Sebastian Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Hej! Jag har ett par Magico från USA till ett bra pris som jag funderar på att importera. Säljaren har fått pris från fraktfirman som Wilson ofta använder på vad det skulle kosta att skicka till Sverige via flyg och båt. Båt tar nästan 1månad men kostar ca 1/3 av flyg som ligger på $1000 En fråga angående moms, tull etc. Hur sköter man betalning på ett smidigt och säkert sätt? Paypal kostar 3% extra Vad finns det för "knep" för att slippa detta? Om jag ber säljaren deklarerar högtalarna för säg $500. Eller är det helt omöjligt att slippa alla extra kostnader som suger rejält. Tack Quote
P-pan Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Du kan säkert "fuska" hur mycket du vill och har du tur klarar du dig förbi tullen med ett lägre värde. Men om det skulle råka uppstå en fraktskada då... vad gör du då ? Quote
Bebop Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Båt tar nästan 1månad men kostar ca 1/3 av flyg som ligger på $1000 En fråga angående moms, tull etc. Hur sköter man betalning på ett smidigt och säkert sätt? Paypal kostar 3% extra Vad finns det för "knep" för att slippa detta? Om jag ber säljaren deklarerar högtalarna för säg $500. Eller är det helt omöjligt att slippa alla extra kostnader som suger rejält. Först av allt, underskatta inte tullmyndigheternas kompetens. Att be avsändaren att fuska med varuvärde kan stå säljaren dyrt. Så enkelt är det inte,speciellt inte när vi kommer upp i värde. Fraktföraren behöver en speditör i Sverige som tar emot godset och skickar det vidare och ofta har de ombudsavtal med tullmyndigheten och de får också provision från tullen, så de har ett egetintresse att sköta sina kontakter. Skulle de beläggas med fusk så kan de tappa det avtalet, vilket de knappast riskerar. All import över SEK 1,300 beläggs med tull om sådan utgår för den aktuella varan, vilket är fallet för högtalare. Den ligger kring 5%. Därutöver får du betala moms på 25 % för högtalarna inklusive frakten plus speditionsavgifter och administrativa avgifter. Räkna heller inte med att du kan få service på högtalarna här i Sverige från märkesverkstad. Serienumret avslöjar lätt var högtalarna är sålda första gången. Om de inte är CE-märkta kan du heller inte handla med dem via butik. Som P-pan är inne på bör du också försäkra skeppningen. Den normala frakten har ofta en transportförsäkring men den täcker max några tior per kilo oavsett vad varan är värd. Det handlar ju inte bara om risk för skador, de kan ju förkomma helt... För att försäkra högtalarna ligger det i ditt intresse att uppge det rätta värdet. Om du vill bedriva en ren kriminell importhandling så finns det nog bättre rådgivningscentraler än Euphonia. Jag har bott i Nordamerika några år och jag har fått en hel del föreläsningar om vad som gäller. Import av en pickup slinker möjligen igenom en okoncentrerad tulltjänsteman men knappast ett par Magico. Alla priser som uppges i Kanada/USA är alltid utan moms (GST) eftersom man har olika momssatser i de olika staterna. Så det pris en konsument får betala där är inte det du ser i tidningar och i annonser. Typiskt tillkommer 12-15 % när du handlar och ibland även kostnader för garanti. Ett par Magico hade jag köpt i Sverige eller möjligen inom EU. Quote
Sebastian Posted December 14, 2013 Author Posted December 14, 2013 Ok, jag är övertygad. Jag kommer INTE att importera dessa. Först av allt, underskatta inte tullmyndigheternas kompetens. Att be avsändaren att fuska med varuvärde kan stå säljaren dyrt. Så enkelt är det inte,speciellt inte när vi kommer upp i värde. Fraktföraren behöver en speditör i Sverige som tar emot godset och skickar det vidare och ofta har de ombudsavtal med tullmyndigheten och de får också provision från tullen, så de har ett egetintresse att sköta sina kontakter. Skulle de beläggas med fusk så kan de tappa det avtalet, vilket de knappast riskerar. All import över SEK 1,300 beläggs med tull om sådan utgår för den aktuella varan, vilket är fallet för högtalare. Den ligger kring 5%. Därutöver får du betala moms på 25 % för högtalarna inklusive frakten plus speditionsavgifter och administrativa avgifter. Räkna heller inte med att du kan få service på högtalarna här i Sverige från märkesverkstad. Serienumret avslöjar lätt var högtalarna är sålda första