Krima Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 (edited) Ja Valhalla är ju väldigt kända och skulle de vara så känsliga för jordslingor så borde de ju såklart inte vara så uppskattade. Jag läste i ett fora där en hm ganska känd Ingenjör skrev: "Ja, med Nordost Valhalla kan man få avsevärda problem med HF-instrål- ning. Det kan verkligen märkas!" Efter kom ett svar från en annan ganska känd konstruktör nyligen av världens bästa förstärkare "En sådandäringa pajaskabel där inte höger och vänster sitter tight varvid jordslingor lätt uppstår. Lågstadienivå eller bara duktigt pårökta "konstruktörer"? " Då är frågan ni som har Valhalla, upplever ni mycket jordslingor? Ps jag har kablar som vissa kallar för ormolja men som jag är nöjda med. Bara ni inte tror jag är en sort fanatisk EKK, eller kablar för 39 spänn räcker mer än väl fanatiker. Det är Supra Sword jag har. Edited January 17, 2014 by Krima Quote
Adagio Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 Nej har verkligen aldrig fått problem med mina pajaskablar, hm valhalla-kablar. Inte med mitt eget märke heller, trots att majoriteten av modeller helt saknar skärm. Dock har jag numera en skärmad kabel för i en av ca 20 olika kombinationer uppstod brum. Vilket ledde fram till en mycket effektiv egentillverkad skärm, med mycket lite negativ inverkan på signalen. Jag tycker/tror/anser att kablar utan skärm verkar begränsa signalen mindre än kablar med skärm. Jag ägde red dawn, quattrofil samt valhalla och kunde jämföra dessa. Jag upplevde att red dawn hade en mer öppenhet och att musiken med dessa kablar var luftigare. Q-filen var mer homogen( läs fylligare mellanregister )men "grovkornigare" upptill. Med valhalla fick man nästan samma luftighet som med red dawn parat med mjukare/mer högupplöst topp än q-fil. Nej ej blindtestet dom. Har försökt blindtesta mina egna strömkablar. Ett vådligt och svårt projekt, kan jag lova. Oerhört svårt med blindtest, jag uppmanar alla att någon gång prova. Men denna historia är OT Quote
ulfsan Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 Här hemma borde brumma som bara den - det gör det väl av jordslingor? - eftersom jag har NO Valhalla genomgående (nät-, signal- och högtalarkablar). Jag hör inte ett knyst förutom musiken, kan meddelas Ja Valhalla är ju väldigt kända och skulle de vara så känsliga för jordslingor så borde de ju såklart inte vara så uppskattade. Jag läste i ett fora där en hm ganska känd Ingenjör skrev: "Ja, med Nordost Valhalla kan man få avsevärda problem med HF-instrål- ning. Det kan verkligen märkas!" Efter kom ett svar från en annan ganska känd konstruktör nyligen av världens bästa förstärkare "En sådandäringa pajaskabel där inte höger och vänster sitter tight varvid jordslingor lätt uppstår. Lågstadienivå eller bara duktigt pårökta "konstruktörer"? " Då är frågan ni som har Valhalla, upplever ni mycket jordslingor? Ps jag har kablar som vissa kallar för ormolja men som jag är nöjda med. Bara ni inte tror jag är en sort fanatisk EKK, eller kablar för 39 spänn räcker mer än väl fanatiker. Det är Supra Sword jag har. Quote
calle_jr Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 "Ja, med Nordost Valhalla kan man få avsevärda problem med HF-instrålning. Det kan verkligen märkas!" "En sådandäringa pajaskabel där inte höger och vänster sitter tight varvid jordslingor lätt uppstår." Jag vet inte hur man ska svara! Är detta uttalanden som du hört? Om man har jordslingor så byter man väl knappast kabeltyp? Det verkar ju koko Jordslingor beror ju antingen på att elektroniken är kymigt konstruerad eller att man har kopplat olyckligt. Quote
Adagio Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 Jorå har en ingenjör sagt det så är det så, basta! Att tusentals andra som ägt och använt tex valhalla aldrig upplevt några problem är villfarelse, magi och inbillning. Jag har just dumt nog gått i klinch med några ingenjörer på ett systerforum, borde kanske aldrig öppnat min mun där iof. Men det finns trots allt trevligt folk på andra forum också, vissa kan dock vara både trångsynta och elaka. Quote
Krima Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Jorå har en ingenjör sagt det så är det så, basta! Att tusentals andra som ägt och använt tex valhalla aldrig upplevt några problem är villfarelse, magi och inbillning. Jag har just dumt nog gått i klinch med några ingenjörer på ett systerforum, borde kanske aldrig öppnat min mun där iof. Men det finns trots allt trevligt folk på andra forum också, vissa kan dock vara både trångsynta och elaka. Men kommer det inte ut fakta från Öhman hela tiden? Verkar som han aldrig kan ha fel? Quote
dicdac Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Begreppet myntades väl av J. Gordon Holt. Hans syfte var att hitta ett begrepp att förklara det som går bortom rena mätningar. Han ställde sig frågan, varför låter 2 förstärkare olika trots att de mäter identiskt. Det handlade inte så mycket om pengar i början, men begreppet förvanskades och kom att handla om dyra produkter. Främst för att begreppet High Fidelity blivit kommodifierat. Tillverkare pratade själva om sina produkter som high-end. Så nu betyder det inget igen. För gränserna flyttas hela tiden. Och alla vill använda sig av begreppet. Jag tycker vi ska återgå till High Fidelity. Det är betydligt mer begripligt och eftersträvansvärt. Uppriktigt sagt, har du själv någon gång varit med om att två förstärkare som mäter identiskt låter olika? Quote
P-pan Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Uppriktigt sagt, har du själv någon gång varit med om att två förstärkare som mäter identiskt låter olika? HighEnd är en varm och kärleksfull upplevelse för emotionellt begåvade individer som sätter högt värde på konstarten musikåtergivning. Är mätningar något man i en rationell värld måste ta till för att försvara sitt sviktande känslotillstånd och avsaknad av inlevelseförmåga Quote
