Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Smaken är ju bekant som baken och tur är väl det. Själv tycker jag de är fantastiskt läckra. Ja självklart. Jag utgår bara från vad jag själv tycker. Synnerligen subjektivt helt enkelt. Men full respekt för de som tycker på ett annat sätt. Annars skulle ju inte någon köpa denna högtalare tex. Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Det är egentligen rätt roligt och intressant hur vi betraktar olika varumärken. I Sonus Fabers fall (jag ber om ursäkt till alla som är less på allt S.F snack ) så tror jag det beror rätt mycket på när man upptäckte märket i hur mycket man uppskattar det. Den gamla skolan mot den nya. Jag hoppas att Livio Cucuzza är kvar på S.F för de nuvarande fansens skull. Samtidigt är det lite sorgligt för det finns snart inget kvar av ursprunget. Allt mindre trä och mer moderna material. Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Jag hoppas att Livio Cucuzza är kvar på S.F för de nuvarande fansens skull. Samtidigt är det lite sorgligt för det finns snart inget kvar av ursprunget. Allt mindre trä och mer moderna material. För min del ser jag inte ett självändamål vare sig i design eller ljud att det måste vara massa trä. För mig är det ljudet i sig samt vad designen förmedlar och vilka känslor det ger i min kropp som avgör. Inte materialval i sig. Det är inte mycket trä i en Ford GT 40 tex. men den är rätt vacker ändå. Moderna som skinn, metall, guld och glas, men även den gamla bebrövade spagettin menar du? Jag tycker inte materialen är så moderna förutom på Ex3ema som har kolfiber just nu. För mig är det bra att det sker en utveckling både på design och ljud. Jag tycker inte SF skall hålla kvar vid Snail designen tex. Den mest ursprungliga SF designen för det som gillar sådant. Det är väl bra att de gått vidare från den skulle jag tro. Jag är för utveckling och vill inte bli för nostalgisk på det sättet. Den är fin för vad den är och som en historiskt högtalare men en ny likadan, nej inte för mig. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 För min del ser jag inte ett självändamål vare sig i design eller ljud att det måste vara massa trä. För mig är det ljudet i sig samt vad designen förmedlar och vilka känslor det ger i min kropp som avgör. Inte materialval i sig. Det är inte mycket trä i en Ford GT 40 tex. men den är rätt vacker ändå. Så kan det vara. Snail är ursprunget, innan han F.S hittade sin form. Trä var alltid grunden dock. Till instrumentmakarnas ära. Jag är bara glad att Livio inte är designer på Ferrari, Maserati eller Alfa Romeo. Den sistnämnda ska äntligen skippa sorkdriften till förmån för bakhjulsdrift tack vare en ny VD som förstår märkets stolta historia.... Quote
Bebop Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 (edited) För mig är det bra att det sker en utveckling både på design och ljud. Jag tycker inte SF skall hålla kvar vid Snail designen tex. Den mest ursprungliga SF designen för det som gillar sådant. Det är väl bra att de gått vidare från den skulle jag tro. Jag är för utveckling och vill inte bli för nostalgisk på det sättet. Den är fin för vad den är och som en historiskt högtalare men en ny likadan, nej inte för mig. Det håller jag helt med om. Ibland säger man att ett varumärke måste ha en intressant och bra historia för att leva vidare. Den är också viktig för den interna kulturen. Den förpliktigar sas. Men att produkterna skall se lika ut eller alltid ha ett visst material köper inte jag heller. Men de måste stå för något som känns igen och det tycker jag Sf lyckats bra med. Företag som t ex Dynaudio, McIntosh och Wilson håller mer på med fix på insidan. Ljudmässigt leder det också till utveckling och det kan också ge fördelar i trygga konsumenter som inte känner samma behov av att byta och bättre andrahandsmarknad. Man ser samma sak på t ex Volvo, Mercedes och BMW som hela tiden gör små exteriöra ändringar medan Toyota, Opel och Ford gör stora designförändringar vilket oftast leder till att den utgående modellen ser gammal ut rätt så snabbt och sjunker i anseende. Lilium tilltalar även mitt öga. Edited May 18, 2014 by Bebop Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Väl i det stora rummet konstaterade jag att bakkanalerna är Sonys Faber som man vänt på bottenplatten på för att riktas ner mot publiken. Det var ett 7.0 system med 4 st SF Lilium och alltså 2 st Fityra. Som center var nya SF Homage Vox. Ett antal McIntosh monoblock stod för kraften och något multikanal försteg och processor. Tror det var monoslutsteg MC1.2KV och MC601 som tuffade på. Demade en mängd testlåter, fimer, concerter och live musik. Daft punk med "Get lucky" var nog höjdpunkten. Det spelade på konsert nivåer. Högt alltså. Det lät bra men betydligt bättre i stereostystemet. Vad det visade var nog att det inte knorrade någonstans hur hög volym man än spelade på. Här förstärktes livemusik. Det svängde bra. Paulo Tezzon, utveclingschef, njöt såg det ut som. (Lutar mot pelaren) Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Lilian tilltalar även mitt öga. Jag kallar henne också så ibland men hon heter Lilium. Om du inte menar någon annan. Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 MYCKET trevlig rapportering detta Apex ... Yes! Quote
Bebop Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Jag kallar henne också så ibland men hon heter Lilium. Om du inte menar någon annan. Tack för det... jag har korrigerat mitt inlägg. Läste lite om namnet som är det latinska familjenamnet för lilja (namngetts av Linne) som i sitt ursprung betecknade den ursprungliga vita formen, den sanna liljan. Det kanske har påverkat de vita inslagen. Quote
bigblue Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Det var ett 7.0 system med 4 st SF Lilium och alltså 2 st Fityra. Och du gnäller när jag skriver Moster . Tur för dig att du inte fick till ett extra T där också... Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Och du gnäller när jag skriver Moster . Tur för dig att du inte fick till ett extra T där också... :D Quote
Dynamik Harry Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Strålande bilder Apexorca! Själv just hemkommen från mässan, som jag tycker var bättre i år jmfr med förra året. Mer genomtänkta, utrustade rum. Även mässhallarna på nedre plan var bättre. Saknade bara en av förra årets höjdare. (YG Acoustics Sonja, stora Kronos skivspelaren) Vill inte föregå dina bilder utan skriver till lite allt eftersom. Dynamik-Harry Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Strålande bilder Apexorca! Vill inte föregå dina bilder utan skriver till lite allt eftersom. Dynamik-Harry Tack för det Harry. Ja jag försöker dela upp det lite. Jag har en 600 bilder att ta hand om. Jag hinner inte optimera dem helt så de kommer presenteras rätt obehandlade, men det funkar rätt bra också. Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Och du gnäller när jag skriver Moster . Tur för dig att du inte fick till ett extra T där också... Aj f-n. Quote
A/Wing. Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Tack Apex för dom fina bilderna och det fylliga reportaget förmodar att ni hade det lite småtrevligt där nere Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Tack a/wing. Riktigt kul var det. En helt fantastisk mässa. Grymt strukturerad och buss till och från hotellet ingick. Allt man ville se och mycket mer fanns där. Vi träffade marknadens skarpaste hjärnor och bästa företagare. Påfallande trevliga och sociala hela bunten. I band kom man inte därifrån ottan blev stoppade på väg ut för att de ville veta vad man tyckte eller berätta något intressant. Det var den bästa hiFi skola vi någonsin gått i. Vid sidan av Euphonia så klart. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Rydberg Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 (edited) Väldigt fina bilder! Jag var där i lördags och tog lite kort med min mobil men de blev i regel ganska kass. Var kul mässa och mycket märken man inte sett innan. Ljudet på mässor är ju alltid svårt att sia något om, mycket beroende på att man inte känner till inspelningarna. De jag tycker stack ut lite och som jag hörde var: Rockport Altair Kaiser Acoustics Kawero ...och i viss mån Ocean Way Audio Montecito. Edited May 18, 2014 by Rydberg Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Rockport verkar vara ett intressant märke. Betydligt vanligare på andra sidan atlanten än här har jag förstått. Jag har lite fördomar mot sidomonterade basar och hur de interagerar i ett rum, men fördomar är till för att övervinnas. Quote
Perfect sense Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Rockport + Absolare (magiska produkter...) samt Kaiser Kawero + The Lars tillhörde även mina favoriter (liksom flera andras som jag pratade med under helgen). Quote
