calle_jr Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Användarnamn "dicdac" är avvaktiverat av forumledningen. Sådana beslut föregås normalt av diskussioner mellan admin, berörda och moderatorer. Normalt reder det ut sig så att avstängning ej blir aktuellt. I detta fall ansågs dock angreppen så grova att beslut om avstängning togs omedelbart. Om det mot förmodan finns en acceptabel förklaring till dicdacs agerande, så får vi försöka reparera och rätta till. Allting går. Meddelande skrivs här i första hand för att vi inte har hittat kontaktuppgifter till dicdac ännu. Men också för att informera övriga medlemmar som eventuellt undrar varför dicdac är avaktiverad. Frågor kan ställas i denna tråd, via PM eller till mejl: loca snabela bahnhof punkt se. //Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Användarnamn "dicdac" är avvaktiverat av forumledningen. Sådana beslut föregås normalt av diskussioner mellan admin, berörda och moderatorer. Normalt reder det ut sig så att avstängning ej blir aktuellt. I detta fall ansågs dock angreppen så grova att beslut om avstängning togs omedelbart. Om det mot förmodan finns en acceptabel förklaring till dicdacs agerande, så får vi försöka reparera och rätta till. Allting går. Meddelande skrivs här i första hand för att vi inte har hittat kontaktuppgifter till dicdac ännu. Men också för att informera övriga medlemmar som eventuellt undrar varför dicdac är avaktiverad. Frågor kan ställas i denna tråd, via PM eller till mejl: loca snabela bahnhof punkt se. //Calle Hmm! Bra markerat! Tycker att det är fin och civiliserad ton generellt på dialogerna. Trivs väldigt bra med det och forumet är en förbild i detta avseende. Kämpa på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Rejält tråkigt - Euphonia behöver inlägg från olika perspektiv och dicdac stod för en textbook knowledge som jag absolut kommer sakna. Jag tror jag läste hans "bannade" inlägg innan det försvann och tycker inte det var Euphonia-kvalitet. Jag kan dock förstå hans frustration från diskussionen i tråden. Jag upplever den själv i trådar jag lägger mig i. Resultatet blir att jag gör färre/mindre inlägg och håller mig till det politiskt korrekta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Rejält tråkigt - Euphonia behöver inlägg från olika perspektiv och dicdac stod för en textbook knowledge som jag absolut kommer sakna. Jag tror jag läste hans "bannade" inlägg innan det försvann och tycker inte det var Euphonia-kvalitet. Jag kan dock förstå hans frustration från diskussionen i tråden. Jag upplever den själv i trådar jag lägger mig i. Resultatet blir att jag gör färre/mindre inlägg och håller mig till det politiskt korrekta. Jag håller med. Tråkigt! Såg inte själv det bannade inlägget innan det försvann. Är det personangrepp så ska det givetvis inte tillåtas. Men i min åsikt borde inte inlägget tagits bort ändå. Timbre har haft som princip att inte censurera text på forat, och det tycker jag ska fortsätta. Är det ett rejält övertramp är det möjligen en annan sak, men jag litar på moderatorerna i detta fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Rejält tråkigt - Euphonia behöver inlägg från olika perspektiv och dicdac stod för en textbook knowledge som jag absolut kommer sakna. Jag tror jag läste hans "bannade" inlägg innan det försvann och tycker inte det var Euphonia-kvalitet. Jag kan dock förstå hans frustration från diskussionen i tråden. Jag upplever den själv i trådar jag lägger mig i. Resultatet blir att jag gör färre/mindre inlägg och håller mig till det politiskt korrekta. Det är ju väldigt tråkigt om man känner att man måste hålla sig till vad som är politiskt korrekt. Ibland kan jag tycka att det blir lite väl mycket "medhårsstrykande" här och att diskussionerna skulle må bra av att fler oliktänkande kom med sina synpunkter. Har inte läst dicdacs inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 (edited) Jaha, det var ju tråkigt. Fördes detnågon dialog med dicdac innan avstängningen? Jag hoppas det. Den där tråden var den bästa på Euphonia sedan jag blev medlem och det var tack vare dicdac. Edited January 4, 2014 by shifts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Det är ju väldigt tråkigt om man känner att man måste hålla sig till vad som är politiskt