mangew Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Jag spelar inte ofta musik på min anläggning nuförtiden, stor anledning är småbarn och det ges inte tillfälle för "seriös" lyssning speciellt ofta. Dock har vi ibland disco och spelar populärmusik för glatta livet, och detta genom Spotify. Just nu spelar jag genom en gammal stationär dator jag har i angränsande rum med en USB kabel genom vägg till en T+A DAC 8, spotify styr jag med en surfplatta. Detta är en lösning som fungerar ok men att starta upp den stationära i angränsande rum är en operation som jag vill komma från. Min fråga till forumfolk är - Finns det smidigare lösningar på att få strömmande spotify genom min stereo. Jag tänker ex. trådlös produkt i USB port i DAC, eller något liknande? Det är också klar fördel om det har Windows operativsystem + USB ingång då jag har FLAC filer jag spelar genom Jriver MC vid enstaka tillfällen. Sett att det finns minidatorer som kan liknas vid det jag söker som har windows som OP. De borde fungera med kabel till USB och styra Spotify+MC genom surfplatta. Men finns det andra produkter? Har inte koll på utbudet av streaming/ljudöverförings produkter förnärvarande. Quote
dKlo Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Jag spelar inte ofta musik på min anläggning nuförtiden, stor anledning är småbarn och det ges inte tillfälle för "seriös" lyssning speciellt ofta. Dock har vi ibland disco och spelar populärmusik för glatta livet, och detta genom Spotify. Just nu spelar jag genom en gammal stationär dator jag har i angränsande rum med en USB kabel genom vägg till en T+A DAC 8, spotify styr jag med en surfplatta. Detta är en lösning som fungerar ok men att starta upp den stationära i angränsande rum är en operation som jag vill komma från. Min fråga till forumfolk är - Finns det smidigare lösningar på att få strömmande spotify genom min stereo. Jag tänker ex. trådlös produkt i USB port i DAC, eller något liknande? Det är också klar fördel om det har Windows operativsystem + USB ingång då jag har FLAC filer jag spelar genom Jriver MC vid enstaka tillfällen. Sett att det finns minidatorer som kan liknas vid det jag söker som har windows som OP. De borde fungera med kabel till USB och styra Spotify+MC genom surfplatta. Men finns det andra produkter? Har inte koll på utbudet av streaming/ljudöverförings produkter förnärvarande. Hej! Jag har väl inte heller 100% koll på hela stremingutbudet. Jag har dock börjat fundera över något liknande som du beskriver. I början tittade jag på någon lösning med Sonos eller Bluesound, men nu är jag mer inne på att testa en Apple TV. Jag tänkte köra Wimp (men Spotify funkar nog också) på en IPad och strömma låtarna till en Apple TV via Airplay. Apple TV:n ställer jag vid min DAC och kopplar ihop de två via en optisk kabel. Det finns säkert många fler alternativ att lösa detta dock. Gjorde en snabb googling, hittade detta: https://support.spotify.com/us/learn-more/f...y-using-Airplay Quote
mangew Posted January 9, 2014 Author Posted January 9, 2014 Jag har inga Apple produkter så deras lösningar går förmodligen bort. Quote
LYD Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Arcam airDAC kan vara en riktig problemlösare. DAC och nätverksenhet i samma låda. http://www.arcam.co.uk/products,wireless-d...DACs,airDAC.htm Om du absolut inte vill använda airplay kan Chord Chordette GEM vara lösningen. Det är en liten och smidig DAC som fixar bluetooth med aptx-stöd. Quote
mangew Posted January 9, 2014 Author Posted January 9, 2014 (edited) Arcam airDAC kan vara en riktig problemlösare. DAC och nätverksenhet i samma låda. http://www.arcam.co.uk/products,wireless-d...DACs,airDAC.htm Om du absolut inte vill använda airplay kan Chord Chordette GEM vara lösningen. Det är en liten och smidig DAC som fixar bluetooth med aptx-stöd. Ska jag köra Dac på DAC eller hur skulle det fungera? jag vill ju knappast köpa mig en sämre DAC bara för att streama. Kvaliten ska vara den jag har idag men lösningen att transportera ljudet är det som ska fixas. Dessutom är min T+A DAC analog volym för mina monoblock vilket de flesta billigare dac:ar saknar. Edited January 9, 2014 by mangew Quote
