Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tror mig nu ha läst alla inlägg som ledde fram till avstängningen. Oavsett dicdacs egna önskemål om att plockas bort tycker jag avstängningen var djupt omotiverad. Detsamma kan sägas om vissa formuleringar, men vad löste ni genom att stänga av hans konto? Jag är ganska övertygad om att det skadar mer än det vårdar.

Många andra med mig blir mindre benägna att öppenhjärtligt delta i diskussionerna när man vet att man kanske är en enda känslosvallning bort från att bli avstängd. Det handlar också om att det stora massan tysta observatörer som följer diskussionerna blir än mindre benägna att ta steget att delta när de ser sånt här, och därmed fortsätter Euphonia kretsa kring ett tjugotal aktiva skribenter trots att det är ett ämne som rimligen borde engagera många tusentals människor i Sverige.

Slutnotan för dicdacs bidrag till forumet kan rimligen inte ses som annat än starkt övervägande på pluskontot, snedstegen inräknade. Ni moderatorer borde rimligen kunna se detta och arbeta för att fostra hövlighet hos engagerade nykomlingar i stället för att omedelbart utesluta någon. Men samma sak har hänt förr och jag ser inte riktigt att ni lär er. Agerandet blir än mer svårbegripligt när ett uppenbart troll om aldrig bidragit med något av värde—jag syftar på kokosnötsmannen—tillåts härja vidare år ut och år in.

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Jag tycker att det oftast är bättre att moderera inlägg framför avstängning av konton - t ex att radera texter som är personangrepp och tillrättavisa personen i fråga. Det tar lite mer tid av en moderator att hålla koll på vissa eldiga individer förstås.

Patrick82 brukar aldrig ge sig på någon utan svarar på sitt ibland lite besynnerliga sätt. Hans agenda har jag inte lyckats förstå - men underhållningsvärdet är i alla fall högt.

Klubbar för inbördes beundran brukar självdö med tiden. Jag har sett det flera gånger i fotoklubbsammanhang. En styrelse som i stort sett bara gör jobbet själva medan medlemmarna tittar på, brukar utarmas med tiden när eldsjälarna tröttnar. Det vore tråkigt om Euphonia gick ett sådant öde tillmötes.

Posted (edited)
Och därmed för att bibehålla Euphonias inställning är inga inlägg borttagna eller osynliggjorda längre.

Hmm, undrar om jag läst rätt tråd då jag inte hittar något som jag tycker motiverar en avstängning. Finns bara förlorare i det här fallet.

Edit, hade mycket riktigt läst fel tråd.

Edited by Hasse
Posted
Jag tror mig nu ha läst alla inlägg som ledde fram till avstängningen. Oavsett dicdacs egna önskemål om att plockas bort tycker jag avstängningen var djupt omotiverad. Detsamma kan sägas om vissa formuleringar, men vad löste ni genom att stänga av hans konto? Jag är ganska övertygad om att det skadar mer än det vårdar.
Jag vet inte ukiro. Du kanske har rätt.

Vad jag vet är att det finns två förhärskande synpunkter vid dessa tillfällen; de som är missnöjda eller de som inte bryr sig.

Avslutande av kontot hade enbart att göra med ett enda inlägg som lika gärna kunde lyda "var vänlig avsluta mitt konto".

Den som anser att det handlade om undanröjande av oliktänkande, skyddande av klubb eller liknande har fel.

Många andra med mig blir mindre benägna att öppenhjärtligt delta i diskussionerna när man vet att man kanske är en enda känslosvallning bort från att bli avstängd.
:diss:

Slutnotan för dicdacs bidrag till forumet kan rimligen inte ses som annat än starkt övervägande på pluskontot, snedstegen inräknade.
Det håller jag med om.

Ni moderatorer borde rimligen kunna se detta och arbeta för att fostra hövlighet hos engagerade nykomlingar i stället för att omedelbart utesluta någon.
Jag tycker det brukar ske de få tillfällen det behövs.

