Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har i tråden "Digitala Dagdrömmar" försökt att skildra en resa mot det ultimata digitala ljudet. Jag tycker att jag under resans gång lyft mitt systems musikaliska presentation som jag kanske hoppats på varit möjlig, men ändå hyst vissa tvivel kring. Digitala mediet har sina ljudmässiga begränsningar men har klart sina praktiska förtjänster. Dessutom finns en inom ramen för digital överföring och uppspelning möjligheter att uppgradera och tillgodogöra sig en helt ny teknik, baserad på nedladdning och lyssning i helt nya digitala format. Onekligen en utveckling som inte ser sitt slut än, utan tvärt om kanske bara är i sin linda.

När jag som liten pilt väcktes för god musikåtergivning så var vinylen helt förhärskande. Det fanns i och för sig bandspelartekniken men den var i konsumentledet ganska basal och ljudkvaliteten var inte den bästa. Men det var ändå sättet för att skapa masters och därmed det bästa möjliga som den tiden erbjöd. Direktgravering i vinyl var relativt ovanligt men förekom.

Den här tråden kommer att gå i vinylens tecken och flyta i lagom tempo och kanske landa i ett beslut som kommer mot slutet.

Vi får se!

Calm

Posted (edited)

:thumbsup:

Tror du får något att bita i här Calm. Kan bli svårt att balansera upp så det blir likt, det är oftast något man föredrar ändå. Men kan bli en spännande erfarenhet!

Edited by new order
Posted

Jag kanske använder nomenklaturen lite slarvigt i beskrivning av skillnaden mellan analog och digital signalkälla. Men jag tror nog att de flesta förstår vad jag menar med analogt respektive digitalt ljud.

Dvs hur matas ingående signal. Är det en digital eller eller en analog signal initialt?

Enligt min mening så blir ljudet i slutändan, i vart till dags dato, naturligtvis olika beroende på om signalkällan matas med en analog vinyl eller en i mitt fall digital CD. Den skillnaden har varit ganska tydlig men har utjämnats vartefter den digitala tekniken utvecklats. Vi skall inte gå in på detta i denna tråd specifikt annat än vid konkreta lyssningsjämförelser.

När den digitala signalkällan har blivit så bra är det naturligt att man börjar jämföra och kanske kommer till slutsatsen att det låter bättre i någon av de båda delarna. Den digitala resan har jag beskrivit i en annan tråd och känner, som jag beskrivit i den, att jag kommit lite tills vägs ände. Det kan naturligtvis bli bättre, men inte så mycket bättre och i vart fall blir de sista förbättringarna oproportionellt dyra. Jämför t.ex. MSB med dCS Vivaldi. Ett steg som kostar ungefär 50 kUSD. En inte obetydlig summa i sammanhanget som jag sannolikt skulle ha mer nytta av i akustikåtgärder.

Men där är behoven olika och jag har respekt för den som tycker det är värt det.

Så i denna tråd blir det fokus på vinyl och avspelningsutrustning därför.

Calm

Posted (edited)

Om vi går från utgångsläget så ser det ut så här.

Julen2011012.jpg

Vinylspelaren är en Nordic Concept Artist,en synnerligen kompetent spelare, som har batteridrift en redigt tung skivtallrik och en tonarm som är lagrad med magneter. Spelaren står på ben i vilka motor och reglering är lagd. Allt ställt på en Baseplattform.

Den finns med lite olika armar men just detta exemplar har den speciella magnetupphängda armen framtagen av konstruktören till spelaren Robert Grubstad. När denna bild togs var puppan relativt ny, en Dynavector XV-1s som kopplats via balanserade kablar Wireworld Platium till Riian som är en ASR Basis Exklusiv. Den är också batteridriven och går vidare till ASR Emitter II exkl som i sin förstegsdel också har batteridrift.

Bästa förutsättningar vad gäller lågt brusgolv och svärta i bakgrunden och en något rundad ton i toppen.