LYD Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Ska jag köra Dac på DAC eller hur skulle det fungera? jag vill ju knappast köpa mig en sämre DAC bara för att streama. Kvaliten ska vara den jag har idag men lösningen att transportera ljudet är det som ska fixas. Dessutom är min T+A DAC analog volym för mina monoblock vilket de flesta billigare dac:ar saknar. Ah, missade den detaljen. I vilket fall som helst har airDAC även digitala utgångar, så i det fallet skulle det funka fint. Quote
LarsS Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 (edited) Har inte provat själv, inte inne på wireless audio. Men detta device (SongStream BT HD Bluetooth® Music Receiver) har optisk digital ut, styrs via exvis Android device, kan fungera för ditt ändamål. - - > http://www.belkin.com/us/p/P-G3A2000/ Eventuellt kan detta device också fungera, lite tveksam dock. - - > http://www.iogear.com/product/GUWIP204/ Om man är lite händig med datorer hade jag satsat på en Android dator med WiFi och USB, kostar inte skjortan, WiFi, USB mm, exvis denna. - - > http://www.ebay.com/itm/Google-Android-4-1...300949359539%26 Glömde lägga till Airport Express, funkar säkert. Och ytterligare en här som bygger på att man har en fungerande Raspberry Pi. - - > http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/ - - > http://www.engadget.com/2013/03/25/pi-musi...our-favorite-t/ /Lars Edited January 9, 2014 by LarsS Quote
Billextreme Posted January 15, 2014 Posted January 15, 2014 (edited) Hej, En super smidig, men framför allt med hög (!) kvallitè på ljudet är BlueSound. Sonos är inte i närheten av denna nivå, även om de varit på marknaden i 8-9 år. BlueSound spelar alla aktuella musikfiler och stöder allt upp till 24/192. Allt styrs vackert från din iOS eller Android enhet. mvh. Bill Edited January 15, 2014 by Billextreme Quote
LarsS Posted January 16, 2014 Posted January 16, 2014 Hej, En super smidig, men framför allt med hög (!) kvallitè på ljudet är BlueSound. Sonos är inte i närheten av denna nivå, även om de varit på marknaden i 8-9 år. BlueSound spelar alla aktuella musikfiler och stöder allt upp till 24/192. Allt styrs vackert från din iOS eller Android enhet. mvh. Bill Svårt att direkt utröna tekniken BlueSound Node bygger på men ser ut att ha D/A inbyggd. Funkar inte att koppla till T+A DAC'en om så är fallet. Quote
Billextreme Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Svårt att direkt utröna tekniken BlueSound Node bygger på men ser ut att ha D/A inbyggd. Funkar inte att koppla till T+A DAC'en om så är fallet. Du kopplar den till vilken DAC du vill via den optiska utgången, utan problem. Väldigt bekvämt - låter helt underbart. /Bill Quote
mangew Posted January 21, 2014 Author Posted January 21, 2014 Du kopplar den till vilken DAC du vill via den optiska utgången, utan problem. Väldigt bekvämt - låter helt underbart. /Bill Jag har googlat Bluesound lite och jag har svårt förstå produkten och hur man integrerar den i en hifianläggning man jobbat upp under tid. Att det är en designpryl som gör sig i vit-svarta rummet är klart och ett sådant har jag och inredningsanpassade system. Men läser bara att den fixar wimp inget om spotify?! Sedan förstår jag inte riktigt vad den gör, tillverkaren hemsida lämnar tycker jag en del i övrigt att önska då informationen är knapphändig. Nu har jag inte alls hängt med i Sonos/Airplay racet så det är möjligt dessa produkter är mycket bättre och klarar mer än jag tror. Quote
LarsS Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 Jag har googlat Bluesound lite och jag har svårt förstå produkten och hur man integrerar den i en hifianläggning man jobbat upp under tid. Att det är en designpryl som gör sig i vit-svarta rummet är klart och ett sådant har jag och inredningsanpassade system. Men läser bara att den fixar wimp inget om spotify?! Sedan förstår jag inte riktigt vad den gör, tillverkaren hemsida lämnar tycker jag en del i övrigt att önska då informationen är knapphändig. Nu har jag inte alls hängt med i Sonos/Airplay racet så det är möjligt dessa produkter är mycket bättre och klarar mer än jag tror. Bluesound The Vault - - > http://www.audiostream.com/content/bluesound-vault Quote
