Jump to content

CES 2014


Perfect sense

Recommended Posts

Hej på er,

vi har det bra här i Las Vegas och får överväldigande bra omdömen från de flesta. Med Pass Labs XS300 mono block och MSB digital så låter det i princip lika bra (eller bättre tycker Jörgen) som i vårt showroom i Göteborg. Pass Labs blocken är absolut de bästa förstärkarna vi har någonsin spelat med.

Att vi har får ett eller ett par negativa kommentarer är svårt att förstå, men kanske det inte var deras "kopp te" helt enkelt. Vi har haft inne de flesta tyngre recensenterna och de har alla har varit samstämmigt mycket positiva. En av de mest kända sa till mig "simply the best", om han menade på mässan eller någonsin vet jag inte, men det är inte en dålig kommentar i alla fall :) .

Hälsningar från sol och 18gr i Las Vegas.

Hej!

Gott att höra...då är det i ordning...och mina tankar bekräftade! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ha åsikter om att prislappen på grejerna i rummet ligger bortom all "normal" verklighet men betvivlar inte för en sekund att det låter bra i Mårtenrummet. Både "Mårten" och Magic Matts är skickliga yrkesmän.

Som jag skrev tidigare tror jag det var just prislappen som låg bakom den ljumma kritiken från SoundStage. Hade systemet stått i ett vanligt, obehandlat hotellrum kunde man kanske befara att det var anledningen men inte med Matts vid spakarna.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare tror jag det var just prislappen som låg bakom den ljumma kritiken från SoundStage. Hade systemet stått i ett vanligt, obehandlat hotellrum kunde man kanske befara att det var anledningen men inte med Matts vid spakarna.

hej Hasse

Jag delar din uppfattning, via Gurkan har Magic Matts sagt att folk som lyssnat i "Mårtenrummet" är extremt imponerade av ljudet (då tittar man inte på prislappen)

Personligen tycker jag det är kul att lyssna på något riktigt bra även om man själv aldrig kommer att kunna köpa det

tommy

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag det är kul att lyssna på något riktigt bra även om man själv aldrig kommer att kunna köpa det

tommy

man skall aldrig säga aldrig, men när man under många år byggt upp en genomtänkt och fungerande anläggning, med ett vettigt bruksljud,

så är det helt klart de extrema grejerna som ger ytterligare inspiration och drömmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte man skall lägga för mycket vikt vid omdömen som "sounds like shit" utan vidare kommentarer annat än prislappen.

Syftar du på kommentaren som fanns på Wizards High End blog? Man kan ju ta den med ett par ton salt eftersom Wizard antagligen inte ens lyssnat på dem men gärna utger sig för att ha ägt och/eller lyssnat på allt.

Med tanke på Martens makalösa högtalare i samtliga prislägen så kan jag inte tänka mig annat än att de låter otroligt.

Link to comment
Share on other sites

Syftar du på kommentaren som fanns på Wizards High End blog? Man kan ju ta den med ett par ton salt eftersom Wizard antagligen inte ens lyssnat på dem men gärna utger sig för att ha ägt och/eller lyssnat på allt.

Det låter ju inte som en hyvens prick :unsure:

Jag har aldrig träffat honom, men han har snott många av våra bilder.

Förstod aldrig vitsen med att mata på med produktnamn+pris+foto och inget mer. Men det har alltså blivit lite mer substans i den bloggen numer förstår jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er,

vi har det bra här i Las Vegas och får överväldigande bra omdömen från de flesta. Med Pass Labs XS300 mono block och MSB digital så låter det i princip lika bra (eller bättre tycker Jörgen) som i vårt showroom i Göteborg. Pass Labs blocken är absolut de bästa förstärkarna vi har någonsin spelat med.

Att vi har får ett eller ett par negativa kommentarer är svårt att förstå, men kanske det inte var deras "kopp te" helt enkelt. Vi har haft inne de flesta tyngre recensenterna och de har alla har varit samstämmigt mycket positiva. En av de mest kända sa till mig "simply the best", om han menade på mässan eller någonsin vet jag inte, men det är inte en dålig kommentar i alla fall :) .

Hälsningar från sol och 18gr i Las Vegas.

Jag håller med Jörgen att vårt rum lät bättre än någonsin tidigare. Mycket förstås tack vara akustikgrejerne från Svanå, men också att allt i rummet låg på en mycket hög nivå och spelade mycket fint ihop.

Mina Nya Jorma Statement högtalarkablar fanns det 2 par av och inuti Martens högtalare finns 60 meter av denna nya kabel. Jag är mycket stolt att ha varit med om detta rum och det har gett en rivstart på mina nyaste, bästa och dyraste kablar hitills.