Men samma sak har hänt förr och jag ser inte riktigt att ni lär er.
Kan inte komma på vad du menar och det styrker då kanske att vi inte lär oss.
Posted

Hej Alla,

Har varit medlem sedan 2008 och läst Euphonia sen det startades med stort intresse, detta inlägg blir dock både mitt första och troligt vis mitt sista. Som de flesta vet så är det inte ovanligt att liknande forum trådar haverera pga en överkänslighet av att bli ifrågasatt, speciellt av de som anser sig utvalda av att inneha en högre förståelse hur saker och ting förhåller sig (eller hur det bör förhålla sig), denna tråd var ytterst upplysande även om ordvalen inte alltid var de bästa. Min rekommendation är att ni ser tillbaka på trådar som har "havererat" och försöker dra lärdom av hur högt ska det var till taket innan någon blir avstängd, läs gärna era utländska syster forum som tillåter en betydligt beskare ton.

God fortsättning på det ny HiFi året.

XKR

Posted

Har ni verkligen läst rätt tråd? Att kalla medlemmar för mindre begåvade och stollar med behov av extraföräldrar är väl ändå inte OK?

Posted
God fortsättning på det ny HiFi året.

Detsamma, och tack för tips och synpunkter.

Jag har delvis gjort samma analys, även om jag inte läser så mycket på andra forum numer :blush

Posted
Har ni verkligen läst rätt tråd? Att kalla medlemmar för mindre begåvade och stollar med behov av extraföräldrar är väl ändå inte OK?

Här är en länk till inlägget ;)

PS. Jag har aldrig sett något liknande på utländska forum....

Posted

Det är alltid lättare att "spela fotboll på läktaren". Nu har calle_jr tagit ett beslut parallellt med att dicdac meddelar sitt utträde. Låt oss leva med det. Självklart skall det vara högt i tak, diskussioner, tankar och ideér skall få stort utrymme. Att få dela med sig och ta del av erfarenheter och kunskap liknande de som dicdac gav oss innan sitt övertramp är toppen. Alla skall inte tycka lika då blir det tråkigt och slätstruket. Men det är viktigt är att skilja mellan sak och person. Personangrepp liknande det som dicdac skrev i sin sista post tycker jag inte om. Om jag vore i Calms kläder skulle jag känt mig väldigt kränkt. Jag tycker att det är helt ok att man inte står bakom en annan medlems produktval eller vad det nu kan vara. Säg det då istället. Angrip inte personen på ett personligt plan. För mig är inte "högt i tak" samma som att få säga vad man vill. Det finns gränser. Bara för att man på andra forum kan uttrycka sig hur som helst behöver ju inte det vara en norm som måste följas på Euphonia.

//shamrock

Posted
Det är alltid lättare att "spela fotboll på läktaren". Nu har calle_jr tagit ett beslut parallellt med att dicdac meddelar sitt utträde. Låt oss leva med det. Självklart skall det vara högt i tak, diskussioner, tankar och ideér skall få stort utrymme. Att få dela med sig och ta del av erfarenheter och kunskap liknande de som dicdac gav oss innan sitt övertramp är toppen. Alla skall inte tycka lika då blir det tråkigt och slätstruket. Men det är viktigt är att skilja mellan sak och person. Personangrepp liknande det som dicdac skrev i sin sista post tycker jag inte om. Om jag vore i Calms kläder skulle jag känt mig väldigt kränkt. Jag tycker att det är helt ok att man inte står bakom en annan medlems produktval eller vad det nu kan vara. Säg det då istället. Angrip inte personen på ett personligt plan. För mig är inte "högt i tak" samma som att få säga vad man vill. Det finns gränser. Bara för att man på andra forum kan uttrycka sig hur som helst behöver ju inte det vara en norm som måste följas på Euphonia.

//shamrock

Mcyket bra formulerat och jag delar din åsikt.

Om andra frivilligt föjer dicdacs väg är beklagligt. Det utarmar forumet. Men vi är alla vuxna och kan ta egna beslut.

@ XKR

Bra att även en passiv medlem gör sig hörd någon gång, jag hoppas det blir fler inlägg och om trevligare spörsmål.