korrekt. Ibland kan jag tycka att det blir lite väl mycket "medhårsstrykande" här och att diskussionerna skulle må bra av att fler oliktänkande kom med sina synpunkter. Har inte läst dicdacs inlägg. Jag har läst det och jag försvarar beslutet. Det är inget fel med oliktänkande och ifrågasättande, tvärtom - det berikar. Jag tycker också att dicdad hade mycket intressanta inlägg som jag också lärde mig en hel del av. Men när diskussionen, eller snarare sagt inlägget gick över till ifrågasättande om en persons begåvningsnivå och liknande så är det mer än vad som är tolerant. Det är inte ens politiskt korrekt. Jag tycker också att det var korrekt att ta bort uttalandet. Dels för respekt gentemot den person den fälldes och även för dicdac himself. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 (edited) Men när diskussionen, eller snarare sagt inlägget gick över till ifrågasättande om en persons begåvningsnivå och liknande så är det mer än vad som är tolerant. Det är inte ens politiskt korrekt. Jag tycker också att det var korrekt att ta bort uttalandet. Dels för respekt gentemot den person den fälldes och även för dicdac himself. Självfallet så ska inte personangrepp accepteras. Men Jag tycker det strider lite mot hur jag tror att Timbre hade agerat. Han ogillar att man tar bort kommentarer. Den som skrivit något dumt får ju stå med dumstruten! Med den typen av modererande så tänker (förhoppningsvis) folk efter före de postar något galet! Nåväl, gjort är gjort och frågan slutdiskuterad för min del. /n.o Edited January 4, 2014 by new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Så otroligt många känsliga små violer här inne, pinsamt av vuxna människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 håller mig till det politiskt korrekta. Några såna krav finns inte från Euphonia. Som sagt, i normala fall vet var och en var gränsen rimligen går. Att inlägget tills vidare är dolt är med hänsyn till de direkt inblandade. Om de tycker det är ok så kommer det visas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Jag läste inlägget och den typen av kränkande nedvärdering av en person hör inte hemma någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Några såna krav finns inte från Euphonia. Som sagt, i normala fall vet var och en var gränsen rimligen går. Jag upplever inte heller sådana krav, Calle. Ändå ter det sig bekvämast så. Har vi tiden och lusten nån gång, så kan jag berätta mer IRL - obegränsade av det skrivna ordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Har vi tiden och lusten nån gång, så kan jag berätta mer IRL - obegränsade av det skrivna ordet. Ok. Det kan vi göra när vi tömt ut alla andra grejer vi skulle vilja prata om Jag är måttligt road och det finns bara loosers i situationer som denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 diskussionerna skulle må bra av att fler oliktänkande kom med sina synpunkter.Kan bara hålla med (utan att avsiktligt stryka medhårs). Men bara för man sitter skyddad bakom en bildskärm kan man ju inte haspla ur sig vad som helst. Det kan hända den bäste, men sådana inlägg är ju inte acceptabla för det. Fördes detnågon dialog med dicdac innan avstängningen?Nej. Den där tråden var den bästa på Euphonia sedan jag blev medlem och det var tack vare dicdac.Det var den inte även om den var väldigt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Det förekom en viss provokation också och även om inlägget var över gränsen så vad spelar det för någon roll? ingen som dör av en liten förolämpning eller två. Hans bidrag till forumet var betydligt mycket större än att totalt motverkas av ett enda olyckligt inlägg skrivet i affekt, men vill ni göra forumet till en inbördes gubbklubb så kör hårt på det inslagna spåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Det finns inga ni. Det var jag som avslutade kontot. Kallar du mig gubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Jaha, det var ju tråkigt. Fördes detnågon dialog med dicdac innan avstängningen? Jag hoppas det. Den där tråden var den bästa på Euphonia sedan jag blev medlem och det var tack vare dicdac. Bästa? Håller inte alls med där. Han deklarerar hur han har förstått digital överföring och när intresserade börjar ställa frågor och lyfta på stenarna för att få reda på varför de ligger