Labbe Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Kan rekommendera en Raspberry PI med Raspbmc och en usb DAC. Systemet är litet (inte större än ett kontokort) så det kan enkelt gömmas undan om man så vill. Det går att titta på film i 1080p, streama musik via spotify osv. Quote
AlfaGTV Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Hade förmånen att få prova en BlueSound Node här hemma igår. Jag väljer att bortse från det faktum att enheten var defekt, vilket medförde en del konstigheter i hantering. Bluesound node gör samma sak som en Sonos Connect, fast en smula bättre på vissa aspekter, kanske lite knöligare på andra. Vad betyder då detta? Jo, apparaten är en nätverksspelare som stödjer vissa förutbestämda musiktjänster som i detta fallet Wimp och t.ex. Rdio. Den stödjer inte Spotify idag.. Dessutom hittar den snabbt på tusentals internetradiokanaler via TuneIn. Givetvis spelar den upp de allra flesta filformat från din lokala nätverksdisk, även högre upplösningar än RedBook. Allt detta hanteras smidigt via en app på din tablet eller smartphone. Anslutningarna sträcker sig till en USB och ett ethernet jack, medan utgångarna är ett stereopar analoga RCA. Det finns ävem en optisk SPDIF om man vill ansluta en annan DAC. USB host kontakten accepterar anslutning av t.ex. en USB hårddisk eller minnepinne. Denna används även till att uppgradera firmware om man behöver göra detta "lokalt" Jag kopplade upp den och anslöt den optiskt till min Embla Classic DL. Därmed konfigurerade jag den även att ha fast volym. Att ansluta den till min NAS där befintliga shares redan var publicerade gick fort och efter ca 20 minuter hade mina 10.000 FLAC indexerats och var tillgängliga för uppspelning. Den optiska kabel jag använde vet jag sedan tidigare inte direkt låter de digitala signalerna passera helt obemärkt, men bortsett från det vill jag påstå att den faktiskt låter mycket trevligt. Den klarar ju dessutom filer upp till 24/96 upplösning vilket är trevligt. Hantering via appen på min iPad var klanderfri och lättbegriplig. Möjligen är Sonos snäppet intuitivare, men det är svårare att avgöra då jag haft Sonos under en längre period. Summan av kardemumman blir att Bluesound är ett klart vettigt alternativ till Sonos om man kräver HighRez möjligheter. Å andra sidan hade jag föredragit en koaxial SPDIF utgång för dessa, men visst, detta funkar bra. Förövrigt är Bluesound baserad på en Linux variant med allt vad det innebär. Vet dock inte om den är "öppen" för tredjepartsfunktioner? VhMicke Quote
sprudel Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Intressant tråd som jag kommer att följa. Min SB duet levererar bra när den levererar, men laggar alltför ofta. Ruskigt trött på det och letar alternativ med optisk och elektrisk utgång som också klarar mer än CD-format. Quote
mangew Posted January 25, 2014 Author Posted January 25, 2014 (edited) En till fråga om Bluesound, är det en liknande enhet som en Squeezebox men i annat mer designat utförande och möjligen lite extra funktioner. Dvs man måste ha en dator liksom till en SB för att spela FLAC, nu klarar den ju inte Spotify som jag egentligen har som krav? Har redan avhandlat en SB v3 som jag använde under ett par år, den fungerade bra men en sådan lösning hjälper inte mig idag. Edited January 25, 2014 by mangew Quote
