Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ktema spelades med rörsteg som hette AMATI och såg de ut som jultomtens släde tycker jag. Här lät det också riktigt bra . Kött och blod.

Det där rummet gillade min polare. Jag tycker det lät bra men det stack inte ut

• Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Nästa rum såg jag fram emot. Jag har aldrig hört dessa speciella högtalare och förundras alltid över designen och undra vem som kan möblera i dem i ett normalt hem. De ser ut som om de skall stå på ett gammalt engelskt slott och att de är från 1800-talet, minst!!!

Men de har en härlig karisma och ser inte annat än potenta ut.

Jag lyssnade ett tag och tyckte att det lät mycket bra. Sagolik dynamik och det var trevlig lyssning. Men titta bland elektroniken. Spelades det mono??? Hmmm...

Denne man kom fram och beklagade sig. Som jag förstod det hade någon ramlat eller tappat något på ett slutsteget som skulla användas så han fick snörpa ihop det ändå på något vis.

Lödpennan fram och quick fix hägrade. En HiEnd utställares mardröm, som att bryta benet inför Os final.

Han bad mig komma tillbaka nästa dag men det blev det inte tid för. Han lovade i alla fall ännu bättre ljud ffa holografiskt sa han. No shit, menar du det! ;)

Snickers samt 2 mobiler inom räckhåll förstärker panikkänslan. Stackars kille...

När jag var där inne lät dte verkligen inte bra, det liksom skorrade och "sjöng" i högtalarna. Kanske spelade de då stereo med ett trasigt slutsteg? :o För bra lät det inte. Däremot lät det riktigt anständigt i det andra Tannoyrummet.

Posted
Jag pratade inte med någon i detta rum. Men de spelade på Amati när jag var där om jag inte såg fel. Det var en positiv värme och upplösning i detta system.

Faktiskt det bästa jag hört Ktema prestera. Men då har jag ju inte varit his dig Calm! ;)

Du är alltid välkommen om du har vägarna förbi Stockholm !

Får vi se om jag kan ge det systemet en match. ;)

Calm

Posted
Du är alltid välkommen om du har vägarna förbi Stockholm !

Får vi se om jag kan ge det systemet en match. ;)

Calm

Tack!

Vad jag förstår kan du nog ge de flesta system en match.

Posted (edited)

Akustik panel som troligen diffuserar. Rätt fräck men oklart hur effektiv den är. Missade också vad den hette. :blush

_P0F0965.jpg

_P0F0966-1.jpg

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Förutom att träffa Keith Martin, han är ju med överallt, så var det intressant att träffa på IsoTek EVO3 Mosaic Genesis.

_P0F0945.jpg

Dock var Keith upptagen så vi fick prata med hans bror. Han arbetar också i företaget och kunde produkterna utan och innan.

_P0F0947.jpg

Iden med denna produkt är att ha ett lite billigare alternativ till att köpa en Super Titan och en Genesis och bara en låda, som dessutom är rätt liten. Jag tror den skulle gå på runt 70.000kr . Det är en enklare produkt som gör samma sak men inte lika bra och mycket billigare. Front end delen gör om strömmen på liknande sätt som Genesis medans slutstegsdelen "bara" rensar den ström som finns för att behålla 100% snabbhet och dynamik.

Annars är det denna stapel jag drömmer sött om.

_P0F0944.jpg

En ordentligt uppgraderad Evo3 Sigmas fanns så klart på plats och den jobbar både med front end och slutsteg. Viktigt att koppla rätt där bak om man skall testa. Och gör man inte det får man som vi, ett ofrivilligt blindtest. Vi undrade varför det inte lät så bra. (skyller på min mycket gode vän). Väl rätt kopplat så blev det grymt bra. Ett sk "blind idiot test" eller möjligen "idiot blind test". :dead:

_P0F0948.jpg

Edited by Apexorca
Posted

En av alla avdelninger.

_P0F0957.jpg

Det har nästan blivit en nisch i sig på Euphonia att fotografera musikintresserade Hifi-entusiasters mat när de äter. Jag gjorde också det. Mässans klämda macka var god i alla tappningar.

_P0F0954.jpg

Posted

Vi letade efter digitalkällor. Alla orkar jag inte ta upp men denna stack ut lite. Ingen aning om hur den låter. Men Antelope hade ett option med ett atomur för 70.000extra att koppla in om man ville. MSB's klocktrend verkar hålla i sig.