17 par sålda direkt vid starten! Jag har aldrig varit med om en sådan rivstart. Egentligen hade jag sagt redan förra året att jag inte skulle ställa ut mer på CES, men blev övertalad att komma med ändå. Vilket jag gjorde och det ångrar jag inte nu.

Hälsningar från ett soligt 28 grader varmt Californien där vi tar igen oss lite med valskådning och annat kul några dagar innan det blir hemresa till kalla Sverige igen.

Mvh, Jorma

Link to comment
Share on other sites

hej Hasse

Jag delar din uppfattning, via Gurkan har Magic Matts sagt att folk som lyssnat i "Mårtenrummet" är extremt imponerade av ljudet (då tittar man inte på prislappen)

Personligen tycker jag det är kul att lyssna på något riktigt bra även om man själv aldrig kommer att kunna köpa det

tommy

hej

Om ni har missat det, till och med John Atkinson på Stereophile har förstått att Magic Matts är "magic" när det gäller rumsakustik se länk http://www.stereophile.com/content/smt-cei...enmeinwald-room

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske är ute och cyklar men undrar varför Marten byter elektronik hela tiden??

Jag uppfattar Coltrane med den bestyckning och filter som väldigt finkänsliga instrument.

Det framstår som våghalsigt att köra nya grejer varje större mässa.

Jag har själv kopplat superfina förstärkare till olika högtalare, och ibland funkar det, ibland inte.

Detta är ju självklart Marten medvetna om, så jag fattar inte.

Obs! Jag har inte själv lyssnat på denna setup, utan reflekterar bara på uttalandet från Soundstage. Jag minns dock tex när man bytte till Einstein. Det tog några månader innan dessa var hopmatchade med filter etc. Men då lät det riktigt bra - i mina öron en milstolpe för Marten. Tror det var våren 2008.

Link to comment
Share on other sites

Dom kanske skulle hållt sig till Einstein!

Hej på er,

vi har det bra här i Las Vegas och får överväldigande bra omdömen från de flesta. Med Pass Labs XS300 mono block och MSB digital så låter det i princip lika bra (eller bättre tycker Jörgen) som i vårt showroom i Göteborg. Pass Labs blocken är absolut de bästa förstärkarna vi har någonsin spelat med.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar tunt med rapporter kring våra svenska vänner i Las Vegas, men mässa är alltid mässa. Så antagligen kommer mera när man kommit hem och summerat intrycken och graderat upplevelserna.

Här kommer dock ett ytterligare från John Atkinson.

http://www.stereophile.com/content/marten%...trane-supreme-2

Verkar som alla som lyssnat har positiva upplevelser i bagaget.

Men trist att någon tydligen lyckats punktera ett membran.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det verkar tunt med rapporter kring våra svenska vänner i Las Vegas, men mässa är alltid mässa. Så antagligen kommer mera när man kommit hem och summerat intrycken och graderat upplevelserna.

Här kommer dock ett ytterligare från John Atkinson.

http://www.stereophile.com/content/marten%...trane-supreme-2

Verkar som alla som lyssnat har positiva upplevelser i bagaget.

Men trist att någon tydligen lyckats punktera ett membran.

Calm

Michael Fremer skrev i analog planet att ljudet var otroligt bra se länk http://www.analogplanet.com/content/intern...l-ces-2014-wrap

och att de som tyckte annorlunda har fel.

membranet som punkterades var på ett löst element, inte på högtalarna

tommy

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

Michael Fremer skrev i analog planet att ljudet var otroligt bra se länk http://www.analogplanet.com/content/intern...l-ces-2014-wrap

och att de som tyckte annorlunda har fel.

membranet som punkterades var på ett löst element, inte på högtalarna

tommy

Skönt att det var på ett löst element!

Kunde inte se att det saknades något i högtalarna på bilderna i vart fall.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det var ett löst element som ett klåfingrigt fruntimmer körde nageln i och sedan snabbt sprang ut ur rummet.

Säkert den dyraste nagelfil hon använt! ;):D

Ja allt kan tydligen hända på mässa! :(

Grattis till försäljningsframgången med nya kabeln, låter som det var värt besöket i Las Vegas! :mm::)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Säkert den dyraste nagelfil hon använt! ;):D

Ja allt kan tydligen hända på mässa! :(

Grattis till försäljningsframgången med nya kabeln, låter som det var värt besöket i Las Vegas! :mm::)

Calm

Tackar för gratulationen.

CES sålde 2 par så här långt, det blir nog fler så den mässan kanske går runt, men resterande såldes på att jag tog med prototyperna till Taiwan i augusti.

5 par blev beställda dit efter att dom hade testats på mässan inför min distributör och några VIP-kunder.

Sedan spreds detta ut i världen via forum och nättidningar och det kom in beställningar under hösten/vintern från olika håll i världen.

CES på High Performance Audio-avdelningen var min 12,e gång där och förmodligen den sista. Det har aldrig varit så glest med folk i korridorerna som i år.

