Peo Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 (edited) Det är dags att hitta några värdiga ersättare till mina gamla Carlsson OA52.2 och jag behöver tips på högtalare som är gjorda för att stå nära vägg. Högtalarens front får inte sticka ut mer än max 65 cm från väggen, annars blir passagen till sovrummet för smal. Jag har blivit tipsad om Von Schweikert VR-35, men har inte lyckats att hitta ett par för en provlyssning någonstans. Högtalaren har fått väldigt goda ressensioner och är enligt tillverkaren gjorda för "close to wall" placering. http://www.enjoythemusic.com/superioraudio...port_deluxe.htm http://www.ultraaudio.com/index.php?option...xe-loudspeakers http://www.avhub.com.au/images/stories/aus...view_lo_res.pdf Är det någon som vet något mer om dessa skapelser? Ett annat tips jag fått är Wilson Audio Duette (Duette 2), en stativhögtalare gjord för "hostile environments". http://www.theabsolutesound.com/articles/w...uette-series-2/ Tyvärr har jag inte fått möjlighet att lyssna på några av dem här heller. Prislappen på dessa stativare är "något" högre än på Von Schweikert VR-35, men ....... Jag har lyssnat på några olika Wilson-modeller tidigare (Sophia-3, Sasha och WATT/Puppy 7) och jag gillar ljudet som de har förmedlat, men tyvärr är nog dessa modeller lite för stora för mitt begränsade utrymme. Är det någon som har testat med ett par Sophia-3 placerade 12-15 cm från väggen? Det har varit några "vanliga" konventionella direktstrålande högtalare på besök, men inga har klarat av placeringen. De har "basat på sig" redan på låg volym med resultat att resten av musiken har drunknat i murret. Alla tips på högtalare som klarar "väggnära" placering mottages tacksamt. (Som ni säkert förstår så har jag inte plats till några högtalare i bajamaja storlek.) /Tomas Edited March 25, 2014 by Peo Quote
Apexorca Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 Marten skall vara lätt placerade och kan stå nära bakvägg. De som har basport bakåt är sämre nära bakvägg än de som har basport framåt neråt eller åt sidan. Quote
sprudel Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 Nära vägg låter som att någon Ino Audio skulle passa. De är konstruerade med tanke på den placeringen. Prisklass? Quote
new order Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 (edited) Jag har inte testat mina Sophia 3 så nära bakvägg.Men de funkar bra nära sidvägg,men det hjälper inte dig tyvärr.Det kan gå köra dom rätt nära bakvägg faktiskt även om det inte är optimalt. Kanske Verity Audio Parsifal funkar?Där har du ju möjlighet att vända på nedre delen,så du kan testa basport fram eller bak.Att de låter bra får du ju på köpet!Hör med Calle jr om dom. Edited December 13, 2013 by new order Quote
P-pan Posted December 13, 2013 Posted December 13, 2013 (edited) Skulle det inte kunna fungera med ett par Magnepan ? Du verkar ju ha ordentligt med pulver i slutsteget så där lär det knappast bli något problem Maggisarna bygger ju inte särskilt mycket på djupet heller. Nu skriver jag lite i egen sak också... ett par Mbl kan ju vara en lösning ?... om du inte har för nära till sidoväggarna d.v.s. Tänker kanske närmast på 120-modellen som iofs inte gräver upp någon avgrundsbas men det kan ju också vara en fördel med tanke på placeringen ? Sen är det ju alltid lite svårt att ge förslag i.o.m tänkt prisläge också... ? Trevlig helg. Edited December 13, 2013 by P-pan Quote
Peo Posted December 14, 2013 Author Posted December 14, 2013 Tack för alla förslag, fortsätt gärna. Mot slutet på Januari eller början av Februari kommer jag att företa en "liten" Hifi-resa där jag passerar både Stockholm och Göteborg,. Har ni förslag på var jag kan provlyssna era tips så är jag tacksam. De som har basport bakåt är sämre nära bakvägg än de som har basport framåt neråt eller åt sidan. Det köper jag, mina Carlsson har porten på (ut-)sidan av högtalaren och det har fungerat bra. Tyvärr har nästan alla högtalare porten på baksidan. Nära vägg låter som att någon Ino Audio skulle passa. De är konstruerade med tanke på den placeringen. Prisklass? Jag har bara lyssnat på Ino (pi 60) en gång och tyvärr med väldigt undermålig elektronik. Det lät inget