_P0F1104.jpg

Posted (edited)

Ett inte så vanligt märke på våra breddgrader är Wire World. De skall var mycket bra produkter. Vi pratade med ägaren, utvecklaren och hjärnan i företaget. Missade hans namn. Det var en typiskt kaxig Amerikan. Lätt leende brättade han att inga andra kabeltillverkare i världen vet hur man gör kablar. Att de inte använder tester och vetenskap, att de mer eller mindre inte vet vad de håller på med. Wire World skall efter egen utsago veta mer om allt detta som händer i kablar för att de testar mer och kan vetenskapen.

Det enda material som verkligen funkar i kablar är silver...

Det är en myt att silverkablar är ljusa. Det är bara det att de framhäver distorsion i dessa register bättre... på något vis.

Jag kabelfrågan och "vetenskapen" kring den är svår. Det handlar som så ofta om öronen till slut. Men nu skall ju Wire World vara riktigt bra på det också.

Dyraste kabeln överst och vi snackar mycket pengar, som en ny fin bil.

_P0F1145.jpg

Just detta sätt att ha platta ledare är bäst. Bara att flytta dem inbördes ytterst lite förstör allt. Det har Wire World "forskat fram". Inte utan att man undrar om det är för mycket snack här. Men det vet jag inte. Men misstanken finns. Bara det låter bra är jag nöjd.

_P0F1078.jpg

Lite respekt fick dock amerikanen av mig när jag frågade om han hade någon Cat6 kabel. -Nej, det hade han inte eftersom han inte hade gjort någon som var bättre än de som redan finns. Men han vill göra en.

Edited by Apexorca
Posted

Gryphon hade ett imponerande rum. Var där inne alldeles för kort men deras produkter andas kvalitet lång väg. Om man tycker slutstegen har en kraftfull industriell design så är det inget mot högtalarna som är grymt råa. Mycket fräcka men inte i min smak om jag fick möblera med dem i vardagsrummet. Slutstegen däremot gillar jag bättre, de hade fått en plats.

_P0F1133.jpg

_P0F1135.jpg

Posted

Vivid audio spelade i ett rum med en skivspelare från japan som hette Air Force One!!! Va! Men ok, det är bara ett namn.

_P0F1020.jpg

Skivspelaren så ut att genomgått mycket ingenjörskonst och det lät bra. Men inte flög den.

_P0F1016.jpg

Känner inte till elektroniken, men jag var mest intresserad av att hör Vivid Audio's högtalare. Bra men ingen kärlek.

_P0F1015.jpg

Posted (edited)

För de som tvekar på klass-D kan ju testa Jeff Rowland. Grymma produkter.

_P0F1146.jpg

En ny liten för och slutstegskombination Ja liten, den som inte kan hantera denna storlek till sin stereo bor i en tight sparkdräkt. Men 2x ca 200watt var det i stereo och om man brygg kopplade och körde monoblock blev det 500watt.

_P0F1147.jpg

_P0F1148.jpg

Kanske man skulle ha i båten??? ;)

Edited by Apexorca
Posted
Känner inte till elektroniken, men jag var mest intresserad av att hör Vivid Audio's högtalare. Bra men ingen kärlek.

Oj :o

Nu blir det lite bakläxa - elektroniken kommer från det mycket omtalade (och dyra) CH Precision :mm:

Posted (edited)
Skivspelaren så ut att genomgått mycket ingenjörskonst och det lät bra. Men inte flög den.

_P0F1016.jpg

TechDas Air Force One har sitt ursprung hos Micro Seiki som vissa hävdar har byggt de bästa skivspelarna som någonsin tillverkats

- ett begagnat exemplar av de dyraste modellerna betingar idag astronomiska summor :mm:

Fina bilder som vanligt :app:

Edited by eliot
Posted (edited)
Oj :o

Nu blir det lite bakläxa - elektroniken kommer från det mycket omtalade (och dyra) CH Precision :mm:

:black: Jag döljer inte att jag inte kan allt, det hade varit för svårt. ;)

Men jag lär mig gärna, tack för att du fyllde i. Jag anade att det var något extra, de hade utstrålning. Ser dyrt ut.

Edited by Apexorca
Posted
TechDas Air Force One har sitt ursprung hos Micro Seiki som vissa hävdar har byggt de bästa skivspelarna som någonsin tillverkats

- ett begagnat exemplar av de dyraste modellerna betingar idag astronomiska summor :mm:

Fina bilder som vanligt :app:

Tack!

