pelleab Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 Hej alla och god jul på er... Har nyligen blivit med monoblock och eftersom jag grejar med kablar själv tänkte jag göra en uppsättning som passar som hand i hanske, men... Läser på olika forum och pratar med olika människor och alla verkar ha en annan åsikt. Själv har jag inte funderat så mycket eftersom jag kört stereosteg fram till nu och då är det långa högtalarkablar som gäller. Vissa säger att självklart ska du ha så korta signalkablar som möjligt eftersom signalen är svag och bla, bla, bla.... Andra säger att högtalarkabeln ska vara så kort som möjligt eftersom den starka signalen genererar så många konstiga effekter bla, bla, bla... Är det någon som har en vet, är det någon som har fakta? Var förlorar jag minst? Tack på förhand Per Quote
Richard Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 Har alltid fått för mig att högtalarkabeln är den som "ska" vara kortast. Ofta sätter man ju monoblock nära högtalarna av just detta skäl. Många har ju också, åtminstone i dedikerade musikrum, apparaterna vid sidan och således ganska långa signalkablar. Detta ofta i väldig esoteriska anläggningar. Har dock ingen teoretisk förklaring som styrker tesen. Men jag kan naturligtvis ha fel, det har hänt förr.... En gång... //Richard Quote
conan Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 Det finns inget givet svar utan man får prova sig fram. Varje tillverkare har säkert sina favorituppställningar och rekommendationer som kanske inte alltid är "bäst ljud" utan "mest vinst". T ex kan det vara så att ett monoblock har en stor transformator som inte trivs ihop med högtalarens talspolar, dvs det kan bli irriterande brum. Det kan å andra sidan vara så att monoblocken har mycket hög inimpedans och försteget har ganska hög utimpedans. I så fall kan det vara fördelaktigt att ha monoblocken nära försteget så inte signalkabeln blir för lång och tar upp störningar lätt. I övrigt kan det ju vara snyggt att ha ett block invid varje högtalare ...4 Quote
P-pan Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 I övrigt kan det ju vara snyggt att ha ett block invid varje högtalare ...4 Det är väl då det alltid låter bäst... ? ... när det ser snyggt ut menar jag Quote
calle_jr Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 Måttlighet är en dygd. 0,5-1,5m signalkablar. 1,5-2,5m högtalarkablar. Quote
pelleab Posted December 21, 2013 Author Posted December 21, 2013 Ja, fått för mig hade jag också fått att det var högtalarkablarna som skulle va korta. men så läser jag både det ena och det andra där det sägs att det ska va tvärt om. Så jag blir ju rätt osäker helt plötsligt. Å de e ju klart att halva grejen med monoblock är ju "ställa-bredvid-högtalaren" faktorn Sen förstår jag att signalkabeln har den mest påverkbara signalen. Ops, jag glömde visst säga en grej....det går med balanserade kablar mellan försteg och slutstegen. Sorry Kanske är så att...ähh....jag vet inte....hjälp! //P Quote
pelleab Posted December 21, 2013 Author Posted December 21, 2013 Måttlighet är en dygd. 0,5-1,5m signalkablar. 1,5-2,5m högtalarkablar. Totala avståndet mellan försteg och högtalare är 1,5m (totalt drygt 3 m mellan ht) så det är inga jättebredder jag har att ta hänsyn till. Quote
Bebop Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 Sen förstår jag att signalkabeln har den mest påverkbara signalen. Ops, jag glömde visst säga en grej....det går med balanserade kablar mellan försteg och slutstegen. Sorry Om du har balanserade kablar blir längden mindre betydelsefull. Då pratar vi flera metrar innan du behöver bli nervös. Om du följer Callr_Jr's råd tror jag inte att du kommer notera några skillnader. Du kan t o m lägga på en halvmeter utan problem. När det pratas om känslighet krin längder på högtalarkablar så handlar det oftast om knepiga laster med stora fasvridningar över frekvensregistren och en förstärkare som är illa vald för uppgiften. Det finns också högtalarkablar som är mindre känsliga för längder, t ex Ocos (som dessvärre inte tillverkas längre) där du kan ha en snutt på 3 decimeter och den andra 5 meter utan att du hör någon skillnad. Klipp till den längd du behöver... Quote
eliot Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 Måttlighet är en dygd. 0,5-1,5m signalkablar. 1,5-2,5m högtalarkablar. Jag har väl 2-2,5m högtalarkablar (biwiring) och 6m signalkablar (obalanserade).... Quote
pärr Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 (edited) xx Edited January 9, 2014 by pärr Quote
pelleab Posted December 21, 2013 Author Posted December 21, 2013 Vad har du för monoblock? Rör eller transistor? Jag har ett set på 2 x 1 .40 meter som du kan få prova. I huvudsak gjorda för transistorsteg. Silverpläterad koppar med Furuthec Rhodiumspadar single wire.. Du pratar om avstånd mellan försteg och högtalare, men jag misstänker att du menar avstånd mellan monoblock och högtalare...? PM:a så kan vi föra diskussionen där /Pärr Tackar för erbjudandet men 1,40 är på tok för långt. Mellan förförstärkaren som står mitt i rummet och ut till någon av högtalarna är det ca 1,4m. Däremellan står det ett trasistorsteg, ett på varje sida. Jag kan ställa MonoB intill högtalaren och då blir signalkabeln lång eller ställa Monob nära FF å då blir högtalarkabeln lång. Men kablarna blir max 1m hur jag än gör. //P Quote
pärr Posted December 21, 2013 Posted December 21, 2013 (edited) xx Edited January 9, 2014 by pärr Quote
pelleab Posted December 21, 2013 Author Posted December 21, 2013 Jo, jag nämnde just det i mitt första inlägg att kablarna gör jag själv, det är bara principen om vilket som är bäst jag letar efter. Quote
calle_jr Posted December 22, 2013 Posted December 22, 2013 Mellan förförstärkaren som står mitt i rummet och ut till någon av högtalarna är det ca 1,4m. I det fallet skulle jag gjort signalkablarna 1.0m och högtalarkablarna 1.5m. Med såhär små mått är frågeställningen förmodligen inte intressant utan tvärtom de aspekter som conan tar upp, alltså att se till att avståndet inte blir för kort. Quote
warp56 Posted December 22, 2013 Posted December 22, 2013 Har själv snickrat ihop mina HT-kablar med tanke på just detta då jag har monoblock! Köpte dock mtrl så jag kunde gör 2 uppsättningar beroende på placering av blocken, så ett par är på 1,25m och ett par på 2.20m. Har testat båda utan att höra någon nämnvärd skillnad i mitt system. Så mitt tips är att göra dem så pass korta/långa så det ligger bra både utseendemässigt och med mjuka böjar. Quote
conan Posted December 22, 2013 Posted December 22, 2013 Jag använde Alpha-Byte 6072C när jag gjorde signalkablar mellan dator och skivspelare/förstärkare. Längderna var väl ca 5 meter var tror jag, skärmat och balanserat. Anledningen att jag valde kabeln var låg kapacitans, låg resistans och att kabeln var lite "styv" så att den håller sin form relativt bra när man drar den i rummet. Formen är särskilt viktig i höghastighetstillämpningar vid datakommunikation för att få en stabil karaktäristisk impedans ... men det hjälper också till att hålla en balansering i "balans" så att säga. Quote
pelleab Posted December 24, 2013 Author Posted December 24, 2013 Har själv snickrat ihop mina HT-kablar med tanke på just detta då jag har monoblock! Köpte dock mtrl så jag kunde gör 2 uppsättningar beroende på placering av blocken, så ett par är på 1,25m och ett par på 2.20m. Har testat båda utan att höra någon nämnvärd skillnad i mitt system. Så mitt tips är att göra dem så pass korta/långa så det ligger bra både utseendemässigt och med mjuka böjar. Hur långa signalkablar hade du då??? GOD JUL alla!!! Quote
pelleab Posted December 24, 2013 Author Posted December 24, 2013 Jag använde Alpha-Byte 6072C när jag gjorde signalkablar mellan dator och skivspelare/förstärkare. Jag har sett att rätt många använder den kabeln som signalkabel. Är dock lite skeptisk pga att den är förtennad och försilvrad eller ren koppar. Men det kanske går det med, hmmm... Quote
warp56 Posted December 25, 2013 Posted December 25, 2013 Hur långa signalkablar hade du då??? GOD JUL alla!!! Kört samma signalkablar hela tiden som mäter 1.25m. Har c.a 2.20m cc-mått mellan membranen på mina högtalare och övrig utrustning är placerad där emellan så det behövs inte så långa kablar i mitt fall. Quote
Patrick82 Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 (edited) Jag hade Nordost Valhalla signalkabel, jag klippte den kortare och kortare och fick bättre ljud. 60cm, 30cm, 15cm, 7cm. Och till slut 0cm tills kontakterna var fast mot varandra. Sen bytte jag till en adapter istället. Jag fick bättre ljud än någonsin, för bara några kronor. "RCA Male to RCA Male" adapter heter den. Högtalarkabeln var annorlunda, jag bytte från 30cm till 100cm och fick bättre ljud, bara för att kabeln var bättre. Edited December 28, 2013 by Patrick82 Quote
Billextreme Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Hej, Normalt ska man sträva efter så korta kablar som möjligt. Har du möjlighet till att köra riktigt balanserat mellan försteg och slutsteg kan du utan hörbar skillnad använda längder mellan 5-10 meter, beroende på kabel kvallité. (obs att bra balanserad kabel och kontakter inte(!) behöver vara svin dyrt) När det gäller högtalarkabel är kortast kabel alltid att föredra. Oavsett vilken prisklass är en kortare kabel bättre. Obalanserade kablar skal unvikas i längder över ca 120cm, även om du har världens bästa signalkabel. Med lite fingerfärdighet kan man göra signalkabel själv på 50cm, för en kostnad under 2-300 kronor som matchar en färdig kabel för 20-30ggr pengarna... God fortsättning... Quote
Recommended Posts