt säker.

Inte som att spela roulette precis, utan ganska säkert utfall.

Calm

Posted

Kan hålla med dig om att det som gör mest för "soundet" är puppan och riaat och hur de jobbar tillsammans framför allt.

Så då har du ett bra fundament att stå på och jag antar att förhoppningen e att få ut mer av det du gillar.

Gillar din filosofi!!!

Då ska det bli intressant att höra om det stämmer.

Ps, e själv ett stort fan av Asr.

Tweeter

Posted
Just vinylspelare är så beroende av förutsättningarna i det enskilda fallet, men för mig så ligger det mesta på puppa och riia och där är det egentligen lite mer fördjupning av det ljudidealet jag varit ute efter. Högkvalitativa spelare kommer inte att kunna förändra ljudbilden radikalt, varför jag ändå kände mig tillräckligt säker.

Den där sista passusen håller jag inte med om till 100%. Olika skivspelare kan ha relativt stora ljudliga skillnader. Men det går ju att gruppera dem och då kan jag tänka mig att Clearaudio av den modell du valt hamnar i det fack där andra spelare med stor massa hamnar, t ex Brinkmann, Simon Yorke och tyngre Nottingham-verk. Sedan finns det en grupp med låg massa där framför allt Rega sticker ut, sedan gruppen av spelare med fjäderupphängning istället för stumma spelare där Linn och Avid hör hemma. Sedan finns det de som kombinerar de olika konstruktionsprinciperna, t ex SME och jag tror även Kuzma Reference.

Skillnaden mellan dessa ligger ofta i tyngden/lättheten i ljudet, svärta och lugn/liv.

En annan och kanske ännu viktigare parameter är hur väl arm och puppa spelar. Jag har haft kombinationer som är helt omöjliga, t ex Nottinghams Ace-Space-arm med Grado där både arm och nål kom i självsväng. Ortofon Kontra H lät luftig och frisk med härligt driv och fast botten med Nottingham-armen men med en SME-arm så lät det bara bumligt med matt mellanregister.

Det du säger stämmer bara om skivspelare, puppa och arm spelar bra tillsammans. Om inte kan det låta direkt illa, betydligt större skillnader än mellan CD-spelare.

Just Anniversiry med Unify-armen var "min" Montreal-butiks referens tillsammans med Benz Ruby eller Benz LP (för bl a Brinkmann La Grange och Balance).

Kul att du hittat fram och kan börja damma av dina gamla favoriter.

Posted

Väldigt kul att se, och man hoppas calm återigen tänt gnistan att spela LP hemma.

på den här nivån lär man få välljud vad man än väljer

Sant!

Clearaudio-Dynavector-ASR-Välljud :)

Posted
Den där sista passusen håller jag inte med om till 100%. Olika skivspelare kan ha relativt stora ljudliga skillnader. Men det går ju att gruppera dem och då kan jag tänka mig att Clearaudio av den modell du valt hamnar i det fack där andra spelare med stor massa hamnar, t ex Brinkmann, Simon Yorke och tyngre Nottingham-verk. Sedan finns det en grupp med låg massa där framför allt Rega sticker ut, sedan gruppen av spelare med fjäderupphängning istället för stumma spelare där Linn och Avid hör hemma. Sedan finns det de som kombinerar de olika konstruktionsprinciperna, t ex SME och jag tror även Kuzma Reference.

Skillnaden mellan dessa ligger ofta i tyngden/lättheten i ljudet, svärta och lugn/liv.

En annan och kanske ännu viktigare parameter är hur väl arm och puppa spelar. Jag har haft kombinationer som är helt omöjliga, t ex Nottinghams Ace-Space-arm med Grado där både arm och nål kom i självsväng. Ortofon Kontra H lät luftig och frisk med härligt driv och fast botten med Nottingham-armen men med en SME-arm så lät det bara bumligt med matt mellanregister.

Det du säger stämmer bara om skivspelare, puppa och arm spelar bra tillsammans. Om inte kan det låta direkt illa, betydligt större skillnader än mellan CD-spelare.

Just Anniversiry med Unify-armen var "min" Montreal-butiks referens tillsammans med Benz Ruby eller Benz LP (för bl a Brinkmann La Grange och Balance).

Kul att du hittat fram och kan börja damma av dina gamla favoriter.

Det är klart att det är skillnad på spelare och spelare. Det visar inte minst mitt byte. Men vad jag egentligen ville ha fram är att det inte uppstår så fundamentala skillnader inom samma familj. Har inte hört Anniversiryn tidigare och därför inte inlyssnad på just denna modell. Däremot andra Clearaudio i de högre skikten, så utgångspunkten var att det inte kunde vara avgrundsskillnader mellan spelarna karaktärsmässigt, vilket visade sig stämma. När det gäller tonarms/puppa kombinationen så finns det skillnader som egentligen kan vara svåra att förutse som du skriver men även här har jag hört en del kombos i Clearaudiosammanhang som låtit lysande. En del tycker att Clearaudio kan låta tunn och vass, men det har jag aldrig hört. Den här presentationen var luftig och upplöst, men aldrig åt det vassa hållet. Brasset låter brass och inte som huvudvärk. Tyngden i mellanregister och övre bas var också övertygande mht till mitt intresse för piano.

Men det återstår lite i fråga om justeringar bla lite nya kabel och annat.

Återkommer när jag känner att jag uppnått optimalt läge.

