Vox Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Förvarar ni era vinylskivor i plastfodral eller utan och i så fall varför? Hos mig är det så att de som är nyinköpta står i backar med plastfodral tills de sorterats in i skivhyllan. På senare år har de fått ha kvar platsfodralet även när de sorterats in i skivhyllan. Problemet som då uppstår är svårigheten att läsa på omslagsryggen samt att det ser fult ut. Jag föredrar att ha öppningen på plastfodralet åt samma håll som på omslaget. På så sätt behöver jag inte ta ur fodralet ur plastfodralet när skivan skall spelas. Nackdelen med detta, förutom svårigheten att läsa på ryggen, är att det är bökigt att ställa tillbaka skivan i hyllan då plastfodral mot plastfodral inte glider så bra. Hur har ni löst detta hos er? Quote
eliot Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Jag använder plastfodral och har öppningen uppåt och själva skivan befinner sig bakom skivomslaget i innerfodralet Tillägg: På det viset förstör jag inte skivomslaget när jag tar ut skivan. Skivomslagen på amerikanska utgåvor är ofta hård kartong och då är det svårt att få ut skivan utan att "skära" upp skivomslaget. DG utgåvor har ett format att man måste ha öppningen på plastfickorna på sidan annars får de inte plats. Jag gillar annars inte att ha öppningen åt sidan, dvs. innåt när man har ryggen utåt eftersom skivan då lätt åker ur plastfickan när man vill ta ut skivan ur bokhyllan..... Quote
Guest BTS Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Jag använder plastfodral och har öppningen uppåt och själva skivan befinner sig bakom skivomslaget i innerfodralet Så har jag det också numera. Quote
Bebop Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Jag hade alla mina skivor i plastfodral men plockade bort dem för ca 10 år sedan. Dels tycker jag det är fult i hyllan och eftersom jag har så många plattor är det inte så ofta de åker fram och slits därmed inte så att det stör. Men inga regler utan undantag. En del rara skivor hamnar fortfarande i plast. Quote
plundin™ Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Jag använder plastfodral och har öppningen uppåt och själva skivan befinner sig bakom skivomslaget i innerfodralet ..så gör även Jag! /ptr Quote
Lars Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Jag använder inget plastomslag. Tycker det är fult, försvårar läsning på ryggen, tar extra plats och gör det extra bökigt att plocka ut o in skivan. Utan plast glider skivomslaget lättaren in i bokhyllan och jag tycker inte det sliter på omslagen. Quote
ulfsan Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Håller helt och hållet med Lars. Jag har haft ambitionen att förvara i plast, som jag sett samlarentusiaster göra. Har dock upptäckt att det krånglar, som bl a Lars skriver och att skivorna ju ska spelas och inte bara samlas. När jag nu kommit över en större samling och ska lyssna av och sortera in skivorna, så väljer jag därför att göra det utan plastfodral. Slitaget blir ju knappast mindre av att man måste plocka ur skivan ur plastfodralet innan den kan spelas, särskilt om man har öppningen uppåt. Även om öppningen är bakåt och innerfodralet /skivan därmed lätt kan dras ut, missar man ju möjligheten att vika upp dubbelfodral (för att kunna läsa skivinformation och bilder mm). om man inte plockar ut även dessa helt ur plasten. Så om musiken ska spelas, ihop med att skivfodralet ligger i knäet för närmare studie, tycker jag plastfodral är i vägen. Det var väldigt skönt att klä av alla skivor sin plast och det ser nu mycket snyggare och renare ut i hyllan. / Ulf Quote
calle_jr Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 När jag nu kommit över en större samling och ska lyssna av och sortera in skivorna, så väljer jag därför att göra det utan plastfodral. Häpp! Spännande!! Måste man ju få se!!! Jag hittar inget spelsnabbare och mindre förstörande sätt att förvara än enligt nedan, alltså med öppningen i plasten uppåt och innern mellan back cover och plasten; Quote
lindome Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Jag använder plastfordral, men den lite tjockare pvc varianten. Öppningen inåt, inga problem att läsa på ryggen och fodralet skyddas mycket bra! Ser ganska prydligt ut oxå Enda problemet är som någon nämnde dubbelfodral och man vill läsa. Då får man snällt plocka ut fodralet. En bra aspekt med plast är de eventuella rariteter man besitter där kanterna är slitna från tidigare ägare. Då är det ett måste för att kunna behålla konvolutet i hyfsat skick. Quote
Vox Posted January 5, 2014 Author Posted January 5, 2014 Har nu plockat bort plastfodral från skivorna i några av hyllorna. Oj, vad snyggt och lättläst det blev samtidigt som det blev plats för fler skivinköp. Quote
eliot Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Så om musiken ska spelas, ihop med att skivfodralet ligger i knäet för närmare studie, tycker jag plastfodral är i vägen. Det var väldigt skönt att klä av alla skivor sin plast och det ser nu mycket snyggare och renare ut i hyllan. / Ulf Det är det enda negativa och sedan gillar jag inte när skivorna står med ryggen utåt utan jag vill kunna bläddra och har därför många skivor i backar eller med framsidan utåt i bokhyllan: Quote
P-pan Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Det är det enda negativa och sedan gillar jag inte när skivorna står med ryggen utåt utan jag vill kunna bläddra och har därför många skivor i backar eller med framsidan utåt i bokhyllan: Den där hyllan måste vi bläddra lite mer noggrant i nästa gång jag kommer på besök Quote
Recommended Posts