Jump to content

Recommended Posts

Posted

Han kan ha mer ljus och därmed mindre bländare. Skärpedjupet kan knappast skilja så mycket på de här brännvidderna. Han kan också ha fler pixlar som gör att att han kan dra upp bilden mer. Rent allmänt så får man större skärpedjup bakom fokuspunkten än framför, så det är verkligen viktigt var man lägger fokus. Om man dessutom har nålarmsröret parallellt med linsen så kan man få skärpan längs med.

Inom reklamfotografering (innan Photoshop) byggde vi små hus i smörpapper till t ex ringar. Smörpapper sprider ljuset som en mattskiva i en kamera och man kan dra på rätt så ordentligt med t ex en halogenlampa eller en blixt. Om ni har separata blixtar typ Nikons SB-blixtar så kan ni ställa den vid sidan om. Den fyras av samtidigt som kamerans inbyggda blixt går av. Även Canon har motsvarande funktion. Ljus är A och O. Mycket ljus!!!

Posted

Oj svårt att ge sådär jättemycket tips tror jag. Det är en hel del experimenterande. Enda utrustningen jag haft är USB mikroskopet (samma som Calm ifrån Kjell co), en extra spotlight, enkel laptop samt diverse små saker att ställa pickuperna på.

Jag brukar ställa pickupen ovanpå något av lämplig höjd för att lättare kunna rikta mikroskopet mot det (kan vara en bok eller liknande). Mikroskopet har jag använt en förstoring som är uppskattningsvis 50-70 x (det är högsta jag kan få skärpa på nålen). Istället för att därefter hålla på och justera på förstoringen har jag försiktigt skjutit objektet mot mikroskopet tills jag fått bra skärpa. Ljuset får man prova sig fram med. För mycket ljus tycker jag ofta gjort att det bländar mikroskopet.

Sen är det bara prova. Tog några försök innan det blev riktigt så bra som bilderna jag lade upp.

MvH Carl

Posted

...

Här exempel på bilder på några av mina pickuper/nålar.

28890728446_9d2fd4fc43_c.jpg

Ortofon Cadenza Bronze med Replicant 100 nål

...

MvH Carl

Kanonfina bilder Calle!

Men jag skulle verkligen vilja veta hur man ska få till en vettig okulär VTA med denna Ortofon?

VH Micke

Tack.

Det är inte helt enkelt. Om du tittar på nålen så ser det ut som en triangel som inte har några inslipade vinklar, ifrån denna triangels svagt bakåtpekande undre hörn finns sedan en linje som går nästan rakt neråt (svårt att se skarpt på bilden att det här är en lite annan vinkel än ovanför). Detta är Replicant 100:ans (och övriga Fritz Gyger varianters) kontaktyta och den ska vid korrekt SRA ha en vinkel mot skivspåret som är 92 grader.

Problemet är bara att ta en tillräckligt skarp bild av denna någon tiondels millimeter stora yta samtidigt som den ligger på en skiva. Du ska dessutom ta det i en vinkel där du kan uppfatta vinkel på skiva/kamera.

Mvh Carl

Posted

...

Tack.

Det är inte helt enkelt. Om du tittar på nålen så ser det ut som en triangel som inte har några inslipade vinklar, ifrån denna triangels svagt bakåtpekande undre hörn finns sedan en linje som går nästan rakt neråt (svårt att se skarpt på bilden att det här är en lite annan vinkel än ovanför). Detta är Replicant 100:ans (och övriga Fritz Gyger varianters) kontaktyta och den ska vid korrekt SRA ha en vinkel mot skivspåret som är 92 grader.

Problemet är bara att ta en tillräckligt skarp bild av denna någon tiondels millimeter stora yta samtidigt som den ligger på en skiva. Du ska dessutom ta det i en vinkel där du kan uppfatta vinkel på skiva/kamera.

Mvh Carl

Ah! Jag inser det nu, de diamanter som baseras på Fritz Gyger-slipningar ser ju ut att ha en extrem vinkel. Även min egen bild på Benz Micro-nålen är ju likadan, i stort sett.

Tack Calle!

Posted

som första bild från Mars baksida så inger den hopp.

Är det fast fokus på denna mackapär?

Ljus, ljus och lite mer ljus brukar vara tricket. Täcka av bakgrunden med vitt papper som Alfa skrev.

Posted

som första bild från Mars baksida så inger den hopp.

Är det fast fokus på denna mackapär?