gången. Om de inte är CE-märkta kan du heller inte handla med dem via butik. Som P-pan är inne på bör du också försäkra skeppningen. Den normala frakten har ofta en transportförsäkring men den täcker max några tior per kilo oavsett vad varan är värd. Det handlar ju inte bara om risk för skador, de kan ju förkomma helt... För att försäkra högtalarna ligger det i ditt intresse att uppge det rätta värdet. Om du vill bedriva en ren kriminell importhandling så finns det nog bättre rådgivningscentraler än Euphonia. Jag har bott i Nordamerika några år och jag har fått en hel del föreläsningar om vad som gäller. Import av en pickup slinker möjligen igenom en okoncentrerad tulltjänsteman men knappast ett par Magico. Alla priser som uppges i Kanada/USA är alltid utan moms (GST) eftersom man har olika momssatser i de olika staterna. Så det pris en konsument får betala där är inte det du ser i tidningar och i annonser. Typiskt tillkommer 12-15 % när du handlar och ibland även kostnader för garanti. Ett par Magico hade jag köpt i Sverige eller möjligen inom EU. Quote
Richard Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 (edited) Du är riktig glädjedödare bebop, men en realistisk sådan. Lite kablar och dylikt är en sak att köpa från andra sidan Atlanten men när det gäller större saker ska man nog tänka sig för två ggr först. Jag sålde för och slutsteg till en kille i Norge för några månader sedan, det var väldigt svårt att få det ens dit eftersom de inte är med i EU. Slutade med att en kille från Sverige, som jag känner, tog med grejerna i bilen för överlämning i Oslo. Att skicka skulle kosta närmare 6000 kr med frakt och tull. Richard Edited December 14, 2013 by Richard Quote
Sebastian Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Vad har jag lärt mig av det här? Jo, att kanske inte lyssna så jäkla mycket på andra utan att köra på efter egen magkänsla. Quote
Ekman Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Vad har jag lärt mig av det här? Jo, att kanske inte lyssna så jäkla mycket på andra utan att köra på efter egen magkänsla. Vilket i detta fallet innebär vad? Quote
calm Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 När det gäller tull och moms så är det uppenbart att en del transportörer samarbetar med myndigheter och blir indrivare. Det gäller Fedex och naturligtvis vårt postverk som tar extra kostnad för att driva in moms på USA-köp. Köpte skivor från Music Direct som dessutom ville försäkra sig att dessa kostnader betalades innan de sände varorna. Reference Recordings likaså. Bättre att handla inom EU då slipper man denna extra kostnad. Frakten var dessutom hutlöst dyr trots billigaste alternativet. Vi pratar 40 USD för några få skivor. Calm Quote
eliot Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 På eBay får man akta sig för de som använder eBay Global Shipping Program eftersom då betalar man moms och tull vid checkout: The Global Shipping Program simplifies selling an item to an international buyer. All eligible listings for sellers who qualify are automatically included in the Global Shipping Program. Here's how it works: List your item. Your item sells to an international buyer in an eligible country. You ship the item to a US shipping center. International shipping experts manage the international shipping and customs process and send the item to the buyer. Jag har bara gjort detta en gång och då lyckades de "internationella shipping experterna" packa och skicka det så dåligt att skivan anlände krossad! Jag förlorade skivan och tvingades skicka tillbaka den krossade skivan för att få tillbaka något och eftersom jag betalat tull och skickat tillbaka skivan med rekommenderad post så förlorade jag totalt 80$... Quote
calle_jr Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Fri handel när den är som allra sämst. Det brukar inte bli bra om man ska konkurrera med fiffel. Jag håller dock med om att de svenska momsreglerna är snudd på diktatoriska. Quote
Bebop Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Jag håller dock med om att de svenska momsreglerna är snudd på diktatoriska. Precis som de kanadensiska när jag bodde i Montreal och handlade från USA. Övriga EU-länder är ju också diktatoriska eftersom du betalar moms när du handlar därifrån. Det kommer du garanterat inte undan. Däremot har jag inte betalat införselmoms för CD-skivor från Amazon.com i USA på år och dag. Quote