AlfaGTV Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 En till fråga om Bluesound, är det en liknande enhet som en Squeezebox men i annat mer designat utförande och möjligen lite extra funktioner. Dvs man måste ha en dator liksom till en SB för att spela FLAC, nu klarar den ju inte Spotify som jag egentligen har som krav? Har redan avhandlat en SB v3 som jag använde under ett par år, den fungerade bra men en sådan lösning hjälper inte mig idag. Nope, du behöver inte ha en PC igång. Det kan räcka med en USB hårddisk ansluten till din router. (De flesta halvmoderna routers klarar dela ut en sådan idag) personligen har jag en QNAP Nas som har möjligheter att exponera musik för både Squeeze-systemet, UPnP server för t.ex min Embla och givetvis delar den ut min musik som resurs till min Sonos och t.ex. Bluesound. I morgon eftermiddag kommer ett gäng ljudnördar samlas här och försöka avgöra vad vi uppfattar för skillnader i återgivning mellan Sonos Connect och Squeezebox Classic, då de enbart nyttjas som transport. Vh Micke Quote
ulfsan Posted January 28, 2014 Posted January 28, 2014 I morgon eftermiddag kommer ett gäng ljudnördar samlas här och försöka avgöra vad vi uppfattar för skillnader i återgivning mellan Sonos Connect och Squeezebox Classic, då de enbart nyttjas som transport. Vh Micke Vad kom ni fram till? Undertecknad / "Nyfiken" Quote
AlfaGTV Posted January 28, 2014 Posted January 28, 2014 Detta kom vi fram till, men manfall gjorde att panelen fick bestå av mig och Dynamik-Harry: Har nu jämfört en Squeezebox Classic mot en Sonos Connect, båda nyttjade enbart som transport, dvs de har levererat digital SPDIF signal till min DAC (Embla Classic DL) Båda apparaterna hade givetvis samma filer som mjukvara, levererade av min NAS - QNAP TS-119. På denna var då givet även Logitech Media Server 7.7.2 installerad. (Sonos klarar sig med ett tillgängligt share) Squeezeboxen var konfigurerad att ha så få tjänster och funktioner igång som möjligt. Tredjepartstjänsten för Spotify var aktiv. Jag har lyssnat till dessa båda under några veckors tid nu, via min hörlursrigg. För mig handlade testet mer om att få ett par andra örons "syn" på saken (?) Att Sonos är ett dyrare system råder inget tvivel om, inte ens när Squeezeboxen var begagnad. Båda systemen har väldigt bra gränssnitt, även om Sonos är enklare att konfigurera. (Färre valmöjligheter) Personligen trodde jag nog att systemen skulle spela rätt likvärdigt, när man bara tar hänsyn till den digitala signalen. Våra intryck var liknande även om vi satte olika ord på en del egenskaper. För att uttrycka det kort och brutalt: Sonos Connect är värd merkostnaden, ingen tvekan. Den spelar med en märkbart bättre upplösning, med en trevligt trovärdig ljudbild och ett djup som gör att det är lätt att följa vissa instrument eller effekter. Basen går djupare och har mer pondus men är samtidigt tydligare. Referensen, filer i okomprimerad FLAC via USB HD direkt från Embla, leverade ännu tydligare ljudbild, högre upplösning och mera information. För att sätta perspektiv på det hela måste sägas att Squeezeboxen låter mycket bra för sitt pris, är relativt lätt att sätta upp och fungerar väldigt väl att manövrera via Logitech's gratis-app. Vi skulle båda lätt kunna leva med den som leverantör av vardagsmusiken. Sonos är snäppet enklare att sätta upp, behöver ingen serverfunktion, låter avgjort bättre och har inbyggt stöd för Spotify och WiMP och är dyrare... Jag hade för övrigt en Bluesound hemma i fredags och fick tillfälle att prova det systemet också. Spontant upplevde jag den som mycket välljudande trots att den "bara" erbjuder optisk SPDIF som digital utsignal. Hantering och konfig närmare Sonos, med lite fler optioner. Den har stöd för 24/96 vad jag förstått, men mera klarar inte min DAC via optisk SPDIF. Lite dyrare än Sonos, men snygg och funktionell. Bluesound klarar sig också, likt Sonos, med enbart en utdelad disk med musik. Nu skall sägas att Squeeze också har möjligheter till tweaks som t.ex. bättre nätaggregat och även mjukvarutweaks som t.ex. att stänga av WLAN och liknande. Det kan mycket väl förändra dess ljudkvalitet till det bättre. Jag väljer dock att inte skruva på grejerna i detta "test" VH /Micke OBS! Jämförelsen är gjord med CD format på upplösningen! Alltså 16bit 44.1KHz och filerna som kombattanterna fick "transportera" var av typen AIFF, kompletta med metadata och omslagsbilder etc. Sonos klarar bara upp till 16bitar 48Khz upplösning, medan Squeeze systemet i sig inte begränsar upplösningen. BlueSound som jag refererar till klarar i alla fall 24bitar 96Khz. Oavsett detta vågar jag påstå att skillnaderna i ljud vi upplevde mellan dessa båda apparater vida överstiger de skillnader vi kan identifiera vid en jämförelse mellan Std Rez och Hi Rez files. Quote
