Jump to content

Fejk - någon?

bigblue

Recommended Posts

När jag kikar på köp och säljsidor, både svenska och utländska så slår det mig ibland att "detta måste vara en kopia". Bland annat finns det någon på Craigslist i UK som lägger upp Nordost-kablar till priser som får vem som helst att haja till. Eller så är det någon som inte vet att de säljer något för 10 % av nypriset....

Odin till vrakpris

Också på Audiogon finns en hifi-butik i Kina som ständigt tycks ha Nordostkablar till salu - till ett pris som ingen annan kan matcha.

Ser också privatannonser där de ärligt uppger att "vet inte om denna är fejk eller inte men den låter väldigt bra....".

Är det någon som har liknande erfarenheter/tankar eller är det bara jag som är nojig?

Edited by bigblue

När kikar på köp och säljsidor, både svenska och utländska så slår det mig ibland att "detta måste vara en kopia". Bland annat finns det någon på Craigslist i UK som lägger upp Nordost-kablar till priser som får vem som helst att haja till. Eller så är det någon som inte vet att de säljer något för 10 % av nypriset....

Odin till vrakpris

Också på Audiogon finns en hifi-butik i Kina som ständigt tycks ha Nordostkablar till salu - till ett pris som ingen annan kan matcha.

Ser också privatannonser där de ärligt uppger att "vet inte om denna är fejk eller inte men den låter väldigt bra....".

Är det någon som har liknande erfarenheter/tankar eller är det bara jag som är nojig?

Kan det vara så att det är OEM tillverkade kablar som säljes vid sidan av Nordosts säljorganisation till mer tillverknings kostnads anpassade priser. Ingen aning...men det mesta kommer ju från Kina ändå.

Maila och fråga om serienummer på Odin-kablarna, alla icke demoprodukter från Nordost har ett spårbart serienummer. Skicka sedan det till Nordost, (eller kanske Stylus kan hjälpa till) o fråga om det är ett 2m par Odin SW HT-kablar som har det numret. Jag gissar att Nordost vill hjälpa till att bli av med eventuella kopior från marknaden.

Nordost använder sig inte av OEM, de utvecklar och tillverkar alla sina produkter själva i Holliston Massachusetts.

Jag brukar med bli skeptisk när det dyker upp billiga 60cm Valhalla, som är omterminerade utan serienummer, kan ju vara kablar som är nerkortade från längre kablar, men utan ngn dokumentation vet man ju aldrig, och vem vet om termineringen är ordentligt gjord, isf får man väl i värsta fall göra om det själv :)

Som man brukar säga, låter det som om det är för bra för att vara sant är det oftast det! :Thinking:

Är man osäker så får man be säljaren om referenser (tex. kopior på originalkvitton och/eller serienummer), kan han inte producera dessa så, bör man nog fundera ett ögonblick!

/ptr

Nordost använder sig inte av OEM, de utvecklar och tillverkar alla sina produkter själva i Holliston Massachusetts.

Ok, finns inget skäl att misstro detta. Men har du sett maskinen i Massachusetts som tillverkar kabelmaterialet? Ofta räcker det med att sammanfogningen av ett par komponenter görs på en plats för att få "Made in ..." Design och utveckling görs absolut säkert av NO själva däremot.

Jag vet förövrigt en lång tråd på ett forum i vårt grannland Norge där det tillverkas NO "kopior" tror det var Odin till och med. Råmaterialet till dessa fanns att köpa på nätet, hurvida de är exakt som orginalet el bättre/sämre är osagt. Men jag blev själv sugen tillverka en.

Edited by mangew

När kikar på köp och säljsidor, både svenska och utländska så slår det mig ibland att "detta måste vara en kopia". Bland annat finns det någon på Craigslist i UK som lägger upp Nordost-kablar till priser som får vem som helst att haja till. Eller så är det någon som inte vet att de säljer något för 10 % av nypriset....