Ekman Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Det blir knappast bättre av att andra länder är precis lika djäkla illa. Att man dessutom behöver betala moms på fraktavgiften är ju inget annat än bisarrt. Quote
Bebop Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Det blir knappast bättre av att andra länder är precis lika djäkla illa. Nej men det kan skänka viss tröst... Quote
calm Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Nej men det kan skänka viss tröst... Den möjliga trösten i sammanhanget är att momssatserna varierar något inom EU. Om jag inte är helt ute och cyklar så har både Tyskland och England något lägre moms än Sverige. Har för mig att jag betalade 19% på en väska som skickades från Tyskland. I vart fall blev den dessutom rejält mycket billigare än i Sverige i utgångspris och med en frakt på endast 4 euro så blev det hela 25% billigare. Calm Quote
Bebop Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Den möjliga trösten i sammanhanget är att momssatserna varierar något inom EU. Om jag inte är helt ute och cyklar så har både Tyskland och England något lägre moms än Sverige. Har för mig att jag betalade 19% på en väska som skickades från Tyskland. I vart fall blev den dessutom rejält mycket billigare än i Sverige i utgångspris och med en frakt på endast 4 euro så blev det hela 25% billigare. Momssatser den 14 jan 2013Ungern 27,0 Sverige 25,0 Danmark 25,0 Rumänien 24,0 Finland 24,0 Polen 23,0 Portugal 23,0 Grekland 23,0 Irland 23,0 Lettland 21,0 Belgien 21,0 Litauen 21,0 Italien 21,0 Tjeckien 21,0 Nederländerna 21,0 Spanien 21,0 Bulgarien 20,0 Slovenien 20,0 Österrike 20,0 Estland 20,0 Slovakien 20,0 Storbritannien 20,0 Frankrike 19,6 Tyskland 19,0 Malta 18,0 Cypern 18,0 Luxemburg 15,0 Källa: EU-kommissionen Quote
calle_jr Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Hur betalas moms när man köper hirez DL med kreditkort utanför EU? Quote
calm Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Momssatser den 14 jan 2013 Ungern 27,0 Sverige 25,0 Danmark 25,0 Rumänien 24,0 Finland 24,0 Polen 23,0 Portugal 23,0 Grekland 23,0 Irland 23,0 Lettland 21,0 Belgien 21,0 Litauen 21,0 Italien 21,0 Tjeckien 21,0 Nederländerna 21,0 Spanien 21,0 Bulgarien 20,0 Slovenien 20,0 Österrike 20,0 Estland 20,0 Slovakien 20,0 Storbritannien 20,0 Frankrike 19,6 Tyskland 19,0 Malta 18,0 Cypern 18,0 Luxemburg 15,0 Källa: EU-kommissionen Om momssättningen sker utifrån avsändarland borde Luxemburg ligga bra till för e-handel inom EU. Calm Quote
Ekman Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Extremt oväntat att Sverige ligger i toppen av listan. Quote
Bebop Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Hur betalas moms när man köper hirez DL med kreditkort utanför EU? Det där har inte kommissionen löst än så vitt jag vet. Kanske en av anledningarna att HD Tracks inte får sälja utanför USA (men det finns det ju krypvägar runt). Jag kan tänka mig att ett företag utanför EU som vill sälja downloadtjänster måste ha någon form av tillstånd att sälja i EU-land och måste då sätta upp någon form av lokal faktureringsstjänst som fixar momsen. Så går det till t ex när man köper Nortons tjänster även om filerna laddas ner från en hub i USA så faktureras moms som de sedan avräknar till staten. I HD Tracks kan man gå runt detta via PayPal eller uppge en address i Nordamerika. Men riktigt rumsrent är det ju inte ur lagstiftarens perspektiv. Att Sverige skulle vara speciellt tuffa kring detta köper jag inte. Jag har jobbat med internationell handel i över 30 år och har sett värre system där paketen kan vara borta i månader pga momshantering. Italien och Belgien är skräckländerna och Frankrike ligger inte långt efter. Däremot har vi ju högra moms men inte på mat och böcker. Rent allmänt skall ju moms utgå på varor och tjänster. En del retar upp sig särkskilt på att frakter ingår i detta men egentligen är det inget konstigt. Om man köper en frakt i Sverige så momsbelastas den också. Det är inte annorlunda om frakten startar i USA eller i Stockholm annat än att den redan finns med i fakturan från t ex Danzas. Från USA hamnar den på en annan faktura med en annan avsändare. Det är den enda skillnaden. I tillverkande industri ingår ju också frakten i momssatsen, t ex fraktmoms på ingående råvaror. Lön, avskrivningar och utgående frakt ingår alla i den s k standardkostnaden som sedan en butik lägger sin marginal på och som det sedan utgår moms på. Så det är inget speciellt konstigt att man betalar moms på frakten. Möjligen känns det lite surare. Quote
Bebop Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Om momssättningen sker utifrån avsändarland borde Luxemburg ligga bra till för e-handel inom EU. Du kan prova här. Här finns ävev MSB. Quote
new order Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Jag kan tycka att det är märkligt att många stora företag som sysslar med hifi i Europa har så kassa hemsidor. Kolla bara Audiomarkt och gå in på vilken tysk sida som hellst nästan. Många är direkt kassa och bara på tyska, nu är iofs den inhemska tyska marknaden stor och de kanske mest inriktar sig på hemmamarknaden även på begagnat. Men vad har finska företag för ursäkt? Som grannland och dessutom med i EU så är den språkliga barriären att köpa från Finland ändå stor. Trots att svenska är ett minoritetssråk i landet har jag inte hittat EN finsk hifi sajt med svenska (eller för all del engelska) som alternativ. Det är bara danmark som är ett alternativ när det gäller begagnad hifi av våra nordiska grannar. Det tycker jag är synd. Quote
Ekman Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Det är bara danmark som är ett alternativ när det gäller begagnad hifi av våra nordiska grannar. Det tycker jag är synd. Norge funkar också bra, jag har både köpt och sålt begagnat därifrån flertalet gånger. Quote
Shamrock Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 . . I HD Tracks kan man gå runt detta via PayPal eller uppge en address i Nordamerika. Men riktigt rumsrent är det ju inte ur lagstiftarens perspektiv. . . . Inte nu längre. Nu kan du lägga in din svenska adress. Funkar alldeles utmärkt. Ändrades för någon månad sedan då HD-tracks uppdaterade sin hemsida Quote
Harryup Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Om momssättningen sker utifrån avsändarland borde Luxemburg ligga bra till för e-handel inom EU. Calm Jo, fast när exporten till Sverige (kan nog gälla alla EU-länder) övertiger 1milj Sek eller nått däromkring skall momsen för mottagarlandet debiteras. Har hänt att utländska butiker gått på minor då dom exporterat för mycket genom sin e-handel utan att ha koll på det. mvh/Harryup Quote
Harryup Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Sen måste jag kommentera varför man så surt får betala tull och moms på frakten. Det är för att det är varans värde vid gränsen man tullar och i det ingår ju i att man flyttat den till gränsen. Är ju inte bara privat man betalar tull och moms på allt fram till gränsen utan så funkar det ju för butiker och ditributörer också. Sen får dessa dra momsen men det är en annan sak. Däremot kan jag tycka att det är surt att man betalar frakt för att få en vara skickad hem som sedan skall tullas varpå den firman som gör det åt en debiterar ofta/alltid frakt inom landet. mvh/Harryup Quote
calle_jr Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 det är inget speciellt konstigt att man betalar moms på frakten. Principiellt borde moms vara en avgift för vara eller tjänst som utgör kompensation för kostnader som belastar aktuellt land. Exvis att varan eller tjänsten utnyttjar naturtillgångar, skitar ner, ger restavfall eller på annat sätt ger kostnader på landets ekonomi. Som det utvecklade sig initialt blev moms i stället ett sätt att balansera handel. Jag har besvär med att förklara exakt vad jag menar, så jag nöjer mig så kort Edit: moms på frakt från gränsen till dörren skulle jag inte reagera på. Quote
Ekman Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 (edited) Precis man har redan betalat moms i fraktlandet för den frakttjänst man har köpt och sen måste man betala moms en gång till i mottagarlandet. Dessutom ännu mer barockt så är det ju tullavgift på både varans värde, fraktavgiften och eventuell försäkringskostnad, att betala tull för en frakt och försäkringsavgift är också helt fantastiskt bisarrt. Edited January 3, 2014 by Ekman Quote
Harryup Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Varans värde vid gränsen är alla kostnader för att få den dit. Vad varans pris i butik är, är nog helt annat. Priset är bara en del av värdet. Quote
Recommended Posts