I bakgrunden kan ses sonens för- och slutsteg som testades. Pathos In Control och In Power

Calm

edit stavfel

Edited by calm
Posted

Är det någon som har varit en bit norrut för att shoppa kanske... så där lite inåt landet ? ... :Thinking:

Det kommer nog i sådana fall att bli tungt :mm:

Posted

Utgångsläget är alltså gott för att inte säga mycket gott. Den befintliga spelaren har figurerat i många prominenta sammanhang som t.ex. Martens demoanläggning med Einsteinelektronik och i andra toppanläggningar världen över. Själv hade jag på konstruktörens önskemål ett gäng portugisiska audiofiler tillika gästforskare i Sverige hemma på besök och de var mycket nöjda med vad de hörde. Så här pratar vi storheter och smakriktningar mer än att något inte skulle vara tillräckligt bra. Detta handlar egentligen om att jag haft en del ljudbilder i huvudet som kanske mer stämmer med mitt sätt att lyssna och tänka.

Jag kan inte sticka under stol med att MSB-kombon är så pass bra att den överträffar det mesta i ljudväg som jag hört och blir trots allt en referens som man inte kan bortse från. Vi jämför här analoga och digitala ljudkällor vilket man kanske inte bör göra men ändå inte kan släppa. Den stora skillnaden är på något sätt upplösning och tyngden i en pianopresentation. Detta handlar inte bara om avspelningsutrustning, utan i lika stor utsträckning om inspelningar och inspelningsteknik. Pianots roll som rent kompinstrument i jazzsammanhang där blåset varit det dominerande är naturligtvis också en aspekt på skillnader som man måste beakta. För egen del lyssnar jag idag mest på triojazz och även här finns en del historiskt intressant material. I det läget är pianoinspelningar också olika och allt låter inte bomullslåda utan man kan finna mycket bra och dynamiska inspelningar i orginal. Egentligen är jag förvånad över hur olika vinyler kan låta och hur bra äldre inspelningar faktiskt kan vara inte bara musikaliskt. I begynnelsen lyssnade jag gärna till blås och i synnerhet lite större sättningar men det ställer höga krav på utrustningsstandard och upplösning.

Egentligen nöjd, men ytterligare förfining och putsning kanske, mer detaljer och mindre stora penseldrag.

Calm

Posted
Den stora skillnaden är på något sätt upplösning och tyngden i en pianopresentation.

Egentligen nöjd, men ytterligare förfining och putsning kanske, mer detaljer och mindre stora penseldrag.

Det ska bli spännade att se var du landar här calm. :mm:

Om jag förstår dig rätt så tror jag minsann du sätter fingret på liknande skillnader jag själv upplever med digitalt kontra analogt här i huset. :Thinking:

Posted

Jag skall lite som ByZan suga på karamellen och inte komma med några avslöjanden än. ;):D

Så ni får ge er till tåls, tids nog kommer täckelsen att falla. Vi har dock en bit dit, men kommer inte att låta det hela pågå i det oändliga.

Men för att fortsätta på mina tankegångar så var egentligen utgångspunkten att göra vissa förändringar i systemet men ändå behålla grundkaraktär i väsentliga delar.

Om vi börjar med pickupen så satsade jag så sent som i våras på en uppgradering till Dynavector till XV-1s puppan som jag tycker är en alldeles förträfflig sådan med en ganska öppen presentation lite åt det varma hållet. Tanken med bytet var att vidga både presentationen men att få en mer balanserad och detaljerad ljudbild med lite mer stuns och dynamik och mer åt MSB:s öppna transparens.

I grunden ligger ASR:s otroliga förmåga att presentera en transparent och detaljerad ljudbild utan att för den sakens skull tippa åt det hårda eller spetsiga i diskantdelen. Man kan säga att de dragen är genomgående i hela systemet men också mellanregistret och övre basens förmåga att ge tyngd åt en pianopresentation. Samma tendens finns i Ktêman och är ett mer holografiskt förhållningssätt. Det skall kunna gå att identifiera varje intrument men inte på bekostnad av helheten och harmonin.

