Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spännande! Som jag förstår det är det ingen DAC inkluderad i apparaten. Skulle vara väldigt intressant om man vid en framtida demo fick chansen att höra dessa "side by side" med MacMini för att se om man tycker att det motiverar prisskillnaden.

Posted
Nix. Ingen inbyggd dac. . Finns inte i S10 eller W20 modellerna heller...som ju är avsevärt dyrare men som också har ett annat innehåll

Även om jag personligen redan har en Aurender så tror jag stenhårt på dessa båda maskiner

/ Pärr

Jag tycker också att detta är intressanta produkter. Hade varit skönt att bli av med PC'n som styrenhet. Det är för bökigt, krångligt och knappast användarvänligt. Det gäller alltså då att hitta en DAC som den lirar bra tillsammans med, möjligen

Hur fixar man rippning av CD? Via en PC eller kan man ansluta en lös CD-läsare eller digital utgång från en CD-spelare? Jag antar också att jag kan överföra mina redan rippade FLAC-filer från existerande hårddisk. Det är nästan det jag bävar för mest för att gå över till ny programvara med tanke på den katalogisering jag gjort i JRiver MC. Att göra om allt detta för över 4,000 CD-album skulle vara en mardröm.

Posted
Jag tycker också att detta är intressanta produkter. Hade varit skönt att bli av med PC'n som styrenhet. Det är för bökigt, krångligt och knappast användarvänligt. Det gäller alltså då att hitta en DAC som den lirar bra tillsammans med, möjligen

Hur fixar man rippning av CD? Via en PC eller kan man ansluta en lös CD-läsare eller digital utgång från en CD-spelare? Jag antar också att jag kan överföra mina redan rippade FLAC-filer från existerande hårddisk. Det är nästan det jag bävar för mest för att gå över till ny programvara med tanke på den katalogisering jag gjort i JRiver MC. Att göra om allt detta för över 4,000 CD-album skulle vara en mardröm.

Är inne lite på samma spår som du Bebop för krångligt överlag så datorn står för det mesta.

Posted
Är inne lite på samma spår som du Bebop för krångligt överlag så datorn står för det mesta.

Det är nya produkter i antågande inom detta segment med välljud, flexibilitet och enkelhet i fokus. Mer säger jag inte - just nu :)

Posted (edited)
Här pressreleasen

Att kika närmare på dessa är ett tips. Aurender fungerar klanderfritt, är en audiofilprodukt, och det är en dröm att styra den över Ipad via LAN. Släpps imorgon och visas på CES nu i Januari

/Pärr

Härligt kompakta, och i en prisklass som öppnar dörrar för betydligt fler. Det är BRA :)

Edited by Perfect sense
Posted
Nix. Ingen inbyggd dac. . Finns inte i S10 eller W20 modellerna heller...som ju är avsevärt dyrare men som också har ett annat innehåll

Även om jag personligen redan har en Aurender så tror jag stenhårt på dessa båda maskiner

/ Pärr

Vilken Aurender-modell använder du? Är den värd investeringen sett till ljudkvalitet, handhavande och upplevelse i stort i relation till en traditionellt datorbaserad lösning?

Posted

Klart att du inte ska behöva rippa om allt, jag har t o m lagt in direkt från en usb-sticka alldeles själv ;) Men då med färdiga filer :blush

Jag har inte börjat med rippning till min S10 än, är för osäker på konvolut mm så jag har proffshjälp och det funkar super. Har ca 1500 album och får plats med ungefär lika mycket till om man inte kör för mycket högupplösta filer förstås. Tycker den nya Aurendern verkar vara en kanonprodukt för ändamålet :D

/byZan

Posted
Oj många frågor och allt är ju såklart relativt. Jag har S10:an som kostar ca 55.000:-, W20 kostar ca 120.000:-. Därav menade jag att X100 modellerna måste kallas "prisvärda", men de har ju inte heller samma innehåll som storebröderna vilket ju inte heller behövs om man bara kör USB ut. Allt som behövs är en dac som stödjer USB och att man har en Ipad sedan tidigare.

Om man inte är extremt bevandrad med datorer och s.a.s nästan bygger dem själva och experimenterar med ljudkort etc, så vill jag påstå att det är värt att investera i en Aurender. Så svaret är "Ja".. Finns givetvis flera produkter som också bygger på enkelhet mm, men vet ej om någon är i närheten av Aurender sett till "helheten"

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt jobbar med eller för Aurender utan vill bara rekommendera andra en produkt jag själv är väldigt nöjd med, och särskilt nu när de kan fås väldigt avskalade

/Pärr

Tack, värdefullt. Det enda som saknas på pappret är som tidigare nämnts i tråden rippningsmöjligheter (vilket vanligtvis kräver en dator i något skede - trots allt).