/n.o

Posted

Några verkar likställa kritik mot Calles beslut med att man sympatiserar med dicdacs ton och språkval. Det är givetvis helt olika saker.

Jag har på intet sätt försvarat dicdacs formuleringar och håller med om att det är omoget, omotiverat, solklart övertramp och något som bör stävjas. Det jag inte håller med om är att hans formuleringar likställs med önskan om oåterkalleligt utträde ur forumet, samt beslutet att stänga av kontot.

Har man inte sett något liknande i utländska forum så gissar jag, och ursäkta nu om detta låter lite plumpt, att man inte läst så många. Jag tycker nämligen att man stöter på väldigt snarlika känslosvallningar ganska regelbundet. Det är i människans natur att reagera känslomässigt i bland och beroende på vilka instrument man besitter för att hantera detta i form av mognad, intellekt, självdistans och förstås huruvida man vaknat på rätt sida (eller än värre yttre problemfaktorer) så blir utfallet tyvärr den sorts övertramp vi såg här. Det kommer fortsätta hända, tro mig. Men jag behöver inte acceptera ett jota sådant beteende för att samtidigt tycka att motreaktionen är lika fånig. Den som blossar upp i personangrepp på det här sättet skadar sitt eget anseende mycket mer än forumets, medan beslutet om avstängning i mina ögon kastar ett ganska osmickrande ljus på hur Euphonia drivs.

Jag gjorde själv liknande övertramp i tonåren, då internet var nytt och jag stapplande försökte lära mig hantera osämja i skrift i realtid, en sorts stimuli nästan ingen dittills någonsin utsatts för, utan alla de andra signalerna som vi evolutionärt lärt oss väga in. Det är en svårare konstform än vi i bland inser. Jag tror nu inte dicdac är tonåring, men kanske yngre än jag (och jag är verkligen inte gammal i Euphonia-mått mätt). Ni andra har kanske hunnit glömma ert egna ungdomliga oförstånd, men det där kunde lika gärna ha varit jag för 20 år sedan. Den unge ukiro hade hjälps mer av en annan respons än avstängning.

Posted

Det hela ter sig ännu mera pinsamt nu när jag har läst inlägget, om man kan bli avstängd för det där men provokationen så länge den är klädd i mer svepande ordalag är helt ok så är forumet ute på helt fel spår.

Posted
Några verkar likställa kritik mot Calles beslut med att man sympatiserar med dicdacs ton och språkval. Det är givetvis helt olika saker.

Jag har på intet sätt försvarat dicdacs formuleringar och håller med om att det är omoget, omotiverat, solklart övertramp och något som bör stävjas. Det jag inte håller med om är att hans formuleringar likställs med önskan om oåterkalleligt utträde ur forumet, samt beslutet att stänga av kontot.

Har man inte sett något liknande i utländska forum så gissar jag, och ursäkta nu om detta låter lite plumpt, att man inte läst så många. Jag tycker nämligen att man stöter på väldigt snarlika känslosvallningar ganska regelbundet. Det är i människans natur att reagera känslomässigt i bland och beroende på vilka instrument man besitter för att hantera detta i form av mognad, intellekt, självdistans och förstås huruvida man vaknat på rätt sida (eller än värre yttre problemfaktorer) så blir utfallet tyvärr den sorts övertramp vi såg här. Det kommer fortsätta hända, tro mig. Men jag behöver inte acceptera ett jota sådant beteende för att samtidigt tycka att motreaktionen är lika fånig. Den som blossar upp i personangrepp på det här sättet skadar sitt eget anseende mycket mer än forumets, medan beslutet om avstängning i mina ögon kastar ett ganska osmickrande ljus på hur Euphonia drivs.

Jag gjorde själv liknande övertramp i tonåren, då internet var nytt och jag stapplande försökte lära mig hantera osämja i skrift i realtid, en sorts stimuli nästan ingen dittills någonsin utsatts för, utan alla de andra signalerna som vi evolutionärt lärt oss väga in. Det är en svårare konstform än vi i bland inser. Jag tror nu inte dicdac är tonåring, men kanske yngre än jag (och jag är verkligen inte gammal i Euphonia-mått mätt). Ni andra har kanske hunnit glömma ert egna ungdomliga oförstånd, men det där kunde lika gärna ha varit jag för 20 år sedan. Den unge ukiro hade hjälps mer av en annan respons än avstängning.