Ljus, ljus och lite mer ljus brukar vara tricket. Täcka av bakgrunden med vitt papper som Alfa skrev.

Nej det lär det knappast vara då man kan variera förstoringsgraden från 20-200 ggr. Skall testa med mera ljus. Vid första bilden var det ganska mörkt i rummet och endast LED:erna som belysning. Skall testa lite ytterligare belysning. Kanske ett blixtaggregat kan vara till hjälp, men svårt att synka. Vi får se hur det hela utvecklas. Blir nog svårt att få in vinkelmätningen i det hela som var mitt egentliga mål.

Calm

Posted

En bild säger mer än tusen ord sägs det ju, så kanske denna beskrivning kan vara till ngn hjälp:

Efter en del trix har jag hittat en vettig metod som resulterade i denna bild:
angle.jpg
OBS! Jag har inte lagt jättemöda på att få diamanten i fokus här, kontrastverkan är viktigare för att kunna se vinklar och liknande.
(kornen på spegeln är damm, knappt synligt med blotta ögat, beskriver lite grann nålens arbetsmiljö!)

Och setupen ser ut ungefär så här:
usbmacro.jpg

• Sänk antiskating (annars glider puppan av spegeln)
  • Lägg en liten spegel som underlag, lämpligen lika tjock som en LP, tror de följer med vissa pickuper.
  • Tag en bit vitt papper och vik det så att det blir en reflektor/bakgrund.
  • Sänk försiktigt ned nålen på spegeln
  • Justera skärpa genom att flytta hela USB-mikroskopet med stativ och allt. (Eller flytta objektet om det är lättare)
    OBS! Det är jätteviktigt att allt är stabilt och en god grund är , som här, boken "1001 Albums you must hear"! :D
  • Ha tålamod och håll koll på "live"-bilden i datorn som hela tiden visar vad mikroskopet ser.

Som parentes kan jag meddela att jag får tydlig oskärpa när trafik passerar utanför mitt hus fyra våningar nedanför...

Posted

En bild säger mer än tusen ord sägs det ju, så kanske denna beskrivning kan vara till ngn hjälp:

angle.jpg

OBS! Jag har inte lagt jättemöda på att få diamanten i fokus här, kontrastverkan är viktigare för att kunna se vinklar och liknande.

(kornen på spegeln är damm, knappt synligt med blotta ögat, beskriver lite grann nålens arbetsmiljö!)

Och setupen ser ut ungefär så här:

usbmacro.jpg

• Sänk antiskating (annars glider puppan av spegeln)
  • Lägg en liten spegel som underlag, lämpligen lika tjock som en LP, tror de följer med vissa pickuper.
  • Tag en bit vitt papper och vik det så att det blir en reflektor/bakgrund.
  • Sänk försiktigt ned nålen på spegeln
  • Justera skärpa genom att flytta hela USB-mikroskopet med stativ och allt. (Eller flytta objektet om det är lättare)

OBS! Det är jätteviktigt att allt är stabilt och en god grund är , som här, boken "1001 Albums you must hear"! :D

• Ha tålamod och håll koll på "live"-bilden i datorn som hela tiden visar vad mikroskopet ser.

Som parentes kan jag meddela att jag får tydlig oskärpa när trafik passerar utanför mitt hus fyra våningar nedanför...

Stort tack för detta inlägg!

Mycket värdefullt som inspiration till egna försök!

Uppenbarligen handlar det om uppfinningsrikedom och en stor portion tålamod.

Här borde det inte vara några problem att mäta vinklar med denna tydlighet.

Skall så snart jag får tid testa detta själv.

Har precis fått igång programmet i Windows som har lite fler möjligheter till bearbetning än Mac:en vad jag kan se.

Calm

Posted (edited)

Verkligen bra med dessa handfasta tips och det är ju uppenbart att man kan få till riktigt bra bilder även med enkel utrustning! Jag har inga tankar på att skaffa ett liknande mikroskop, men eftersom jag höll på en del med makrofoto för en herrans massa år sen på "den analoga tiden" drog jag mig till minnes att jag då använde en makrosläde för att underlätta fokusering, ändra utsnitt och kunna panorera i sidled - det var ett riktigt bra komplement till stativet och rekommenderas starkt! det går att hitta prisbilliga varianter på eBay om man söker på macro-sled eller macro-turning, t ex detta:

http://www.ebay.com/itm/macro-turning-Macro-tripod-head-ball-head-f-SLR-camera/381099338754?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D40293%26meid%3Dca6ad1a6fabc49fd9438aa129024a518%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D351893205357