Calm

Posted
... och tonarmen :)

AnalogaSannDroumlmDSC_6400_2103_000670_zps66ad20ae.jpg

AnalogaSannDroumlmDSC_6402_2105_000671_zpse7a57fd0.jpg

Man kan ju nästan se hur bra det låter va ? :icon_smile_cool:

Här ser vi också "Statement record clamp" en synnerligen väl utarbetad skivpuck. Resonansabsorberande och i "bullet proof wood" med stål. Tung och gedigen.

Calm

Posted

En fördel med Clearaudio och naturligtvis en hel del andra märken, är att man inte upplever sig vara låst i sitt ursprungsval.

Det finns förutom tonarmsval och olika puppor, en rad olika options. Motorer styrning av dessa samt olika lager gör att man kan vid behov uppgradera. Tonarmsfästen finns för de flesta olika tonarmsmodeller och fabrikat. Kombinerat med val av pickup så finns här otaliga kombos för säkert de flesta smakriktningar. Allt fungerar inte ihop, men då kan man faktiskt byta upp sig.

Lite samma filosofi som MSB och deras modulsystem

Själva montering av arm och puppa vållade inga problem och var enkel att utföra.

Efter att sett Michael Fremers eminenta demo om pickupmontering så inser man naturligtvis att det finns dåliga och bra monteringar och justeringar. En Protractor

clearaudio_alignment_tool_2_zps635e4ff5.jpg

underlättar livet betydligt.

Den över "linjalen" bestämmer avstånd mellan navcentrum och motsvarande centrum på armupphängningen. Bara att ställa in avstånd enligt tabell och sedan förflytta tonarmsinfästningen tills full överensstämmelse råder.

Pickupinfästningen sitter på en liten platta med två skruvar till pickupen som sedan fäst med en skruv i tonarmen. Lite lösa ansatta skruvar gör att infästningen är relativt lätt att genomföra och efterjustera. Nålens placering styrs av Protractorns skala som reglerar både längd och i sidled vinkeln. VTA-inställning finns som tillbehör där en graderad skala kan justera för olika skivtjocklekar. Verkar lite överkurs i nuläget. Antiskating av konventionell typ med liten tråd, vikt och en arm med skala.

Calm

Posted
Väldigt kul att se, och man hoppas calm återigen tänt gnistan att spela LP hemma.

Sant!

Clearaudio-Dynavector-ASR-Välljud :)

Jo redan nu känns det som allt stämmer ljudmässigt och LP inte behöver vara ett andrahandsval.

Calm

Posted
... allt stämmer ljudmässigt och LP inte behöver vara ett andrahandsval.

Calm

Skulle det möjligen kunna vara valet efter den här stapeln då... :Thinking:

AnalogaSannDroumlmDSC_6415_2117_000674_zpsb7cc0bd4.jpg

Vi gjorde ju en liten jämförelse mellan de två.

En av besökarna hade varit förutseende nog och tagit med både en vinyl och cd-upplaga av följande album...

Mike Garson - The Oxnard Sessions, Reference Recordings

AnalogaSannDroumlmDSC_6428_2129_000679_zps2e5a6cc2.jpg

Jag kan för stunden möjligtvis vara smittad av en riktigt elak vinylflunsa som gör att allt mitt lyssnande hemmavid kretsar

runt formatet i fråga men...

jag föredrog helt klart vinylen i sammanhanget.

Må hända att cd'n förde med sig mer detaljer men dynamiken som vinylen återgav gjorde ljudintrycket mycket öppnare

och naturligare... tycker jag då :)

Frågan är ju hur ljudteknikerna eventuellt har öppnat eller stängt vissa "kranar" vid mastringen på de olika formaten :dry:

Posted
Skulle det möjligen kunna vara valet efter den här stapeln då... :Thinking:

Vi gjorde ju en liten jämförelse mellan de två.

En av besökarna hade varit förutseende nog och tagit med både en vinyl och cd-upplaga av följande album...

Jag kan för stunden möjligtvis vara smittad av en riktigt elak vinylflunsa som gör att allt mitt lyssnande hemmavid kretsar

runt formatet i fråga men...

jag föredrog helt klart vinylen i sammanhanget.

Må hända att cd'n förde med sig mer detaljer men dynamiken som vinylen återgav gjorde ljudintrycket mycket öppnare

och naturligare... tycker jag då :)

Frågan är ju hur ljudteknikerna eventuellt har öppnat eller stängt vissa "kranar" vid mastringen på de olika formaten :dry:

Finfina foton som vanligt :app:

Roligt när man får lyssna på fina vax - tack eliot för dessa. En vill-ha känsla infann sig per omgående och jag tar gärna emot tips på vinylskivor i den klassen, hörde du eliot? ;)

Calm har verkligen lyckats fått till det även på den analoga sidan och det var lätt att falla in i musiken, härligt och njutbart!

Angående den digital uppdateringen så var det svårare för mig att höra skillnader mot tidigare för det var ju ett antal månader sedan jag lyssnade senast och ljudminnet var därför inte up to date, men nog lät det bra allt :app:

/byZan

Posted
Roligt när man får lyssna på fina vax - tack eliot för dessa.

En vill-ha känsla infann sig per omgående och jag tar gärna emot tips på vinylskivor i den klassen,

hörde du eliot? ;)

/byZan

Har du fått tag på vaxet med Garson ?