Jump to content

Prokofiev Romeo & Juliet

Guest BTS

Recommended Posts

Jag är en smula förvånad att inte Eliot fyrar av Ansermet rakt från höften... ;)

Jag skulle just rekommendera Maazel/Cleveland på Decca, men såg att du just konstaterat den själv... Kan du hitta Stokowskis Stereoinspelning på RCA är den oxå värd pengarna, även Karel Ancels inspelning av Sviterna med Tjekiska filharmonin på Supraphon är mycket spänstiga.. Om du vågar testa en inspelning på det där nya moderna mediet "CD" så har Valery Gergievs och London Symphonys inspelning av den kompletta baletten på LSO Live, Gergiev har ett väldigt bra grepp på dom dramatiska förloppen i Prokofievs musik!

/ptr

Jag är en smula förvånad att inte Eliot fyrar av Ansermet rakt från höften... ;)

/ptr

När du säger det så.... :D

- Jag är inte hemma och hade jag varit hemma så hade jag också sagt Maazel - jag kommer ofta inte ihåg vem som spelar men jag känner igen omslagen :blush

Maazel kommer att släppas av ORG som 45rpm: se analog planet

Hur kan man bedöma skicket på ett band visuellt?

Han kanske har ett tränat öga :26: och rullar ut bandet i hela sin längd för att sen gradera mellan VG och EX för säkerhets skull... :33::D

Tack för alla tips, jag har under dagen fått tag i några olika upptagningar.

Prognosen för att strax få lägga vantarna på Maazel/Cleveland Decca SXL 6220-2 är mycket god. :mm:

Previn och LSO på EMI

Romeo-%26-Julia.jpg

Leinsdorf och LAP på Sheffield Lab

Leinsdorf.jpg

Och till sist Solti med CSO

Solti.jpg

Edited by BTS

Jag gillar Leinsdorfs inspelning och ljudet är förstklassigt. Den plus Wagner-samlingen spelades flitigt i audiofila sammanhang när de kom. Wagner var en stor knöl men han skrev fantastisk musik. Att lägga till Wagnerplattan i sökandet rekommenderas.

Jag har dessa båda även på en dubbel-CD "Direct From the Masters" från 1978. Den låter inget vidare...

4ose.jpg

Jag skulle också rekommendera de båda sviterna på Mercury Living Presence

SR90315 Skrowaczewski med Minneapolis Symphony Orchestra - som är en 35mm inspelning

230976247206.jpg

Helst RFR-pressning (se till att det inte står "Vendor" på etiketten) annars återutgåvan från Speakers Corner

Jag skulle också rekommendera de båda sviterna på Mercury Living Presence

SR90315 Skrowaczewski med Minneapolis Symphony Orchestra - som är en 35mm inspelning

Instämmer. Jag har Speakers Corner-utgåvan som jag tycker låter förnämligt.