Odin till vrakpris

Tyvärr så förekommer det kopior ifrån flera av de ledande tillverkarnas kablar på marknaden, däribland Nordost, Transparent, Cardas och Audioquest. Vissa hemmafixare köper också längre kablar, kapar och omterminerar dessa för att sedan sälja dem och eventuellt tjäna sig en hacka.

Mitt råd är att i första hand handla av auktoriserade återförsäljare och i andra hand på andrahandsmarknaden, och då alltid se till att be om serienummer, spåra kablarna tillbaka till ursprungsköparen, granska originalkvitton och äkthetsbevis och noga kontrollera att kablarna inte är kapade.

Gällande Nordost så förstörs kablarna vid kapning, då konstruktionen optimerats för en viss längd. En 1m-kabel kapad ifrån en 4m-kabel i original är en dålig kabel. Andrahandsvärdet är givetvis också betydligt lägre.

Flera tillverkare gör förändringar av sina modeller för att minska problemen med kapningar och kopior. Hos nya Nordost Valhalla 2 så innebär fördelarna med de nya integrerade kontaktdonen bland annat att kapning förstör kabel, prestanda och andrahandsvärde i ännu högre utsträckning.

Ta det lugnt, tänk till och var försiktig är mitt råd.

Det hela är ganska enkelt. Nordost tillverkar allt kabelmaterial själva. Även kontakterna på nya Valhalla 2 är tillverkade i huset. Det går inte att köpa något OEM. Däremot finns det en person i Kina som tillverkar fejkade ODIN, men allt är fel på dem. De bara "liknar" ODIN lite. Lite som att köpa en fejk Rolex. Prestandan i en Nordostkabel beror på mycket mer än hur de ser ut på utsidan, precis som en rolex.*

Skicka serienummer till oss så kollar vi upp äktheten. Problemet löst.

*OBS. Detta var en metafor, som kanske inte håller vid närmare granskning. :)

Det händer ibland inom vissa tillverkande företag att anställda, utanför ordinarie arbetstid och i "hemlighet", tillverkar och säljer för egen vinning. Finns även företag som låter de anställda använda maskinpark m.m. för att på ledig tid skaffa sig extrainkomster.

Frågar du företaget eller dess återförsäljare kommer de aldrig att erkänna att deras produkter kommer ut på marknaden andra vägar än deras normala.

Hörde i somras om Fjällräven och deras problem med "piratjackor". Fjällräven ville inte tala om vad som skiljde de pirattillverkade från originalet. Kan detta tyda på något annat än att de är tillverkade på deras egna fabriker och av en eller annan orsak har tagit sig ut på marknaden en alternativ väg? :Thinking:

Det händer ibland inom vissa tillverkande företag att anställda, utanför ordinarie arbetstid och i "hemlighet", tillverkar och säljer för egen vinning. Finns även företag som låter de anställda använda maskinpark m.m. för att på ledig tid skaffa sig extrainkomster.

Just det där hade Krell problem med för ett par år sen, tror dock dom fick stopp på det hela.

Jag mailade säljaren av Odin-kablar för 2 dagar sedan, skrev att jag var intresserad och bad honom skicka över serienumret.

Men han kanske är bortrest för jag har inte fått något svar...

Du kanske kan välja serienummer :D;)

Edited by eliot

Jag mailade säljaren av Odin-kablar för 2 dagar sedan, skrev att jag var intresserad och bad honom skicka över serienumret.

Men han kanske är bortrest för jag har inte fått något svar...

Skicka e-post från en annan adress och utge dig för att vilja köpa kabeln. Svarar han då vet du att han inte är "bortrest".

Skicka e-post från en annan adress och utge dig för att vilja köpa kabeln. Svarar han då vet du att han inte är "bortrest".

God idé. Har dock bara en adress. Om någon annan är sugen på att testa är det bara att maila säljaren på: 89ttd-4279277474@sale.craigslist.org

Edit stavfel

Edited by bigblue

God idé. Har dock bara en adress. Om någon annan är sugen på att testa är det bara att maila säljaren på: 89ttd-4279277474@sale.craigslist.org

Edit stavfel

Du skapar en hotmail-adress eller liknande på ett par musklick.