...Sen finns det så klart dyra proffsgrejor också. Kikar man på Cyberphoto eller Scandinavian Photo finns det varianter som kostar som tio usb-mikroskop...men då är dom ju kompatibla med snabbfästet på kulleden du har på ditt kolfiberstativ från Manfrotto :mm:

Edited by Taxmannen
Posted

angle.jpg

Snyggt. Har inte försökt så mycket själv med just denna biten ännu. Men får framöver ge mig på det lite mer. Måste införskaffa en lämplig spegel bara.

Nu till en fundering och något som jag uppfattar som ett problem, hur vet du i detta läget att inte din kamera är vriden åt något håll? Det finns ju inget på bilden som indikerar huruvida det är en bild som är vänd 180 grader, 90 grader eller 2 grader. Skulle det kanske funka med att man gör ett streck på underlaget, sätter nålen så sträcket går i samma riktning som nålen och att strecket sedan blir en referens för vad som är plant?

MvH Carl

Posted

...

Tack.

Mvh Carl

Ah! Jag inser det nu, de diamanter som baseras på Fritz Gyger-slipningar ser ju ut att ha en extrem vinkel. Även min egen bild på Benz Micro-nålen är ju likadan, i stort sett.

Tack Calle!

Absolut. Men jag har inte sett någon som är så extremt "brant" som Ortofons Replicant 100. Har även tagit bilder av Ortofons FG70 och FG80 och dessa är pekar inte lika extremt "bakåt".

MvH Carl

Posted

...

Snyggt. Har inte försökt så mycket själv med just denna biten ännu. Men får framöver ge mig på det lite mer. Måste införskaffa en lämplig spegel bara.

Nu till en fundering och något som jag uppfattar som ett problem, hur vet du i detta läget att inte din kamera är vriden åt något håll? Det finns ju inget på bilden som indikerar huruvida det är en bild som är vänd 180 grader, 90 grader eller 2 grader. Skulle det kanske funka med att man gör ett streck på underlaget, sätter nålen så sträcket går i samma riktning som nålen och att strecket sedan blir en referens för vad som är plant?

MvH Carl

Tackar!

Jo, det är givetvis pilligt och svårt att få till korrekta, raka vinklar för att kunna mäta på dem sedan. Det underlättar inte att mikroskopet saknar plana ytor! Avvikelsen borde bli måttlig om man inte fotar från exakt rät vinkel, iaf avseende VTA.

Dels försöker jag se till att nålen hamnar nära spegelns kant som tydligt kommer visa horisontalplanet i bilden, även om den blir kraftigt oskarp. Bilden ovanför är roterad (och därmed lätt beskuren) och visar hyfsat korrekt VTA för just denna pickup, du ser också den lättregnbågsfärgade missfärgningen i nederkant? Det är resterna av spegelns kant i kraftig oskärpa.

Sen ser man även diamantens reflektion och även denna borde gå att använda som referens, precis som vid okulär inställning av azimuth. (med spegel)

Tyvärr är vinkelmätningsprogrammet som medföljde mitt USBmikroskop riktigt dåligt och jag använder hellre Photoshops inbyggda info-möjlighet.

Posted

Jag blev taggad att plocka fram mitt USB-mikroskop igen men det gick inte så bra. Jag får konflikter i Windows 10. Blir till att leta efter ny programvara. Så Kjell & Co hade drivrutiner för nerladdning. De jag har på medföljande lilla cd-skiva funkar inte. Har någon av er gått igenom samma konflikt?

Posted

Jag blev taggad att plocka fram mitt USB-mikroskop igen men det gick inte så bra. Jag får konflikter i Windows 10. Blir till att leta efter ny programvara. Så Kjell & Co hade drivrutiner för nerladdning. De jag har på medföljande lilla cd-skiva funkar inte. Har någon av er gått igenom samma konflikt?

Nej men jag har inte W 10 utan W7 med nedladdning från cd:n och det funkar, liksom Mac med nedladdning från nätet.

Calm

Posted

Jag provade gamla beprövade metoden med att avinstallera och sedan installera på nytt i W10 och nu funkar det igen. Sen tog det nästan en timme av irritation över dålig upplösning. Även det fick en lösning. Det sitter ju ett plexilock som objektivskydd...

Men nu funkar det igen...