ASR:s Riia har egentligen samma grundton och filosofi och jag vet att det finns riian med mera attack men det intresserar inte mig. Jag vill ha kvar grundtonen men med mer detaljer och en vidgad ljudbild men med micromjukhet i diskanten. Tidigare kabelbyten har heller inte givit önskad effekt bättre än WW:s Platinumkabel.

Så slutsatsen i utgångspunkten var att om Riian och Pickupen känndes rätt så var det sannolikt tonarmen som skulle bytas för att få den önskade förändringen. Jag har länge gått och spanat på Kuzmas armar som förefaller extremt välbyggda och resonansfria. 4-pointen verkar vara en välkonstruerad och välljudande dito de få gånger som jag stött på den. Priset är dock en smula avskräckande.

Calm

Posted

Kuzma 4- point är ett utmärkt val om du är inne på det spåret, visst den är dyr, men inte så dyr som många av dess konkurrenter. Mkt välljud för de pengarna. Har tyvärr inte lyssnat så mkt på den, men det finns ju åtminstone en medlem som har ca 5 års erfarenhet av den armen.

Och den är ju faktiskt billigare än en MSB Galaxy clock

En Kuzma Stabi M på det o sedan är det klart :)

Posted

Om vi börjar i utrustningsdelen så var det naturligt när jag gjorde en nysatsning på vinyl att också uppgradera phonoforstärkaren från ASR mini Basis som hängt med i några år till ASR Basis Exklusive. Detta skedde om jag minns rätt 2011.

Här kommer ett uttdrag av tekniska data om den senare:

Description: Solid-state phono preamplifier with external battery power supply, balanced (XLR) and unbalanced (RCA) inputs, unbalanced, (RCA) and balanced (XLR) outputs. Frequency response: 3Hz–200kHz, –3dB. RIAA accuracy: <0.5dB, 20Hz–20kHz. Weighted S/N ratio: >68dB, depending on gain (MC). Distortion: <0.01% 5mV–5V into 100 ohms at 1kHz; <0,05%, 20Hz–20kHz. Input impedance: 5–1000 ohms (MC).Input capacitance: adjustable between 100pF and 320pF. Gain: universally adjustable with DIP switches from 32dB to 64dB

Den stora skillnaden mellan de två ASR-modellerna är att Exklusivemodellen är både rappare, ger större och mer upplöst ljudbild, men framförallt ger den mörka bakgrunden ett mycket lugnare intryck men den är fylld med dynamik. Likt ASR förstärkaren synes instrumenten komma ur en svart bakgrund men också harmoniera och samverka med varandra.

Den är testad två gånger i Stereophile och senast 2007. Inga snabba modellbyten här inte.

Så här skrev Michael Fremer 2007.

My system has changed in so many ways since then that it's impossible for me to tell you exactly what ASR's upgrades might sound like. But listening to the latest version, the ASR Basis Exclusive remains one of the top five phono preamps I've ever heard. It combines the jet-black backgrounds found in the hideously expensive (and worth it) Boulder 2008 ($29,000) with the lush suppleness of Balanced Audio Technology's VK-P10SE ($8000), but its dynamic presentation and tight-fisted rhythmic authority are closer to the Boulder's.

Calm

Posted

Här kommer en bild av ASR Basis Exklusive

100asrbasisex_zpsc32b0a3d.jpg

Just den modell som Fremer testade så har den två identiska stereo-phonoförstärkare i sig och kan därför ansluta två oberoende pickuper till ett och samma riia. Omkoppling sker på framsidan enkelt med ett vred.Själv har jag en något enklare modell med bara en stereophonoförstärkare i sig. Det innebär att vill man köra olika pickuper så får man koppla om på baksidan, även om man har två tonarmar. Innehållet i förstärkaren är dock identiskt med den som Fremer testade.

Calm

Posted

Har tyvärr inte haft förmånen att lyssna på Exclusive-modellen, men några olika inkarnationer av Mini Basis har jag lyssnat på, och redan den låter mkt bättre än vad prislappen säger.