Jag håller med.

Posted

För fan grabbar har ni inget annat för er än slänga käft här på forumet

jag har haft fyra fem timmar till att lyssna på musik väldigt befrämjande

och väldigt avkopplande.Vi har ju ett gemensamt intresse så varför

måste det bli bråk. Det är inte konstigt att det ser ut som det gör i världen.

Acceptera att vi har olika åsikter olika anläggningar o musiksmak vi kan inte

tycka lika om allt.

Men framförallt snacka inte skit om varandra

Nu fortsätter jag att lyssna på musik och i morgon ska jag träffa likasinnade

fan så mycket roligare :mm:

Posted

Jag håller med, Bebop. Det är inte OK och jag uppskattar Euphonias "en-chans-approach". Calle's beslut är korrekt, i mina ögon.

Dealen med "en varning, en varning till och sen åker du ut" lämnar utrymme för att medvetet klä skott. Tillika lägger det extra administration/jobb på Moderatorer och Admin.

Om man vänder på det - hur uppfostrar vi våra barn? Vilken approach väljer vi? :) "Det är ok att vara elak 2 gånger, såna är reglerna. Men efter 2 ggr åker du ut!".

Ärendet triggar värderingsgrunderna i oss.

Dom flesta vet att vi själva inte ändrar värdering enkom på en välformulerad mot-kommentar...och så gör heller inte andra personer.

Posted

Om någon tror något annat så kan jag informera att Euphonia administreras av enbart några få som hobbyverksamhet och på helt frivillig basis.

Vi känner varandra måttligt och i princip enbart genom Euphonia.

Euphonia är inte en plats för professionell terapihjälp eller ~ internethyfsutbildning. Vi är ganska sopiga på det eftersom intresse saknas.

Mitt eget engagemang grundar sig helt i att delta i diskussion om hifi o musik, och det normala är att trådar är självmodererande.

Just nu är vi inte bättre än så - Take it or leave it!

Det hela ter sig ännu mera pinsamt nu när jag har läst inlägget, om man kan bli avstängd för det där men provokationen så länge den är klädd i mer svepande ordalag är helt ok så är forumet ute på helt fel spår.

Jag vet Ekman. Sluta svåra!! Det är jobbigt när du sprutar bensin hela tiden.

Posted

Det hade blivit mindre svårt om det fanns någon form av konsekvens på detta forumet och inte enbart ryggdunkande, men det är väl enklare så, eller hur?

Posted
men det är väl enklare så, eller hur?

Det stämmer.

Jag är helt ärligt ointresserad av internetpsykologi. Ju förr vi kan sluta prata om det desto bättre.

Och att vara ilsken på människor i onödan brukar inte hjälpa.

Posted
Hej AWing. Det blev mest en slump att ditt inlägg kom upp.

Jag trodde mitt nick var ute av modératorerna men icke tydligen, jag repeterar det man tycker i USA, nämligen att det finns 3 typer av hifi-människor (märkligt att det inte blev kommentarer på mitt förra inlägg) 1) de som har för mycket pengar att investera i HiFi men har noll hifikunskap, 2) De som har extrem kunskap men tyvärr för lite pengar att investera i HiFi och 3) de som är lyckliga att ha både och.

Man bör ställa sig själv frågan vem man är innan man börjar uttala dig om både det ena och andra... OBS frågan gäller såklart alla som läser detta men det tål viss eftertanke

På återhörande

Jag vet inte varför jag måste placera mig i ett fack för att göra dig nöjd det jag vet

är att jag inte har mängder med pengar och inte ett enormt kunnande om teknik

men jag anser att jag har knåpat ihop en i mina öron en välljudande

anläggning och det gör i alla fall mig väldigt nöjd.