Ja man ser och förstår att någon lagt pannan i djupa veck. Det gillar vi.

Posted

Men jag lär mig gärna, tack för att du fyllde i. Jag anade att det var något extra, de hade utstrålning. Ser dyrt ut.

Mycket fin elektronik som syns allt tätare och oftare på mässorna.

Posted (edited)

Man kan undra hur det lilla Schweiz kan ha och har haft så många välrenomerade hifi-märken:

Goldmund, Nagra, FM Acoustics, Swiss Physics, DartZeel, Soulution, Thales och nu CH Precision

...och det har TAS (The Absolute Sound) gjort och CH Precision har lagt upp artikeln (OBS! PDF) på sin hemsida :mm:

Edit: Länken var fel...

Edited by eliot
Posted

Audio Research eller ARC som vi HiFi folk säger, ;) har ju alltid haft en lite retrokänsla även om de senare produkterna blivit modernare och modernare i designen. Det var visst åt fel håll tyckte ARC som backade ett antal årtionden. Kvalitetskänslan är 100%, och retrodesignen ser verkligen äkta retro ut. Om någon hade sagt att de är från 50 talet eller så hade jag sagt. - Vilket bra skick, efter alla dessa år.

De är ju inte så neutrala i designen längre, nu sticker det verkligen ut. Men jag personligen gillar det.

Nu och då, eller om det var tvärt om.

_P0F1163.jpg

På display.

_P0F0876-1.jpg

Display.

_P0F0878.jpg

Också rören.

_P0F0879.jpg

Posted

Esoteric verkar ha vaknat till liv igen och det ordentligt. Satser på mer förstärkare nu verkar det som.

Min gissning är att de är ruggigt bra. Hörde inte på dessa dock.

_P0F1139.jpg

Bigblue "The Duck (DAC) hunter"!

_P0F1140.jpg

Posted

Tack Apexorca för ett ypperligt reportage med fina bilder. Uppskattar verkligen er alla som vänligt nog förmedlar era upplevelser och kunskaper.

Lasse

Posted
Vivid audio spelade i ett rum med en skivspelare från japan som hette Air Force One!!! Va! Men ok, det är bara ett namn.

Så käckt att använda samma namn på spelaren som Forsells luftlagarade med svänghjul. ;)

/Harryup

Posted (edited)
Tack Apexorca för ett ypperligt reportage med fina bilder. Uppskattar verkligen er alla som vänligt nog förmedlar era upplevelser och kunskaper.

Lasse

:) Tack! Kul att det uppskattas.

Men tyvärr är det något söm händer med färger och upplösning på bilderna när jag exporterar till Photobucket. Bilderna blir ju pixliga tycker jag.

Edited by Apexorca
Posted
Men tyvärr är det något söm händer med färger och upplösning på bilderna när jag exporterar till Photobucket. Bilderna blir ju pixliga tycker jag.

:o

Ja, riktigt dåliga faktiskt ;)

Dom duger gott och uppskattas :)

/byZan

Posted (edited)

Hos Fine Sounds Group finns Wadia.

_P0F0828.jpg

Denna lilla multimaskin går att läsa mer om i Zood's tråd.

Sedan fanns det monoblock osv också. Designen och känslan i prylarna är Mac. Det kunde nästan stått iWadia istället.

_P0F0827.jpg

Men det är snyggt och samtidigt diskret.

Det var bara uppställda för att titta på. Där i alla fall, kan ha funnits i något rum jag missat.

Edited by Apexorca
Posted
Undrar om det går dåligt för Fine Sound Group när de bara har råd till en designer för hela koncernen?..... ;)

:D Han är nog inte själv, men han är boss. Jag är ganska säker på att han har ett team runt sig och att även köper tjänster utifrån. Det är ganska vanligt att det finns en chefsdesigner i en grupp som har lite veto för gruppens profil utåt i deras olika produktgrupper. Det har även t ex Volkswagen-gruppen.

Ju större företag desto högre fasta kostnader och desto större behov av att lansera nya produkter som håller grytan vid liv. Det är så ett företag fungerar. Den som tror att den här typen av företag drivs av någon form av idealism har gått på en nit. De drivs av att få avkastning på sitt satsade kapital. Och tur är väl det om det skall bli någon tillväxt i samhället.