Jump to content

Recommended Posts

Posted

Få inspelningar har väl blivit utgivna och återutgivna som denna klassiker från Verve Records... :?:

Getz/Gilberto...Stan Getz and João Gilberto featuring Antonio Carlos Jobin.

Bossanova i jazztappning alltså. Med vokala inslag av frugan Astrud Gilberto. En skiva man kan spela hur mycket som helst... :mm:

Förutom alla vinylvarianter alltsedan inspelningsåret 1963, har den kommit i en mängd CD-versioner genom åren.

Här har vi tre exempel:

Mobile Fidelity Ultradisc II (UDCD 607)

Verve Master Edition (521 414-2)

Verve Super Audio CD (314 589 595-2)

På med de subjektiva öronen och jämförelserna kan börja. Både lurar och högtalare för att få perspektiv... :)

Getz007.JPG

Posted

Dessa skivors informationshäften är utförliga och intressanta att läsa. Man får reda på en hel del kring själva inspelningstillfället och slutintrycket blir att detta var en dåligt förberedd session. Det är kanske så stor konst skapas... :?::)

Man får även reda på att spår 5, Corcovado, lider av hörbar ljuddegradering på grund av skadat mastertape. Ett bra initiativ av Verve som fler borde ta efter om det är aktuellt.

Getz001.JPG

Posted

Spårutbudet skiljer sig på de olika versionerna. På Verve´s egna utgåvor får man med singelutsläppen av The Girl From Ipanema och Corcovado i mono. Dessa skiljer sig en hel del från LP-versionerna och följer väl i första hand med som kuriosa, en kul grej... :mm:

På MoFi-skivan är det LP-utbudet som gäller.

Det öppnar direkt med klassikern The Girl From Ipanema och efter en kort inledning dyker Astrud Gilbertos kristallklara, lite bossanovaråa stämma upp till höger i ljudbilden. Engelsk text med brasilianskt uttal... :cool:

Spåret Desafinado är en höjdare med känslofylld sång av João Gilberto på sitt eget språk.

So Danco Samba är en suggestiv pärla med mycket bossanova i ackompanjemanget.

Posted

Ljudupplevelser blir inte alltid vad man förväntar sig och det är kanske just detta som gör själva audiodelen så intressant... :?:

Går man från Verve´s egen Master Edition till Mobile Fidelity är det ju lätt att ha stora förväntningar.

Vad jag noterade, både via lurar och högtalare, är att MoFi-varianten ger ett varmare ljud med betydligt mer bas och rondör.

Samtidigt har emellertid klarheten, luftigheten och detaljeringsgraden fått stå tillbaka.

MoFi-utgåvan är chanslös mot Verve Master Edition i mina öron. Priset talar dessutom för Verve.

In med SACDn... :mm:

Till råga på allt trevligt är det Verve´s egen utgåva i en Single Layer SACD-produktion. Höga förväntningar alltså.

Den tonala balansen är väldigt lik MoFi. Varmt, riklig tillgång på bas men utan spänst och musikalitet. Kvantitet före kvalitet så att säga... :diss:

De överdrivna bottenoktaverna grumlar även till det upp genom registren och det blir lite bossanovasås över det hela.

En besvikelse rent ut sagt och jag undrar om Verve har lånat MoFi-mastern... :?:

Nu låter i och för sig alla tre skivorna bra med tanke på inspelningens datum och omständigheter. Man vet emellertid inte vad man har förrän man har hört något bättre...;)

Jag rekommenderar Verve Master Edition som finns att köpa i Sverige. Det är skivan längst ned på bilden.

Getz004.JPG

Posted

Jaa visst är det underbar musik!

Tre utgåvor av samma skiva har jag aldrig haft ;)

Kunde inte låta bli att köpa ett extra exemplar av just Verve master edition, ifall det skulle hända ngt med den cdskivan jag spelar på normalt :mm:

/Mattias

Posted

hmm Timbre jag har för mig att vi föredrog MOFI-skivan när vi lyssnade hos dig??

verven lät lite tunnare.

fast vi lyssnade ju aldrig i lurar, det är möjligt att skillnaderna är enklare att peka ut där

Posted

Har båda LP och CD - originalerne från Verve.

Ingen tvevel - LP'en er mange gange bätre - mere dynamik, liv och närvär!

Har hverken MFSL eller SACD versionen, men tvevler at nogen af dem kan slå den originale LP (om du har nonting at spela den på :D ).