ulfsan Posted January 28, 2014 Posted January 28, 2014 Tack för redogörelsen, Micke! Jag frågar för att försöka undvika att hamna i "sidogradering" (eller nergradering) i stället för uppgradering vad gäller drivverket till digitala ljudfiler. Jag är intresserad av att få en bättre och bättre lösning vad gäller streaming musik från kommande högkvalitets "Spotify" och intressanta och välljudande internetradiostationer (typ RadioParadise.com). Lösningen ska innefatta att kunna spela upp de egna lagrade flacfilerna, men förmodligen blir den inströmmande musiken i framtiden mest intressant. Redan idag tycker jag SqB-lösningen är utmärkt och ligger väl i kvalitetsnivå hårdvarumässigt vad man man nu mjukvarumässigt kan streama (utan att lagra) från nätet. Att sedan de egna flacfilerna kanske med väldigt dyra och speciella spelare kan låta bättre är inte så viktigt för mig. När jag riktigt vill njuta spelar jag vinyl. I stället för att sidogradera SqB-lösningen fortsätter jag så länge att tweaka systemet i sin helhet med förbättrad strömförsörjning. Har t ex just skaffat linjär PSU till SqB och har SqB inkopplad via LAN från en AirportExpress, som får sköta den trådlösa överföringen från datorn (så slipper SqB detta). Som fjärrkontroll används iPeng på en iPad - mycket bekvämt. En nyinskaffad Qantum QX4 före NO Thor hjälper ju upp hela systemet dessutom. Jag har funderat på att helt och hållet köra Apples lösning med iTunes osv, men kommer alltid på att det inte är acceptabelt med de begränsningar i systemet som Apple tyvärr lägger in. T ex kan men inte köra Spotify denna väg. Så en enkel och välfungerande, riktigt välljudande strömmande lösning kommer att uppskattas så småningom när SqB-lösningen blir "urvuxen". Sonos eller motsvarande känns ännu inte som det lyft som ska till.... / Ulf Quote
Billextreme Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Bluesound stöder 24/192... dessutom fungerar den bra som ett försteg, om man nu saknar ett riktigt dyrt sådant. Mvh /Bill Quote
LarsS Posted February 7, 2014 Posted February 7, 2014 Beep ... @ 149 USD i US of A. Kan denna vara lösningen när utlovad funktionalitet implementeras - - > https://www.thisisbeep.com/ Quote
AlfaGTV Posted February 7, 2014 Posted February 7, 2014 Har t ex just skaffat linjär PSU till SqB och har SqB inkopplad via LAN från en AirportExpress, som får sköta den trådlösa överföringen från datorn (så slipper SqB detta). Som fjärrkontroll används iPeng på en iPad - mycket bekvämt. En nyinskaffad Qantum QX4 före NO Thor hjälper ju upp hela systemet dessutom. Jag fattar lite trögt.. Använder du AirPortexpress'en som en WLAN till LAN omvandlare? Och, sen är jag nyfiken på dina intryck av QX4:an? Tar den hand om störningar på nätet eller vad? Vh Micke Quote
ulfsan Posted February 7, 2014 Posted February 7, 2014 (edited) Jag fattar lite trögt.. Använder du AirPortexpress'en som en WLAN till LAN omvandlare? Och, sen är jag nyfiken på dina intryck av QX4:an? Tar den hand om störningar på nätet eller vad? Vh Micke Första frågan: Stämmer - för att inte belasta SB3 men ändå få trådlös överföring använder jag AE som mottagare av trådlös överföring och sedan nätverkskabel vidare till SB. Det blir stabilare (mindre/ingen buffring) och därmed bättre! Andra frågan: Quatum Qx4 har jag velat prova länge. Är generellt nyfiken på Nordost och vill försöka nå så långt som möjligt (på begagnat-marknaden). Jag blir mer och mer nöjd, men kan inte alltid säga vilken uppgradering det beror på. Är väldigt nöjd nu! Jag ligger nästan alltid "lite efter" vad som är det senaste på marknaden, men har å andra sidan kunnat få ihop en anläggning som låter fantastiskt bra till pengar man klarar som icke-högavlönad. Qx4 tycker jag ger ytterligare detaljrikedom och lugnhet i ljudet och jobbar väldig fint ihop med NO Thor och NO Valhalla-nätkablarna. Som pricken över i-et är den en fin satsning för mig. Jag tror nämligen på strömrening och är noga med rätt fas, stjärnjordning, så lite störningar som möjligt o dyl. Det ger bättre ljud!! / Ulf Edited February 7, 2014 by ulfsan Quote