K-man Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Uppskattar mycket att ni förmedlar vad ni sett och upplevt!!! Och tjusiga bilder är det som vanligt!!! \\K-man Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Ocean Way Audio Montecito med monstruösa monoblock från VIOLA Audio laboratories var inte helt i min smak. De hade en bra smocka och mycket tryck i basen men sedan saknade jag det innerliga i musiken och ffa i mellanregister och uppåt. Bigblue skojade med mig om att det var Cervin Vega som gjort dessa högtalare och jag trodde honom. Tills han garvade mig upp i ansiktet. Jag såg det som klassiskt imponatorljud. Rockport Altair var en annan sak. Här var det mer ordning, mer Hi End. En dynamisk högtalare med bra kontroll, men även här saknade jag ett uns friskhet. Basen fanns och presentationen var varm. Mycket spelglatt. Musikalisk och rolig att lyssna till. Ett av de mycket bra rummen som jag han med. Kaiser Acoustics Kawero hörde inte jag. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Jag lämnar ju mina omdömen om hur det lät här och var. Jag är medveten om att det är mycket svårt att få till ett riktigt bra ljud på en mässa. För mig har det tagit 3 år tills jag själv tycker att det är riktigt bra, men det kan bli bra mycket bättre ändå. Att på en mässa få perfekt ljud under några dager är nära nog omöjligt. Trots detta lämnar jag ett omdöme. Vissa lyckas bättre än andra och det betyder ändå något tycker jag. Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Jag måste säga att Rockport föll mig i smaken utseendemässigt. Ja, kanske inte så att man faller som en fura, men de var klart fina om än lite svulstiga. Skulle vara roligt att få höra på någon gång. Quote
Rydberg Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Jag tror det innerliga i musiken som du saknade kan bero på rummet som subjektivt hade väldigt låg efterklang jämfört med många andra rum. Det tillsammans musikvalet och den djupa basen lät lite som du säger. Rent, snyggt, torrt, bra drag! Cerwin-Vega fast rent! Nog därför jag skrev "i viss mån", skulle va kul att höra dessa högtalare med lite kammarmusik eller liknande, jag har dem kvar som bubblare hur som helst! De var faktiskt det andra rummet jag gick till och det första var Mårten som tyvärr får se sig slaget av Ocean Way/Viola som jag tyckte var klasser bättre! Mycket beroende på rummet tror jag faktiskt och inte högtalarna (jag hoppas i alla fall det) Kaiser Acoustics Kawero med klassisk musik, det var enda gången under hela dagen jag fick rysningar! Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Kaiser Acoustics Kawero med klassisk musik, det var enda gången under hela dagen jag fick rysningar! Dom var också rätt frän! Snyggt med träfinish! Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Jag håller mig kvar lite hos Sonus Faber som hade det största utbudet på mässan. Krell och Dan D'Agustino var också där. Nya Krell spelade på Olympica III och D'Agustino Momentum integrerad på Amati Futura. Jag måste säga att jag gillar dessa badrumsvågar. De är riktigt fräcka. Jag har trott Krell fortsatt med tung HiFi, men inte. Dessa var otroligt lätta. Bigblue är inte så stark, men kunde lätt lyfta dem med ett finger. När vi försökte förstå varför visade det sig att dessa var helt tomma inuti. Det var dock inte de som spelade med olympica och det var driv och kontroll som vanligt. Krell känns enklare än de tidigare gjort. Även om de kanske spelar lika bra som förut är inte kvaltetsintrycket i närheten. Skrangligare lådor och plastfläkter där bak. Lite spattiga aluminiumprofiler till delar som skall ge en design. Enkelt känns bygget. För mig är det inte alls oviktigt med denna känsla. Oroad för Krell är jag. Men det är klart, lirar det bra får jag omvärdera. Båda Dan och Krell lät bra även om Dan D'Agustino imponerade mer. Men det var ju också en annan nivå på system också. Lite extra bra lär det faktiskt på Futurorna som jag känner väl. D'Agustinos nya integrerade förstärkare lirade otroligt bra. Han vet nog vad han gör den mannen. Fick inte tid att snacka med honom eftersom han såg mycket upptgen ut hela tiden. Dricka kaffe mm. Hmmmm. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Bebop Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Kaiser Acoustics Kawero med klassisk musik, det var enda gången under hela dagen jag fick rysningar! De fanns med på senaste Göteborgsmässan där de spelades tillsammans med Lamms rörhybrid om jag minns rätt. Timbre ryckte in mig från korridoren och vi blev sittande en timme. De lät fantastiskt så jag är inte förvånad. Se Timbres minireportage i länken nedan. Kaiser på Opalen 2012 Quote
YYZ Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Tack för finfina bilder, engagemang och hängivenhet Besöktes även Rosso Fiorentino? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.