Posted
Tack, värdefullt. Det enda som saknas på pappret är som tidigare nämnts i tråden rippningsmöjligheter (vilket vanligtvis kräver en dator i något skede - trots allt).

Hur gör man då på enklaste och bästa sätt? Jag köper mina CD och rippar dem sedan av lite olika skäl.

• Det är billigare än att ladda ner (om man köper från t ex Amazon)
  • Utbudet är större
  • Min musik är dåligt representerad på nerladdningsplattformar
  • Jag litar inte på hårddiskar - jag vill ha originalplattan ("negativet")

En väg tycks vara rippa via PC'n ner på en USB-sticka och föra över filen, men det är knappast användarvänligt om man köper mycket skivor.

En showstopper kan vara att den endast tycks ha support av iPad. Jag håller mig till Android.

Posted
Hur gör man då på enklaste och bästa sätt? Jag köper mina CD och rippar dem sedan av lite olika skäl.

• Det är billigare än att ladda ner (om man köper från t ex Amazon)
  • Utbudet är större
  • Min musik är dåligt representerad på nerladdningsplattformar
  • Jag litar inte på hårddiskar - jag vill ha originalplattan ("negativet")

En väg tycks vara rippa via PC'n ner på en USB-sticka och föra över filen, men det är knappast användarvänligt om man köper mycket skivor.

En showstopper kan vara att den endast tycks ha support av iPad. Jag håller mig till Android.

En Bladelius Classic kan kanske vara ett alternativ för dig. Vet dock inte om du kan använda en Android som fjärr.

//shamrock

Posted
Jag har inte börjat med rippning till min S10 än, är för osäker på konvolut mm så jag har proffshjälp och det funkar super. Har ca 1500 album och får plats med ungefär lika mycket till om man inte kör för mycket högupplösta filer förstås. Tycker den nya Aurendern verkar vara en kanonprodukt för ändamålet :D

I S10 finns det bara en HDD på 2TB vad jag kan se. I FLAC format rymmer den åtminstone 5-6000 CD-plattor, vilket är tillräckligt. Men hur gör du med backup? Kan du ansluta extern HDD för detta i S10:an?

Den nya 100L har HDD på 3TBx2. Ja antar att den ena speglar den andra.

Posted
En Bladelius Classic kan kanske vara ett alternativ för dig. Vet dock inte om du kan använda en Android som fjärr.

//shamrock

Nej, jag vill inte ha "allt i ett". Ljudfilerna vill jag hantera och katalogisera separat så att jag har full flexibilitet med att välja och vraka bland DAC:ar utan att behöva kladda med mina bibliotek. Jag är för övrigt väldigt nöjd med min Aesthetix Romulus som är en Aesthetix Pandora DAC med diskenhet (just in case). Jag gillar den tonala kvalitet som rören tillför den analoga signalbehandlingen.

Posted

Jag har varit helt inne på en MacMini-lösning men detta kan klart vara ett alternativ. Jag är själv inne på en SSD lösning med separat NAS. Vad är det i "Aurender-burkarna" som gör att ljudet håller högre kvalitet än om man använt MacMini? Jag tänker mig att jitterbehandligen sker i DAC:en så den borde inte vara en "issue" med Mac'en. Är det strömförsörjningen som är bättre/stabilare?

Posted

Jag kör sedan ett par år tillbaka med en mac mini kopplat till en PUC2. all musik o film mm lagras på ett NAS.(wlan)

all navigering sker med iphone/ipad.. funkar oklanderligt så när på att drivrutinerna till skärmen bråkar vid avstängning. (detta kom i samband med mountain Lion) kan också bero på viss inkompabilitet mellan Mountain lion (och senare) och PUC2...

tror inte på att låsa in sig i en streaming apparat for dessa pengar med tanke på takten på utvecklingen så är dom ju knappt moderna ens vid uppackning.. kan dock tänka mig att handhavandet blir enklare.

sedan måste jag ju erkänna att både aurendern och framförallt 111an väcker habegär :) ..

allsidigast och mest prisvärt är och förblir dock en mac/dac....(i min värld)

//Nik

Posted

Jag är rätt säker på att jag sett någon som kör NAS -> Lumin streamer via Jriver remote men kommer inte ihåg var jag sett det.

Lumin streamer.

Jag kör själv NAS (Synology DS213+) med Minimserver och streamar allt (FLAC, DSD64) direkt till min förstärkare, fördelen med NAS:en är ju att man får tillgång till sin musik och annat för den delen med på alla sina apparater i huset, telefoner och plattor med vilket kanske andra delar av familjen uppskattar.