Ska du uppgradera den för mer välljud så blir det nog ganska kostsamt.

Så jag gissar att du behåller det

Posted
Har tyvärr inte haft förmånen att lyssna på Exclusive-modellen, men några olika inkarnationer av Mini Basis har jag lyssnat på, och redan den låter mkt bättre än vad prislappen säger.

Ska du uppgradera den för mer välljud så blir det nog ganska kostsamt.

Så jag gissar att du behåller det

Nej jag tror inte att ASR Exklusivemodellen har så många konkurrenter som slår den i relation pris/prestanda, så den kommer definitivt bli kvar i systemet.

I synnerhet som den matchar det övriga ljudidealet och naturligtvis fungerar i synnerhet bra med ASR Emitter II Exklusive.

Då återstår lite andra delar i den analoga delen i systemet. Tonarm och eventuellt drivverk.

Calm

Posted
Nej jag tror inte att ASR Exklusivemodellen har så många konkurrenter som slår den i relation pris/prestanda...

Calm

Då sticker jag ut hakan och säger Parasound JC 3+ :app:

Vi får säkert anledning till att testa vad det lider ;)

Och snart är det lördag :)

Posted

-Analogt... sa Bull.

-Digitalt, sa Bill.

-Både och, säger Calm.

Han kan sina saker, den "lugna mannen" :app:

Mer om dagens lyssning kommer vad det lider... ;)

Posted
-Analogt... sa Bull.

-Digitalt, sa Bill.

-Både och, säger Calm.

:D

Och jag kan förstå honom efter att ha varit där idag.

/byZan

Posted (edited)
Den här tråden kommer att gå i vinylens tecken och flyta i lagom tempo och kanske landa i ett beslut som kommer mot slutet.

Vi får se!

Calm

Med risk för att "störa" tempot så hoppas jag att jag kan få erbjuda några bilder och egna tankar angående

dina nya grepp inom det analoga återgivningsmediet :)

Vi var ju några vinterbleka entusiaster som besökte Calm denna helg och en utav oss är minst sagt

en hängiven vinylfantast...

AnalogaSannDroumlmDSC_6407_2109_000672_zpsadc706cf.jpg

När ett case av detta slaget ligger inom räckhåll så brukar inte eliot vara särskilt långt borta.

Det är ju en diger musikskatt i form av originalpressningar han har i sin ägo och när man får lägga ett öra eller två till något

ur samlingen så brukar det ge en svag smak av minskad ekonomisk soliditet för egen räkning. Här gäller det att vara ståndaktig

och låta sökljuset vara släckt när man väl hamnar framför datorn och det utbud som står till buds i cybervärlden.

AnalogaSannDroumlmDSC_6418_2120_000675_zps2185e09d.jpg

Ett litet gnagande musiktips följde trots allt med hem och det ska jag återkomma till lite längre fram.

Edited by P-pan
Posted

Trevligt besök!

När man testar nya saker så vill man alltid ha de bästa vaxen att prova mot. Eliot har dem alla.

P-pan du får köra på med dina fina bilder som jag gärna kommenterar vartefter.

Men jag kan redan nu säga att gästerna verkade gilla vad de såg och hörde.

Calm

Posted
P-pan du får köra på med dina fina bilder som jag gärna kommenterar vartefter.

Men jag kan redan nu säga att gästerna verkade gilla vad de såg och hörde.

Calm

Då tackar jag för förtroendet :)

Att vi gillade det vi hörde var det ingen tvivel om...

... men trots det så var det en del av gästerna som uppträdde lite "tvivelaktigt" ... :unsure:

AnalogaSannDroumlmDSC_6437_2137_000668_zpsce7ab1f8.jpg

Skumma typer man stöter på ibland :D ... vad som avhandlades under den enskilda diskussionen vet bara de inblandade :Thinking:

Kan hända att herrarna ingick en pakt inför omröstningen om vad som lät bäst... digitalt eller analogt ?