Jump to content

Julpyssel

Nik

Recommended Posts

Tomten kom med lite hemarbete i form av kontakter o istället för traditionell julstrumpa så hade han lite kabelstrumpa med sig, men innan det var dags för att klä upp lite kabel med ny strumpa så var det tid för en biaskoll..

11547275673_78b1ed5c57_b.jpg

skiftnyckel fram o skruva loss...

inuti var det dammigt.. o detta trots att det spelats flitigt och steget har inte på något sätt stått o samlat damm...

11547259026_200c44ef11_b.jpg

Efter lite pill med en undangömd manual så konstaterar jag snabbt att bias var precis som den skall vara... hmm vad pilla på nu???

11547283773_89437b97e7_b.jpg

Fläktarna har stått på fullt blås, inget som har stört mig men varför inte prova mellan läget..

Juldagen går mot sitt slut och förutom ett nystädat slutsteg så har 3 transparent kablar blivit av med sina orginalkontakter och fått nya don monterade, dessutom har vissa blivit påklädda med strumpa.. måste säga att det var både svettigt o lärorikt att dissekera transparents honkontakter.. det blev inte mycket kvar:-)..ingenjörerna som designade dom har förmodligen en framtid hos apple:-) .. det var inte meningen att man skulle titta på insidan :) men skam den som ger sig..

11547261786_8d370c1b25_b.jpg

efter inkoppling (och dammning av skåpet) är vi nu redo att spela lite musik igen..

11547138125_ddff72d7c4_b.jpg

Ska bara bära ut julklappspappret först....

god fortsättning på er alla...

//Nik

Det ser ut som en Pro-ject 9.1 ... stämmer det? Jag har en likadan fast transparent. Har du några tips, insikter eller bekymmer som jag kanske kan dra nytta av?

Du ser helt rätt.. Den står just nu på torrdemo i väntan att jag skall ta beslut om det fortsatta vinylandet....

Den har snurrat på bra i ett antal år, hade lite mickel med jordning men efter att ha testat mig fram så blev den bästa lösningen att jorda en "stympad" stickpropp. Vet dock inte om det var skivspelaren eller övrig utrustning som orsakade detta.. ( på den tiden stod det badelius på frontarna) phonokontakterna på baksidan mår ju inte dåligt av att få sig en översyn då och då, inkl en översyn av kontaktytorna....

Sen ska den stå stadigt i våg.. Men det är ju inget som är specifikt för project :-)

//Nik

Ja, precis. 9.1 är känslig för vågrätt läge precis som många andra vinylspelare.

Jag hade ett problem med att sladdarna till tonarmen gick emot metallen i basen av tonarmen. Det justerade jag genom att vrida basen utåt så att sladdarna kunde röra sig fritt hela vägen mellan ytterspår och innerspår på skivan.