Posted
Hej AWing

Du missförstår. Jag känner inte dig och vet absolut inte vilken av de 3 kategorierna du tillhör..

Jag ställer mig bara bakom de som anser att Euphonia är en lite klubb för likasinnade... Nu märker du att jag talar rakt ut, precis som man kan göra på andra forum. Vi får se om jag får en officiell tillrättavisning eller något kryptiskt via PM. Euphonia är i vart fall inte intressant för mig längre vilket jag också gjorde klart för moderatorn

/ Pärr

Det är en klubb för likasinnade som jag ser det. Musik och hifi intresserade. Snävare än så skall det inte vara.

Bra att du talar rakt ut.

:6:

Posted
Det är en klubb för likasinnade som jag ser det. Musik och hifi intresserade. Snävare än så skall det inte vara.

Så ser ja det också och ungefär så formulerade Timbre det 2003. Timbre har heller inte haft eller har en ambition att vi skall ha en viss storlek. Det är musik, hifi och våra erfarenheter som förenar oss och som vi delar med oss av. Det kan kanske betraktas som ryggdunkningar vilket i sammanhanget inte känns så dumt när vi delar med oss via forumet eller på våra Euphoniaträffar. Hellre en dunk i ryggen än en pil i ögat.

Du har kommit till ett audioforum som administreras av hifientusiaster för hifientusiaster.

Förmodligen har du redan tagit dig igenom marknadens stapelvaror och vill upptäcka något nytt eller kanske har gjort erfarenheter som du vill förmedla till andra musiklyssnare? Du kanske har blivit intresserad av samspelet mellan din ljudanläggning och det rum du har ställt upp den i?

- Mest av allt är du intresserad av musik.

- Då kan Euphonia Audioforum.se kanske vara en plats för dig... icon_smile_question.gif icon_smile_cool.gif

- Ett forum med fokus på esoterisk musik och euphonisk hifi från världens alla hörn.

- Ett forum med musiktips, bildreportage och nyheter som prioriterad inriktning.

En mötesplats och en nisch där vi delar erfarenheter och upplevelser utan att strida om åsikter och övertygelser.

De slutliga svaren finner var och en på sitt eget sätt.

Vi vill att Euphonia Audioforum.se skall vara en inspirationskälla på vägen.

Posted

Hej,

It takes two to tango .... noterar jag efter att ha läst inläggen.

Inläggen är livliga, läsvärda samt vissa med faktakunskap i ämnet.

Att det stundtals hettar till lite förminskar inte läsvärdet, tvärtom visar det på engagemang även om ordvalen från ett par av användarna/kombattanterna kunde modereras en aning.

En liknande incident inträffade på WhatsBestForum.com förra året, visserligen av delvis andra skäl än dessa lite outgrundliga skäl. Den incidenten slutade med att moderatorn samt ett flertal användare bad användare Wizard om ursäkt, slutet gott allting gott. Användaren återvände till forumet.

Min åsikt/förslag är att Euphonia behandlar detta på samma sätt som WhatsBestForum.com gjorde.

/Lars

Posted
Hej,

It takes two to tango .... noterar jag efter att ha läst inläggen.

Inläggen är livliga, läsvärda samt vissa med faktakunskap i ämnet.

Att det stundtals hettar till lite förminskar inte läsvärdet, tvärtom visar det på engagemang även om ordvalen från ett par av användarna/kombattanterna kunde modereras en aning.

En liknande incident inträffade på WhatsBestForum.com förra året, visserligen av delvis andra skäl än dessa lite outgrundliga skäl. Den incidenten slutade med att moderatorn samt ett flertal användare bad användare Wizard om ursäkt, slutet gott allting gott. Användaren återvände till forumet.

Min åsikt/förslag är att Euphonia behandlar detta på samma sätt som WhatsBestForum.com gjorde.

/Lars

Instämmer, stoltheter borde kunna sväljas på båda sidor av fnurran tycker jag.

/Jesper

Posted

Det händer ofta något märkligt när människor möts på internet istället för i kött och blod. Jag tycker att man måste anstränga sig för att vara vänlig, nästan överdrivet så på nätet. Allt för att slippa missförstånd och feltolkningar som så lätt uppstår när kroppsspråket inte är med. Ingen vill väl bli påhoppad eller hånad oavsett hur det sker. Man kan väl ha livliga diskussioner som inte behöver leda till koncensus utan att bli otrevlig? Mångfald och olika infallsvinklar är väl det som gör Euphonia intressant.

Personligen är jag både imponerad och ödmjuk inför det arbete som moderatorerna gör för att den här mötesplatsen ska få finnas. Det måste vara jobbigt att administrera och jag försöker bidra med att hålla en god ton även om jag inta alls håller med någon eller tycker att de säger något som jag anser vara felaktigt. Det handlar ju så ofta om subjektivt tyckande. Och det finns få absoluta sanningar. Jag är ju knappt överens med mig själv ibland. ;)

Ett exempel. Jag håller på att testa två olika förstärkarfilosofier. Den ena är Aesthetix (Callisto Eclipse försteg, Atlas monoblock) mycket rör, full fart och lite användarvänlighet. Den andra är Moon Evolution ( 740P försteg, W-7M monoblock) smarta, pålitliga och urstarka. Jag tänker inte gå in på detaljer eller försöka sälja våra produkter. Men kan återigen förbluffas över hur olika musik kan presenteras. Trots att det handlar om 2 absoluta referensambitioner från 2 ansedda tillverkare. Och jag slits verkligen mellan vilken jag tycker bäst om. De har båda så många kvaliteter och inga direkta svagheter. Men de låter väldigt olika. Vad vill jag säga med det här? Jo att det är mer rationellt att inte bli så emotionell när man talar om sin passion. Ingen kommer ändå att förstå ditt senaste inköp, val eller livsprioriering precis så som du gör. Det viktiga är att du njuter av livet och musiken. Vägen till himlen är krokig och oförutsägbar. Men framförallt. Hoppas vi kan fortsätta vara olika tillsammans.

Posted

Jag har läst igenom era synpunkter och jag tycker det finns en hel del bra input. Andra inlägg/argument förstår jag inte. Jag tycker också att några av dem är orättfärdiga rent sakligt och de bör därför bemötas.

Eftersom jag ingår i moderator-teamet vill jag ge min syn på det hela.

Jag börjar med att citera Timbre i en annan konflikt från 2010:

Ingen har någonsin blivit utesluten för att angripa ett påstående, däremot för attitydproblem.

I det nu aktuella fallet handlade det om just olämplig attityd vilket de flesta om inta alla(?) är överens om. Att använda förklenande ord som ”stollar” och ifrågasättande av en medlems ”begåvningsnivå” är inte OK. Låt oss anta att samma ordväxling skett mellan två kunder i en hifi-butik…? Vad skulle butiksägaren gjort? Kasta ut busen eller bara en tillrättavisning? Det finns inget exakt svar. Båda handlingar kan försvaras.

I detta fall blev vi tagna lite på sängen, framför allt som det dagen innan varit en tillsägelse om att hålla sig till sakdebatten. Vi kände också för den person som var föremål för de förklenande tillmälena.

Calle_jr inledde denna tråd med:

Användarnamn "dicdac" är avaktiverad av forumledningen.

Sådana beslut föregås normalt av diskussioner mellan admin, berörda och moderatorer. Normalt reder det ut sig så att avstängning ej blir aktuellt.

I detta fall ansågs dock angreppen så grova att beslut om avstängning togs omedelbart.

Om det mot förmodan finns en acceptabel förklaring till dicdacs agerande, så får vi försöka reparera och rätta till. Allting går.

Citatet visar på några saker:

• Ingen dold agenda

• Orsaken till agerandet

• En öppen dörr för att försöka reparera skadan

Jag vet att Calle_jr har en dialog med dicdac, men jag är inte uppdaterad om hur det går. Personligen uppskattade jag verkligen dicdac’s inlägg, vilket väl framgår när ni läser hans tråd om bitkorrekt. Jag tycker den var lärorik och gav en motvikt mot subjektiva erfarenheter. Båda sidor är intressanta. Jag hoppas att dicdac också lärt sig något av detta och att han kan komma tillbaka när krutröken lagt sig och när känslorna balanserats.

Kunde vi resonerat på något annat sätt? Självklart. Det finns inte ett sätt enbart. De inlägg som har gjorts får vi naturligtvis ta in och smälta. Ingen går oberörd genom den här typen av processer.

Som Calle_jr varit inne på är vårt intresse musik och hifi och inte att moderera och peka finger. Euphonia är ett litet forum för en liten grupp hifi-intresserade. Vi som sitter som administratörer har alla krävande arbeten och har ingen möjlighet att sköta detta som ett företag, myndighet eller liknande. Vi har därför inga krångliga eller omfattande regelverk. För det första skall de skrivas och sedan skall de följas upp. Det kräver också betydligt mer med regelbundna ledningsmöten och liknande. Vi vill ha det enkelt och hanterbart och det är ytterst sällan det går in någon från ”ledningen” och modererar. Om och när det sker handlar det uteslutande om attitydfrågor typ personangrepp. Vi vill också vara obundna. Därav inga annonser i forumet. Däremot är handlare välkomna att ge input i Nyhetsforumet om deras produkter. Det berikar också.

I några inlägg har det också framförts att det är en liten klick som skriver:

Med tanke på hur många medlemmar vi har, så håller jag med om det. Men att orsaken till detta skulle vara att medlemmar är rädda för att bli utkastade köper jag inte. Men jag kan ändra mig om jag får se exempel på hur Euphonia-ledningen skrämt medlemmar till att inte skriva i trådar.

Ett forum är vad medlemmarna gör det till och deras inlägg. Om nu någon till äventyrs skulle vara ”rädd” för att skriva så kan jag lugna var och en att det finns inget att frukta. Jag tycker ibland att det kan bli lite för mycket slagsida mot s k High-End. Det hade varit intressant om vi kunde få fler inlägg med erfarenheter och intryck av annan hifi i för de flesta åtkomliga prisklasser. Det hade berikat. Som Calm varit inne på så är antalet MSB- och dCS-Vivaldi-ägare inte i majoritet. Vad spelar ni andra på, hur upplever ni ert ljud, vad är era drömmar med mera. Skriv och delge dina tankar och erfarenheter... :mm:

Det påstås också att vi inte har högt i tak och att det inte går att ha vassa debatter på Euphonia.

Jag skulle vilja se vilka underlag som ligger till grund för det? Vi har möjligen lite lägre takhöjd när det gäller personangrepp och så kommer det att förbli. Men att det inte finns utrymme för att ha en sakdebatt blandad med subjektiva inslag och fakta har gått mig förbi. Om någon tycker så och inte vill skylta med sin åsikt så kan ni PM:a till mig och framföra era erfarenheter. Helst med exempel. Full diskretion utlovas. Jag kan också försäkra er om att takhöjden är betydligt högre än i självaste St Peterskyrkan i Rom! :o Exemplets makt är starkt och om det framkommer graverande sådana och intressanta synpunkter så får vi bearbeta dessa och återkomma.

Avslutningsvis några ord om att hoppa av Euphonia

När det blossar upp strider som dessa är det inte alldeles ovanligt att någon/några vill hoppa av för att markera sin ståndpunkt lite extra. Det står naturligtvis var och en fritt, men jag har svårt att se på vilket sätt det bidrar till förbättringar. Personligen tycker jag att det är bättre att vara kvar och bidra till lösningar än att fly fältet. För dem av er som vill hoppa av nu så är mitt råd att avvakta tills den värsta ilskan lagt sig. En konflikt är inte alltid av ondo, snarare är det så att konflikter ofta leder till något bättre och ingen blir gladare än jag om vi alla kan bidra till lösningar som gör Euphonia till en ännu bättre mötesplats. Det gör man bäst genom att delta, inte att stå utanför.

Länge leve Euphoniaett forum av och för hifi- & musikentusiaster