Perfect sense Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 (edited) Världens största hemelektronikmässa - CES i Las Vegas - har inletts. Vi rapporterar löpande (Facebook) på tryggt och behörigt avstånd ifrån kaoset på mässgolvet Edited January 8, 2014 by Perfect sense Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Tack . Vi svenskar kanske är lite extra intresserade av Martens värstingrigg på CES där även Svanå Matts är delaktig. Kan ses bland Leo´s alla foton (scrolla ner en bit) Supreme 2/Pass Labs/MSB/Bergmann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Tack . Vi svenskar kanske är lite extra intresserade av Martens värstingrigg på CES där även Svanå Matts är delaktig. Kan ses bland Leo´s alla foton (scrolla ner en bit) Supreme 2/Pass Labs/MSB/Bergmann Ja, en helt sanslöst imponerande satsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 ... där även Svanå Matts är delaktig. Supreme 2/Pass Labs/MSB/Bergmann Han har tillbringat en del tid vid ritbordet igen ser jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Ja, det var en rejäl satsning...men matchning åt flera håll! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeX Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ny diffusor i taket av Svanå? Varför kör han inte med sina rosor, tro? Eller är det lampor? Finns det några fler intryck av hur det går för grabbarna från göteborg? Ser ut som en riktigt spännande satsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ja, det verkar vara en ny diffusor....se Martens blog.... http://marten.se/blog/ \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Tack . Vi svenskar kanske är lite extra intresserade av Martens värstingrigg på CES där även Svanå Matts är delaktig. Kan ses bland Leo´s alla foton (scrolla ner en bit) Supreme 2/Pass Labs/MSB/Bergmann Läckert att se de nya Marten-högtalarna med Pass-Lab elektronik och inte minst SMT:s nya klurigheter med skålar i taket. Är det någon som läst några kommentarer om hur det låter? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Läckert att se de nya Marten-högtalarna med Pass-Lab elektronik och inte minst SMT:s nya klurigheter med skålar i taket. Är det någon som läst några kommentarer om hur det låter? Calm SoundStage skriver så här; "Marten's new flagship loudspeaker is the Coltrane Supreme II, which has a lot of drivers: one 20mm upper-treble diamond tweeter, one 51mm lower-treble diamond tweeter, one 5" ceramic midrange, one 8" aluminum midbass, and six 8" bass drivers. The retail price is $450,000/pair, which we found mindboggling because the appearance and sound weren't all that great." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 (edited) Mer bilder ifrån Marten rummet. http://cybwiz.blogspot.se/2014/01/marten-c...-with-pass.html Edited January 9, 2014 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeX Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Inga roliga omdömen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Mässa är ju mässa och har man en stor prislapp så kommer man få höra det ena och det andra. Det såg iaf riktigt proffsigt utställt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jag kanske är ute och cyklar men undrar varför Marten byter elektronik hela tiden?? Jag uppfattar Coltrane med den bestyckning och filter som väldigt finkänsliga instrument. Det framstår som våghalsigt att köra nya grejer varje större mässa. Jag har själv kopplat superfina förstärkare till olika högtalare, och ibland funkar det, ibland inte. Detta är ju självklart Marten medvetna om, så jag fattar inte. Obs! Jag har inte själv lyssnat på denna setup, utan reflekterar bara på uttalandet från Soundstage. Jag minns dock tex när man bytte till Einstein. Det tog några månader innan dessa var hopmatchade med filter etc. Men då lät det riktigt bra - i mina öron en milstolpe för Marten. Tror det var våren 2008. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Jag kanske är ute och cyklar men undrar varför Marten byter elektronik hela tiden?? Jag uppfattar Coltrane med den bestyckning och filter som väldigt finkänsliga instrument. Det framstår som våghalsigt att köra nya grejer varje större mässa. Jag har själv kopplat superfina förstärkare till olika högtalare, och ibland funkar det, ibland inte. Detta är ju självklart Marten medvetna om, så jag fattar inte. Obs! Jag har inte själv lyssnat på denna setup, utan reflekterar bara på uttalandet från Soundstage. Jag minns dock tex när man bytte till Einstein. Det tog några månader innan dessa var hopmatchade med filter etc. Men då lät det riktigt bra - i mina öron en milstolpe för Marten. Tror det var våren 2008. När jag lyssnade på Coltrane II hos Marten med Martens egna steg lät det grymt bra. Kanske det bästa jag hört. Så jag undrar om det verkligen kan ha låtit dåligt. Det är inte rimligt. Jag tror Marten har provspelat med Pass innan nämligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ja, håller med om att det låter märkligt....men mässor är mässor, helt klart....men med en sådan satsning så borde det inte spela någon roll att det är mässa...har man lagt så mycket pengar i mässan kan man lägga lite till så att rummet blir ok... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeX Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ja, håller med om att det låter märkligt....men mässor är mässor, helt klart....men med en sådan satsning så borde det inte spela någon roll att det är mässa...har man lagt så mycket pengar i mässan kan man lägga lite till så att rummet blir ok... \\K-man Hur menar du? Svanå verkar ha gått all-in på att fixa rummet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Hur menar du? Svanå verkar ha gått all-in på att fixa rummet... Ja, det var lite det jag menar...att det borde inte vara "mässa" problem i detta...så det låter märkligt att det inte skulle vara bra.... Ser att det nog blev lite märkligt formulerat... Vad jag försökte få fram var att när man satsat så mycket och gjort allt för att det skall bli super.....men ändå blir det inte som man tänkt när man väl är där(det finns många märkliga saker som kan spela in)...så gödslar man lite till....och det tror jag att det gänget skulle göra, så jag har svårt att tro att det inte låter så som utställningsgänget önskar. Hmm...blev det tydligare? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 När jag lyssnade på Coltrane II hos Marten med Martens egna steg lät det grymt bra. Kanske det bästa jag hört. Så jag undrar om det verkligen kan ha låtit dåligt. Det är inte rimligt. Jag tror Marten har provspelat med Pass innan nämligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Låter det inte osannolikt att ljudet skulle haverera pga Pass Labs top-of-the-line-steg eller övrig elektronik som användes? Att de har provspelat innan gör det än mer osannolikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
- Marten - Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Hej på er, vi har det bra här i Las Vegas och får överväldigande bra omdömen från de flesta. Med Pass Labs XS300 mono block och MSB digital så låter det i princip lika bra (eller bättre tycker Jörgen) som i vårt showroom i Göteborg. Pass Labs blocken är absolut de bästa förstärkarna vi har någonsin spelat med. Att vi har får ett eller ett par negativa kommentarer är svårt att förstå, men kanske det inte var deras "kopp te" helt enkelt. Vi har haft inne de flesta tyngre recensenterna och de har alla har varit samstämmigt mycket positiva. En av de mest kända sa till mig "simply the best", om han menade på mässan eller någonsin vet jag inte, men det är inte en dålig kommentar i alla fall . Hälsningar från sol och 18gr i Las Vegas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Att vi har får ett eller ett par negativa kommentarer är svårt att förstå, men kanske det inte var deras "kopp te" helt enkelt. "Surt sa räven", prislappen kanske inte var deras kopp te . Kul att det går bra för er på andra sidan pölen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Att det skulle vara dåligt ljud tror jag inte en sekund på! Men det är väl som alltid en fråga om tycke och smak och kanske en del amerikaners förkärlek till fläskig bas. I USA skall allt vara stort och imponerande och de har ibland svårt med det förfinade och det gäller även diskantpresentationer. Om vi tittar på utvecklingen av deras egna stora högtalartillverkare så har de gått mer mot den europeiska smaken vad gäller just dessa områden. Elektronikval styrs ofta av importörens/distributörens egna varumärken dvs vem kommer att sälja och marknadsföra högtalarna i ett visst land. Sedan måste det naturligtvis matchas så att det blir optimalt med vad som skall kopplas in i systemet. Det är därför vi ser olika kombon i olika världsdelar precis som i Sverige. Egentligen inget konstigt i det. Hur det ser ut i just detta fall har jag ingen aning om, men en fördel är sannolikt att ha elektronik som besökarna i gemen känner till. Amerikanarna är väl lite patrioter i sammanhanget. När det gäller SMT:s nya diffusor så har jag bara sett den på bild tidigare och den ser onekligen lite spännande ut. Förstår jag det rätt så är detta naturligtvis ett samprojekt vad gäller rummet och utrustningen där Matts börjar få en ny kundkrets "over there". Bla Michael Fremer och Peter McGrath på Wilson är starka anhängare av rumsanpassningar ala SMT och det finns en del byggda rum i hemmiljö redan. Kul att Martens lägger vikt vid rummet också som de brukar göra, det tjänar man i längden på. Nä, vi kan nog vänta oss många positiva omdömen när de välrenomerade tidningarna kommer igång med sina rapporter. Önskar herrarna lycka till! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-545.jpg Vi har haft inne de flesta tyngre recensenterna och de har alla har varit samstämmigt mycket positiva. En av de mest kända sa till mig "simply the best", om han menade på mässan eller någonsin vet jag inte, men det är inte en dålig kommentar i alla fall . Där ser man! Glädjande att höra. Jag betvivlar då inte att det Passar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Låter det inte osannolikt att ljudet skulle haverera pga Pass Labs top-of-the-line-steg eller övrig elektronik som användes? Jovisst. Men det normala är att en anpassning krävs om det inte är en allätare man spelar med. Som exempel har jag hört JBL top-of-the-line med DartZeel och Boulder top-of-the-line, och det lät inte bra i ett permanent lyssningsrum (ej mässa). Osannolikt! Hade glömt att det var Pass när Apex var där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jovisst. Men det normala är att en anpassning krävs om det inte är en allätare man spelar med. Som exempel har jag hört JBL top-of-the-line med DartZeel och Boulder top-of-the-line, och det lät inte bra i ett permanent lyssningsrum (ej mässa). Osannolikt! Hade glömt att det var Pass när Apex var där. Hörde värstingsystem YG-högtalare med Soulution på Rocky Monutains mässan i Denver för några år sedan och det var ingen positiv upplevelse trots miljoner i utrustning. En diskant som tippat över i fullständigt onjutbar pina. Demofolket såg stressade ut och hade pressade leenden på läpparna för att dölja den inre paniken. Vissa högupplösta system balanserar på gränsen mellan fullständigt underbart och dess motsats. Det räcker att det uppstår någon liten missmatch eller att rummet inte lirar med. Jag är övertygad att Martens-bröderna och Matts har haft några generalrepetioner i nacken och inte lämnat något åt slumpen. Sedan kan allt hända i mässammanhang och det värsta är väl när saker går fel i transporten. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Jag tror inte man skall lägga för mycket vikt vid omdömen som "sounds like shit" utan vidare kommentarer annat än prislappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 The retail price is $450,000/pair, which we found mindboggling because the appearance and sound weren't all that great." Det är mycket relativt i detta omdöme - de tycker inte heller att utseendet är vad man kan förvänta sig till det priset..... ...men de skrev inte att det lät dåligt eller "like shit" Jag tror att många recensenter har problem med att ge ett omdöme om högtalare som kostar så mycket för med prislappen i åtanke så måste det vara bland det bästa de hört - att det låter mycket bra räcker inte och då blir det kommentarer som denna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Det är mycket relativt i detta omdöme - de tycker inte heller att utseendet är vad man kan förvänta sig till det priset..... ...men de skrev inte att det lät dåligt eller "like shit" Jag tror att många recensenter har problem med att ge ett omdöme om högtalare som kostar så mycket för med prislappen i åtanke så måste det vara bland det bästa de hört - att det låter mycket bra räcker inte och då blir det kommentarer som denna Det var en annan kommentar som länkades till som jag avsåg. Ovanstående kommentar var något mer nyanserad. Frågan är hur något skall låta för att motsvara 4 miljoner, när experternas superlativ tar slut för produkter som kostar 5% av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Hörde värstingsystem YG-högtalare med Soulution på Rocky Monutains mässan i Denver för några år sedan och det var ingen positiv upplevelse trots miljoner i utrustning. En diskant som tippat över i fullständigt onjutbar pina. Demofolket såg stressade ut och hade pressade leenden på läpparna för att dölja den inre paniken. Vissa högupplösta system balanserar på gränsen mellan fullständigt underbart och dess motsats. Det räcker att det uppstår någon liten missmatch eller att rummet inte lirar med. Jag tror mer på att rummet är boven om det låter så illa som du beskriver trots utrustning i referensklass. Jag har dock inte lyssnat på YG så det är möjligt att de mår bättre av en drivning med varmare ton än de högupplösta Soulution. Vi har ju Sweetspot i färskt minne där två märken som anses vara "a match made in heaven" trots det lät skräp pga ett uselt rum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Hej på er, vi har det bra här i Las Vegas och får överväldigande bra omdömen från de flesta. Med Pass Labs XS300 mono block och MSB digital så låter det i princip lika bra (eller bättre tycker Jörgen) som i vårt showroom i Göteborg. Pass Labs blocken är absolut de bästa förstärkarna vi har någonsin spelat med. Att vi har får ett eller ett par negativa kommentarer är svårt att förstå, men kanske det inte var deras "kopp te" helt enkelt. Vi har haft inne de flesta tyngre recensenterna och de har alla har varit samstämmigt mycket positiva. En av de mest kända sa till mig "simply the best", om han menade på mässan eller någonsin vet jag inte, men det är inte en dålig kommentar i alla fall . Hälsningar från sol och 18gr i Las Vegas. det som diskuteras i denna tråd är vad en person tycker!!!! Om man går inpå andra forum kan man få en helt annan uppfattning om rummet. Jag kan ha åsikter om att prislappen på grejerna i rummet ligger bortom all "normal" verklighet men betvivlar inte för en sekund att det låter bra i Mårtenrummet. Både "Mårten" och Magic Matts är skickliga yrkesmän. tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts