Jump to content

Münchenmässan


Apexorca

Recommended Posts

Just då SMT byggt ett "rum i rummet" fanns här en god möjlighet att få en uppfattning om vad wingar och annan akustikfix gör för upplevelsen. Det var bara att kliva in några meter för att uppleva hur panelerna trollade bort rummet ur ekvationen. Lärorikt och välljudande.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är konstigt vad olika man upplever saker, både jag och min kompis gillade inte SMT-rummet så mycket. Allt för okontrollerad efterklang enligt våran smak. Han sa att han tyckte att det ekade men så hård var inte jag :shy:

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Just då SMT byggt ett "rum i rummet" fanns här en god möjlighet att få en uppfattning om vad wingar och annan akustikfix gör för upplevelsen. Det var bara att kliva in några meter för att uppleva hur panelerna trollade bort rummet ur ekvationen. Lärorikt och välljudande.

Jag kan bara hålla med dig, så upplevde jag också. Det räckte att man satt på sista raden jämfört med första raden så vad det som om man höjde volymen ett snäpp upp. Tydligheten framträdde ganska markant.

Det är konstigt vad olika man upplever saker, både jag och min kompis gillade inte SMT-rummet så mycket. Allt för okontrollerad efterklang enligt våran smak. Han sa att han tyckte att det ekade men så hård var inte jag :shy:

Håller inte med här..... Dom flesta sa att det var bra klang i rummet. Antingen är ni båda ton döva eller så vet ni inte vad ni skall lyssna efter ;)

Det lät bra i Martens rum. Men som sagt, skall man ha ett kontrollerat efterklang så behövs det mer behandling. Detta måste verifieras med mätning. Jag kan förstå att detta inte är praktiskt i alla lägen men det var ändå en bra fingervisning vad ett akustik behandlat rum gör för ljudet och att högtalarna kommer till sin rätt.

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vi är väldigt glada över det enorma gensvar vi fick under och efter mässan. Vi fick till det riktigt bra med Matts hjälp. Det lät bra på de flesta platser men riktigt, riktigt bra om man satt på första raden då man hamnade under taket. På de andra platserna blev det inte samma kontroll och basen kunde slå igenom ibland.

Vi hade lite otur då en hel pall med akustikmaterial försvann på vägen ner till munchen. Vi skulle ha haft tre bassfällor till och ett större tak som säkert hade satt det sista. Jag tror också att man behöver vänja sig vid en mer diffuserande lyssningsmiljö än dito absorberande. Jag föredrar den diffuserande som enligt mig ger en betydligt mer naturlig klang och en kontrollerad men inte för kort efterklang.

Mvh Leif

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med här..... Dom flesta sa att det var bra klang i rummet. Antingen är ni båda ton döva eller så vet ni inte vad ni skall lyssna efter ;)

Antar att du menar tondöva? :) Ja så är det säkert, båda två! För det kan ju inte vara så att vi föredrar rum med täckt golv så man slipper högfrekventa golvreflexer och ett hårdare (och jämt) dämpat rum med kontrollerade reflexer? :shy:

Som jag skrev innan skulle jag aldrig dömma ut en högtalare från en mässa och med okända inspelningar så jag hoppas inte Mårten ser det som kritik mot högtalarna. Jag har inget på fötter för att avfärda dem, jag talar bara om vår väldigt begränsade totalupplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Min bästa ljud på mässan var dessa högtalare, JBL Everest

Ursäkta för suddiga bilder..mobilfoto

DSC00519_zpsea5a57e0.jpg

DSC00520_zpse7ffae55.jpg

DSC00518_zps487d2097.jpg

Bra tryck i basen och spelades bra med varierande musik. Jag satt där ganska länge sista dagen. Men det är klart, jag är för hornhögtalare och JBL har den bästa.