Bebop Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) HighEnd är en varm och kärleksfull upplevelse för emotionellt begåvade individer som sätter högt värde på konstarten musikåtergivning. Är mätningar något man i en rationell värld måste ta till för att försvara sitt sviktande känslotillstånd och avsaknad av inlevelseförmåga Du har inte förstått P-pan. Om du har lika många hästkrafter och samma accelerationhastighet i två olika bilar som dessutom väger lika mycket, så är det ingen skillnad mellan dem. Det hade t o m räckt med den ena bilen istället för två eftersom de är identiska. Edited March 28, 2014 by Bebop Quote
P-pan Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) Du har inte förstått P-pan. Om du har lika många hästkrafter och samma accelerationhastighet i två olika bilar som dessutom väger lika mycket, så är det ingen skillnad mellan dem. Det hade t o m räckt med den ena bilen istället för två eftersom de är identiska. Det är mycket möjligt men det jag tänkte in i situationen var kopplingen till... " J. Gordon Holt. Hans syfte var att hitta ett begrepp att förklara det som går bortom rena mätningar" ... som var Daniels ursprungliga inlägg. Men visst jag kanske feltolkade det hela ... Den gode Holt kanske var inne på blindtester ... Jag viker hädan så slipper vi säkert fler missförstånd Edited March 28, 2014 by P-pan Quote
calle_jr Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Uppriktigt sagt, har du själv någon gång varit med om att två förstärkare som mäter identiskt låter olika? Inte jag, men det handlar om vad man mäter. Eller snarare vad man inte mäter. Det är sällan man anger tex vibrationsspektra, temperatur eller doft i förstärkarmätningar. Man förutsätter (av begripliga skäl) att de parametrar man mäter är de som har betydelse för prestandan. Utgångspunkten är att vi kan konstruera fantastiska saker men vi vet egentligen inte hur de fungerar i detalj. Vi använder bara fysikaliska modeller som vi hittat på och som genom årtusenden har fått revideras och förfinas. Kan man hitta två likadana löv på ett träd? Finns det identiska enäggstvillingar? Jag är inte religiös, men man bör vara ödmjuk mot naturen. Quote
Bebop Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Jag viker hädan så slipper vi säkert fler missförstånd Inte alls. Mitt inlägg var tänkt som ett liten ironisk knorr. Inte lätt att vara skojig. Jag håller helt med dig att high-end och även high fidelity handlar om mycket mer än om mätningar och teknisk prestanda. Quote
dicdac Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 HighEnd är en varm och kärleksfull upplevelse för emotionellt begåvade individer som sätter högt värde på konstarten musikåtergivning. Är mätningar något man i en rationell värld måste ta till för att försvara sitt sviktande känslotillstånd och avsaknad av inlevelseförmåga Det ena utesluter inte det andra. Det går alldeles utmärkt att gå på konsert eller sitta hemma och lyssna på musik med ett stort utbyte, fast att man har ett teknikintresse. Uppriktig sagt så tror jag att jag lägger ner betydligt mindre med tid på tester av min anläggning än många av dom som säger att dom inte bryr sig om tekniken. Jag brukar testa en apparat så gott jag kan innan köp, men efter köp är det oftast inte så meningsfullt att testa annat än om jag tror att det är något fel på apparaten. Quote
dicdac Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Inte jag, men det handlar om vad man mäter. Eller snarare vad man inte mäter. Det är sällan man anger tex vibrationsspektra, temperatur eller doft i förstärkarmätningar. Man förutsätter (av begripliga skäl) att de parametrar man mäter är de som har betydelse för prestandan. Utgångspunkten är att vi kan konstruera fantastiska saker men vi vet egentligen inte hur de fungerar i detalj. Vi använder bara fysikaliska modeller som vi hittat på och som genom årtusenden har fått revideras och förfinas. Kan man hitta två likadana löv på ett träd? Finns det identiska enäggstvillingar? Jag är inte religiös, men man bör vara ödmjuk mot naturen. Jag vet inte riktigt vad doft har med förstärkare att göra. Tycker man att förstärkaren luktar illa så kan man kanske trycka in en wunderbaum-gran i den. Ett ”twek” som garanterat ger reslutet Uppriktigt sagt så tror jag att konstruktörerna idag väldigt väl vet hur en förstärkare fungerar, men när vi pratar om hur saker låter så behöver vi faktiskt inte veta så mycket om apparaten utan vi kan använda vår hörsel som mätinstrument. Jag har faktiskt aldrig varit med om att två förstärkare mäter exakt lika, däremot har jag varit med om att ljudskillnaden mellan två förstärkare varit så liten så att jag inte kunnat skilja förstärkaren åt vid en lyssningstest. Det här med mätmässiga skillnader och hörbara skillnader mellan förstärkare är ett knepigt kapitel. Jag tror att det idag är möjligt för en tillverkare att konstruera en förstärkare som mäter exakt lika som en konkurrents förstärkare, men ligger det verkligen i tillverkares intresse att göra en sådan konstruktion? I den lägre prisnivån kanske det skulle vare intressant, men i det s.k. ”High end” segmentet vill nog tillverkaren konstruera något som skiljer sig från konkurrenternas konstruktioner för att åstadkomma något som ”sticker ut”. Samtidigt vill tillverkarna ofta att deras apparater är transparenta i enlighet med ”hög trohet” med originalet/inspelningen och den önskan kommer i konflikt med önskan att skapa något som sticker ut. Quote
Recommended Posts