där de ligger löper han amok! Det är väl inget bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Det är ju väldigt tråkigt om man känner att man måste hålla sig till vad som är politiskt korrekt. Ibland kan jag tycka att det blir lite väl mycket "medhårsstrykande" här och att diskussionerna skulle må bra av att fler oliktänkande kom med sina synpunkter. Har inte läst dicdacs inlägg. Kan bara hålla med (utan att avsiktligt stryka medhårs). Men bara för man sitter skyddad bakom en bildskärm kan man ju inte haspla ur sig vad som helst. Det kan hända den bäste, men sådana inlägg är ju inte acceptabla för det. Som sagt, jag har inte läst dicdacs opassande inlägg men om det innehöll någon form av personangrepp är det naturligtvis inte acceptabelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 (edited) ...men vill ni göra forumet till en inbördes gubbklubb så kör hårt på det inslagna spåret. Finns inte många kvinns på detta forum så en "gubbklubb" har det väl varit hela tiden ? Sen så kan man ju alltid ha olika uppfattningar om var gränsen för gubbe går rent åldersmässigt Edited January 4, 2014 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Finns inte många kvinns på detta forum så en "gubbklubb" har det väl varit hela tiden ? Sen så kan man ju alltid ha olika uppfattningar om var gränsen för gubbe går rent åldersmässigt Med tanke på den höga medelåldern på forum likt detta borde gränsen för gubbe gå någonstans runt 80 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 (edited) Det finns inga ni. Det var jag som avslutade kontot. Kallar du mig gubbe Var inte just dig jag hade i åtanke nej, men extremt onödigt var det iallafall lite högt i tak kan man väl kosta på sig att ha. Det är extremt sällsynt att det blir några liknande incidenter här inne ändå och personligen ser jag den passiv-aggressiva retoriken som precis lika illa som uttalade förolämpningar. Edited January 4, 2014 by Ekman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 personligen ser jag den passiv-aggressiva retoriken som precis lika illa som uttalade förolämpningar. Det finns ju grader i helvetet, men passiv-aggresiv retorik kan jag inte klura ut vad det är. Menar du sarkasm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Med tanke på den höga medelåldern på forum likt detta borde gränsen för gubbe gå någonstans runt 80 Då har man många år kvar att få vara med och leka;) /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Det finns ju grader i helvetet, men passiv-aggresiv retorik kan jag inte klura ut vad det är. Menar du sarkasm? En person som är passiv-aggressiv är en mästare på att misshandla samtidigt som han eller hon framstår som normal, hjälpsam och trevlig. Ett passivt-aggressivt beteende kan alltså vara svårt att sätta fingret på och komma åt. Det är ett manipulativt beteende; att få som man vill utan att uttrycka vad man vill och ta ansvar för vad man vill. Källa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Bästa? Håller inte alls med där. Han deklarerar hur han har förstått digital överföring och när intresserade börjar ställa frågor och lyfta på stenarna för att få reda på varför de ligger där de ligger löper han amok! Det är väl inget bra? Jag såg aldrig inlägget, det blev ju borttaget. I inget av de inlägg jag sett innan från honom så jag någon som löpte amok, tvärtom tog han sig tid och förklarade för de som frågade. Du behöver inte tycka tråden var bra, men jag tyckte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Har full respekt för att detta var ett komplicerat och svårt beslut. Vi får inte uttrycka oss nedlåtande åt personer/medlemmar på detta forum. Kanske några har svårt med var en sådan gräns går? Jag hoppas inte detta kommer att bli en orsak till att medlemmar inte vågar uttrycka olika åsikter och tycka olika. Olika infallsvinklar och åsikter på detta forum har lärt mig mycket. Kan man inte skilja på sak och person i dessa forumsammanhang eller utrycker sig på ett sätt som kan tolkas vara personligt nedvärderande, blir det komplicerat. Det är naturligtvis inte bra att göra detta. Jag har inte läst inlägget som föranledda detta kraftfulla beslut och kan därför inte värdera just det, men upptakten till inlägget går att läsa och man kan se att det var på väg åt fel håll, "sandlådenivå" mm. nämndes. Skall