Efny Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Nya förstärkare på gång från Krell. http://www.avcat.jp/main/avnews/2014/01/03...BC%81%EF%BC%81/ Quote
new order Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Jag vet inte om Ekman eller Plundin blir så mkt nöjdare med de nya utseendemässigt, men Krell är återigen made in the US. Spännande med en ny klass A line, men en sak undrar jag. Om det nu är klass A, var är kylflänsarna? Quote
K-man Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Njae...men förhoppningsvis se de bättre ut IRL..... \\K-man Quote
Bebop Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Jag vet inte om Ekman eller Plundin blir så mkt nöjdare med de nya utseendemässigt, men Krell är återigen made in the US. Spännande med en ny klass A line, men en sak undrar jag. Om det nu är klass A, var är kylflänsarna? Kanske mer intressant är hur de låter och var de hamnar i pris... Men om nu utseendet är det viktigaste så är jag ingen större vän av mixat svart/krom. Det ger för hårt intryck. Bättre då med helsvart eller helkrom där man kan mixa matt och blankt, tycker jag. Det där med klass A låter lite krystat. Man skulle lika gärna kunna skriva en ny form av klass AB men väljer att kalla det klass A med variabel bias för att hålla ner värme och effektåtgång. Samtidigt säger man att transistorerna aldrig stängs av... Men det är väl bra om det går att prestera välljud med mindre effektåtgång. Quote
Apexorca Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Jag vet inte om Ekman eller Plundin blir så mkt nöjdare med de nya utseendemässigt, men Krell är återigen made in the US. Spännande med en ny klass A line, men en sak undrar jag. Om det nu är klass A, var är kylflänsarna? Krell Evo serien har inga externa kylfänsar heller. De sitter internt numera. Quote
new order Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Det där med klass A låter lite krystat. Man skulle lika gärna kunna skriva en ny form av klass AB men väljer att kalla det klass A med variabel bias för att hålla ner värme och effektåtgång. Samtidigt säger man att transistorerna aldrig stängs av... Precis. Pass Labs har ju liknande lösning. Deras "klass A" och A/B slutsteg är av det jag förstått likadana både när det gäller komponenter och lådor. Skillnaden ligger i bias justeringen som jag har förstått. Klass A prylarna har mindre effektivitet men mäter bättre sägs det. Krell har nog sneglat på det. Men interna kylflänsar i en Klass A (eller nästan Klass A) förstärkare! Jag tycker det låter... vågat. För värme kommer garanterat att utvecklas! Men Krell har nog koll på det. Quote
Ekman Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Jag vet inte om Ekman eller Plundin blir så mkt nöjdare med de nya utseendemässigt, men Krell är återigen made in the US. Spännande med en ny klass A line, men en sak undrar jag. Om det nu är klass A, var är kylflänsarna? Dom har alltid varit gjorda i USA men den här serien ser verkligen för bedrövlig ut, rent pinsamt med tanke på deras historiska arv. Quote
new order Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 (edited) Dom har alltid varit gjorda i USA Inte alla modeller enligt detta. Deras instegsapparater är gjorda i Kina. Men de större serierna görs i Connecticut av vad jag kunde luska ut. Måste nog också tillägga att Evo serien är bra mycket snyggare än den här nya serien. Edited January 5, 2014 by new order Quote
Ekman Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Inte alla modeller enligt detta. Deras instegsapparater är gjorda i Kina. Dom har en enda modell som någonsin har gjorts i Kina och det är just den lilla integrerade förstärkaren S300i men det är allt, ingen av deras större slutsteg osv har någonsin tillverkats i Kina så säga att dom "återigen" görs i USA är bara märkligt. Quote
new order Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 (edited) Dom har en enda modell som någonsin har gjorts i Kina och det är just den lilla integrerade förstärkaren S300i men det är allt, ingen av deras större slutsteg osv har någonsin tillverkats i Kina så säga att dom "återigen" görs i USA är bara märkligt. Har bara läst på Audioaficionado, och där fick jag intrycket att det var mer än de integrerade som gjordes i Kina.Hann inte ändra mitt tillägg innan du svarade. Edited January 5, 2014 by new order Quote
Ekman Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Dom ser numera ut som om dom görs i Kina så det är halvrätt iallafall Quote
new order Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Dom ser numera ut som om dom görs i Kina så det är halvrätt iallafall När det gäller den nya serien är jag faktiskt beredd att hålla med! Men inte Evo serien. Den är ball! Quote
Apexorca Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Dom har en enda modell som någonsin har gjorts i Kina och det är just den lilla integrerade förstärkaren S300i men det är allt, ingen av deras större slutsteg osv har någonsin tillverkats i Kina så säga att dom "återigen" görs i USA är bara märkligt. Jag som har en S300i märker ingen kvalitetskillnad. Stridsvagnskänslan är densamma som på tex mitt försteg Evo202. Ljudet är också bra. I detta och säkert andra fall sitter det rätt mycket i inställningen till produktens produktionsland. Det finns verkligen inget hos S300i som gör att man kan se eller känna att den sattes samman i Kina. Förhoppningsvis ger det bara mer valuta för pengarna eftersom omkostnaderna för produktionen är billigare. Inte säkert att kvaliteten är sämre. Quote
Bebop Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Inte säkert att kvaliteten är sämre. I Kina finns "allt" inklusive kvalitetsproblem inom industrin som fortfarande är ett problem för dem. Men att sätta likhetstecken med att Kina = dålig kvalitet är inte korrekt (det sa man om Japan också på 60-talet när de började göra kameror som senare konkurerade ut de europeiska Alpha, Edixa, Rollei med flera). Kina är både sämst och bäst beroende inom vilka sektorer man tittar på. När det gäller mijöteknik är de på väg att bli ledande, vilket inte är förvånande med tanke på de problem de behöver ta i tu med. Många västeuropeer som har tillverkning där sätter upp sina egna kvalitetsavdelningar med folk från väst som hjälper dem att bygga upp en kvalitetskultur. Det har också lett till betydande export från t ex Sverige med utrustning och råvaror. 2012 exporterade Sverige för ca 40 miljarder SEK vilket motsvarar ca 40,000 årsarbetare på hemmaplan. Hur Krells kvalitet från Kina ser ut vet jag inte men. Det beror på hur mycket de överlåter till Kina att ha kontroll över. De kvalitetsproblem kring Krell som jag hört mest talas om rör deras gamla CD-spelare som tillverkades i USA innan kineser tog över företaget. Jag har inte hört eller läst något om att deras förstärkare skulle ha kvalitetsproblem. Quote
Recommended Posts