Jump to content

The Ultrasonic Way


Guest BTS

Recommended Posts

Hallå, Dr. Mabuse här, nu närmar det sig provkörning med raska kliv

Jag tycker det ser mycket lovande ut! :mm:

En risk om groggblandningen blir för trög kan vara att man slabbar ner etiketten på skivorna.

Kanske det då skulle behövas en svamp/borste som drar av vätskan innan den snurrar med.

Link to comment
Share on other sites

En risk om groggblandningen blir för trög kan vara att man slabbar ner etiketten på skivorna.

Blandningen blir av det flyktigare slaget, tröga vätskor på vinyl styr jag undan. ;)

Sanningens minut närmar sig och fritidsproblemen den närmaste tiden ser ut att lösa sig. :mm:

Link to comment
Share on other sites

0,15 rpm?! I den takten blir du aldrig klar, jag föreslår att du kopplar direkt i vägguttaget :shy:

Fint bygge får jag säga, och så enkelt att man själv blir sugen på att pröva!

Tiden är en vän och det går att hitta på mycket kul under de 30 minuter som en tvätt tar. :D

Link to comment
Share on other sites

Här finns plats till betydligt fler plattor samtidigt men jag börjar med tre. :mm:

Är effekten per album lika stor oavsett hur många album du trär upp på grillpinnen? Min logik är samma som för mikrovågsugnar där en bakpotatis tar 7 minuter och om man slänger in två samtidigt så tar det 14 minuter :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Är effekten per album lika stor oavsett hur många album du trär upp på grillpinnen? Min logik är samma som för mikrovågsugnar där en bakpotatis tar 7 minuter och om man slänger in två samtidigt så tar det 14 minuter :Thinking:

Det finns en del frågetecken och rapporterna om huruvida mängden vinyl skulle vara avgörande för tvättresultatet går isär.

Jag får helt enkelt prova. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Rapport från labbet efter att första batchen är tvättad i blygsamma 35 grader Celsius:

  • Inget rinn överhuvudtaget mot etiketten
  • Ljudnivån är lägre än förväntat
  • Första blandningen blev antagligen onödigt stark, ca 25/75, lukten var milt sagt stark.
  • Ett par droppar diskmedel i nästa tvätt blir det också i ett försök att bryta ytspänningen,
    en hel del smuts och fett lade sig på ytan i badkaret och satte sig på "runouten".

Edited by BTS
Link to comment
Share on other sites

  • Inget rinn överhuvudtaget mot etiketten
  • Ljudnivån är lägre än förväntat
  • Första blandningen blev antagligen onödigt stark, ca 25/75, lukten var milt sagt stark.
  • Ett par droppar diskmedel i nästa tvätt blir det också i ett försök att bryta ytspänningen, en hel del smuts och fett lade sig på ytan och satte sig på "runouten".

Då vet vi detta!

Min synpunkt tidigare om "trög blandning" är bara giltig om det är högre hastighet. Med "trög blandning" menade jag vätska som skapar mycket ytspänning.

So far, so good.

Link to comment
Share on other sites

Då vet vi detta!

Min synpunkt tidigare om "trög blandning" är bara giltig om det är högre hastighet. Med "trög blandning" menade jag vätska som skapar mycket ytspänning.

So far, so good.

Det är ju det jag säger, mer fart så fixar centrifugalkraften så det inte blir spill på etiketterna :app:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju det jag säger, mer fart så fixar centrifugalkraften så det inte blir spill på etiketterna :app:

Jag sänker hastigheten till 0,075 rpm vid axeln i fortsättningen för att få vinylen att "stå" längre tid i ultrabadet. ;)

Vilken hastighet det ger i periferin går att räkna ut vilket kan vara ett lämpligt lördagspyssel. :D

Mrs. BTS kom ner i källaren och undrade vad det var för stark lukt som kom där nerifrån och kommenderade omedelbart ut

hela arrangemanget till intilliggande lokaler. Så i fortsättningen sker allt tvättande i garaget vilket faktiskt är en fördel

då luften i "tvättstugan" kändes direkt ohälsosam. :blush

IMG-4149-2.jpg

IMG-4148-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jätteintressant projekt! BTS, har du nått USB-mikroskop?

/ptr

Tyvärr inte, jag skulle själv vilja skärskåda resultatet. Helt klart blir plattorna renare och en del smuts samlas i karet,

både mörka partiklar i botten men även ljusare stoft som svävar runt som små moln i badet.

Jag blandar vidare och funderar på om jag ska prova den soppa Bebop kör med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det här är något som jag är sugen på att prova själv så jag följer ditt projekt med stort intresse.

Att det hamnar en del partiklar och annat i soppan indikerar i alla fall att det fungerar som tänkt.

Jag personligen skulle nog använda en konventionell skivtvätt med dammsugare efter användning av ultraljudstvätt eftersom jag är rädd att det kan bli en beläggning kvar annars. Jag har en del erfarenhet av sånt tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Jag personligen skulle nog använda en konventionell skivtvätt med dammsugare efter användning av ultraljudstvätt eftersom jag är rädd att det kan bli en beläggning kvar annars. Jag har en del erfarenhet av sånt tyvärr.

I det här fallet är din rädsla helt obefogad. Det handlar helt om vilken blandning man använder eller hur smutsig den är.

När svampar och annat används efter ultrabadet tillförs smuts igen och man har definitivt missförstått principen med ultraljud. ;)

Link to comment
Share on other sites

I det här fallet är din rädsla helt obefogad. Det handlar helt om vilken blandning man använder eller hur smutsig den är.

När svampar och annat används efter ultrabadet tillförs smuts igen och man har definitivt missförstått principen med ultraljud. ;)

Ursäkta en förmodligen ganska korkad fråga. Jag har läst tråden nu igen från början och fattar ändå inte varifrån ultraljudet kommer. Bunke och motor och vätska och efterkommande självtorkning hänger jag med på. Men hur kommer ultraljudet till?

:?:

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en förmodligen ganska korkad fråga. Jag har läst tråden nu igen från början och fattar ändå inte varifrån ultraljudet kommer. Bunke och motor och vätska och efterkommande självtorkning hänger jag med på. Men hur kommer ultraljudet till?

:?:

/ Ulf

Bunken kan ju kanske vara en ledtråd...

http://www5.picturepush.com/photo/a/139702.../IMG-3251-2.jpg

:)

Link to comment
Share on other sites

I det här fallet är din rädsla helt obefogad. Det handlar helt om vilken blandning man använder eller hur smutsig den är.

När svampar och annat används efter ultrabadet tillförs smuts igen och man har definitivt missförstått principen med ultraljud. ;)

Det är ju en kombination av kemisk och mekanisk rengöring där smutsen såklart hamnar i vätskan, och man vill ju varken tvätta annat än vinyl eller gnida på smutsen igen, så ev svampar och annat skulle i så fall placeras ovanför badet.

Torkarblad vore tänkbart.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte, jag skulle själv vilja skärskåda resultatet. Helt klart blir plattorna renare och en del smuts samlas i karet,

både mörka partiklar i botten men även ljusare stoft som svävar runt som små moln i badet.

Jag blandar vidare och funderar på om jag ska prova den soppa Bebop kör med. ;)

Onekligen ett spännande projekt som verkar fungera, eftersom smutsen stannar i karet och inte på skivorna. Att få smutsen ur karet utan att byta vätska kan bli svårare.

Låter som det skulle behövas något form av smutsavskiljande filter såsom Audiodesk som filtrerar vätskan genom en svamp. Det gör att vätskan kan användas mycket längre och hålls renare under tiden.. Borde finnas någon akvariepump med motsvarande funktion att testa, dvs något som pumpar runt vätskan via filter utan att tappa av den.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På grund av svår tidsbrist har jag inte hunnit så mycket mer sen sist men denna helgen har jag tvättat lite vinyl igen,

nu med en blandning bestående av 20 delar Isopropanol/80 delar destillerat vatten och 3-4 droppar diskmedel (Yes).

Återigen med tre plattor åt gången och som inte var speciellt svårt smutsade men nu sker det betydligt mer än sist.

Jag får skylla på diskmedelsdropparna, ingen smuts/fettrand på run-outen denna gång, nu blir vinylen fullständigt kolsvart.

Vattnet blir mycket grumligt och svårt smutsat på en tvätt av tre plattor och det var mycket spännande att stå och se ner i karet under tvätten,

det går rent faktiskt att se hur partiklar skakas loss hela tiden och upplöses, en märklig syn som bör upplevas för att förstås.

Nu gäller det att avsätta tid. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Vad uppskattar du tiden till, för rengöring av tre plattor? (Du kanske har möjlighet att öka till flera?)

För övrigt är jag nog också inne på spåret att detta är en grundtvätt, för att sedan torkas med hjälp av undertrycket i en RCM.

Jag tvivlar på att man tillför så mycket smuts i den processen.

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Vad uppskattar du tiden till, för rengöring av tre plattor? (Du kanske har möjlighet att öka till flera?)

För övrigt är jag nog också inne på spåret att detta är en grundtvätt, för att sedan torkas med hjälp av undertrycket i en RCM.

Jag tvivlar på att man tillför så mycket smuts i den processen.

Vh Micke

Som jag ser det är ultraljudsmetoden den definitiva sluttvätten och det går säkert utmärkt att torka på mer än ett sätt.

Det går att trycka på 10 plattor i taget i mitt kar för den som önskar, jag har börjat med tre av en enda anledning.

Både tid och värme går i mitt fall att variera, nu senast körde jag ett 45 minuterspass och det gör ingen skada att köra längre, tvärtom

som jag ser det. Det handlar ju också om rotationshastighet.

Plattorna blir inte drypande plaskvåta, på den del som stannar i karet när tiden går ut hänger det med några droppar upp och här är allt är snustorrt på

ca 20 minuter i ett rum med normal rumstemperatur och mekanisk frånluftsventilation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...