Jag tror själv att nästa år kommer det dyka upp många streamers som kör direkt ifrån nätverket och att fler går ifrån att bara stödja iPad och släpper stöd även för Android, konstigt vore det väl annars kan man tycka.

Posted
Jag tänker mig att jitterbehandligen sker i DAC:en så den borde inte vara en "issue" med Mac'en. Är det strömförsörjningen som är bättre/stabilare?

Här är deras egen version och argument varför en Aurender är bättre. Bland fördelarna som jag kan läsa ut att de eliminerar en massa störningar och "jitterkomponenter" som följer med signalen via USB-kabeln från pc/mac till DAC:en. (Såvida man inte har en fullmaxad pc/mac för ljudhantering med de senaste och bästa ljudkorten). Vidare inga rörliga delar vid avspelningen som sker via SSD-disk. Olika lösningar för att ellimenera elektromagnetiskt brus. Inga surrande fläkta, en ordentlig och mer "hifi"-mässig låda... etc.

Utifrån vad de själva skriver verkar det hur intressant som helst vilket ju både Pärr och ByZan understryker utifrån deras erfarenheter,

Technology

The Aurender uses a customized Linux operating system tuned for high performance digital processing. In addition, sampling rates from 44.1~192KHz with 16-bit and 24-bit widths match or vastly exceed the audio quality that can be obtained from compact disks.

With today's technology, clock and signal jitter can be lowered to a point where their effects are negligible. Aurender S10 clocks are based on ultra-stable Oven-Controlled Crystal Oscillators (OCXO) and uses Field Programmable Gate Arrays (FPGA) with PLL based re-clocking to ensure that the signal to the Digital Analog Converter is as accurate as possible.

The Aurender Music System is fanless to eliminate vibrations, unwanted electromagnetic fields and noise emanating from the fan. Solid State Drives, which have no moving parts, are used to avoid vibrations, electromagnetic interference, and latency found in hard disk drives. The use of solid-state drives vastly lowers processor access times. During playback, selections are automatically cached using proprietary technology from the hard disk to the Solid State Drive. The hard disk then falls asleep and the music is played back using only the solid state drive. This design eliminates problems with sonic and electromagnetic noise from spinning hard disk drives.

Care must also be taken when using switched-mode power supplies which generate undesirable electromagnetic noise. In the Aurender Music System, power is provided by both switching mode and linear power supplies. The switching mode power supply is isolated from critical components using thick aluminum walls and the linear power supply is used for sensitive critical components. Thick aluminum is also used to isolate physical and electromagnetic noise from CPUs and hard disk drives.

The Aurender S10 Music System delivers the best audio performance possible. The superior audio quality is definitely distiguishable even when compared to much more expensive high end systems.

Posted
allsidigast och mest prisvärt är och förblir dock en mac/dac....(i min värld)

Jovisst fungerar det, även med PC. Men det är inte enkelt (fråga min fru) jämfört med en CD-spelare som alla kan hantera. Aurenden tycker jag är rätt på det mot en riktning med ett betydligt enklare handhavande. Åtminstone när man väl fått dit filerna. Där har jag fortfarande frågetecken.

Posted
Jag är rätt säker på att jag sett någon som kör NAS -> Lumin streamer via Jriver remote men kommer inte ihåg var jag sett det.

Streamer är något helt annat i min värld. Jag vill ha fasta och dedikerade hifi-produkter som är parkerade i mitt lyssningsrum. Jag vill helst bort med laptopar från denna miljön. Aurender verkar vara en hifi-produkt som är helt inriktad på att lagra och distribuera ljud till DAC med högsta kvalitet och med ett enkelt användarsnitt. Spotify och liknande format och streamad musik till och från andra delar av huset är helt ointressant för mig.

Jag tycker Aurender adresserar nya lösningar som går mer åt high-end än det uttjatade massdistributionen av musik i allehanda format. Det tilltalar mig.

Posted
Jovisst fungerar det, även med PC. Men det är inte enkelt (fråga min fru) jämfört med en CD-spelare som alla kan hantera. Aurenden tycker jag är rätt på det mot en riktning med ett betydligt enklare handhavande. Åtminstone när man väl fått dit filerna. Där har jag fortfarande frågetecken.

Haha.. tror hon får medhåll av min fru:-).. men det går ju o fixa med en dedikerad remote (ipad/galaxy etc och sen se till att datorn är på....

Lagring av data ar ju en sak som genomgår en kraftig centralisering, jag tror bara vi är i början av "moln" mm mm.. Cd skivor, usb minne o stora egna diskar tror jag snart är ett minne blott... i dagsläget tror jag att en NAS lösning är den bästa. ha allt på ett ställe i högupplöst format och sedan får respektive uppspelningsenhet hämta och formatera efter eget behag..