framtida "oliktänkare" våga argumentera i detta forum kanske det kan vara bra att veta var gränsen går. Om den nu är otydlig på något vis skulle dicdacs inlägga visas tycker jag. Då kan alla se var gränsen gick i detta fall, samt att det vore bra om dicdac gavs en offentlig möjlighet, i detta forum, att kunna välja att kommentera orsaken till hans agerande. Ge en förklaring, eller ursäkt om han tycker det behövs. Utifrån hur dicdac hanterar denna chans och möjlighet till eftertanke och aktion är det lättare att bedöma en avstängning tycker jag och den blir också tydlig med mindre risk för spekulationer om politisk korrekthet mm. Framtida risker för ointresse av detta "gubbiga" forum minskas också. Så får det inte bli. Vi får inte bli en klubb för inbördes beundran med ryggdunkare och bara likasinnade. Då blir det riktigt ointressant här. De fall av "hårda ord" jag upplever i detta forum blir oftast mellan de som tror mycket fast på teknik, mätninger och analysverktyg som viktigaste orsaken till väljud och de som med stor del av sitt hjärta, känsla och med sina sinnen väljer sina produkter. Många har ju lite av båda typerna i sig. Därför kan de flest lära sig av av båda lägren. Därför är det synd att tappa en sida av denna hobby. Kan inte förklarande tillrättavisningar hjälpa i dessa dispyter kommer man dessvärre inte längre. Så kanske det var i detta fall? I detta fall skulle nog någon allmänt ganska välfungerande Svensk och typisk princip fungera. Offentlighetsprincipen - admin skall förklara och visa vad som hänt, samt förövarens ges möjlighet/rätt att försvara/förklara sig. Därefter vet alla, som undrar vad de vågar uttrycka här, vilken nivå vi inte skall korsa. Med musik och HiFi intresserade, medlemmarnas och Euphonias bästa i tanken / Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Man kan väl ha som princip att säga det man skulle säga i vilken annan offentlig miljö som helst - biblioteket, torget mfl inför blandad publik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Tack för alla tankar och synpunkter! admin skall förklara och visa vad som häntDet har vi gjort i denna tråd. samt förövarens ges möjlighet/rätt att försvara/förklara sig.Jag vet inte om han vill uttala sig? Vi söker dicdac på olika sätt genom personer han kan tänkas känna och i andra forum. Hitills utan framgång. Tips välkomnas. Man kan väl ha som princip att säga det man skulle säga i vilken annan offentlig miljö som helst - biblioteket, torget mfl inför blandad publik.Alltså!! För Euphonias del kan vi ha högt i tak. Glöm det där med politiskt korrekt, tassa fram, linda in osv. Men när man avsiktligt skriver på ett sätt som innebär att man inte vill delta på Euphonia så provocerar man fram sitt eget utträde. Om man blir skitlack på någon/något, så kan man i stället kontakta personen, en frände, moderatorer och/eller forumledning. Som sagt, ingen behöver bekymra sig var gränsen går. Det vet man och det visste dicdac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Tack för alla tankar och synpunkter! Det har vi gjort i denna tråd. Jag vet inte om han vill uttala sig? Vi söker dicdac på olika sätt genom personer han kan tänkas känna och i andra forum. Hitills utan framgång. Tips välkomnas. Alltså!! För Euphonias del kan vi ha högt i tak. Glöm det där med politiskt korrekt, tassa fram, linda in osv. Men när man avsiktligt skriver på ett sätt som innebär att man inte vill delta på Euphonia så provocerar man fram sitt eget utträde. Om man blir skitlack på någon/något, så kan man i stället kontakta personen, en frände, moderatorer och/eller forumledning. Som sagt, ingen behöver bekymra sig var gränsen går. Det vet man och det visste dicdac. Bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Jag har nu fått svar från dicdac: Hej, Jag har sett i en tråd på forumet att ni söker mej. Den 3/1-2014 sände jag ett mail till timbre och begärde att han skulle ta bort min profil från Euphonia. Anledningen är att jag inte har något som helst intresse av att vara medlem i ett forum där det inom en liten grupp, förekommer så mycket kamaraderi och inbördes beundran. /dicdac Och därmed för att bibehålla Euphonias inställning är inga inlägg borttagna eller osynliggjorda längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts