calle_jr Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Aria, som gör en musikserver, har även ett kit för uppgradering av Oppo BDP-105: http://ariamusicserver.com/index.php/kit-for-oppo Bild: Aria Är det någon som förstår vitsen med detta kit Quote
Bebop Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Är det någon som förstår vitsen med detta kit Vad jag kan läsa mig till har det inget med ljudliga förbättringar. Den innehåller gränssnitt för bättre sorteringsfunktioner (än vadå?) med tillgång till mer metadata. Bl a finns det 18 förprogrammerade bibliotek typ romantik, wienklassicism, barock osv. Där ingår också en licens till dBPower som du kan använda i din PC för rippning. Men som sagt inga kretsar för bättre ljud. Det skall förenkla administrationen av dina bibliotek. Quote
bigblue Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Så uppfattar jag det också. Prislappen ligger på 1000 Euro för detta kit. Tanken är väl att koppla ihop Oppon med en NAS och sedan används 105:an som både Nätverksspelare och DAC. Quote
octavia rs Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Fast det gör ju Oppon redan utan detta kit....det ända är väl att man får Arians gränssnitt och det är kanske bättre än Oppos egna struktur och appar för och styra den? Så uppfattar jag det också. Prislappen ligger på 1000 Euro för detta kit. Tanken är väl att koppla ihop Oppon med en NAS och sedan används 105:an som både Nätverksspelare och DAC. Quote
calle_jr Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Fast det gör ju Oppon redan Ja, precis. Jag kunde inte läsa något som detta kit tillför. Därav frågan. Dessutom tror jag mer på Oppos utvecklingspotential vad gäller appar. Den iPad-app som släpptes med BDP-105 är ju trots allt ganska ny. Quote
Richard Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Det hade ju varit schysst om den hade haft digital ut så att man hade kunnat koppla den vidare till en extern dac. Då hade den ju kunnat användas som en ren nätverksspelare med anslutna usb-disk. Hade ju naturligtvis krävt en hel del andra bibliteksfunktioner än som nu med endast enkel mappstruktur. Bara en liten tanke och förhoppning som snabbt grusades. Står i valet och kvalet mellan att satsa på datorn eller dedikerad nätverksspelare... Quote
Guest dicdac Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Det här var intressant. Musikspelaren använder samma iPad app som JRiver, fast en "brandad" version. Det hör är en förklädd dator som använder JRiver Mediacenter. JRiver håller på att porta sitt mediacenter till Linux så gissningsvis går den här apparaten på Linux. Inget fel med att pussla ihop en ny produkt med hjälp av redan befintliga produkter. Det görs i många andra branscher. Fördelen med att köpa den här apparaten jämfört med att köpa dator och konfigurera själv är att man slipper jobbet med att konfigurera och förhoppningsvis är den lite mer slimmad än en standarddator. Men priset måste vara rimligt i förhållande till vad det kostar att köpa och konfigurera en egen dator. Quote
calle_jr Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Det hade ju varit schysst om den hade haft digital ut så att man hade kunnat koppla den vidare till en extern dac. Då hade den ju kunnat användas som en ren nätverksspelare med anslutna usb-disk. 105:an har ju redan digitala utgångar, usb- och nätverksingångar! Hade ju naturligtvis krävt en hel del andra bibliteksfunktioner än som nu med endast enkel mappstruktur. Appen funkar hjälpligt för mig som enbart har en ansluten hårddisk med musik. Jag förväntar mig att förbättringsarbete pågår. Quote
Richard Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 105:an har ju redan digitala utgångar, usb- och nätverksingångar! Å fanken. Jag har versionen tidigare (BD-95). Det gör ju det hela mycket mer intressant för er som sitter med den senaste versionen!! Quote
Richard Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 (edited) Ser förresten nu att detta även finns på 95:an: Coaxial och optisk... Trodde nog när jag köpte den att det var ingångar och sedan inte reflekterat mer över det hela. Har hela tiden endast använt den för bild i första hand och kört dator med dedikerad dac för musik. Man kanske ska fundera lite på detta. Edited January 2, 2014 by Richard Quote
Harryup Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Som jag läser det där skall poängen vara att 105'an kan vara server och via DNLA skicka stream ut i nätverket som andra renderer ( en del nätverksspelare) kan styras att spela upp. Sen kan man då använda programvaran för förbättra hanteringen. DNLA kan ju många NAS köra direkt så jag skulle hellre ha en sådan lösning om jag behövde. Quote
calle_jr Posted January 3, 2014 Author Posted January 3, 2014 Som jag läser det där skall poängen vara att 105'an kan vara server och via DNLA skicka stream ut i nätverket som andra renderer ( en del nätverksspelare) kan styras att spela upp. Sen kan man då använda programvaran för förbättra hanteringen. DNLA kan ju många NAS köra direkt så jag skulle hellre ha en sådan lösning om jag behövde. Tack för det. Det vore alltså i så fall mer intressant med en NAS anpassad för Oppo. Har du något tips? Man kanske ska fundera lite på detta. Ja, Oppo + NAS. Quote
Harryup Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Nu har jag en 95'a och inte en 105'a så jag vet inte exakt vad som passar. 95'a gränsnitt ser ju ut som om min morsa hade tänkt ut det så jag spelar inte så mycket så men "hemligheten" är om en apparat kan vara en renderer. En renderer spelar alltså upp material som en controller skickar till den. En controller kan var mjukvara i t.ex. en dator eller iPad eller nått. T.ex. kan JRiver vara både controller och renderer. Dvs, man kan inne från JRiver välja vad en 105 skall spela upp och då behöver man inte fundera på Oppon's gränssnitt om man är nöjd med JRiver. I detta fall behöver man dessutom inte koppla upp datorn mot nån DAC om man inte vill av någon anledning men man kan låta den inkopplade Oppon styras av datorn. Förstås på samma nätverk. Så om man letar controller (DMC) för t.ex. iPad så hittar man t.ex. Appar eller andra appar. Om nu någon hade vänligheten att välja ut den bästa åt oss vore det hyggligt Men någonstans i nätverketet måste det alltså finnas en DNLA server t.ex. typ Twonky, Squeezeserver eller nått annat i kanske en Nas eller på en vanlig PC eller Mac eller i en riktigt server. Sen kan med rätt programvaror som i regel är gratis smartphones, datorer, smarttv, tv-spel, spela upp musiken eller styra musiken i stereon. Nu skall jag dock vara lite tråkig, lite tester jag har gjort tyder på att servern inte är oväsentlig för ljudet. Det verifieras också av att andra på nätet tycker att MS Server 2012 avskalad verkar vara en bra källa för musik. Men skillnaderna är inte gigantiska längre men mycket minne i NAS eller vanlig dator är ju bra. mvh/Harryup Quote
Richard Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Jag mailade Digbit som står bakom Aria Music Server och tyvärr så stödjer man inte Oppo Bdp-95 utan endast 105:an. //Richard Quote
Harryup Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 95'an är ingen renderer tyvärr så man kan inte befalla den via DNLA vad den skall göra. mvh/Harryup Quote
sprudel Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Nu har jag en 95'a och inte en 105'a så jag vet inte exakt vad som passar. 95'a gränsnitt ser ju ut som om min morsa hade tänkt ut det så jag spelar inte så mycket så men "hemligheten" är om en apparat kan vara en renderer. En renderer spelar alltså upp material som en controller skickar till den. En controller kan var mjukvara i t.ex. en dator eller iPad eller nått. T.ex. kan JRiver vara både controller och renderer. Dvs, man kan inne från JRiver välja vad en 105 skall spela upp och då behöver man inte fundera på Oppon's gränssnitt om man är nöjd med JRiver. I detta fall behöver man dessutom inte koppla upp datorn mot nån DAC om man inte vill av någon anledning men man kan låta den inkopplade Oppon styras av datorn. Förstås på samma nätverk. Så om man letar controller (DMC) för t.ex. iPad så hittar man t.ex. Appar eller andra appar. Om nu någon hade vänligheten att välja ut den bästa åt oss vore det hyggligt Men någonstans i nätverketet måste det alltså finnas en DNLA server t.ex. typ Twonky, Squeezeserver eller nått annat i kanske en Nas eller på en vanlig PC eller Mac eller i en riktigt server. Sen kan med rätt programvaror som i regel är gratis smartphones, datorer, smarttv, tv-spel, spela upp musiken eller styra musiken i stereon. Nu skall jag dock vara lite tråkig, lite tester jag har gjort tyder på att servern inte är oväsentlig för ljudet. Det verifieras också av att andra på nätet tycker att MS Server 2012 avskalad verkar vara en bra källa för musik. Men skillnaderna är inte gigantiska längre men mycket minne i NAS eller vanlig dator är ju bra. mvh/Harryup Tack Harry! Nu klarade du ut en del oklara begrepp för mig. Kollar om jag förstått rätt: Min Oppo 105 kan alltså fungera som renderer, ungefär som min SB Touch? Controller kan vara Squeezepad som jag använder för att styra min server i datorn som är Logitech Media Server? Quote
crion Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Varför gå igenom så mycket och modda en specifik Oppo BD spelarmodell för att få en musikzon? Kan ju lika gärna lägga till lite och köpa en riktig lösning direkt? Quote
calle_jr Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Varför gå igenom så mycket och modda en specifik Oppo BD spelarmodell för att få en musikzon? Kan ju lika gärna lägga till lite och köpa en riktig lösning direkt? Sant Det är väl vad Aria erbjuder i första hand. Deras kit är för den som redan har en Oppo. Men, som sagt, det är oklart vad den tillför. Quote
Harryup Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Tack Harry! Nu klarade du ut en del oklara begrepp för mig. Kollar om jag förstått rätt: Min Oppo 105 kan alltså fungera som renderer, ungefär som min SB Touch? Controller kan vara Squeezepad som jag använder för att styra min server i datorn som är Logitech Media Server? Oppo 105 = Renderer check Ungefär som din Touch upplevelsemässigt JA, men Touchen hanterar inte DLNA. SqueezePad = DLNA Controller NOT! Tycker det ser ut som att den endast klarar AIRPLAY vilket inte är samma sak. Däremot klarar Squeezeserver eller vad den heter den här veckan att vara DLNA server om man slår på det i servern. mvh/Harryup Quote
Recommended Posts