Perfect sense Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 (edited) Det går bra för Magico, och man har nyligen flyttat till större lokaler i Hayward, Californien. Computer Audiophile har gjort ett besök: http://www.computeraudiophile.com/content/...-december-2013/ Edited December 28, 2013 by Hyperion Quote
Ekman Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Tack för länken, väldigt intressant läsning. I min mening så tillhör Magico den absolut yttersta toppklassen av högtalare just nu, lite synd att dom är så otroligt dyra i Sverige bara. Quote
bigblue Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Kul. Alltid spännande och se och läsa om tillverkare som är så hängivna och banbrytande. Själv har jag dock aldrig fastnat för deras produkter vart jag än lyssnat på dem. I mina öron framstår de mer som ett precisionsinstrument för rymdforskare än ett engagerande musikinstrument. Men med tanke på hur mycket cred de får för sina produkter är jag nog i minoritet . Oavsett vilket är det väldigt intressant att läsa ett "besöksreportage". Quote
Bebop Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Kul. Alltid spännande och se och läsa om tillverkare som är så hängivna och banbrytande. Själv har jag dock aldrig fastnat för deras produkter vart jag än lyssnat på dem. I mina öron framstår de mer som ett precisionsinstrument för rymdforskare än ett engagerande musikinstrument. Men med tanke på hur mycket cred de får för sina produkter är jag nog i minoritet . Oavsett vilket är det väldigt intressant att läsa ett "besöksreportage". Jag tror det handlar mycket om att de kräver en del av hur de ställs upp. Jag förstår din synpunkt för jag haf upplevt samma sak ända tiils jag hörde Magico i Munchen för några år sedan vilket är bland det bästa jag någinsin upplevt. Quote
Ekman Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Magico har extremt hög upplösning och är absolut inte snälla eller tillrättalagda på något sätt så de kan definitivt lätt upplevas som hårda och kalla om inte allt i kedjan och rummet stämmer. Sen så tror jag att många föredrar en återgivning som är lite rundare och lite mer polerad också även om verkligheten inte alltid är sådan. Quote
Perfect sense Posted December 28, 2013 Author Posted December 28, 2013 (edited) Tack för länken, väldigt intressant läsning. I min mening så tillhör Magico den absolut yttersta toppklassen av högtalare just nu, lite synd att dom är så otroligt dyra i Sverige bara. Magico är inte dyrare i Sverige än majoriteten av andra amerikanska och kanadensiska fabrikat (Wilson, Simaudio Moon etc.). I England (exempelvis) är priserna högre. Edited December 28, 2013 by Perfect sense Quote
Perfect sense Posted December 28, 2013 Author Posted December 28, 2013 (edited) Kul. Alltid spännande och se och läsa om tillverkare som är så hängivna och banbrytande. Själv har jag dock aldrig fastnat för deras produkter vart jag än lyssnat på dem. I mina öron framstår de mer som ett precisionsinstrument för rymdforskare än ett engagerande musikinstrument. Men med tanke på hur mycket cred de får för sina produkter är jag nog i minoritet . Oavsett vilket är det väldigt intressant att läsa ett "besöksreportage". En felmatchad och undermåligt uppställd modell ur Q-serien blir lätt problematisk. Det krävs kunskap och kloka val för att få till det. Personligen så rekommenderar jag i allmänhet S-serien, vilken är något mer förlåtande, betydligt lättare att integrera i normala rum och mer prisvärd. Den lilla golvaren S1 står framför mig just nu, och kan göra saker som ytterst få andra fabrikat i prisklassen är i närheten av. Edited December 28, 2013 by Perfect sense Quote
Ekman Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Magico är inte dyrare i Sverige än majoriteten av andra amerikanska och kanadensiska fabrikat (Wilson, Simaudio Moon etc.). I England (exempelvis) är priserna högre. Det har jag inte påstått heller men modellerna är svindyra i Sverige. Quote
Perfect sense Posted December 28, 2013 Author Posted December 28, 2013 (edited) Det har jag inte påstått heller men modellerna är svindyra i Sverige. Menar du i relation till Europeiska fabrikat...? Magico är premium-produkter, med priser därefter. Edited December 28, 2013 by Perfect sense Quote
Ekman Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 (edited) Menar du i relation till Europeiska fabrikat...? Magico är premium-produkter, med priser därefter. Det börjar bli bättre men fram tills ganska nyligen så hade de inte en högtalare under ~400 000kr, det är egentligen först nu med S1/S3 som dom börjar komma neråt lite. Edited December 28, 2013 by Ekman Quote