Det är i USA som här för många mässor numera och det blir till att välja ut dom som är intressantast.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig det.

CES är ju välkänt, men framstår som alldeles för bred för en som aldrig varit där.

Vilken tror du skulle passa bäst för euphonianer?

Hoppas att München ligger högt upp på listan :). Detta blir mitt första "internationella" besök på en hifimässa.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig det.

CES är ju välkänt, men framstår som alldeles för bred för en som aldrig varit där.

Vilken tror du skulle passa bäst för euphonianer?

Munchen, och inte bara för mässan. Den går alltid i maj och då brukar det vara trevligt i Munchen med oftast fint väder och trevliga uteserveringar i stan.

Men inte alltid, dom senaste 2 våren har det varit runt 25 grader och soligt.

Men det kan vara lite osäkert i maj, med regn och tom. snöblask som ju är bättre för mässan då det kommer fler besökare.

Munchen är ju inte så långt bort heller, drygt 2 timmars flyg, jämfört med CES som tar minst 15 till 16 timmar totalt.

För min del är också Hongkong och Taipei i augusti viktiga. Och Kina där det har varit lite olika platser, Guangshou (Canton), Shantou och senast i november 2013 då vi var i Xiamen.

Hongkong är min favorit och där har jag varit 25 gånger nu, inte enbart för Hongkongmässan. Hongkong ligger centralt i asien med ett par timmars flyg till Vietnam, Fillipinerna, Taiwan osv. och

nära Kina så där brukar jag landa ett par tre dagar och ställa om tiden innan jag åker vidare. Nästa gång blir i slutet av mars via Hongkong till södra Taiwan för en mässa.

Link to comment
Share on other sites

hej

Om ni har missat det, till och med John Atkinson på Stereophile har förstått att Magic Matts är "magic" när det gäller rumsakustik se länk http://www.stereophile.com/content/smt-cei...enmeinwald-room

hälsar tommy

det är flera som skriver om "Mårten-rummet" och "Magic" Matts se länk http://dagogo.com/ces-2014-interesting-rooms

tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hits and Misses at CES 2014

While the Marten Coltrane Supreme II loudspeaker didn’t sound downright bad, it sure didn’t sound great. For the $450,000 USD a set of these costs, the implications are horrendous. C’mon, guys. Maybe the room acoustics were really poor, maybe the electronics were a bad match -- whatever the case, for the money being asked for a setup like this, the sound should be transcendent. It wasn’t.

201403_marten.jpg

The Magico S3 loudspeaker ($22,600/pair) sounded considerably better in every respect than the Marten Coltrane Supreme II -- which costs 20 times as much. I would dare to say that the Magico has more technology and premium parts, inside and out, than most superspeakers now on the market. This model offers crazy-good sound for its price -- for any price, actually. The S3 may have the highest ratio of cost to performance of any Magico model yet.

Hit and Misses at CES 2014

Link to comment
Share on other sites

Hej,

systemet var tydligen inte allas kopp te, men de flestas:

http://dagogo.com/ces-2014-interesting-rooms

"the tour de force Marten Supreme II system driven by Pass Xs series electronics which was clearly and by a rather wide margin the best sound I heard" Fred Crowder

http://www.stereophile.com/content/marten’...trane-supreme-2

"it sounded delicately detailed, with a superbly stable rendering of the recording venue" John Atkinson

http://www.positive-feedback.com/Issue71/ces20141.htm

"the big and amazing Marten Coltrane Supreme 2. Listening to Miles Davis on a Bergmann Statement with Ortofon MC Anna. Floored" Pete Davey

http://www.positive-feedback.com/Issue71/ces20147.htm

"I was so amazed by the sound of the Marten Coltrane Supreme 2, What else can I say, other than anyone who considers themselves an audiophile or hifi enthusiast, should make an attempt to hear these someday" Steve Lefkowicz

http://www.analogplanet.com/content/intern...l-ces-2014-wrap

"So what were the sonic highlights at the show? I thought the Coltrane Supreme II speakers driven by Pass Labs amps sounded superb and solid. Full spectrum dynamically and in terms of frequency response and these speakers delivered." Michael Fremer

http://www.hifiplus.com/articles/ces-2014-...speakers-15000/

"This last was a huge statement of loudspeaker intent; 16 drive units per side, standing almost 6’ tall in its stocking’d feet and weighing in at more than 500lb, this long-time-coming statement of Swedish intent, claimed by the company to be the best speaker in the world. Sadly, we didn’t get a chance to hear the best speaker in the world, but those who did all reported it sounded very good indeed" Alan Sircom

http://www.audiostream.com/content/ces-miscellany

"These Marten Coltrane Supreme 2 speakers did not sound like big speakers. Stunning" Michael Lavorgna

Edited by Mårten Design
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...