Merkurius Posted November 21, 2004 Posted November 21, 2004 Hallå! När jag läste senaste Hifi & Musik på biblan så hade ju tidningen som bekant korat en vinnare i deras testserie "bästa högtalaren" (hette den så? har inte numret framför mig). I den sammanfattningen vann B&W Nautilus 802. Det fick mig att tänka på recension som etsat sig fast på hjärnhinnan om just dessa högtalare. Tråkigt nog så kan man ju läsa i en annan tråd här på forumet att dessa högtalare ska tas ur produktion och ersättas med en ny serie Det känns som att HiFi-klubben inte hade möjlighet att suga på den nya och goda karamellen så speciellt länge. Den nya serien, gissar jag, kommer att se ut ungefär likadan som den förra rent formässigt, även om mycket är byt. Ljudet lär väl bli något i hästväg, även om jag inte alls tyckt om det "tråkigt korrekta" ljud som den numera dödsdömda serien presterat. Tål att nämnas är att jag haft ett helt rack med bara britisk elektronik som jag gillar/gillat. Därför är jag bekant med det britiska soundet (om man nu kan säga att det finns ett sådant) och många britiska produkter låter bra men en del låter helt enkelt för kostymgrått. Nu har jag inte lyssnat allt för mycket på dessa högtalare för att med säkerhet säga att de alltid låter som de gjorde den gången. Jag var ju trots allt på HiFi-klubben när jag lyssnade och elektroniken samt uppställning imponerade väl inte speciellt mycket. Nåväl, jag kände iaf för att hedra den här högtalaren med att lägga in ett citat från en recension som jag tror Stereophile gjorde för ganska många år sedan (är dock inte säker om det var för 802 eller 801, men det känns som det kvittar :clown: ). Sedan vill jag att ni oxå lägger in något klämkäckt citat från en recension som ni speciellt kommer ihåg. Det behöver inte alls vara från ovanstående produkt utan vad som helst som har med hifi att göra. Citatet kan vara tråkigt, upplysande, skrattretande eller fullkomligt klockrent Det viktigaste är att ni INTE fuskar och läser tidningen eller broschyren där ni fått citat från. Citatet ska som sagt "etsat sig fast på hjärnhinnan". Därmed räknar jag inte heller med att citatet ska vara speciellt långt och inte heller helt korrekt, bara det är klämkäckt Här kommer då det citat som jag förmodligen kommer ihåg bästa av alla recensioner någonsin bla bla bla....."has that special magic that marks it as one of the great loudspeakers. How great? Well let's just say, that if your fortunate enough to live with them. You just might forget all about old girlfriends when you remember the best time you ever had" Tack för ordet Quote
plundin™ Posted November 21, 2004 Posted November 21, 2004 Jag skulle vilja bidra med ett sanningens ord yttrat av legenden Harry Pearson i slutet av hans "workshop" över Burmesters förra top-of-the-line högtalare B97 : ...The truth is that there is no such thing as a perfect speaker system. And the further corollary to that truth is that while there may be speaker systems we find satisfying (Kommentar om Burmestersystemet borttagen), the bigger and better the system , the more its shortcomings, how ever inconsequential they seem at first impression, will be evident just because of its great strenghts. Maybe that's because the more you close in on aspects of the real thing, the further away it will appear to move... Harry Pearson i The Abso!ute Sound nummer 119, Augusti/September 1999, sidan 95. (Quoted without permission) Jag brukar påminna mig själv om detta axiom inför varje tillfälle jag får för mej att söka det ultimata, det har aldrig hindrat mej att söka, men ofta varit ispåse när jag min hetskalle blitt Hifi-förälskad... /ptr Quote
Merkurius Posted November 26, 2004 Author Posted November 26, 2004 Jag brukar påminna mig själv om detta axiom inför varje tillfälle jag får för mej att söka det ultimata, det har aldrig hindrat mej att söka, men ofta varit ispåse när jag min hetskalle blitt Hifi-förälskad... Så sant, så sant.... Quote
Gromit Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 Efter strömmätningen i Stereophiles test av Krell FPB 600: If you give up listening, you could always use the amplifier for welding! /Gr. Quote
Jan Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 Jeg tror det var omkring 1989 eller 1990 hvor vi i HIGHfidelity skrev i slutet av en test av en B&O högtalare: "Detta er en högtalare som vi under ingen omstændigheder kan rekommandera". Nogla år senare skrev vi om en Bose högtalar: "Om man er til en hötalere der repräsentera det motsatte av alt det vi forbinner med hifi, kan detta mycket vel väre den rätta högtalare". Quote
Recommended Posts