Perfect sense Posted December 28, 2013 Author Posted December 28, 2013 Det börjar bli bättre men fram tills ganska nyligen så hade de inte en högtalare under ~400 000kr, det är egentligen först nu med S1/S3 som dom börjar komma neråt lite. Q-serien är dyr, men också en väldigt raffinerad och avancerad konstruktion. S-serien är betydligt mer prisvärd. Vissa verkar dessutom föredra denna serie, vilken som tidigare nämnts är lättare att hantera och få till. De lämpar sig dessutom betydligt bättre för svenska, normala rum. Modellerna ur Q-serien kräver gott om plats (bortsett ifrån Q1 = stativaren), men också kraftfull förstärkning för att komma till sin rätt. De är dessutom väldigt tunga och utmanande visuellt som jag ser det. Quote
Hasse Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 En felmatchad och undermåligt uppställd modell ur Q-serien blir lätt problematisk. Det krävs kunskap och kloka val för att få till det. Personligen så rekommenderar jag i allmänhet S-serien, vilken är något mer förlåtande, betydligt lättare att integrera i normala rum och mer prisvärd. Den lilla golvaren S1 står framför mig just nu, och kan göra saker som ytterst få andra fabrikat i prisklassen är i närheten av. Jag tyckte S5 lät utmärkt på mässan för ett par år sedan vilket du inte höll med om då...ändrat uppfattning? Quote
Guest dicdac Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Q-serien är dyr, men också en väldigt raffinerad och avancerad konstruktion. S-serien är betydligt mer prisvärd. Vissa verkar dessutom föredra denna serie, vilken som tidigare nämnts är lättare att hantera och få till. De lämpar sig dessutom betydligt bättre för svenska, normala rum. Modellerna ur Q-serien kräver gott om plats (bortsett ifrån Q1 = stativaren), men också kraftfull förstärkning för att komma till sin rätt. De är dessutom väldigt tunga och utmanande visuellt som jag ser det. Har någon aning om vad S3 kommer att kosta i Sverige? Quote
calm Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Har hört både Q och S-serien och kan hålla med att den senare är något mer i mjukhet än vad Q-serien levererar. Men som många är inne på så är matchningen och rummet mycket väsentligt i sammanhanget. Hörde en uppställning i Gbg med Devialet och en äldre S-3 modell som jag verkligen gillade. Högupplöst men också harmonisk. Däremot fanns ett annat par i en annan konstellation med Constellation som blev lite för mycket av klinisk upplösning. En annan lyssning med DarT-Zeel:s stora slutsteg och tror det måste varit Q4 slutade i riktigt bra ljud efter att man kopplat in en akustiker som fick justera rummet. Så svårigheten med så upplösande högtalare är att om minsta fel finns i övrig utrustning eller rum så lyser det igenom direkt. Calm Quote
Perfect sense Posted December 29, 2013 Author Posted December 29, 2013 Har någon aning om vad S3 kommer att kosta i Sverige? Vi har inte fått priserna än, men den kommer högst troligen att ligga i spannet 200-240.000 kr. Magico S1 kostar 132.000 och räcker långt om man inte har ett stort rum och kräver fullregister hela vägen ner. Mer info: http://www.theabsolutesound.com/articles/a...-the-magico-s3/ Quote
Perfect sense Posted December 29, 2013 Author Posted December 29, 2013 Jag tyckte S5 lät utmärkt på mässan för ett par år sedan vilket du inte höll med om då...ändrat uppfattning? Kan det ha varit Q5...? S5 har inte funnits på marknaden i mer än knappt 2 år. Som sagt, matchning och uppställning, matchning och uppställning Jag har hört Q-serien låta oengagerande och obalanserat på mässa flera gånger (vilket jag tror att fler har upplevt). Jag har också hört S5 (senast i Munchen med Spectral) och tidigare V3 (på hemmaplan) prestera musik- och ljudupplevelser på absolut högsta nivå. Sen så handlar det som alltid om personliga preferenser, vilken musik man primärt lyssnar på osv. Magico + Spectral ger en helt annan upplevelse än ett par äldre Sonus Faber + en klass A-förstärkare (i allmänhet) exempelvis. Quote
Perfect sense Posted December 29, 2013 Author Posted December 29, 2013 Så svårigheten med så upplösande högtalare är att om minsta fel finns i övrig utrustning eller rum så lyser det igenom direkt. Calm Så är det. Men när det stämmer, då stämmer det ordentligt. Samtidigt (återigen) så är S-serien betydligt lättare att få till. Quote
Hasse Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Kan det ha varit Q5...? S5 har inte funnits på marknaden i mer än knappt 2 år. Som sagt, matchning och uppställning, matchning och uppställning Jag har hört Q-serien låta oengagerande och obalanserat på mässa flera gånger (vilket jag tror att fler har upplevt). Jag har också hört S5 (senast i Munchen med Spectral) och tidigare V3 (på hemmaplan) prestera musik- och ljudupplevelser på absolut högsta nivå. Sen så handlar det som alltid om personliga preferenser, vilken musik man primärt lyssnar på osv. Magico + Spectral ger en helt annan upplevelse än ett par äldre Sonus Faber + en klass A-förstärkare (i allmänhet) exempelvis. Nja, det här är väl S5? Drevs med dubbla Devialet och det kan ju varit dom du inte gillade. Quote
Perfect sense Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 (edited) Nja, det här är väl S5? Drevs med dubbla Devialet och det kan ju varit dom du inte gillade. Jag har störst erfarenhet av S1 såhär långt, och de mår bra av elektronik med kraft, kött och blod. Simaudio Moon exempelvis är en perfekt match i min bok. Devialet + Magico är en vanlig kombination på mässor världen över, och även om det är en mycket elegant lösning, så är jag inte övertygad om synergin. Devialet och Sonus Faber däremot... Det ska erkännas att jag har svängt i min inställning till Magico i allmänhet efter att jag hört den äldre V3 liksom S5 i Munchen i våras. Efter ett par månaders närmare erfarenhet av Magico S1 så vet jag att de kan vara både ärliga och musikaliskt engagerande - det trodde jag inte tidigare. Edited December 30, 2013 by Perfect sense Quote
Ekman Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Jag har hört Q3 låta fantastiskt bra med Devialet men strikt sett kanske det inte är den bästa kombinationen då båda har extremt hög upplösning men kan bli lite slanka. Quote
A/Wing. Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Jag har hört Q3 låta fantastiskt bra med Devialet men strikt sett kanske det inte är den bästa kombinationen då båda har extremt hög upplösning men kan bli lite slanka. Bara för att prylarna har hög upplösning så behöver väl det inte betyda att det ska låta slankt Quote
Ekman Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Bara för att prylarna har hög upplösning så behöver väl det inte betyda att det ska låta slankt Nej och det har jag aldrig påstått heller men Magico och Devialet har båda hög upplösning OCH en slank ljudkaraktär. Quote
Perfect sense Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 (edited) Jag har hört Q3 låta fantastiskt bra med Devialet men strikt sett kanske det inte är den bästa kombinationen då båda har extremt hög upplösning men kan bli lite slanka. Det är min erfarenhet av kombinationen Magico + Devialet också (slankt, hårt och lite kyligt). Men, den är begränsad till hårda, kala hotellrum - vilket med stor säkerhet är en bov i dramat. Edited December 30, 2013 by Perfect sense Quote
A/Wing. Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Nej och det har jag aldrig påstått heller men Magico och Devialet har båda hög upplösning OCH en slank ljudkaraktär. Tänkte väl det för högupplösta system är ju något vi alla strävar efter! Quote
Shamrock Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Jag har hört Q3 låta fantastiskt bra med Devialet men strikt sett kanske det inte är den bästa kombinationen då båda har extremt hög upplösning men kan bli lite slanka. Förmodligen har jag lyssnat på samma anläggning som du. I hemmiljö som är akustikreglerad. Jag kan bara hålla med dig, extremt högupplöst men väldigt musikaliskt. Absolut en kombo jag skulle kunna leva med //shamrock Quote
Perfect sense Posted December 31, 2013 Author Posted December 31, 2013 Förmodligen har jag lyssnat på samma anläggning som du. I hemmiljö som är akustikreglerad. Jag kan bara hålla med dig, extremt högupplöst men väldigt musikaliskt. Absolut en kombo jag skulle kunna leva med //shamrock Då finns det ytterligare bevis. Tack för det Quote
Sebastian Posted December 31, 2013 Posted December 31, 2013 Jag är beredd att hålla med att Magico S5+Devialet 170 som jag hörde i ett par timmar, kändes inte alls så roligt i längden, kyligt och upplöst. Det var inte förens audio research förstärkeri kopplades in, som jag kände att "aahh äntligen". Jag är väldigt allergisk mot hårt och kallt ljud, vill inte få ont i huvudet så fort jag skruvar upp volymen. Quote
Perfect sense Posted December 31, 2013 Author Posted December 31, 2013 Jag är väldigt allergisk mot hårt och kallt ljud, vill inte få ont i huvudet så fort jag skruvar upp volymen. Den inställningen delar du troligen med de allra flesta Quote
Recommended Posts