Apexorca Posted May 7, 2014 Author Posted May 7, 2014 Jag har faktiskt inte varit i själva stan , jag hoppas dock det blir bra, har bara hört gott om staden När jag var där tog vi en tur till en centralt och fint belägen fästning eller liknande på en höjd. Vi fick en rundtur där det berättades om allt storslaget som funnits därinne, men i varje rum avsutades det med att - Det tog Svenskarna i det 30-åriga kriget och finns inte kvar här. Vi hamnade längre och längre bak i gruppen och smet ut bakvägen, (med fickorna fulla.... nej) men lite pinsamt var det allt. Quote
Perfect sense Posted May 8, 2014 Posted May 8, 2014 Värdefull guide inför mässan till din smarta telefon: IOS: https://itunes.apple.com/dk/app/high-end/id865027440 Android: https://play.google.com/store/apps/details?....itrium.highend Quote
Georg Posted May 11, 2014 Posted May 11, 2014 Tack för tipset på Appen till mobilen. Den kommer nog att behövas. Jag och Therese (frugan) börjar resan söderut redan Imorgon (måndag). Vi ska passa på att mysa runt lite innan vi landar i Munchen på fredag för mässan. Vi ska bl'a besöka detta mycket trevliga spa. http://www.obermaintherme.de/ som vi har varit på för några år sedan. Väl värt ett besök om man är i trakterna. Det pratades om att ev träffas efter mässdagarna. Hur ska vi göra för att ta kontakt. några förslag på detta. Hoppas att vi kan ses där nere. Med goa hifihälsningar Georg&Therese Quote
Apexorca Posted May 15, 2014 Author Posted May 15, 2014 Reser i dag Münchenmässan. Rapport i denna tråd, som faktiskt är en bildtråd även om det inte märkts hittills, med bilder och text från valda delar kommer att följa. Finns mycket kul att leta upp där nere. Quote
Apexorca Posted May 16, 2014 Author Posted May 16, 2014 Lämnar ett soligt sommarväder i Göteborg... ...och landar i München med småregn och 10 grader C. Ett lite bördigt, lätt böljande landskap breder ut sig. Efter en taxifärd från flygplatsen i strax under 200km/h är jag framme. Möter upp bigblue. Tyskarna kan organisera nästan lika bra som bigblue och mässan har en buslinje som stannar på vissa hotell. Vi valde ett sådant hotell. Quote
Apexorca Posted May 16, 2014 Author Posted May 16, 2014 (edited) Teaser: Sonus Faber Lilian i 24k guld, (baktill är det svart läder som pressats så det ser ut som kolfiber.) Edited May 16, 2014 by Apexorca Quote
byZan Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 Lämnar ett soligt sommarväder i Göteborg... ... Kul att ni kom iväg, lite avis är jag trots att jag går omkring här hemma i shorts, solglasögon och att jag slipper lyssna fokuserat Ha det så bra ni kan och jag följer "live" rapporteringen /byZan Quote
Rydberg Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 Jag åker till München ikväll så imorgon ser jag fram emot en heldag på mässan Quote
Apexorca Posted May 16, 2014 Author Posted May 16, 2014 (edited) Först dagen slut. Hinner inte skriva så mycket. Skall ut och äta. Kan bara säga att det är en riktigt bra mässa. Helt ny nivå på HiFi mässa i min värld. Men en bild får ni. Nya Sonus Faber Lilium är fantastiskt vacker. Detta exemplar är 160 cm lång, mörk och klär verkligen i guld. Utstrålning som få. Ingen billig brud precis. Återkommer med mer snaskiga detaljer. Edited May 16, 2014 by Apexorca Quote
calle_jr Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/_P0F0806.jpg Nya Sonus Faber Lilium är fantastiskt vacker. Detta exemplar är 160 cm lång, mörk och klär verkligen i guld. Ingen billig brud precis. Coooool bild, Apex! :mm: Quote
Apexorca Posted May 17, 2014 Author Posted May 17, 2014 (edited) Tack! 24 karat guld kostar visst lite extra och man får tjata lite om man vill ha det tydligen. Tbax från middag mm, mm. Pratar vi byggkvalitet är det bäst av allt skulle jag tro. Pratar vi design är det mer personligt, men i mina ögon är det genialt och på så hög nivå attt vi närmar oss konstvärk i jämförelse med allt annat innom HiFi. Men jag betonar att det bara är smak för mig och en del jag känner. Helt ok om andra tycker det är för mycket eller fult. Men jag och några till älskar det. Som vanligt är det bättre live... Här ordnar vi hur mycket bas vi vill ha... Passiv bas uppåt aktiv neråt. Så klart skall vi tri ampa eller monoblock så blir det 6. Ööööh, dyyyyyrt. ' Mer normal vinkel... Men de hade fler varianter för oss dödliga... Edited May 17, 2014 by Apexorca Quote
zood Posted May 17, 2014 Posted May 17, 2014 Tycker de såg riktigt läckra ut, varför behöva tjata... köp visningsparet;-) Quote
Double A Posted May 17, 2014 Posted May 17, 2014 Tack för fin-fina bilder (som vanligt). Måste va ärlig och säga att ja tänder inte på SF, men ja erkänner att dom verkar ha ett fantastiskt fint hantverk. All respekt för de Nu ser jag fram emot fler spännande produkter och bilder. Ha en underbar mäss dag idag (avensjuk) Quote
new order Posted May 17, 2014 Posted May 17, 2014 (edited) Tack för fin-fina bilder (som vanligt). Måste va ärlig och säga att ja tänder inte på SF, men ja erkänner att dom verkar ha ett fantastiskt fint hantverk. All respekt för de Nu ser jag fram emot fler spännande produkter och bilder. Ha en underbar mäss dag idag (avensjuk) Håller med föregående talare i allt. Kör på Apex! Något jag stör mig på de där högtalarna är att det blir allt mindre trädetaljer på de nya S.F. Och här har de gått så långt att hela bakre delen är klädd i en gummimatta istället för någon snygg tränyans. Kanske företagsekonomiskt. Men inte snyggt. Dina Futuror är typ 50 000 000 ggr vackrare. Edited May 17, 2014 by new order Quote
Apexorca Posted May 17, 2014 Author Posted May 17, 2014 Håller med föregående talare i allt. Kör på Apex! Något jag stör mig på de där högtalarna är att det blir allt mindre trädetaljer på de nya S.F. Och här har de gått så långt att hela bakre delen är klädd i en gummimatta istället för någon snygg tränyans. Kanske företagsekonomiskt. Men inte snyggt. Dina Futuror är typ 50 000 000 ggr vackrare. Tack Det är inte gummi utan präglat skinn, vad jag förstår. Quote
byZan Posted May 17, 2014 Posted May 17, 2014 Fina bilder men undrar hur de ser ut i vekligheten? Ser fram emot merabilder.nu /byZan Quote
Apexorca Posted May 17, 2014 Author Posted May 17, 2014 (edited) Fina bilder men undrar hur de ser ut i vekligheten? Ser fram emot merabilder.nu /byZan Det är svårt att göra dem rättvisa på bild. Mycket spottljus som belyser högtalaren ojämnt är inte bra. Men några bilder jag har kvar på guldvarianten och de visar rätt bra hur guldet ter sig. Edited May 17, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted May 17, 2014 Author Posted May 17, 2014 (edited) Strax intill stod en annan goding och lurpassade. Ex3ma! Den var mindre än vad jag föreställt mig. Det vara bara torrdemo dessvärre, men skall visst spela stort. Edited May 17, 2014 by Apexorca Quote
bigblue Posted May 17, 2014 Posted May 17, 2014 (edited) Detta är ett klassiskt exempel på att hur fina bilder man än tar så går det inte alltid att göra verkligheten rättvisa. När man rör sig runt Lilium-högtalarna ger kurvorna liv åt högtalaren på ett sätt som inte en 2D bild kan förmedla. I mina ögon är de otroligt vackra i verkligheten. Just detta exemplar var belagt med 8x8 cm bladgulds-ark. Enligt mannen bakom verket är detta det största man kan arbeta med. Och tittar man noga ser kan man ana konturerna av arken i mönstret, vilket ger en slags "marmoreffekt". Men som sagt, de fanns att beskåda i andra färger och materialkombinationer. Inte minder än 4 st fanns på plats. Edited May 17, 2014 by bigblue Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Det var ungefär här vi fick syn på Livio Cucuzza som är industridesigner och bestämmer hur allt skall se ut hos Sonus Faber, även de nya Wadia har han skapat. Av någon anledning stannade han till i receptionen så jag han ta en bild. Till vänster i bild syns Lilium McIntosh edition. Bigblue slet tag i honom. Han var entusiastisk och det kändes att han brinner för vad han gör. Först pratade vi allmänt om SF och hans jobb sedan lite mer specifikt om högtalarna. -Kom med! säger Livio. Jag skall ta er till ett annat rum där vi har mer, så skall jag visa er fler varianter av min senaste skapelse Lilium. Det visar sig att den inte är mindre vacker i vanligt lackat trä. Det ät helt klart en rätt stor högtalare men ändå designmässigt en mindre Aida. Men jag tycker Lilium är vackrare. Varenda detalj, varenda vinkel eller materialbit är där av en orsak, utstrålar kvalitet och är en fröjd gör ögat. Den slanka fronten ger den trots allt breda högtalaren en slank upplevelse. Det var stort att få så mycket tid med Livio, som var en kille man direkt gillade. Att han är en designer som skiljer sig från mängden är helt klart och man undrar ju bara om han är för stor för Sonus Faber och kommer att gå vidare. Hoppas inte det. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Här är provlyssningsparet. Spelades med Nya Audio Research serie. På fredagendagen funkade det inte eftersom de hade problem med propparna, så det gick bara att höra med låg volym. Det fixades till Lördagen som tur var. Återkommer till det. Toppen är i glas och här pyser basen ut. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Jag hoppar i tiden och nu är det lördag. Mer folk framför högtalarna och nu spelades det musik. Livio barättade att de sedan The Somus Faber utvecklat deras högtalarbyggen med varenda modell och nu i Lilium är det än högre upplösning och snabbhet i membranen. De nya membranen är som jag förstår det när den tyska agenten förklarade för mig gjorda av SF själva, "in house". Det är 2 delar i högtalare, den bakre som är som en tub med ett baselement i varje ända där det aktiva spelar nedåt och det passiva spelar uppåt. Jag tror därmed att lådan är sluten, men det är än så länge obekräftat. Den främre lådan spelar med det man ser framifrån. Att Sonus Faber inte ligger på latsidan har väl inte undgått någon och i mina öron ar det helt klart inte så att det för den skull blivit ett hafsverk trotts att de spottat ut modellera det senaste. Organisationen i detta företag måsta vara enastående. Fine Sounds Group som äger Sonus Faber, ARC, McIntosh och Wadia och som är riskkapitalister har nu sålt ut sina delar till genuina HiFi-nerdar som varit chefer och utvecklare i respektive företag säger rykten. Ljudet då. Ja, vi var ju hos SF först, i mitten och sist på vår tour. För att jämföra mellan andra rum som vi gillade. Ljudet är helt klart som Livio beskrev det. Rappt, enastående baskontroll, ytterligare ett snäpp upp i närvaron i mellanregistret. Okad upplösning och väldigt öppet ljud. I sweet spot fanns inte högtalare, ljudet svävade fritt. Det var helt kusligt bra. Det spelades blandad musik allt från Trentemöller via rock jazz till lite grov blues. Allt med bravur. Frågade Livio om hur den mäter sig med Aida. Aida har mer djup bas men Lilium är snabbare, öppnare och mer upplöst bal pga de nyutvecklade elementen. Möjligen en ganska jämn match med lite karaktärskillnad uppenbarligen. Aida är helt klart större och kan säkert fulla ut mer. Kommer ni ihåg denna ratt? Enligt den tyska återförsäljaren, som snackade som en klart sämre version av Arnold Schwarzenegger, så kan man justera basen upp eller ner 2db. Det testades med att vrida upp basen och då kan jag inte för mitt liv förstå att Aida kan spela ännu mer. Problemet blir till slut rummet och det märktes i vissa frekvenser då det överladdades. Men annars fick det till akustiken bättre än jag är van vid på mässor och det gällde faktiskt generellt på mässan det lät bra i jättemånga rum. Min sällan såhär bra. Men jag återkommer till fler rum. I gåshud räknat, så var detta bland det bästa, men för att inte ta i för mycket så var det i alla fall topp tre. Men SF hade ett rum till. Där de spelades med McIntosh och Sonus Faber. Detta var nog mer ett "statement" försök. De hade snört ihop ett helt galet system som ingen på jorden kommer att ha, troligen...? Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
bigblue Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Jo då! Dina Futuror ingick ju i denna moster-uppsättning. Även om de här fick en något annorlunda arbetsuppgift Quote
zood Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Gött med bilder och tillhörande intryck Mvh Vill se mer! Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Jo då! Dina Futuror ingick ju i denna moster-uppsättning. Även om de här fick en något annorlunda arbetsuppgift Nu skall du inte vara dum. Hoppas "moster-uppsättning" ??? är ett skämt eller felskrivning. Moster låter inte riktigt som rätt epitet i detta fall. He he. Mer åt monster kanske. Slänger med några bilder till. Vackert! Bigblue i blått strax bakom, oskarp. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
Svanteborg Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Schyssta bilder, tack så mycket för uppladdningarna! De ser helt fantastiska ut Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Det var ungefär här vi fick syn på Livio Cucuzza som är industridesigner och bestämmer hur allt skall se ut hos Sonus Faber, även de nya Wadia har han skapat. Av någon anledning stannade han till i receptionen så jag han ta en bild. Ja, sämre anledningar kan man ju definitivt hitta! Quote
new order Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Sonus Faber kan ju det här med kvalitet och finish. Makalöst bra som vanligt. Kan inte riktigt dela er entusiasm över utseendet. Jag känner inte "det" med dessa. Oavsett färg. Quote
Apexorca Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 (edited) Men innan vi skall gå in i Sonusfaber och mcIntosh "moster-rum" kommer lite bilder på en anna färgsättning på Lilium. Otroligt vacker och den min fru gillar bäst även om jag gillar den röda också. men frugan bestämmer nog färgen om det skall bli ett par... oj vad säger jag. "bli ett par". Det är en dröm. Jag får suga på det men inte omöjligt. Det fräckaste på hela högtalaren som också finns på The SF och Aida är den utanpåliggande träpanelen. På Lilium blir det mycket vackert ihop med skin, trä metall och gummisträngar. Helfigur. Krell var i samma rum som ni ser på väggen bakom. Edited May 18, 2014 by Apexorca Quote
LasseJ Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Smaken är ju bekant som baken och tur är väl det. Själv tycker jag de är fantastiskt läckra. Quote
Recommended Posts