Jag köper en del musik från HDtracks ( och även itunes) och i grunden är det ju tämligen idiotiskt att jag skall lagra ännu en kopia lokalt för att spela den.. den skall ju vara tillgänglig för mig oavsett plats och plattform.. Där ligger ju itunes långt före andra..

Har en fråga till er alla avseende SSD diskar för lagring av musik: Vad är fördelen???? som systemdisk köper jag det fullt ut. i mitt fall så bufflar Pure music musiken i ramminnet innan uppspelning så vad jag förstår så tar detta bort behovet av att lagra filerna på SSD..

//Nik

Posted (edited)

Lumin Streamer är i allra högsta grad en hifi produkt som endast är till för att streama dina filer ifrån en NAS till din stereo och inget annat och placerad fysiskt vid din stereo. Skillnaden mot en Aurender är att du har hårddisken någon annanstans i en NAS tex.

Den har inget med streamade tjänster som spotify eller liknande att göra. Jag ville i all välmening bara ge förslag på en apparat som jag läst fått väldigt fin kritik i tester :) att man sen inte är intresserad av den de får ju vara upp till var och en. Jag tycker det är smidigt med NAS:en iom att den speglar diskarna så man alltid har en säkerhet om en disk krashar. Jag har mer än ett hifi system i huset och då är de skönt att kunna få tillgång till alla mina filer oavsett flac eller dsd till hela huset.

Lumin network player

Streamer är något helt annat i min värld. Jag vill ha fasta och dedikerade hifi-produkter som är parkerade i mitt lyssningsrum. Jag vill helst bort med laptopar från denna miljön. Aurender verkar vara en hifi-produkt som är helt inriktad på att lagra och distribuera ljud till DAC med högsta kvalitet och med ett enkelt användarsnitt. Spotify och liknande format och streamad musik till och från andra delar av huset är helt ointressant för mig.
Edited by octavia rs
Posted
Jag ville i all välmening bara ge förslag på en apparat som jag läst fått väldigt fin kritik i tester

Vilket uppskattas... ;)

Jag läste lite på den länken du skickade och av den fick jag intryck av att den också har en DAC inbyggd till skillnad från Aurender som du kan välja den DAC du önskar och byta DAC utan att du behöver fippla med musikfilerna. Man skulle ju kunna säga att det är en laptop som ser ut som en hifi-burk utan behov av externa diskar och med ett användarvänligt gränssnitt och byggd för att hantera och distribuera musikfiler vilket knappast kan sägas om en pc/mac.

Posted

För de som har en OPPO BDP 105 så kan man bygga in en aria musikserver i OPPOn ;)

Det är ju litet och behändigt :app:

By installing a small, internal, ultra low-power computer board and an EMI shielded power supply, aria works independently of the other OPPO BDP-105EU functionality.

No soldering is required, just plug some connectors.

Posted

Ja de är ju en nackdel att Lumin har inbyggd dac om man vill använda den man redan har eller kanske uppgradera med tiden, onödigt att betala för det om man ändå inte ska använda den :)

Jag tror att under 2014 kommer det dyka upp många fler olika lösningar på streamad musik via USB eller nätverk, tycker mig redan nu se att fler o fler kommer med nätverks baserade spelare om de sen är en fördel jämfört med att köra via USB vill jag låta vara osagt.

Posted

Aria music server är den mest kompletta produkt jag hittat efter omfattande sökande under det senaste året (tack C-H :) . Premiärvisades i Munchen tidigare i år.

ar1.jpg

Aria erbjuder rippning, lagring och uppspelning ifrån en och samma enhet:

- Automatisk rippning (dBPoweramp) via en inbyggd Teac DVD-R enhet

- Lagring upp till 2TB (SSD) eller 4TB (HDD)

- Nätverksåtkomst mot extern hårddisk/NAS etc. (över DLNA/UPnP)

- Tyst (fläktfri)

- DSD-stöd

- Digitala ingångar

- Egenutvecklad app för hantering av musikbiblioteket

- Styrning och hantering via iPhone eller iPad

- Mycket omfattande metadata-bibliotek

Tillval:

- Inbyggd DAC

- Linjär strömförsörjning

- Analoga ingångar

Mer info: http://ariamusicserver.com/

Fullständig specifikation: http://ariamusicserver.com/index.php/specs-music-server

Priset är inte satt, men det kommer att bli lägre än majoriten av produkterna i det övre skiktet på marknaden, inkl. Aurender S10 & W20, Lumin etc.

Ber att få återkomma så snart vår enhet är på plats och vi hunnit bekanta oss med den närmare!