Jump to content

10 år!


Recommended Posts

Intressant med forumhistoria, fenomen av möjligheterna med internet. Euphonia fyller 10 år liksom Faktiskt gör, den 19 mars tror jag. Hur det är med Sweetspot som Bo Hansson, Mayro mfl drev vet jag inte riktigt, 2007 någonting?

Känns som att möjligheterna för att diversifiera plattformarna för diskussioner om hifi var stora just då.

Ni som var med, vad var orsaken? Vilket forum var först?

Link to comment
Share on other sites

Intressant med forumhistoria, fenomen av möjligheterna med internet. Euphonia fyller 10 år liksom Faktiskt gör, den 19 mars tror jag. Hur det är med Sweetspot som Bo Hansson, Mayro mfl drev vet jag inte riktigt, 2007 någonting?

Känns som att möjligheterna för att diversifiera plattformarna för diskussioner om hifi var stora just då.

Ni som var med, vad var orsaken? Vilket forum var först?

hifimagasinet var nog det första stora helsvenska forumet, men jag var aldrig medlem där.

Det urartade alternativt ombildades till en ren marnkadssida och därefter var hififorum det största. Möjligen samexisterade de ett tag?!

Jag var medlem något eller några år innan euphonia startades och jag hoppade på euphonia ungefär då, dvs drygt 10 år sedan. Jag är fortfarande medlem på hififorum och även faktiskt, faktiskt.

Timbre var admin på hififorum innan han lämnade o startade euphonia och iomed att Timbre var den som jag tyckte bidrog med mest intressant så blev det naturligt för mig att även ta del av euphonia.

PAC har hållt fanan högt på hififorum efter det. Sweetspot kollade jag också in när det startade. men det verkade inte vara så stor aktivitet och sedan har jag glömt bort det. Kanske det är mer aktivitet nu?

Link to comment
Share on other sites

hifimagasinet var nog det första stora helsvenska forumet, men jag var aldrig medlem där.

Det urartade alternativt ombildades till en ren marnkadssida och därefter var hififorum det största. Möjligen samexisterade de ett tag?!

Jag var medlem något eller några år innan euphonia startades och jag hoppade på euphonia ungefär då, dvs drygt 10 år sedan. Jag är fortfarande medlem på hififorum och även faktiskt, faktiskt.

Timbre var admin på hififorum innan han lämnade o startade euphonia och iomed att Timbre var den som jag tyckte bidrog med mest intressant så blev det naturligt för mig att även ta del av euphonia.

PAC har hållt fanan högt på hififorum efter det. Sweetspot kollade jag också in när det startade. men det verkade inte vara så stor aktivitet och sedan har jag glömt bort det. Kanske det är mer aktivitet nu?

Sweetspot häckade jag en del på och lärde känna Bo H även privat. Det var trevliga och berikande stunder, han var enormt kunnig, erfaren och nyfiken på musik och musikframställning. Efter hans bortgång blev det bara en rännil kvar av Sweetspot.

På tal om "forumlegender" så undrar jag var Mayro tog vägen? Han fick ju tom en rörförstärkare döpt efter sig som LennArt konstruerade, La Mayro!

Link to comment
Share on other sites

Sweetspot häckade jag en del på och lärde känna Bo H även privat. Det var trevliga och berikande stunder, han var enormt kunnig, erfaren och nyfiken på musik och musikframställning. Efter hans bortgång blev det bara en rännil kvar av Sweetspot.

På tal om "forumlegender" så undrar jag var Mayro tog vägen? Han fick ju tom en rörförstärkare döpt efter sig som LennArt konstruerade, La Mayro!

Sweetspot saktade in efter två frånfällen RIP Bo och Mayros Lena.

Inte så konstigt kanske.

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

Han fick ju tom en rörförstärkare döpt efter sig som LennArt konstruerade, La Mayro!

Som jag minns det var La Mayro konstruerad av LennArt efter Mayros önskemål med en gammal Philips rörförstärkare som ljudideal, fast på steroider...

Han kanske själv kan korrigera/kommentera om jag minns fel, om han nu får för sig att logga in igen :)

Den version jag lyssnade på var en integrerad monoförstärkare.

Här en bild på ena kanalen hemifrån Mayro vintern 2006:

DSC_0680-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mayro är på banan igen, han har precis varit här hemma hos mig som bärhjälp samt lyssnat lite.

Det var säkert några av er som träffade honom på Malmö-mässan.

Tror säkert att han gärna loggar in, men tror nog att inloggningsuppgifterna försvunnit i allt kaos.

Du kanske kan fixa nya Calle?

Link to comment
Share on other sites

Visst. Han får skicka ett mejl bara om så är fallet.

Mindes inlogg uppgifter :-). Jo. Hifi livet har börjat återvända tack vare Stefan och Mattias som idogt pratat hifi under år som gått och aldrig gett upp "hoppet. Så. Nu börjar hifi byggandet igen :-). Fast denna gång på ett nytt spår. ;).

Link to comment
Share on other sites

Mindes inlogg uppgifter :-). Jo. Hifi livet har börjat återvända tack vare Stefan och Mattias som idogt pratat hifi under år som gått och aldrig gett upp "hoppet. Så. Nu börjar hifi byggandet igen :-). Fast denna gång på ett nytt spår. ;).

Fan va gött! Roligt att ha dig tillbaka Mayro! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ja jisses. "Vad som händer" kommer ta tid att få klart. En hifi barndomsdröm håller på att byggas upp. Lite back to the start" av börja med "tungt ljud" :-). Så efter ett liv med olika hifi är man tillbaka där det började en gång då jag hörde ett par högtalare som satte spår. Jag gick i gymnasiet. Och va 16 bast. Är 56 nu. Och tack vare Mattias så fick jag chansen att ärva hans avlagda burkar då han skaffade större av samma märke. .ja. Inte förglömma Stefan gett mig saker som jag kunnat komma igång med. Sålt. Och hittat nytt osv osv osv. Så till slut spelade ett system här som funkar med bravur. Som sagt. Stefan och Mattias har funnits där och stöttat både som vänner och med grejor. Pengar vart det inte mycke av efter allt som varit. Sjukresor sjukvårdskampen mm mm. Men. Nu är man på banan igen. Och om nått år är väl systemet klart :-). Tack för välkomnandet vänner. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag gick i gymnasiet. Och va 16 bast. Är 56 nu.

Dags att rigga vinylspelaren och ta ner samlingen från vinden med andra ord ;)

Jag får än en gång passa på att tacka för transporthjälpen av ett par mycket välspelande Silverline-burkar som gav mig många fina stunder.

På ett sätt märkligt att Silverline inte tar mer mark, men jag _tror_det beror på ägaren som är lite väl egensinnig vad jag kunde bedöma från korrespondens jag haft med honom.

Nya modeller blir alltid väl mottagna, men sen händer det inte så mycket mer :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...