Link to comment
Share on other sites

Antar att du menar tondöva? :) Ja så är det säkert, båda två! För det kan ju inte vara så att vi föredrar rum med täckt golv så man slipper högfrekventa golvreflexer och ett hårdare (och jämt) dämpat rum med kontrollerade reflexer? :shy:

Som jag skrev innan skulle jag aldrig dömma ut en högtalare från en mässa och med okända inspelningar så jag hoppas inte Mårten ser det som kritik mot högtalarna. Jag har inget på fötter för att avfärda dem, jag talar bara om vår väldigt begränsade totalupplevelse.

Hur vet du att det är högfrekvent golvreflex?

Du kan inte uppnå kontrollerade reflexer i dämpat rum, inte dom tidiga reflexer.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du att det är högfrekvent golvreflex?

Du kan inte uppnå kontrollerade reflexer i dämpat rum, inte dom tidiga reflexer.

Nu är vi verkligen OT här men svarar på detta inlägg. Har man ett hårt golv får man ofrånkomligen klang underifrån även vid högre frekvenser. Utan att gå in på detaljer finns det flera anledningar till att man vill undvika denna klang underifrån. Jag fördrar helt klart en tjock heltäckningsmatta i lyssningsrummet.

Går alldeles utmärkt! Man måste faktiskt ha vissa reflexer med för att läka ihop brister som själva stereosystemet står för men det är ett alldeles för komplicerat ämne för att avhandlas i denna tråd.

Slut OT

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Nu är vi verkligen OT här men svarar på detta inlägg. Har man ett hårt golv får man ofrånkomligen klang underifrån av även vid högre frekvenser. Utan att gå in på detaljer finns det flera anledningar till att man vill undvika denna klang underifrån. Jag fördrar helt klart en tjock heltäckningsmatta i lyssningsrummet.

Går alldeles utmärkt! Man måste faktiskt ha vissa reflexer med för att läka ihop brister som själva stereosystemet står för men det är ett alldeles för komplicerat ämne för att avhandlas i denna tråd.

Slut OT

Man lägger ett par eller många Flower wings på golvet, färdigt. Reflexer borta men klangen består och man får rakare frekvensgång på köpet. Har testat detta själv på mitt rum.

Matta bara dödar ljudet.

Men jag håller med att det är OT men detta här är en reality check....

jag och alla andra var i rummet och när Anne Bisson lyssnade på sin nya skiva och när vi såg hennes hak släpp lade sig och sa att hon hörde detaljer i sin inspelning hon aldrig upplevt tidigare. Hon fick ju också stående applåder efter att hon presenterade sig själv i rummet.

Bättre bedömning av hur rummet låter som kan sin egen inspelning och sin egen låt bättre än någon annan säger rätt mycket.

Marten Blog

Link to comment
Share on other sites

Vi hade lite otur då en hel pall med akustikmaterial försvann på vägen ner till munchen. Vi skulle ha haft tre bassfällor till och ett större tak som säkert hade satt det sista. Jag tror också att man behöver vänja sig vid en mer diffuserande lyssningsmiljö än dito absorberande. Jag föredrar den diffuserande som enligt mig ger en betydligt mer naturlig klang och en kontrollerad men inte för kort efterklang.

Ja, där har vi förklaringen. Synd att en hel pall försvann.

Har man väl vants sig vid denna diffuserande miljö så finns det INGEN återvändå till en absorberande miljö, så är det bara.

Speciellt om vi håller oss till SMT produkter

Link to comment
Share on other sites

Man lägger ett par eller många Flower wings på golvet, färdigt. Reflexer borta men klangen består och man får rakare frekvensgång på köpet. Har testat detta själv på mitt rum.

Dom där rosorna på golvet lämnar aldrig mitt rum :mm:

Om Anne tyckte det var bra så måste man tro henne. Hon är defenitivt inte tondöv :blush

Link to comment
Share on other sites

Jag märkte också skillnaden från längre bak till längre fram i rummet. På första raden kändes plötsligt rummet större och ljudet fick betydligt mer luft. Jag hörde en del bas bummel på vissa frekvenser i en låt som demades så några fler basfällor hade säkert hjälpt.

Jag upplever också en ovana vid så mycket diffusion men jag vänjer mig och uppskattar det mer för varje gång. Det är klart bättre väg att gå än att dämpa för mycket tycker jag. Man få mer naturligt liv i ljudet med diffusion.

Link to comment
Share on other sites

Rockport Altair lät riktigt bra. Elektroniken som leder tankarna till GB Sandwich, Absolare har jag inte tidigare stiftat bekantskap med. Hela detta system presterade i absoluta toppklass och var bland de bästa på mässen.

_P0F0997.jpg

_P0F1002.jpg

_P0F0999.jpg

_P0F0996-3.jpg

Fetare strömkablar har jag inte skådat. Märket syns på bilden.

_P0F1012.jpg

_P0F1013.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här lät det bra också men hade väntat mig mer faktiskt. Constellation samt Wilson Alexia.

_P0F1063.jpg

Argo, integrerad. Liten smidig, dyr. säkert grymt bra.

Den torrdemades bara.

_P0F1068.jpg

_P0F1066.jpg

Vill man ta ut svängarna och få det att sväng lite till, kan man ju köpa Hercules2.0. En best till slutsteg.

_P0F1070.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Mera horn. Detta system spelade storslaget och djupt.

Ytterligare en fantastisk personlighet som delade och när vi var på väg ut fick vi inte gå utan fick höra mer om detta system delningsfilter mm, mm. Vi satte oss igen och fick mannen att koppla ut de båda bashornen för att se hur det lät. Slutsatsen blev att bashornen behövdes mycket i detta system.

_P0F1071.jpg

_P0F1073.jpg

Fono Acustica var visst kablarna. Vius Audios nya store steg drev det hela, Jag frågade om det verkligen behövdes? Svaret var, - Så klart inte. Oklart varför de använde det. Men det såg coolt ut.

_P0F1072.jpg

För att förstå hur brutalt stort det är så ligger i telefon bredvid som jämförelse.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

_P0F1008.jpg

det var en massa hornsystem som också lät mycket bra.

Anima hornhögtalare var inget undantag.

Jag blev nyfiken på Anima och upptäckte då att företaget heter TuneAudio och kommer från Aten ;)

....och jag kände då igen en högtalare som jag såg på SweetSpot:

Redovisningen fortsätter... En kul grej med Sweetspot är att där dyker upp lite nya produkter. En av dessa var grekiska Tune Audio som ställde ut någon form av hornkonstruktion. Modellen hette Marvel. Med 97dB's känslighet som behövdes inte mycket kraft att få fart på dem. Leben med sina 12 eller 15 watt passade utmärkt. Det var bra sväng i dessa skapelse med luftig spelstil. Akustiska gitarrer lät väldigt naturtroget. Upplevde dem rätt så känsliga var man satt och lyssnade.

CD-spelaren kom från Copeland som vi inte hör så mycket av i Sverige för närvarande.

xx54.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det hade lagts ner mycket tid och pengar på demorum och även på fasaden därtill.

Devialet satte nytt rekord i blänk. Jag har hört Devialet rätt mycket så vi kika bara in snabbt, men fasaden var värt ett foto.

_P0F1058.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

I detta rum visade Kharna upp sin nya Kharma Elegance dB11-S. Detta rum var också i klass med de bästa. Riktigt hög klass på återgivningen. Rummet var som ni ser superstylat och det var riktigt trevlig miljö att lyssna i. Kraft och kontroll men lite väl dämpat för min smak. Timbren försvann lite. De hade lagt ut en egen matta som var grymt tjock och egen vägg som var som en madrass. Tänk vad lite vingar här och där hade gjort. Då kanske det hade varit mässans bästa ljud?

_P0F1053.jpg

_P0F1054.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nolas eget rum var stort och de hade placerat en kvinna bredvid högtalare. Hon bara satt där och såg uttråkad ut. Måste känts lite uttittat. Det lät rätt bra men de låtar jag fick höra var lite hårda i återgivningen och jag saknade botten och något uns värme. Detta var inte mitt favoritrum, men betonar att det bara är mässljud. Det spelades på NOLA Baby Grand Reference Gold, men det finns några hack till uppåt i produktutbudet.

_P0F1039.jpg

Nolas klassiska lösning för de övre registren ger inte något lådljud. ;)

_P0F1044.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ktema spelades med rörsteg som hette AMATI och såg de ut som jultomtens släde tycker jag. Här lät det också riktigt bra . Kött och blod.

_P0F1050.jpg

Om man leker lite med vidvinklarna (14mm) så kan man få Ktema Accordo att se ännu mer osymmetrisk ut.

_P0F1051.jpg

_P0F1049.jpg

Något man såg hela tiden var att man placerar datorn på DACen. Detta var något vi pratade om med Larry från MSB. Han sa att det var ett bra sätt förstöra en massa väljud på. Hans bestämda råd var att aldrig ställa datorn på DACen. Den största delen av utställarna hade det dock så.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ktema spelades med rörsteg som hette AMATI och såg de ut som jultomtens släde tycker jag. Här lät det också riktigt bra . Kött och blod.

_P0F1050.jpg

Om man leker lite med vidvinklarna (14mm) så kan man få Ktema Accordo att se ännu mer osymmetrisk ut.

_P0F1051.jpg

_P0F1049.jpg

Något man såg hela tiden var att man placerar datorn på DACen. Detta var något vi pratade om med Larry från MSB. Han sa att det var ett bra sätt förstöra en massa väljud på. Hans bestämda råd var att aldrig ställa datorn på DACen. Den största delen av utställarna hade det dock så.

Namnet Amati för onekligen tanken till att detta skulle vara något som Franco Serblins svärsons företag tagit fram. Har du någon ytterligare uppgift om dessa rörsteg? Körde man med dessa på mässan när du lyssnade?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Namnet Amati för onekligen tanken till att detta skulle vara något som Franco Serblins svärsons företag tagit fram. Har du någon ytterligare uppgift om dessa rörsteg? Körde man med dessa på mässan när du lyssnade?

Calm

Jag pratade inte med någon i detta rum. Men de spelade på Amati när jag var där om jag inte såg fel. Det var en positiv värme och upplösning i detta system.

Faktiskt det bästa jag hört Ktema prestera. Men då har jag ju inte varit his dig Calm! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum såg jag fram emot. Jag har aldrig hört dessa speciella högtalare och förundras alltid över designen och undra vem som kan möblera i dem i ett normalt hem. De ser ut som om de skall stå på ett gammalt engelskt slott och att de är från 1800-talet, minst!!!

Men de har en härlig karisma och ser inte annat än potenta ut.

Det är tags för Tanoy och modellen

_P0F1026.jpg

_P0F1029.jpg

Stora kuber.

_P0F1024.jpg

_P0F1028.jpg

Jag lyssnade ett tag och tyckte att det lät mycket bra. Sagolik dynamik och det var trevlig lyssning. Men titta bland elektroniken. Spelades det mono??? Hmmm...

_P0F1023.jpg

Denne man kom fram och beklagade sig. Som jag förstod det hade någon ramlat eller tappat något på ett slutsteget som skulla användas så han fick snörpa ihop det ändå på något vis.

Lödpennan fram och quick fix hägrade. En HiEnd utställares mardröm, som att bryta benet inför Os final.

Han bad mig komma tillbaka nästa dag men det blev det inte tid för. Han lovade i alla fall ännu bättre ljud ffa holografiskt sa han. No shit, menar du det! ;)

_P0F1030.jpg

Snickers samt 2 mobiler inom räckhåll förstärker panikkänslan. Stackars kille...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...