vidare då, men de är nog värda en chans till. Var kan man provlyssna Ino-högtalare? Prisklass: Vad som behövs för att bli nöjd. (Jag har av erfarenhet lärt mig att slutsumman oftast landar på "förväntat pris * π (pi)" och jag hade väl hoppats på att hitta något roligt alternativ för 50'.) Jag har inte testat mina Sophia 3 så nära bakvägg.Men de funkar bra nära sidvägg,men det hjälper inte dig tyvärr.Det kan gå köra dom rätt nära bakvägg faktiskt även om det inte är optimalt. Kanske Verity Audio Parsifal funkar?Där har du ju möjlighet att vända på nedre delen,så du kan testa basport fram eller bak.Att de låter bra får du ju på köpet!Hör med Calle jr om dom. Jag har sneglat på Verity Audio Parsifal tidigare, men på alla bilder som finns på nätet så är de placerade en bra bit ut från väggen. Skulle det inte kunna fungera med ett par Magnepan ? Du verkar ju ha ordentligt med pulver i slutsteget så där lär det knappast bli något problem Maggisarna bygger ju inte särskilt mycket på djupet heller. Nu skriver jag lite i egen sak också... ett par Mbl kan ju vara en lösning ?... om du inte har för nära till sidoväggarna d.v.s. Tänker kanske närmast på 120-modellen som iofs inte gräver upp någon avgrundsbas men det kan ju också vara en fördel med tanke på placeringen ? Sen är det ju alltid lite svårt att ge förslag i.o.m tänkt prisläge också... ? Slutsteget räcker nog till, det är utrymmet (bredden) som är problemet med Magnepan, i.a.f. med MG 3.7. MBL 120 är helt klart en kandidat, jag har 1,2 meter till sidovägg, frågan är om det räcker. Jag misstänker att det blir många mil i bilen innan det här är klart. /Tomas Quote
Nik Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Bremens ägg???, dom löser ju problemet med avstånd till vägg.... //Nik Quote
calle_jr Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Det är inte säkert att en hörnanpassad högtalare ger den bästa helheten. Om det finns möjlighet att diffusera förstareflexer och placera 1.2m ifrån så ska det bli bra med de flesta fullrange. Att det blir ännu bättre med större avstånd är en annan femma. Quote
Apexorca Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Usher Minidancer serien har portar framåt och kan stå rätt nära väggen vet jag. Det finns ett bra begagnat par på HiFi stället som är i nyskick vet jag. Quote
Lasse Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Jag körde tidigare ML Summit kloss an mot bakvägg med gott resultat. Quote
sprudel Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Hör av dig när du är på G med din HiFi-resa och närmar dig Göteborg så är du välkommen att lyssna hos mig. Jag har ett delat Inosystem med Ino i16s som toppar, och Ino px-2 som basar, än så länge, i ett hyfsat bra rum som dock kan bli bättre. Plinius SA-102 driver i16s och Hypex nc400 till basarna, det räcker långt. Tycker du gör rätt som försöker provlyssna olika högtalare i olika miljöer som kanske påminner om de förutsättningar du just har hemma. Du kommer upptäcka att system kan låta bra på olika sätt, det gäller att hitta det som stämmer bäst med dina egna prioriteringar. Lycka till och njut av din resa, den kan bli lång och rolig, Quote
conan Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Kanske renovera dina Carlsson? Kanske ett par Tannoy ... men jag vet inte hur de klarar att stå nära en vägg. Annars kommer Lowther TP1 i tankarna. De ska placeras i hörn. Audio Note AN-E har jag hört stå i hörn och spela fantastisk fint. Quote
Perfect sense Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 (edited) Det är dags att hitta några värdiga ersättare till mina gamla Carlsson OA52.2 och jag behöver tips på högtalare som är gjorda för att stå nära vägg. Högtalarens front får inte sticka ut mer än max 65 cm från väggen, annars blir passagen till sovrummet för smal. Ett annat tips jag fått är Wilson Audio Duette (Duette 2), en stativhögtalare gjord för "hostile environments". http://www.theabsolutesound.com/articles/w...uette-series-2/ Tyvärr har jag inte fått möjlighet att lyssna på några av dem här heller. Prislappen på dessa stativare är "något" högre än på Von Schweikert VR-35, men ....... Jag har lyssnat på några olika Wilson-modeller tidigare (Sophia-3, Sasha och WATT/Puppy 7) och jag gillar ljudet som de har förmedlat, men tyvärr är nog dessa modeller lite för stora för mitt begränsade utrymme. Är det någon som har testat med ett par Sophia-3 placerade 12-15 cm från väggen? Alla tips på högtalare som klarar "väggnära" placering mottages tacksamt. (Som ni säkert förstår så har jag inte plats till några högtalare i bajamaja storlek.) /Tomas Hej Tomas, Du har en spännande resa framför dig! Wilson Duette 2 ska placeras direkt mot bakvägg, vilket gör att den invinklade kanten (vid toe-in) på kabinetten ligger ett par centimeter ifrån bakvägg. Duette 2 är ingen kompromiss gentemot Sophia 3, annat än i de allra lägsta regionerna. I övrigt så är det en på många sätt förbättrad och nyare konstruktion med kunskap och nedärvd teknik ifrån arbetet med flaggskeppet XLF och Alexia. En annan kompakt och mycket högpresterande högtalare som kan placeras relativt nära bakvägg är Magico S1. Veritys mindre golvhögtalare kan också vara ett alternativ, men utmaningen blir troligen större. Inom kort får vi hem Totem Element Earth: http://totemacoustic.com/en/hi-fi/columns/...=element-series. Denna behöver jag bekanta mig närmare med, med potential att fungera mycket väl i små- till medelstora rum, men också potentiellt nära bakvägg. Edited December 14, 2013 by Hyperion Quote
Guest BTS Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Hyperion, det ser illa ut när du går in i trådar och gör reklam för dig själv, nyhetsforum är platsen för sådana inlägg. Quote
Guest BTS Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Hyperion, det ser illa ut när du går in i trådar och gör reklam för dig själv, nyhetsforum är platsen för sådana inlägg. Eller under butiksannonser. Quote
Perfect sense Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Hyperion, det ser illa ut när du går in i trådar och gör reklam för dig själv, nyhetsforum är platsen för sådana inlägg. Hej, Ett direkt svar på en konkret fråga trodde jag var accepterat ifrån tillverkare, distributörer och återförsäljare(?). Det förekommer frekvent som jag upplever det. Men, om jag gjort ett övertramp så ber jag givetvis ödmjukast om ursäkt för det! Vänligen / Marcus Quote
Hasse Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Skulle det inte kunna fungera med ett par Magnepan ? Du verkar ju ha ordentligt med pulver i slutsteget så där lär det knappast bli något problem Maggisarna bygger ju inte särskilt mycket på djupet heller. Magneplanarernas avstånd till bakvägg skall vara minimum en meter och helst en och en halv eller mer. Avståndet till sidoväggar är mindre kritiskt. 65 cm ut skulle möjligtvis fungera med kraftig invinkling. Quote
conan Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Ja, Maggisar kräver avstånd eller möjligen diffusering eller absorption bakom. Dock tror jag inte det låter speciellt bra om man ställer dem direkt mot väggen med en absorbent mellan. Likaså funkar inte elektrostater som Quad heller. De kräver lite avstånd för att komma till sin rätt. Quote
wulfman77 Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Hej Såg att du nämde Von Schweikert Unifield varför inte då Von Schweikert Unifield 3 MK2. Har jag inte hört själv men läst lite att den verkar passa både stora som små rum samt har den ju basporten framåt. Kanske kan vara nått. Hämtat från en nätet. UK. The Von Schweikert Unifield 3 MK2 is a very special and different kind of speaker. The Von Schweikert Unifield 3 MK2 is specifically designed for maximum transparency and openness, with use in very small listeningrooms. But also in large spaces it will stand out. It is a structure consisting of three parts with some very special technical developments and ideas . The heart of the Von Schweikert Unifield 3 MK2 is an very expensive, hand-built in Japan full range unit which has a range of 50Hz - 15000Hz . In the Von Schweikert Unifield 3 MK2 it is used from 100Hz to 8000Hz and in sit its own housing , which means that the entire musical midrange is represented by one unit without crossovers . The high frequencies are represented by a highly refined ribbon tweeter , while the sub-bass is represented by an entirely separate transmission line structure in its own housing . All walls are many cm thick , and made from wood, stoneslabs and dampingmaterial . The structure therefore is very dead , but that cannot be said of the sound from the Von Schweikert Unifield 3 MK2. The Von Schweikert Unifield 3 MK2 sounds extremely easy and is very musical . Total non technical. The Von Schweikert Unifield 3 MK2 shows in our opinion strong similarities with the Quad ESL2905, but without the disadvantages of it . Full range sound from really deep to very high, but especially it is a very catchy sound . These Von Schweikert Unifield 3 MK2 is only 6 months old , in new condition and is complete. The Von Schweikert Unifield 3 MK2 is built for many years of musical enjoyment to your home. Quote
calle_jr Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Ett direkt svar på en konkret fråga trodde jag var accepterat ifrån tillverkare, distributörer och återförsäljare(?) Eftersom forumet vill behålla en mänsklig approach kan det vara svårt att dra en skarp gräns. Information till medlemmar genom svar på frågor om produkter och annat välkomnas. Försäljning och direkt marknadsföring läggs i nyhetsforum eller butiksannonser. Quote
Perfect sense Posted December 14, 2013 Posted December 14, 2013 Eftersom forumet vill behålla en mänsklig approach kan det vara svårt att dra en skarp gräns. Information till medlemmar genom svar på frågor om produkter och annat välkomnas. Försäljning och direkt marknadsföring läggs i nyhetsforum eller butiksannonser. Ja, för oss med branschanknytning är det en liten utmaning att ligga på rätt sida i alla lägen. Vi vill ju alla bidra till ett informativt och trevligt forum - på olika sätt. Tack för förtydligandet! Quote
Apexorca Posted December 15, 2013 Posted December 15, 2013 Information till medlemmar genom svar på frågor om produkter och annat välkomnas. Bra! Jag ser inte heller detta fall som ett problem. Kommer det en fråga från en medlem så blir säkert denne bli glad för svar. Det är ju upp till var och en att värdera svaret. Om det var en fråga från mig får gärna alla svara och försöka hjälpa till. Quote
Peo Posted December 15, 2013 Author Posted December 15, 2013 Jag sökte svar på var jag kunde provlyssna en viss produkt och fick ett relevant svar, tack. Jag ser inga problem i detta fallet, men kan förstå dilemmat. /Tomas Quote
calle_jr Posted December 15, 2013 Posted December 15, 2013 Ja, för oss med branschanknytning är det en liten utmaning att ligga på rätt sida i alla lägen. Det där är ju en generell sanning som alla konsumenter får utstå Quote
Perfect sense Posted December 15, 2013 Posted December 15, 2013 Det där är ju en generell sanning som alla konsumenter får utstå Ofrånkomligen - ja Quote
toobs Posted December 16, 2013 Posted December 16, 2013 Vet inte hur det ser ut i rummet men Maggisar behöver ju inte stå i lyssningsposition hela tiden. Har du möjlighet att ha dom utdragna när du lyssnar så tar de ju marginellt med plats om de för "förvaring" skjuts upp mot bakväggen. Fantastiska högtalare är det i alla fall. 1,7:or med en bra sub från REL eller Velodyne är en fantastisk musikförmedlare som går utanpå det mesta. Lycka till! Quote
Guest dicdac Posted December 16, 2013 Posted December 16, 2013 @Peo Jag såg att någon redan föreslagit Ino. Guru är det namn som Ino använder på den "kommersiella" versionen av Ino. Här är en länk till ett företag i Stockholm som säljer Guru QM60, som motsvarar Ino pi60. http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&katID=25 Quote
Peo Posted December 17, 2013 Author Posted December 17, 2013 Två par (oväntade) testobjekt har anlänt. Högtalarna som jag har fått låna har inte ingått i min "måste-testa-lista", men när erbjudandet dök upp att få provlyssna dessa på hemmaplan kunde jag inte motstå frestelsen. Detta är inte tänkt som en regelrätt recension av högtalare, utan snarare en "krönika" hur jag upplever utmaningen med "vanliga" högtalare. Efter +20 år med Carlsson OA52 har min hjärna etablerat en egen uppfattning av hur det ska låta och framför allt presenteras. Hittills har inget petat ner dem från tronen. Det här kommer nog inte att bli lätt, men förhoppningsvis roligt. Det första paret under luppen är Gold Note A-6 XO. (bilden är "lånad" från internet p.g.a min eller kamerans bristande förmåga att ta bra bilder) Gold Note är ett Italienskt företag som funnits sedan 1992, men för mig var det helt okänt. Tydligen började företaget under namnet Bluenote, vilket jag förknippar med vinylskivor. A-6 XO är en "1-meters golvare" med två 5" element och en 1" diskant, inget som fick mitt hjärta att slå snabbare vid uppackningen. Två små basportar på framsidan och en liten på baksidan. Testexemplaren är klädda med strutsskinn, en annorlunda men kul lösning. Snyggt hatverk, som ett par Italienska skor. ------------------------------------------------------------------------------------- SPECIFICATIONS Main features: 2 ½ way Semi-Trasmission Line Floorstanding Loudspeaker Frequency response: 40-20000Hz ±3dB Sensitivity: 88dB SPL 2,83Vs/1m Tweeter: 1” soft dome driver Midwoofer: 5” paper cone driver Subwoofer: 5” paper cone driver Suggested power amplifier: 30-150W Max power handling: 150W RMS Impedance: 4ohm nominal Crossover: 350Hz at 12dB/Octave – 3000Hz at 12dB/Octave Binding posts: Bi-Wiring Gold NOTE BP-01 nickel free rhodium Upgrades Crossover: components on demand Physical Dimensions: 190mm L x 1050mm H x 190mm D Weight: 15kg each packed Finishes Regular supply: black or white glossy grand piano, black or white matt On demand: full grain leather or exotic leather ------------------------------------------------------------------------------------- Snabbt över till det väsentliga. Hur låter det? Högtalarna fick en startposition 25 cm ut från väggen och inget toe-in. 2,7 meters cc och 3 meter från högtalare till lyssningsposition. Det visade sig vara ganska nära idealplaceringen, toe-in krävdes dock för att få bra fokus. Första intrycket var: va f_n är det här, ingenting stämde med vad jag var van vid. Ljudet var inte som det brukar och presentationen var helt annorlunda, så hjärnan gick över till "overload" ett tag. Efter några timmar och ett antal skivor senare hade hjärnan "bootat om" och mina sinnen började bli mottagliga för de nya intrycken. De här högtalarna kan verkligen spela musik, inget snack om saken. Högerfoten börjar rycka och pulsen höjs, riktigt roligt. Detaljerna är tydliga, bra attack, bra dynamik och bra "släpp" men basen når inte riktigt ner till vad jag är van vid. Jag upplever högtalarna som förhållandevis neutrala, det är inget register som sticker ut. Högtalarna har ett temperament som kan förväntas av en Italienare (min fördom) och de sätter definitivt musiken som prioritet 1, inte hifi-parametrar. Placeringen av högtalarna i mitt rum visade sig vara förhållandevis okänslig, vilket förvånade mig då jag haft stora problem med att få konventionella högtalare att fungera här tidigare (de basar alltid för mycket och ljudbilden hamnar oftast alldeles för nära mig). Den beroendeframkallande 3-D känslan som mina Carlsson har briljerat med saknas dock (som på alla andra direktstrålande högtalare jag testat). Kommer jag någonsin att kunna bli avvänjd efter 20-års Carlsson-indoktrinering? Frugan antyder att det antagligen behövs professionell hjälp och långvarig terapi. Hon tycker att jag har blivit förändringsobenägen på äldre dar. Byggkvalitén har inget övrigt att önska. Snyggt och välgjort. Skulle jag kunna leva med dem? Ja, absolut. Skulle jag byta mina Carlsson mot dem? Nej. Visserligen har de den dynamik, attack, tydlighet och "krispighet" som jag delvis saknar hos mina gamla trotjänare, men det är ändå inte riktigt vad jag suktar efter. Det är som sagt en väldigt spelglad, musikalisk och rolig högtalare, men det är för mycket av det som jag älskar med OA52 som saknas + att de är nog lite för livliga för min smak. Nästa par är ...... .....forts följer om några dagar /Tomas Quote
Bebop Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Jag bänkar mig för en intressant fortsättning... Strutsskinn... hmmm Kreativiteten ser inga gränser.... Quote
K-man Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Det var ett okänt märke även för mig. Är strutskinn så "vårligt" eller är det ngn prägling? Indoktrinering är lurigt! \\K-man Quote
Recommended Posts