calle_jr Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Jag tror nämligen på strömrening och är noga med rätt fas, stjärnjordning, så lite störningar som möjligt o dyl. Det ger bättre ljud!! Den strategin har du haft så länge jag minns. I din anläggning har Nordost prioriterats framför nya modeller från både Focal och Lavardin. Men frågan är om det inte var den fascinerande tekniken hos IT som fick dig in på den banan? Quote
AlfaGTV Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Första frågan: Stämmer - för att inte belasta SB3 men ändå få trådlös överföring använder jag AE som mottagare av trådlös överföring och sedan nätverkskabel vidare till SB. Det blir stabilare (mindre/ingen buffring) och därmed bättre! Andra frågan: Quatum Qx4 har jag velat prova länge. Är generellt nyfiken på Nordost och vill försöka nå så långt som möjligt (på begagnat-marknaden). Jag blir mer och mer nöjd, men kan inte alltid säga vilken uppgradering det beror på. Är väldigt nöjd nu! Jag ligger nästan alltid "lite efter" vad som är det senaste på marknaden, men har å andra sidan kunnat få ihop en anläggning som låter fantastiskt bra till pengar man klarar som icke-högavlönad. Qx4 tycker jag ger ytterligare detaljrikedom och lugnhet i ljudet och jobbar väldig fint ihop med NO Thor och NO Valhalla-nätkablarna. Som pricken över i-et är den en fin satsning för mig. Jag tror nämligen på strömrening och är noga med rätt fas, stjärnjordning, så lite störningar som möjligt o dyl. Det ger bättre ljud!! / Ulf Tack för svaren Ulf! Du verkar ha utarbetat en vettig väg framåt för de fysiska delarna av din musikåtergivning. Jag tror definitivt det är rätt väg att gå om man har mognat i sitt val av både musik och ljudsignatur. Jag är själv knappt i farstun när det gäller strömrening, även om jag tydligt hört skillnader på t.ex. strömkablar. Har blivit lovad att få testa Entreq's Minimus, som jag inbillar mig gör ngt liknande som QX4? VH Micke Quote
calle_jr Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Har blivit lovad att få testa Entreq's Minimus, som jag inbillar mig gör ngt liknande som QX4? Nej inte alls. Quantum är nätströmrenare. Minimus dränerar krypströmmar från nät-, signal- eller chassijord. Men lyssningseffekten kan ju vara densamma Kolla här Quote
ulfsan Posted February 8, 2014 Posted February 8, 2014 Tack - och, ja, ni har rätt båda Calle och Micke.... Det får kanske bli en egen tråd att utveckla dessa tankar framöver, så att inte denna tråd (om streaming musik) störs för mycket. Vi har en fascinerande hobby. / Ulf Quote
Harryup Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Om man vill testa om det finns mer att hämta ur Squeezeboxen så skulle jag testa att låta en pc eller mac vara server och stream ut filerna ifrån Nasen. Min erfarenhet är tyvärr att min kraftfulla ReadyNas med full minnesutbyggnad 4GB trots allt inte "låter" lika bra som att låta en MacMini streama. Så det är väldigt vanskligt att bedömma något generellt hur de olika klienterna låter då servern och t.o.m serverprogramversionen påverkar. Jag och några andra testade ett antal firmwares, nätdelar, kablar mm för ett par år sedan. Min åsikt är att jag ännu inte vet hur en Squeezebox låter eftersom det blev både bättre och sämre vid olika uppgraderingar. Så hur digitala källor verkligen låter är riktigt vanskligt att säga något generellt om. Däremot hur mman tycker det låter "för stunden" är ju enklare att säga något om. mvh/Harryup Quote
Recommended Posts